Muutamalla klikkauksella saa kenestä tahansa tietoa
Aika pelottavaa tämä aika. Luettuani Seinäjoen tapauksesta kirjoitettua tein muutaman haun ja löysin helposti uhrin sekä tekijän sekä lähipiirin tietoja netistä.
Pelottavaa ettei yksityisyyttä enää ole.
Kenestä tahansa meistä saadaan selville yllättävän paljon.
Kommentit (31)
Eräs yhdistys oli laittanut kaikkien hallituksensa jäsenten yhteystiedot nettiin. Yksityiset puhelimet jne.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:10"]Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa. Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään. [/quote] Se ei aina ole itsestä kiinni. Mikäli työskentelet esim. myynti-, johto-, tai hallitustehtävissä vähänkään Sysmän snägäriä isommassa yrityksessä, niin kuvasi, tehtäväsi ja usein myös puh. nro on ihan kaiken kansan löydettävissä firman nettisivuilta.
[/quote]
No eihän työasioilla ole mitään merkitystä. Ei kai kukaan käytä omaa puhelintaan työpuhelimena?
[/quote]
Varsin moni esim. (ylemmissä) toimihenkilötehtävissä oleva käyttää.
Mutta jos perheessänne sattuu henkirikos niin tietoa löytyy yllättävän paljon.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:10"]
Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa. Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään.
[/quote]
Entäs työnantajasi? Urheiluseurasi? Kaverisi? Lapsesi?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:18"]Minusta ei löydy kuin facebook-profiili. Puhelinnumero ja osoitetiedot ovat salaiset joten työpaikatkaan eivät saa niitä sivuillaan ilmoittaa (työpuhelin on asia erikseen, jos sellainen on.) [/quote] Facebook-profiilin voi muuten estää näkymästä Googlen hakutuloksissa. [/quote] Olen sen estänyt mutta kestää jonkun aikaa ennenkuin se poistuu hakutuloksista.
[/quote]
Ja silti onnistutaan löytämään ko facetyyppi...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:18"]Minusta ei löydy kuin facebook-profiili. Puhelinnumero ja osoitetiedot ovat salaiset joten työpaikatkaan eivät saa niitä sivuillaan ilmoittaa (työpuhelin on asia erikseen, jos sellainen on.) [/quote] Facebook-profiilin voi muuten estää näkymästä Googlen hakutuloksissa. [/quote] Olen sen estänyt mutta kestää jonkun aikaa ennenkuin se poistuu hakutuloksista.
[/quote]
Ja silti onnistutaan löytämään ko facetyyppi...
[/quote]
Jos tietää nimen ja on itsellä tunnarit faceen, niin tyyppiähän voi hakea suoraan facessa eikä googlen kautta. Tällöin ei tuosta google-suojasta ole paljoa apua.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:10"]
Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa. Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään.
[/quote]
Entäs työnantajasi? Urheiluseurasi? Kaverisi? Lapsesi?
[/quote]
Minä en ole töissä vaan opiskelen, jaolen kieltänyt nimeni julkaisemisen joten esim opiskelupaikan saaneiden listassa lukee lists nimiä ja lopussa "3 henkilöä joiden nimiä ei julkaista". En kuulu mihinkää urheiluseuraan. Minulla ei ole kavereita. Lapseni ovat 1v ja 3v joten tuskin ovat julkaisseet netissä mitään.
Riippuu vähän. Minusta omalla nimelläni ei löydy mitään tietoa itsestäni netissä.
Sähköpostit, google-tilit ovat väärillä tiedoilla. Välillä olen 1900-luvulla syntynyt mies, jos pitää rekisyöröityä jonnekkin.
Facea, tai instaa ei ole. Whatsapissa on profiilikuva, mutta ei sellainen, että olisin siitä tunnistettavissa.
Kaverin facessa on yksi kuva minusta ja sekin on jo päälle 3v vanha. Äidin facessa on yhteensä kolme kuvaa minusta, mutta uusin joskus vuodelta 2010.
Siitä vain etsimään minusta tietoa :) IP:kin vaihtuu päivittäin, jollei useamminkin.
t. teini
Minusta löytyy googlella ainoastaan twitter-profiili ja sieltä paikkakunta ja yksi adressit.comin adressi. Kuvahaulla tulee google+ kontaktieni kuvia.
Joskus ennen naimisiin menoa googlasin nimeni ja tuli yhden entisen luokkakaverini vanhat kotisivut missä oli luokkakuva. Ei mennyt kauaa kun hän oli poistanut kuvan.
Hain juuri kouluun ja kielsin julkaisemasta nimeäni.
Se on oikeasti vähän pelottavaa miten paljon jotkut jakavat tietojaan facessa. Mm. yhden bloggaajan tapaus, josta olen saanut enemmän, tai vähemmän helposti tietoja esille.
Bloggaaja ei pidä blogia omalla nimellään, tai kuvallaan, mutta yksi suht alaston (pelkät alushousut jalassa, rinnat piilotettuina hiusten alle) kuva löytyy. Tämän kuvan taustalla näkyi yksi erikoinen paita, minkä olin koulussa nähnyt yhdellä opiskelijalla ja pidin sitä hienona = jäi mieleen. Myös erikoinen, kuvassa näkynyt, hiustyyli ja väri auttoivat buustaamaan (paljastamaan) bloggaajan.
Bloggaaja oli joskus viikon tutustumassa mun luokalla ja puhui silloin asioita, joista puhui myös blogissaan. En erityisemmin kuunnellut mitään, mutta kyllä sitä jotain kuuli, kun bloggaaja istui minun vieressäni sen viikon ajan.
Sitten bloggaaja lisäsi kuvan blogiinsa ja tunnistin sen kouluni aulasta otetuksi.
Yksi kerta kotimatkalla koulusta näin bloggaajan kävelevän vähän kauvempana ja hän meni yhteen kerrostaloon. Mun kaveri asuu samassa kerrostalossa ja kertoi jonkun uuden muuttaneen sinne. Aulassa oli se nimikylttitaulujuttu ja siitä selvisi sukunimi, joka mätsäs siihen sukunimeen, jolla bloggaaja esitteli itsensä ollessaan viikon meidän luokalla. Saattoi olla ihan vain sattumaakin, mutta silti.
Tämän jälkeen löysin bloggaajan facesivut ja siellä oli ja on yllättävän paljon julkisesti esillä, vaikkei olekkaan mikään fanisivu tms. Löytyi kuvia asunnostaan ja koirastaan koiran nimellä, seurustelukumppanista.
Törmäsin tähän blogiin ihan sattumalta. Olin lukenut sitä jo ennen, kuin tunnistin bloggaajan. Joten nyt tiedän missä talossa bloggaaja asuu, olen nähnyt hänen alastonkuvan, tiedän koiransa nimen, seurustelukumppaninsa nimen yms yms yms ja bloggaaja itse tuskin edes muistaa minua.
t. teini
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:10"]Niin. Paitsi että jokaisesta saa tietoa tasan niin paljon kuin kukin päättää itsestään jakaa. Minä en ole laittanut nettiin mitään itsestäni ja niinpä googlaamalla ei löydykään mitään. [/quote] Se ei aina ole itsestä kiinni. Mikäli työskentelet esim. myynti-, johto-, tai hallitustehtävissä vähänkään Sysmän snägäriä isommassa yrityksessä, niin kuvasi, tehtäväsi ja usein myös puh. nro on ihan kaiken kansan löydettävissä firman nettisivuilta.
[/quote]
No eihän työasioilla ole mitään merkitystä. Ei kai kukaan käytä omaa puhelintaan työpuhelimena?
[/quote]
Käytän työpuhelinta omanani, antaa työnantajan maksaa laskut. Hittoako minä alkaisin useamman eri luurin kanssa pelleilemään?