Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset pöytäsäännöt ovat niin julmia, ehdottomia ja jyrkkiä?

Vierailija
10.01.2022 |

Esimerkiksi "lautanen on syötävä tyhjäksi", "kaikki mitä on lautasella on syötävä", "servettiä ei saa laittaa ruoan jälkeen lautaselle", "veitsi ja haarukka on aina oltava oikeissa käsissä" ja "on epäkohteliasta ja törkeää kieltäytyä jos joku pyytää ottamaan lisää ruokaa."

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tyhjäksi syömisen säännöt eivät ole päteviä. Ei ole epäkohteliasta kieltäytyä lisää ottamisesta.

2/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi paperista serviettiä ei saisi lautaselle laittaa ?

Mielestäni olisi epäkohteliasta vaikka kylässä jättää ruokaa lautaselle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisia sääntöjä ole kuin omassa päässäsi noin ehdottoman jyrkkinä.

Vierailija
4/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä asua muutama vuosi jossakin toisessa maassa, jos suomalainen pöytäetiketti tuntuu jyrkältä.

Vierailija
5/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näitä sääntöjä noudatetaan? 

Vierailija
6/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kankaasta tehty lautasliina pitääkin laittaa pöydälle,  jotta se ei likaannu lisää, mutta paperiliinalla

ei ole väliä, vaikka sen lauttaa lautaselle.

Vierailija
7/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet syntynyt 40-luvulla?

Ei vuosikymmeniin ole ollut "käskyä" syödä lautanen tyhjäksi. Toki fiksu aikuinen ottaa sen verran, ettei mene haaskuun. Toinen juttu kuitenkin.

Vierailija
8/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla melko vanhoja sääntöjä lautasen tyhjäksi syömiset. Ennen koulussa opettajat kehoittivat niin tekemään.

Huvittavinta mitä näen Suomessa käydessäni on, että JUOMALASI laitetaan ruokalautaselle kun syöminen lopetetaan. Tätä olen seurannut sukulaisissa ja tuttavilla käydessäni eri puolella Suomea jo monta vuotta. Tienkään en sano koskaan mitään, etteivät herkät sielut loukkaannu. 

Vierailija
9/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä asua muutama vuosi jossakin toisessa maassa, jos suomalainen pöytäetiketti tuntuu jyrkältä.

Suomi on ollut köyhä maa vielä vähän aikaa sitten, eikä tässä ole edes 160 vuotta siitä kun oli suuri nälänhätä viimeksi, ja vielä tuoreemmassa muistissa on sota-aika jolloin ruoka oli kirjaimellisesti kortilla. Ruokaa on arvostettu ja siksi haluttu opettaa lapsetkin syömään lautanen tyhjäksi. Sehän on myös ekologista.

Mutta ei se syömään pakottaminen toimi. Itse olin lapsena nirso ruokailija, ja inhottavat muistot on siitä kun yritettiin pakottaa syömään. Olin lapsena itse mieluummin nälässä kuin söin jotain epämieluisaa. Toki olen aina elänyt tilanteessa, jossa ei ole ollut sotaa tai nälänhätää.

Vierailija
10/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavat olla melko vanhoja sääntöjä lautasen tyhjäksi syömiset. Ennen koulussa opettajat kehoittivat niin tekemään.

Huvittavinta mitä näen Suomessa käydessäni on, että JUOMALASI laitetaan ruokalautaselle kun syöminen lopetetaan. Tätä olen seurannut sukulaisissa ja tuttavilla käydessäni eri puolella Suomea jo monta vuotta. Tienkään en sano koskaan mitään, etteivät herkät sielut loukkaannu. 

En ole ikinä nähnyt kenenkään laittavan juomalasia lautaselle, enkä ole mikään juniori ja monessa pöydässä olen syönyt.

Vierailija
11/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo aika vanha ihminen, enkä ole koskaan edes kuullut, että juomalasi pitäisi laittaa lautaselle.

Vierailija
12/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei meillä kylässä olevilta tuollaisia asioita kyllä odoteta. Mutta teini-ikäisltä lapsilta kyllä odotan kotioloissa, että se mitä on itse siihen lautaselle lappanut, syödään ja haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Servetin saa laittaa käytettynä siihen lautaselle, itse sen kuitenkin tiskikoneeseen sen lautasen vie niin ihan sama mulle, missä sen servetin kuljettaa roskiin. Ja jos ei halua lisää, ei tarvitse ottaa.

Vierailija
13/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo aika vanha ihminen, enkä ole koskaan edes kuullut, että juomalasi pitäisi laittaa lautaselle.

Sama homma täällä. N51

Vierailija
14/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Ennen ai saanut, nykyään se on ravintoloissa käytännössä päinvastoin, koska muuten tarjoilija joutuu laittamaan sen servetin lautaselle. Toimii lisäksi signaalina siitä, että on lopettanut syömisen. Myodollisissa juhlissa se pitäisi laittaa taitettuna lautasen reunan alle.

Vierailija
15/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, ap, meillä kotona on vielä tiukemmat säännöt. Ruokaa ei jäähdytetä puhaltamalla. Kyseinen tapa on todella junttimainen. Syödessä ei maiskuteta.

Vierailija
16/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ilmiötä en ole koskaan tavannut missään Suomessa! Ainoastaan koulussa, jossa ei ole tarjottimia, lapset kantavat astioitansa noin pois pöydästä.

17/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti, ap, meillä kotona on vielä tiukemmat säännöt. Ruokaa ei jäähdytetä puhaltamalla. Kyseinen tapa on todella junttimainen. Syödessä ei maiskuteta.

Nuo nyt on ihan itsestään selviä

Vierailija
18/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsen sain niin päätin että hän syö sen verran kuin maistuu, loput menee biojätteeseen. Myöskään vanhemmat eivät toimi lapsen jätemyllynä. Pyritään annostelemaan sopivasti ruokaa lautaselle, myös noutopöydässä. Jälkiruoka ei ole palkinto, joskus se kuuluu ateriaan ja joskus ei. Ravintolassa syötiin pienestä asti, oli jo muutaman päivän ikäisenä kaukalossa meidän kanssa pizzalla. Kamalaa katsoa kun lapset sikailevat hotelliaamiaisella, vanhemmat nalkuttavat ja esiteinit makoilevat pöydissä. 

Vierailija
19/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt noin tehtävän Kreikan maaseudulla, mutta en silti yleistä, että se olisi jotenkin kreikkalainen tapa.

Vierailija
20/40 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Voithan sinä jättää sen servetin lautasellesi jos myös olet aikeissa syödä sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän