Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurituloiset, mihin rahat menevät?

Vierailija
19.09.2006 |

Olemme suurituloisia, yhteiset bruttotulomme ylittivät v. 2005 ensimmäisen kerran 160 000 euroa/vuosi.

Silti tuntuu että pitää säästää ja pihistää. Olen äitiyslomalla (äitiyspäiväraha 3100 euroa/kk). En oikein uskalla ostaa mitään. Paljon vähemmän tienaavat kaverini matkustelevat useita kertoja vuodessa, ostelevat yli 100 euron hameita ja mekkoja jne. Minä en.

Meillä on isot velat, ne lohkaisevat ison osan tuloista. Lisäksi rahaa menee ison talon sisustamiseen, oikeastaan voisi sanoa, että ellemme olisi laittaneet taloa kerralla kuntoon, voisimme matkustaa lähes joka kuukausi perheenä jossain. Niin ison summan lohkaisee asuminen eli pelkästään huonekalujen yms. viilauksen tekeminen.

Mihin muut isotuloiset rahanne pistätte? Olisiko sittenkin parempi elää " kerranhan täällä vain ollaan" periaatteella ja mieluummin satsata elämyksiin kuin kiinteään omaisuuteen?!

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin musta on ihan yksi lysti jos kaikilla tulot romahtaa. On paljon helpompi kitkuttaa jos muutkin kitkuttavat. Voitte sanoa että kyse on kateudesta, minusta taas vaan vallitsevan ilmapiirin omaksumisesta: oman edun ajaminen. Jollen minä voi saada enempää palkkaa niin minun etuni on että muut saavat vähemmän, koska se tuntuu minusta kivemmalta.

Vaikka verotus on progressiivinen pari-kolmekertaa mun palkkani tienaava saa nettona kuitenkin useita satoja eutoja enemmän kuin minä. Mnulle olisi niille paljon käyttöä, olisi kiva esimerkiksi ostaa edes sen kälynen kerrostaloluukku siltä lähiöstä. Nyt siihenkään ei ole mahdollisuksia.

Vierailija
2/48 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos omistaa vuokra asunnon saa paljon vähennettyä verossa.

Ja eläkesäästot tarkoittavat sitä että se minkä laitat sinne on pois verottajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla tulee suuret menot.

Joten raha ongelma on sama kuin silloin kun oli vähemmänkin.

Ikävää mutta aika yleistä

Vierailija
4/48 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No mihinköhän??? VEROIHIN TIETENKIN, että kaiken maailman lusmut voisivat vaan olla, piereskellä sohvalla ja syljeskellä kattoon. Sinne ne suurituloisten rahat menevät!

Vierailija
5/48 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on syljeskeleekö kattoon toimistotuolista vai sängynpohjalta.

Vierailija
6/48 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sama se on syljeskeleekö kattoon toimistotuolista vai sängynpohjalta.

maksettavasta palkasta menisi verot yhteiseen hyvään. Mutta sosiaalilusmu ei tuota mitään, kuluttaa vain muiden ansaitsemia verovaroja. Joten ei todellakaan ole sama.

Kyse ei ollut siitä, onko minun tai kenenkään muunkaan työssäkäyvän työ SINUN (=luuseri?) mielestäsi erityisen merkittävää tai tärkeää, vaan siitä, että me vastuuntuntoiset ylipäätään menemme töihin.

Mutta asenteesi kertoo kaiken sinusta.

Vierailija
7/48 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei Suomessa työtä tekemällä rikastu. Suurituloisten omaisuus on peräisin pääomatuloista, joiden verotus onneksi on alhaisempaa kuin ansiotulojen.

Vierailija
8/48 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sosiaalimenot pienenisivät, alettaisiin verorahoja syytää kaikkeen muuhun. Näitä muita todella tarpeellisia paikkoja verorahoillemme ovat katetut urheilustadionit, saunalliset kopperot jäähalleissa, oopperaesitykset ja monet monet muut yhtä tärkeät asiat.

Jos minä voisin korvamerkitä omat verorahani, ne menisivät kaikki sairaille, vammaisille, vanhuksille, lapsille ja työttömyyden hoitoon. Ikävää, etten voi.

Vierailija:

VEROIHIN TIETENKIN, että kaiken maailman lusmut voisivat vaan olla, piereskellä sohvalla ja syljeskellä kattoon. Sinne ne suurituloisten rahat menevät!

Vierailija
9/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä ollaan vain kerran, joten varat kannattaa käyttää niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Vaikka sitten matkusteluun tai sitten kaikki kiinni kiinteään omaisuuteen.

Vierailija
10/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko suurituloinen? Olisit vain vastannut kysymykseen, ei tässä repeämisistä kysellä.

Vierailija
11/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään juuri oivalsin että haaveilemani Mersun hinnalla päästäis koko perhe 10 kertaa ihanalla matkalle, ja taidetaan sittenkin tehdä niin, kuin vaihtaa autoa, kun vanhakin on edelleen ihan hyvä.

Eli joo, nälkä on tainnut kasvaa syödessä ja aina meinaa valita kaikesta kalleimman vaihtoehdon vaikka halvimman kanssakin pärjäisi ihan hyvin ja sit voisi just matkustella tai ihan vaan pitää lomaa töistä joskus.

Vierailija
12/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asuako esim. ahtaammin kerrostalossa, mutta matkustella sitten usein ja olla pois kotoa? Runsas lomamatkustelu on mielestäni pakoa epäviihtyisästä kodista.

Minua vaivaa maailmanmeno. Tarkoitan siis että koska tahansa voi tulla koko maailman lamauttava terrori-isku tai luonnonmullistus. Sen vuoksi ehkä raha-asiatkin vaivaavat. Lasten vuoksi on myös ehkä tullut enemmän turvallisuutta hakevaksi ja sijoittaa rahaa mieluummin näkyviin asioihin kuin elämyksiin.

Mutta viestini kirjoitin etupäässä siksi, että halusin kuulla meneekö muilla isotuloisilla säästölinjalle. Täällä väitetään aina, että isotuloisille ei mitään veroetuja, lapsilisät pois jne. vaikka velat ja menot ne on meilläkin.

ap

Vierailija
13/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ruokaan (tykätään syödä hyvin ja käydä rafloissa)

- Matkusteteluun

- Harrastuksiin

- Kodin sisustamiseen (tosin jätelavalta kun nyysii sohvan, niin aika ilmaista se on :))

- Vaatteisiin, laadukkaisiin merkkivaatteisiin, asusteisiin, kenkiin. Tää nyt on tavallaan harrastus, mutta tässä ei pihistellä :)

- Miehellä autoon/moottoripyörään (joka vuos uudet)

- elämyksiin, palveluihin

- hyväntekeväisyyteen. kotimaisista ihan ykkönen lastenklinikankummit

Kun sitä rahaa on, niin meillä sitä käytetään, koska kerran täällä eletään. Tosin kiinteääkin omaisuuta on, kuten myös sijoitettua. Lapsia kun ajattelee, niin mukava heille on tarjota erilaisia elämyksiä, eivät he kostu mistään arvotaulusta esimerkiksi. Tosin tavoitteena on kyllä lapsillekin tarjota perintöä kun miehen kanssa kuolemme, eikä tarkoitus ole kaikkea rahaa kuluttaa.

Vierailija
14/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän hassu :)

Vierailija:

Runsas lomamatkustelu on mielestäni pakoa epäviihtyisästä kodista.

ap

Vierailija
15/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaan aluksi kotiin hoitajan, kuten esikoisellekin tein. Olisi tietysti varaa olla kotona, mutta näkyisi heti selkeästi perheen tulotasossa.

Vierailija
16/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn vuoksi ja vapaa-ajalla. Viimeaikoina on kuitenkin vaivannut kyllästyminen. Kahden pienen kanssa on rankka lojua lentokentillä ja mm. USAan ja Aasiaan emme jaksa enää matkustaa ollenkaan.

Kodin perusperiaate on, että siellä voi olla kuin lomalla. Kaikkeen elämää helpottavaan satsataan. Kylppörien on oltava kuin parhaissa hotelleissa, pihan toimiva, huonekalut laadukkaita, keittiön suuri jne. Epäilen muutamista kavereistani, että hakevat arjen luksusta matkoilta, vaikka sitä voisi luoda kotonakin. Matkustelua pois sulkematta.

ap

Vierailija
17/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee

-ruokaan 500

-asumiseen 500

-muuhun 500

-säästöön 3000

Reissut tehdään lähinnä mökeille, meillä ei ole autoa. Ja kaikkeen on aina rahaa, mitä halutaan.

Vierailija
18/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

an erä 1500¿/kk), muttei se ole mitään näihin tuloihin nähden. Voisimme hyvin säästää siinä, että mies ottaisi verotusarvoltaan edullisemman auton, minä luopuisin omasta autostani ja mies ei harrastaisi purjelentoa, ym. Nykyisillä menoilla melkein kaikki menee, mikä tuleekin, tosin esim. ruokakaupassa ei tarvitse katsoa hintalappua ja vaatteita ja matkojakin on tarpeeksi. Kai tuolla ukkokullalla on oikeus nauttia omista kovista tuloistaan, minun tulot ja menot on paljon pienemmät.

Vierailija
19/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemista...

Se, miten viihtyisä kotini ikinä onkin, ei poista näkemisen ja kokemisen janoa. Rakastan matkustamista!

Vierailija
20/48 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tosin omaisuutakin jo, ja tuloja tulee niistäkin, ei pelkästään firmasta ja mun palkasta.

Meillä rahaa on niin että, sitä jää säästöihinkin.

Kaikki kuukaudessa tienatut rahat ei todellakaan mene. Joskus on mennyt mutta ei enää muutamaan vuoteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi