Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset pöytäsäännöt ovat niin julmia, ehdottomia ja jyrkkiä?

Vierailija
10.01.2022 |

Esimerkiksi "lautanen on syötävä tyhjäksi", "kaikki mitä on lautasella on syötävä", "servettiä ei saa laittaa ruoan jälkeen lautaselle", "veitsi ja haarukka on aina oltava oikeissa käsissä" ja "on epäkohteliasta ja törkeää kieltäytyä jos joku pyytää ottamaan lisää ruokaa."

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavat olla melko vanhoja sääntöjä lautasen tyhjäksi syömiset. Ennen koulussa opettajat kehoittivat niin tekemään.

Huvittavinta mitä näen Suomessa käydessäni on, että JUOMALASI laitetaan ruokalautaselle kun syöminen lopetetaan. Tätä olen seurannut sukulaisissa ja tuttavilla käydessäni eri puolella Suomea jo monta vuotta. Tienkään en sano koskaan mitään, etteivät herkät sielut loukkaannu. 

Ihan outo tapa tämä, että juomalasi laitetaan ruokalautaselle syömisen jälkeen. En ole kenenkään nähnyt tekevän noin ainakaan meidän suvussa ja ystäväpiirissä. 

N52

Vierailija
22/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä asua muutama vuosi jossakin toisessa maassa, jos suomalainen pöytäetiketti tuntuu jyrkältä.

Suomi on ollut köyhä maa vielä vähän aikaa sitten, eikä tässä ole edes 160 vuotta siitä kun oli suuri nälänhätä viimeksi, ja vielä tuoreemmassa muistissa on sota-aika jolloin ruoka oli kirjaimellisesti kortilla. Ruokaa on arvostettu ja siksi haluttu opettaa lapsetkin syömään lautanen tyhjäksi. Sehän on myös ekologista.

Mutta ei se syömään pakottaminen toimi. Itse olin lapsena nirso ruokailija, ja inhottavat muistot on siitä kun yritettiin pakottaa syömään. Olin lapsena itse mieluummin nälässä kuin söin jotain epämieluisaa. Toki olen aina elänyt tilanteessa, jossa ei ole ollut sotaa tai nälänhätää.

Nähtiinkö 1990-luvun laman aikana nälkää vai oliko koko lamaa olemassa muualla kuin ihmisten puheissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta mitä näen Suomessa käydessäni on, että JUOMALASI laitetaan ruokalautaselle kun syöminen lopetetaan. Tätä olen seurannut sukulaisissa ja tuttavilla käydessäni eri puolella Suomea jo monta vuotta. Tienkään en sano koskaan mitään, etteivät herkät sielut loukkaannu. 

Jaaha, mutta kukaan ei tee noin. Missään en ole kuullut että lasi olisi pakko jättää lautaselle. Keksit kaiketi tuon koko jutun itse.

24/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä opetettiin, että

-lautanen on syötävä tyhjäksi 

- aterinten tulee olla oikeissa käsissä

- syömisen jälkeen aterimet tulee asettaa kello viiden asentoon

- ruokapöydässä ei saa lukea tms.

- ruokapöydässä istuessa ei saa pitää jalkoja tuolilla

- pöydästä noustessa tulee kiittää

En kokenut sääntöjä julmiksi. Ainoa mitä vastaan joskus protestoin oli tuo ensimmäinen. Se ei mielestäni kuulukaan hyviin pöytätapoihin, vaan tarkoituksena on varmistaa, että lapsi syö riittävästi.

Vierailija
25/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein junteimmat ihmiset on niitä, jotka syö salaatinkin veitsellä ja haarukalla. 

Lähes kaikki, paitsi liharuoat, on tyylikästä syödä pelkällä haarukalla. Siitäkös palstan sääntö-tädit ottaa herneen nenään ja HETI 😆

Vierailija
26/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

En kokenut sääntöjä julmiksi. Ainoa mitä vastaan joskus protestoin oli tuo ensimmäinen. Se ei mielestäni kuulukaan hyviin pöytätapoihin, vaan tarkoituksena on varmistaa, että lapsi syö riittävästi.

Kello viiden asentoon? Eli toinen osoittamaan "kahteentoista" ja toinen "viiteen"? Kumpi osoittaa kumpaankin, haarukka / veitsi siis.

Vierailija
27/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasin jättäminen lautaselle on 1960-luvun lapselle tuttua; meille opetettiin se koulussa, kun piti viedä itse omat käyttämänsä astiat koulun keittolaan. Muutenhan niitä ei saanut vietyä kerralla. Kotona pienet tilat (ja pieni ruokapöytä), joten tätä tehtiin tuolloin myös kotona eli jokainen vei omat astiansa tiskipöydälle odottamaan. Näin ei äidin eikä tiskiapulaisen (kukin lapsista vuorollaan) tarvinnut kerätä niitä erikseen pöydästä, oli helpompaa siivota.  Meilläkin oli pikään vain hellahuone (siis 1 iso huone, jossa hella nurkassa) koko porukalle, myöhemmin *ah onnea* huone ja keittiö!

Vierailija
28/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te palstalaiset ette ole kuulleet asiasta ruokahävikki ja miten se on iso ongelma. 

Mutta joo, jättäkää te vaan puolet syömättä, kuten tähänkin asti.

HUOH!

Vierailija
29/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kahvi on juotu, eikä haluta enää påtåria, laitetaan kahvikuppi lappeelleen tassille.

Vierailija
30/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te palstalaiset ette ole kuulleet asiasta ruokahävikki ja miten se on iso ongelma. 

HUOH!

Tämä. Hävetkää, jos jätätte ruokaa!

Vierailija
31/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavat olla melko vanhoja sääntöjä lautasen tyhjäksi syömiset. Ennen koulussa opettajat kehoittivat niin tekemään.

toi on kyllä tosi hauskaa. ei tule naurusta loppua, kun joku tekee noin. on se niin hauskaa. tai olisi, jos olisin joskus nähnyt jonkun tekevän noin suomessa, mutta kun en ole.

Vierailija
32/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan aikaan teillä teinit saa istua lakki päässä ruokapöydässä ja selailla puhelinta. Kunhan vaan on VeItSi OiKeAsSa KäDeSsä!!!!

Huoh.

Vierailija
33/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei meillä kylässä olevilta tuollaisia asioita kyllä odoteta. Mutta teini-ikäisltä lapsilta kyllä odotan kotioloissa, että se mitä on itse siihen lautaselle lappanut, syödään ja haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Servetin saa laittaa käytettynä siihen lautaselle, itse sen kuitenkin tiskikoneeseen sen lautasen vie niin ihan sama mulle, missä sen servetin kuljettaa roskiin. Ja jos ei halua lisää, ei tarvitse ottaa.

Minä en odota aikuisiltakaan lapsiltani sitä, että heidän pitäisi syödä kaikki, mitä ovat lautaselle ottaneet. Jos olen laittanut ruokaa, joka on heille tuttua ja he pitävät siitä, he ottavat ruokaa sen tiedon perusteella. Voi olla, että maistettuaan he toteavat, että ruoka ei olekaan heidän mielestään yhtä hyvää kuin yleensä, joten en todellakaan vaadi, että se on silti syötävä loppuun. 

Toisaalta jopa aikuisen saattaa yllättää kylläisyys kesken aterian ja silloin on hyvä kuunnella kehoaan ja viis veisata siitä, onko lautasella vielä yksi peruna ja lihapulla jäljellä. 

Vierailija
34/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUOH!

Tämä. Hävetkää, jos jätätte ruokaa!

ei ole pulaa suomessa, kun ruokaa voidaan haaskata, heittämällä sitä roskikseen. ymmärrän kyllä, että 2500-5500e/kk tukia saavalla yh:lla on varaa heittää ruokaa roskikseen, mutta tuskin kukaan pienipalkkainen niin tekee.

Vierailija
35/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Kello viiden asentoon? Eli toinen osoittamaan "kahteentoista" ja toinen "viiteen"? Kumpi osoittaa kumpaankin, haarukka / veitsi siis.

Jos ole lopettanut syömisen niin molemmat aterimet laitetaan kello viiteen ja tämä on signaali esim. tarjoilijalle että lautasen saa viedä pois.

Vierailija
36/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole mitään pakkoa laittaa lasia syömisen jälkeen lautaselle eikä ole koskaan ollutkaan. Tästä "lasista lautasen päällä" ovat keksineet sen kokonaan itse.

Vierailija
37/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ruokaa saa ja pitää jättää jos tarve, että ei ahmi. Ruokahävikki torjutaan ottamalla tarpeeksi vähän ruokaa kerralla. Lisää ei ole koskaan ollut pakko ottaa, vaikka tarjotaan. Että rauhassa vaan ap.

Vierailija
38/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein junteimmat ihmiset on niitä, jotka syö salaatinkin veitsellä ja haarukalla. 

Lähes kaikki, paitsi liharuoat, on tyylikästä syödä pelkällä haarukalla. Siitäkös palstan sääntö-tädit ottaa herneen nenään ja HETI 😆

Meidän kolmosluokkalainen oli mokannut ja syönyt koulussa ruokaansa pelkällä haarukalla. Koulunkäyntiavustaja oli tästä syystä kysynyt että syödäänkö meillä kotona ruoka sormilla. 🤭

Vierailija
39/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kahvi on juotu, eikä haluta enää påtåria, laitetaan kahvikuppi lappeelleen tassille.

Ei, jos pootoora ei enää maistu, kuppi laitetaan alassuin tassille! (ei lappeelleen!) ;) Varsinais-Suomi, isomamma opetti, hän oli  syntynyt 1800-luvun puolella...

Vierailija
40/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUOH!

Kyllä sitä ruokaa voi pyrkiä ottamaan lautaselle sen mitä syö. Kattilasta tai pannusta voi laittaa jääkaappiin puhtaassa astiassa sen mitä ruokailusta jää yli. Aina ei ruoka maistu, se on elämää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä