Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppilailta tuli känniviestejä, miten suhtautua?

Vierailija
03.05.2015 |

Opetan yläasteella, ja eräs oppilas oli "vitsinä" lisännyt minut whatsupp-ryhmään. En itse käytä whatsuppia mitenkään säännöllisesti, ja huomasin vain muutama viikko sitten, että joo ovat minut johonkin ryhmään laittaneet ja kun kysyin asiasta niin ne meinasivat että siellä voi läksyjä joskus kysyä jne, joten en tehnyt mitään asian suhteen. NOH, nyt juuri vilkaisin ryhmää, ja siellä oli esim. yksi alaikäinen oppilas kuvassa lonkerotölkin kanssa, ja keskustelu oli sitä rataa, että voi kuinka kännissä kukin on jne. Sitten siellä yksi rupesi ihmettelmään, että mikäs tuo yksi tyyppi on kun huomasi nimeni, ja poistivat minut ryhmästä. Mitenköhän minä nyt hoitaisin tilanteen fiksusti? Oppilaiden vapaa-aika ei minulle sinänsä kuulu, mutta toisaalta koen, että minun tulee ilmoittaa asiasta heidän vanhemmilleen. Tekisi kuitenkin mieli jättää väliin, nimittäin luulen muutaman tyypin kohdalla, että heidän vanhempansa kokevat puuttumiseni turhana tärkeilynä eivätkä pidä kaljoittelua pahana..Onko opettajia linjoilla?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:00"]Mitä niiden juominen sulle kuuluu?
[/quote]
Aikuisena hän on velvollinen tuosta ilmoittamaan periaatteessa viranomaisille, sillä kyseessä on alaikäisten alkoholin käyttö ja sen on laitonta.

Vierailija
22/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kuin en olisi huomannutkaan, pienimmän riesan tie.

t. ala-asteen ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja, mutta ihan tavallisenakin kansalaisena osaan kertoa, että olet harvinaisen nolossa valossa, jos menet mokomaa asiaa sorkkimaan. Menetät vähätkin uskottavuutesi ja ammattietiikkasi rippeet.

Liiallinen innokkuus ei ole hyväksi missään asiassa eikä millään elämän alueella.

Heivaa kaikki oppilaskontaktisi sieltä somesta tai mieluimmin lakkauta tyystin ne Fecesbook-, Instagram-, Whatsup ym. mitä niitä lieneekään (joista minä olen enintäänkin kuullut tai lukenut nimen) -profiilisi ja lyö läppärisi kiinni. Älä anna sen somen hallita itseäsi äläkä tekemisiäsi: se on keskinkertainen renki, mutta huono isäntä.

Avaa Sinä itse sitten pullo ja keskity siitä eteenpäin omaan nautiskeluusi ja vapauteesi. Jos Sinulla on mies siinä lähellä, ota myös melaa.

T. nimim. Härrasmiehen Neuvo.

Vierailija
24/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:20"]

Ehkä niiden vanhemmat tietää. Saat enemmän paskaa niskaan kun vasikoit. Toivottavasti puhkoo auton renkaasi ja kivittää ikkunat.

[/quote]

Mitä ihmettä? Ei kai nyt voi ajatella, että ansaitsee auton renkaiden puhkomisen jos vain tekee työtään? Ja ei kai ne teinit nyt ihan niin tyhmiä ole että eivät älyäisi, ketä epäiltäisiin jos opettajan autolle äkisti kävisi noin?

Vierailija
25/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:03"]

Selvä provo. Jos olet jossain whatsapp ryhmässä, ei niitä erikseen tarvi mennä kattelen vaan sulle tulee viesti aina kun joku pistää sinne viestin. Oisit vaihtanu tuon whatsappin vaikka facebookiksi niin ois menny läpi ehkä..

[/quote]

Niin ja yläasteen opettatajat kyllä tasan tietää miten siihen kuuluu reagoida jos saa tietoonsa että oppilas/oppilaat juovat vapaa-aikanaan. Ei opettajat tällaista kysele av:lta.

[/quote]

No miten tähän sitten pitäisi reagoida, kerro minulle? Olen uusi alalla, eikä tämmöisistä yliopiston opekoulutuksessa puhuttu. 

[/quote]

Et tunnu erottavan oppilaan ja opettajan roolien eroja. Hämmentävää.

Tilanne on sama kuin viikonloppuna hakeutumalla hakeutuisit paikkaan, jossa tiedät oppilaitesi viettävän vapaa-aikaa ja tapaisit siellä oppilaasi lonkerotölkki kädessä. Miten tuolloin toimisit? Se, että oppilaasi juovat tulee sinulle tuskin yllätyksenä. Tehtäväsi ei kuitenkaan ole valvoa heitä 24/7. Se, että hyväksyit heidän pyyntönsä whatsappissa, antaa sinusta sellaisen kuvan, että haluat olla oppilaittesi kanssa tekemisissä myös vapaa-aikanasi. Onko tämä sopivaa opettajalle? Minusta ei, ellei syynä ole jokin harrastus, jonka parissa valmennat. Minusta on viisainta, että poistut whatsappista vähin äänin ja otat tästä opiksesi. Voit tietenkin tehdä ilmoituksen oppilaistasi, mutta varaudu sitten perustelemaan miksi sinä, aikuinen, vietät heidän kanssaan vapaa-aikaasi.

