Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työkykyinen saada Kelan tukemaa terapiaa?

Vierailija
03.05.2015 |

Mä en vaan jaksa. Kohta tapan itseni. Mulla oli kamala, köyhä ja yksinäinen lapsuus. Mua hyljeksitään. Työ on   asia minkä avulla saan ajatukset edes hetkeksi muualle. Vaikka työ ei ole herkkua. Palkka on vaan pieni. En ole koskaan kokenut olevani hyvä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/6 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos työkykysi on uhattuna. Lisätietoja saa Kelan sivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. En tiedä, onko tuo "työkyky uhattuna" varsinainen ehto. Jos on, ja olet noin masentunut, se varmasti täyttyy. Lisäksi olen käsityksessä, että perusteeksi riittäisi ihan yleinen elämänlaadun heikkous mielenterveysongelmien vuoksi. Kannattaa lähteä hakemaan terapiaa, poliklinikalla tekevät varmasti voitavansa että saisit Kelan tuen ja prosessin käyntiin.

Vierailija
4/6 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain. Tuli kyllä fudutkin kesken terapian.. Nyt työttömänä.

Vierailija
5/6 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Kelan sivuilta:

Psykoterapian saaminen edellyttää, että

työ- tai opiskelukykysi on mielenterveyden häiriön vuoksi uhattuna
sinulla on ollut psykiatrisen diagnoosin saamisen jälkeen vähintään 3 kuukautta jatkunut hoitosuhde, johon sisältyy tarpeellinen lääketieteellinen, psykiatrinen ja psykoterapeuttinen tutkimus ja hoito.
 Esimerkki 3 kuukauden hoitosuhteesta (pdf)
psykoterapian tarve perustuu yksilölliseen terapian tarpeen arvioon ja kuntoutussuunnitelmaan tai B-lääkärinlausuntoon, johon sisältyy psykiatrin arvio diagnoosista ja kuntoutustarpeesta
perusteellisen arviointilausunnon mukaan tarvitset terapiaa
muiden hoito- ja kuntoutusmuotojen (esim. kriisiterapia tai aikarajoitteinen lyhytterapia) mahdollisuudet on selvitetty
hoitosuhteesi jatkuu edelleen psykiatrian erikoislääkärin suosituksen mukaan.

Vierailija
6/6 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma etenee näin: käy terveyskeskuksessa juttelemassa masennuksestasi, he tekevät lähetteen mielenterveyspolille. Siellä on ensin kartoituskäynti psykiatrin ja psykiatrisen erikoissairaanhoitajan luona. Kelan tukeman terapian edellytys on, että sinulla on 3kk hoitosuhde. Se järjestetään poliklinikalla, jossa käyt juttelemassa erikoissairaanhoitajalle seuraavien kuukausien aikana. Hän teettää sinulla kyselykaavakkeita oireistasi, joiden avulla tehdään diagnoosi, ja antaa keskusteluapua ensi hätiin. Tänä aikana voit alkaa etsiä Kelan tukemaa kuntoutusterapeuttia. Psykologiliiton sivuilta heitä voi etsiä. Koekäyntejä heidän luonaan sinulle ei valitettavasti korvata, mutta hyvän terapeutin löytäminen maksaa kyllä itsensä pois.

Kolmen kuukauden hoitojakson jäleen tapaat taas psykiatrin, joka kirjoittaa sinulle b-lausunnon. Kun olet löytänyt sopivan terapeutin, lausunnosta toimitetaan Kelalle kopio yhdessä kuntoutustukihakemuksen kanssa. Sitä ei ole netissä, helpoimmalla pääset menemällä Kelan tiskille. Kun paperit ovat sisässä, odotellaan vastausta. Minun terapeuttini ei odotteluaikanakaan pyytänyt täyttä summaa, vaan omavastuuosan. 

Kaiken kaikkiaan ruljanssiin kestää kuukausia, mutta hyvä terapia on sen arvoista. Tsemppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme