Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulle asti pariskunnat muuttivat yleensä yhteen vasta häiden jälkeen

Vierailija
10.01.2022 |

Millaista se mahtoi olla kun ei oikeasti tiennyt yhtään millaista yhteiselo tulisi olemaan? Oli kokemusta vain seurustelusta.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mekin muutettiin yhteen vasta häiden jälkeen . Ja itseasiassa näin tekin suurin osa kavereistakin. Tavallisia akateemisia nuoria aikuisia oltiin uuden vuosituhannen kynnyksellä reilut 20 vuotta sitten.

Vierailija
22/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuelämää ei vielä tullut telkkarista ja naiset osasivat hoitaa kotia, luultavasti meno oli ihan mukavaa.

Ja miehet osasivat rakentaa itse talon. Enää ne ei osaa oikein mitään käytännön töitä.

Niinpä. Missä tosiaan kaupunkilaislapset edes näkee sen vasaran? Ei ainakaan kotona, kun yhden vanhemman perheitä joissa nainen on ainoa huoltaja on niin paljon ja mihin mieskään sitä tarvii?

Puukäsityössä opetellaan käyttämään työkaluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitossa elettiin jo 1800-luvun lopussa ihan avoimesti.

Vierailija
24/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt vuonna -79, puoli vuotta vanhempieni häiden jälkeen. :D Asuivat siis jo yhdessä ja ihan suunniteltu lapsi olen. Tiedän useita muitakin pariskuntia 70-luvulta jotka ovat muuttaneet yhteen ja ehkä saaneet lapsiakin ennen naimisiin menoa.

Vierailija
25/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tainnut tuo olla 70-luvulla kovin yleistä.

Enemmistö muutti yhteen vasta avioliiton myötä, ainakin 70-luvun alkupuolella. Häälahjatkin oli aina kodin perustamiseen liittyviä, silitysrautaa, kahvinkeitintä ja kattiloita.

Niin olivat lahjoina munkin vanhemmilla, vaikka he olivat jo asuneet yhdessä. Tuohon aikaan oli ihmisillä yleensä vähän tavaraa. Mutta siis olihan heillä molemmilla jo jotain astioita ym. ennen kuin muuttivat yhteen, koska olivat asuneet omillaan opiskeluaikana.

Vierailija
26/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään erotaan helpommin kuin ennen. Tiedän pariskuntia, jotka on asuneet yhdessä jopa lähees kymmenen vuotta ennen häitä. Sitten mennään naimisiin ja erotaan puolen vuoden päästä.

Vierailija
27/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä. Ydinperhe tuli kuvioihin säätyläisillä 1800-luvulla ja muilla kun muutettiin kaupunkeihin.

Yleisesti perheet olivat useammin uusperheitä ennemmin kuin "perinteisiä". Susipareja oli paljon (esim.jompikumpi puolisoista ei voinut mennä avioon rippikoulun käymättömyyden tai kuolleen puolison selvittämättömän pesän takia). Leskiä oli paljon ja he menivät myös uudestaan naimisiin koska se oli paras turva. Aviottomia lapsia oli paljon.

Eräs esi-äitini (ison talon tytär) pakeni 1750-luvulla veljensä (holhoojansa) naittamisyrityksiä renkinsä kanssa suvun peräpalstalle. Menivät sittemmin avioon ja kehittävät ison maatilan. Onhan noita aina ollut.

Vierailija
28/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Missä tosiaan kaupunkilaislapset edes näkee sen vasaran? Ei ainakaan kotona, kun yhden vanhemman perheitä joissa nainen on ainoa huoltaja on niin paljon ja mihin mieskään sitä tarvii?

Mulla pysyy kyllä vasara kädessä, mun miehellä, joka nykyään on ex, ei pysynyt.

Olen kaupunkilainen nainen. 47. Älä yleistä, ole hyvä!

Vierailija
29/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tainnut tuo olla 70-luvulla kovin yleistä.

Kyllä minä tunnen monta, jotka asuivat yhdessä 70-luvulla olematta naimisissa. Oma sisarenikin. Oli opettajakorkeakoulussa, eli ei mitään kodinhoitoa opiskellut vaan ammatin. Kuten poikakaverikin eli tuleva mies. 1974 menivät naimisiin, ensimmäinen lapsi tuli 1978. Ei ollut kenenkään mielestä mitenkään outoa, mutta meidän perheemme onkin kaupungista eikä mistään maalta. Luulen että tässä on ero.

Vierailija
30/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-73 syntyneenä olen yhden illan vahinko, jonka takia vanhempani joutuivat menemään naimisiin ja äitini oli 17 ja se vaati presidentin luvan.

Kenenkään ei ollut pakko mennä naimisiin enää 1973 vain siksi, että vauva oli tulossa! Minä olen vuosimallia 1954 joten muistan nuoruusaikani hyvin. Jos perheiden painostus on ollut massiivinen, sille ei voi mitään, mutta pakkoavioliitosta ei voinut puhua enää silloin!

Vierailija
31/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis 1870-lukuako tarkoitat?

Vierailija
32/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 11-13 vuotiaasta asti raiskattuja muutti yhteen heti kun sai muuttaa pois kotoa osa muutti heti Ruotsiin lapsia ei tehty syötiin ehkäisy pillereitä ja tehtiin töitä.

Vierailija
33/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jotain ihmisrymää pitää vainota tupakoivat on yksi ryhmä ja avioliitot on toinen sitten on yksinhuoltajat ja niinpäin on pois. Ne kun Vainoo toisia kiillottaa omavanhurskautta katsokaa miten hyvä olen verrattuna muihin oi oi .

Vierailija
34/34 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkööööön ehkäisy ! Ehkäisy pelastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme