Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on hätäinen vähän joka asiassa. Mm. Syö nopeasti ja se häiritsee muuta perhettä.

Vierailija
10.01.2022 |

Mistä tämä voisi johtua? Kaikki tekee aina hätäillen ja hermostuneena. Työkalut ja muut tavarat aina sekaisin autotallissa kun kaataa koko pakin ympäri kun etsii yhtä työkalua. Jos epäonnistuu niin kiroilee jne.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa adhd:ltä. Itse ahdistun, kun jotkut hörppäävät kahvin yhdeltä istumalta. Etenkin kun ne sitten hoputtavat minua juomaan nopeammin.

Vierailija
22/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla ihan synnynnäinen ominaisuus. Meidän esikoinen on vauvasta lähtien hotkaisut syömisensä hetkessä (on jo aikuinen), kun taas kakkonen on ollut tosi hidas syömään, eikä ole siitä mihinkään muuttunut. Kolmas on sitten noiden väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ydin syntyy jo lapsuudessa ja sitä on vaikea muuttaa myöhemmin.

Kannattaa tosiaan seurusteluaika tarkkailla sitä lapsuuden perhettä ja miten toinen käyttäytyy ystävien seurassa. Ihmisen ydin ei tosiaan muutu vaan korostuu iän myötä.

Näin on ja seurusteluaikana ihminen tsemppaa sen kumppanin seurassa eikä se ydin välttämättä näy seurustelukumppanille. Se alkaa paljastua vasta kun suhde vakiintuu ja arkistuu riittävästi.

Siksi kehoitinkin tarkkailemaan sitä lähipiiriä.

Vierailija
24/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jokaisen oma asia kuinka nopeasti syö. Turha tuhlata siihen puolta tuntia.

Vierailija
25/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa adhd:ltä. Itse ahdistun, kun jotkut hörppäävät kahvin yhdeltä istumalta. Etenkin kun ne sitten hoputtavat minua juomaan nopeammin.

Suurin ongelma on se, että ahdistut noin tyhjänpäiväisestä asiasta.

Vierailija
26/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona samanlainen duracell-mies. Epäilen että ADHD, jotan neurologista kumminkin. Lisänä hahmottamisen ongelmia vaikka älykäs.

Vierailija
27/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että muu perhe alkanut kiusaamaan, ja ap tekopyhästi hakee tukea perheen ulkopuolelta. Kyllä saatte luvan kiusata, se on ihan oikein, sillä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää korjata luunsa ennen kuin käy todella huonosti. 

Vierailija
28/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa miten täällä lähes joka toinen kommentti keskittyy ap:n haukkumiseen. Taitaa olla mielenterveysongelmaisille ainoa ilmaisukanava.

Vierailija
29/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa miten täällä lähes joka toinen kommentti keskittyy ap:n haukkumiseen. Taitaa olla mielenterveysongelmaisille ainoa ilmaisukanava.

Miten niin aloittajaa on haukuttu? Julistat tuota oman pään pyhää totuutta kuin evankeliumia edes lukematta mitä on kirjoitettu?

Vierailija
30/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet kyllä väärässä. Tässä ketjussa on yllättävän vähän normaaliin verrattuna aloittajaa haukuttu. Ja et tunnista itsestäsi käytöstä josta syytät muita?

Vierailija
31/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on adhd ja syön tosi nopeesti. Alan sitten raivata pöytää vaikka muilla on ruokailu vielä kesken ja tästä tulee kyllä palautetta :I en siis pysty istumaan paikoillani kun olen syönyt (kotona, osaan kyllä sitten ihmisten ilmoilla käyttäytyä). Me on sitten tehty niin että syötyäni voin mennä siivoamaan keittiötä muuten, viikkaamaan pyykkiä tms. Muut syö rauhassa loppuun ja minä puuhastelen. 

Mulla on myös omat harrastuskamat vähän miten sattuu. Tai siis siivoan ne säännöllisesti kaaoksesta, mutta sitten ne kohta on taas sekaisin. Onneksi on oma kaappi langoille ja kankaille jne. eli ne ei oo muiden tiellä. Sotku ei ärsytä kuin minua. Jos on ompelukset tai muut levällään esim. keittiössä niin ne saa olla siellä jonkin aikaa (onneksi on jättimäinen ruokapöytä :D) ja jossain vaiheessa sitten miehen kanssa yhdessä raivataan ne. Tai siis mies tulee mulle siihen mukaan silleen "hei otettaisko tää kone nyt pois ja kaappiin, kun sulla ei ole nyt edennyt projekti pitkään aikaan" ja sitten minä kyllä hoitelen ne pois tieltä, kun mies kattoo että oikeesti aloitan sen homman. 

Pinna mulla on suhteellisen pitkä, en ala kiroilemaan jos ei heti onnistu. Leipomusten kanssa kyllä sadattelen, niissä on joku että suututtaa jos ei kakku onnistu, mutta esim. käsitöissä ihan rauhallisesti puran jos on tarpeen ja jatkan sitten. 

Minusta siis vähän vaikuttaa että saattaa olla miehelläsikin jotain neurologista. Näihin asioihin pystyy vaikuttamaan ja sopimaan puolison kanssa tapoja miten se tyrkkii vähän eteenpäin (jäkätys ei auta, minä vaan hermostun siitä) ja itelleen voi ihan itse kehitellä myös malleja siihen miten voi hoitaa asioita. 