Vierailija
26/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:03"]Selvä provo. Jos olet jossain whatsapp ryhmässä, ei niitä erikseen tarvi mennä kattelen vaan sulle tulee viesti aina kun joku pistää sinne viestin. Oisit vaihtanu tuon whatsappin vaikka facebookiksi niin ois menny läpi ehkä..
[/quote]

Tulee viesti aina kun tulee viesti, reaaalllyyyy XD

Vierailija
27/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:29"]

Ehkä niiden vanhemmat tietää. Saat enemmän paskaa niskaan kun vasikoit. Toivottavasti puhkoo auton renkaasi ja kivittää ikkunat.

[/quote]

Mitä ihmettä? Ei kai nyt voi ajatella, että ansaitsee auton renkaiden puhkomisen jos vain tekee työtään? Ja ei kai ne teinit nyt ihan niin tyhmiä ole että eivät älyäisi, ketä epäiltäisiin jos opettajan autolle äkisti kävisi noin?

[/quote]

Aliarvioitko sinä ne oppilaat? Vanhempien kanssa voi keskustella muttei oppilaiden. Minä tulen kivittämään ne ikkunat ihan omasta tahdosta. Maksan vaikka sakot jos jään kiinni. Mulkku opettaja ansaitsee kohtalonsta. Tässä ei kuitenkaan käynyt sivulliselle mitään. Yläasteella tapahtuu yleensä ne ensimmäiset kokeilut.

Vierailija
28/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

"Tein vain työtäni." Siihenhän se vetosi Adolf Eichmann'kin.

Sen vappuloman aikana, jolloin ne viestit ovat sinne lootaasi tulleetkin, tuskin olet ollut hoitamassa työtäsi, eivätkä ne oppilaat ainakaan ole olleet "työajallaan" (siis kouluajallaan) silloin. Sinulla näyttää nyt olevan ongelmia ymmärtää vapaa-ajan ja virkavelvoitteiden eroa, ja lisäksi olet muutenkin virkaintoinen, enemmän innokas kuin älykäs.

Kuten ylempänä jo suosittelin ja kuten joku muukin tuossa jo ehti välissä kirjoittaa, hävitä kaikki virtuaalielämätilisi kaikilta virtuaalitodellisuuspalveluilta ja pidä turpasi visusti rullalla, avaa pullo ja ota miestä.

Värkkäile Sinä niitä ilmoituksiasi tulevaisuudessa sitten, jos oppilaat tulevat oppitunneillesi kännissä.

Älä sorki joka asiaa, vaikka ihan opettajaksi asti olet päässytkin (vrt. Komissaar Rautkallio, Reinikaisen pomo).

T. nimim. Härrasmiehen Neuvo edelleen.

Vierailija
29/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:31"]

Et tunnu erottavan oppilaan ja opettajan roolien eroja. Hämmentävää.

Tilanne on sama kuin viikonloppuna hakeutumalla hakeutuisit paikkaan, jossa tiedät oppilaitesi viettävän vapaa-aikaa ja tapaisit siellä oppilaasi lonkerotölkki kädessä. Miten tuolloin toimisit? Se, että oppilaasi juovat tulee sinulle tuskin yllätyksenä. Tehtäväsi ei kuitenkaan ole valvoa heitä 24/7. Se, että hyväksyit heidän pyyntönsä whatsappissa, antaa sinusta sellaisen kuvan, että haluat olla oppilaittesi kanssa tekemisissä myös vapaa-aikanasi. Onko tämä sopivaa opettajalle? Minusta ei, ellei syynä ole jokin harrastus, jonka parissa valmennat. Minusta on viisainta, että poistut whatsappista vähin äänin ja otat tästä opiksesi. Voit tietenkin tehdä ilmoituksen oppilaistasi, mutta varaudu sitten perustelemaan miksi sinä, aikuinen, vietät heidän kanssaan vapaa-aikaasi.

[/quote]

Ja sulta tuntuu olevan hieman hakusessa whatsappin ja facebookin ero. Whatsappissa ei ole mitään kaveripyyntöjä vaan ryhmään lisääminen ja viestin lähettäminen onnistuu, jos puhelinnumero on tiedossa. Se ei myöskään ole mikään "paikka", josta voi poistua, niinku nyt vaikka facebook tai instagram, vaan sovellus, jonka kautta voi lähettää viestejä. Musta on myös kohtuuton vaatimus, että opettaja poistaisi puhelimestaan niinkin normaalin viestintäsovelluksen kuin whatsapp ihan vaan koska on opettaja. Toi on musta samaa sarjaa kuin se, että opettajana pitäisi hankkiutua eroon puhelimesta, koska joku oppilas voi soittaa siihen.

Sitä paitsi musta on ihan tervettä ja perusteltua, että yläkoulun opettajalla on joku tuntuma siihen, minkälaisia medioita ja veistintämuotoja oppilaat käyttävät. Whatsapp nyt on vähän huono esimerkki, koska on niin yleinen, mutta ylipäätään musta opettajan kannattaa pitää some hallussa.

Ap, jatkossa kannattaa päättää etukäteen omat some- ja viestintärajansa ja pitää niistä kiinni. Vaikka nää "soittaisin rehtorille" -tyypit voi jättää omaan arvoonsa (vähäinen), koko sotkulta olisi välttynyt sillä, että olisit vaan heti poistanut itsesi ryhmästä etkä jäänyt arpomaan. Nyt sulla on musta kaksi järkevää vaihtoehtoa: joko leikit, että mitään ei tapahtunut tai sit puhut oppilaille suoraan.

Lastensuojeluilmoitus on musta typerä ajatus. Sä poltat sillä siltasi kaikkiin nuoriin ja heidän koteihinsa. Toinen juttu on se, että mitään sitä vaativaa ei ole välttämättä edes tapahtunut. Porukan edessä uhoaminen kuuluu tohon ikään ja niistä ketjun känniuhoajista puolet ei ole todennäköisesti edes pitänyt kaljaa kädessä ja se toinenkin puolikas on luultavasti nauttinut sidukan ja yhden ykköslonkeron kerran kaverin kanssa puoliksi. Jos jokainen yhden alkoholiannoksen nauttinut 15-vuotias olisi lastensuojelun heiniä, valtiontalous olisi kaatunut jo ennen ensimmäistä lamaa. Lähtökohtaisesti en hyväksy alaikäisten päihteittenkäyttöä ja tiedän kyllä, että on myös niitä 15-kesäisiä, joilla on oikeita ongelmia asian kanssa, mutta itse näkisin, että yksi terveellisimmistä ohjenuorista tavallisten nuorten kanssa toimiessa on "älä ylireagoi".

Itse esimerkiksi vastaan whatsappviesteihin ihan samalla tavalla kuin tekstiviesteihin, mutta poistan itseni kaikista ryhmäkeskusteluista heti kun huomaan, että mut on sellaiseen liitetty (jos ryhmälle ei ole ihan perusteltua syytä, jonka nojalla se olisi yhdessä päätetty perustaa). Nykyään mulla on tosin työpuhelin, mikä tekee ton sikäli helpommaksi, että mun henkkohtnumeroon ei tule minkäänlaisia viestejä, mutta sikäli hankalaksi, että jos joku keksii liittää mut johonkin keskusteluun tai ryhmään, saatan etenkin loma-aikaan saada niitä viestejä viikkotolkulla, ennen kuin huomaan, et oon siellä. Jos niin käy, laitan ryhmään yleensä vaan viestin, että mut on varmaan lisätty tänne vahingossa ja ottakaa yhteyttä suoraan, jos on jotain asiaa. Sit poistan itseni keskustelusta lukematta aiempia viestejä.

En siis ole itse opettaja, mutta vähän toisenlaisessa nuorisotyössä kyllä.

Vierailija
30/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tapahtuu kouluajalla, kuuluu koululle, mikä vapaa-ajalla, ei. Pätee myös esim. kiusaamiseen. Koulukiusaamiset kuuluu selvitellä, mutta jos esim. lauantai-iltana Eetu 15 v. on haukkunut kaveriaan homoksi, se ei kuulu koululle pätkän vertaa.

Jos jotain tekisin, servaisin oppilaita kuivakalla läpällä siitä, kannattaako opea ylipäätään pyytää someryhmään. Niillehän tämä tapaus nolo on, joten siitä vois repiä jotain pientä opetuksenpoikasta.

Vierailija
31/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mitä tekisit jos näkisit samat oppilaat koulun jälkeen oluet kädessä ihan livenä. Puuttuisitko juomiseen vai jättäisitkö sikseen? Opettajana velvollisuudet loppuvat koulualueen rajalle, mutta onko aikuisena puututtava lapsen juomiseen? eipä sellaista näytä iltaisin juuri tapahtuvan. Siitä whatsappista yms, sanoisin oppilaille että some ei ole läksyjenneuvontaa varten, enkä hyväksyisi oppilaita kavereiksi missään sosiaalisessa mediassa. 

Vierailija
32/32 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Soppiihan sitä eppäillä, mutta kun pitäisi olla tekijästä todisteitakin eikä vain epäilyjä. Suomessa kun ei oikein voi kollektiivisia rangaistuksia pelkän epäilyn perusteella antaa tai on tekoon osallistumattoman taustajoukot heti kurkussa kiinni.