Kaikilla on omat ärsyttävät piirteensä ja jutut joissa ne tarttee apua. Minä sitten tsemppailen miestä siellä missä se tarttee. 

Vierailija
32/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ihan vaan temperamentista. Toiset on nopeampia ja toiset hitaampia, liittyy hermoston toimintaan

Vierailija
33/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites lapset,sanotaan että hätäilemäällä ei tule kuin k-pää lapsia! 

Vierailija
34/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jokaisen oma asia kuinka nopeasti syö. Turha tuhlata siihen puolta tuntia.

Ei tosiaan ole vaan se on yhteisessä ruokapöydässä huonoa käytöstä. Yhteisellä aterialla keskustellaan ja otetaan muut huomioon sekä nautitaan ruuasta. Ei hotkita kuin eläimet. Ruokailu on sosiaalinen tapahtuma ja sitäkin voi harjoitella jos ei meinaa muuten luonnistua.

Jos yksin syö on jokaisen oma asia, paitsi että nopea syöminen/hotkiminen on epäterveellistä.

Vierailija
35/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä haetaan temperamentista kun kyse on käytöstavoista. Ihmisillä on kyky oppia, oletteko ajatelleet. Ei aikuisen huonoa käytöstä tule selittää temperamentilla. Myös dg:n saanut voi oppia toimimaan edes vähän paremmin.

Todennäköistä on, että kyseessä lapsuuden perheessä opittu hätäily, ja piirre jota kannattaa yrittää kehittää itsessään jos on häiritsevää. Emme ole luontomme armoilla vaan meillä on mahdollisuus ja velvollisuus kehittyä ihmisinä.

Vierailija
36/43 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syytä haetaan temperamentista kun kyse on käytöstavoista. Ihmisillä on kyky oppia, oletteko ajatelleet. Ei aikuisen huonoa käytöstä tule selittää temperamentilla. Myös dg:n saanut voi oppia toimimaan edes vähän paremmin.

Todennäköistä on, että kyseessä lapsuuden perheessä opittu hätäily, ja piirre jota kannattaa yrittää kehittää itsessään jos on häiritsevää. Emme ole luontomme armoilla vaan meillä on mahdollisuus ja velvollisuus kehittyä ihmisinä.

Jos kyse olisi vain yhdestä asiasta, esim se syöminen, niin se voikin olla vain opittu tapa. Mutta kyllä sen muutoksen pitää lähteä ihmisestä itsestään ja hänen tulisi ymmärtää se itse. Kumppani ei välttämättä voi mitään, ainakaan nalkutus ei asiaan auta. Se ei ole helppo tie muutenkaan muuttaa jo lapsuudesta opittua käytösmallia. Ja kun sama toistuu muillakin elämän alueilla, on se jo todennäköisesti jossain määrin myös neurologista. Toki silloinkin pystyy pyrkimään muuttamaan käytöstään, mutta ei luonnostaan hätäisestä vaan tule rauhallista. Voi oppia olemaan kiroilematta ja purkamatta hermostumistaan muihin, voi oppia käyttäytymään ruokapöydässä sivistyneesti, mutta ei sitä perus temperamenttia voi muuttaa. Ja toisaalta, jos ihminen ei halua käyttää vaikkapa syömiseen aikaa niin miksi pitäisi? Miksi olisi ainoa oikea tapa istua pöydässä pitkään rauhallisesti keskustellen? Jos mennään juhliin tai ravintolaan niin eri asia, mutta kotona arkena.

Vierailija
37/43 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus

Vierailija
38/43 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan ole vaan se on yhteisessä ruokapöydässä huonoa käytöstä. Yhteisellä aterialla keskustellaan ja otetaan muut huomioon sekä nautitaan ruuasta. Ei hotkita kuin eläimet. Ruokailu on sosiaalinen tapahtuma ja sitäkin voi harjoitella jos ei meinaa muuten luonnistua.

Jos yksin syö on jokaisen oma asia, paitsi että nopea syöminen/hotkiminen on epäterveellistä.

No jo on ihme pingotusta yhdestä ruokailusta. Kuka edes puhuu noin hienosti? Yhteinen ateria, sosiaalinen tapahtuma, otetaan muut huomioon ja nautitaan ruoasta? Meillä kaikki syö sen makaronilaatikon sillon kun on nälkä ja sillon kun ehtii ja näin elämä on paljon rennompaa. Teillä varmaan pukeudutaankin hienosti päivälliselle?

Vierailija
39/43 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse hänet valinnut.

Vierailija
40/43 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ydin syntyy jo lapsuudessa ja sitä on vaikea muuttaa myöhemmin.

Kannattaa tosiaan seurusteluaika tarkkailla sitä lapsuuden perhettä ja miten toinen käyttäytyy ystävien seurassa. Ihmisen ydin ei tosiaan muutu vaan korostuu iän myötä.

Näin on ja seurusteluaikana ihminen tsemppaa sen kumppanin seurassa eikä se ydin välttämättä näy seurustelukumppanille. Se alkaa paljastua vasta kun suhde vakiintuu ja arkistuu riittävästi.

Naisen todellinen luonne paljastuu vasta hääkakun syömisen jälkeen.