Lomarahat vapaaksi muka riistoa?
Otan aina lomarahani vapaaksi, kunhan vaan työnantaja siihen suostuu. Ja nyt muka sekin olisi työntekijän riistoa?
Kommentit (18)
Jos on pakollista, sen voi laskea lomautukseksi.
Sanopas ap muuta, just pari viikkoa sitten ilmoitin esimiehelleni, että sanokoon ammattiliitto mitä haluaa, minä haluan enemmän lomaa. Esimieheni totesi sen olevan kahden kauppa josta ymmärsin, että voin tehdä lomarahojen kanssa niinkuin itse haluan.
No onhan se kuitenkin hemmetin kallista lomailua. Kaikilla ei ole varaa lomailla ilman lomarahoja.
Jos itse vapaaehtoisesti haluaa lomarahat vapaana, niin se on ok. Mutta työnantaja ei voi siihen pakottaa, koska sehän on sama kuin palkanalennus.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:55"]Sanopas ap muuta, just pari viikkoa sitten ilmoitin esimiehelleni, että sanokoon ammattiliitto mitä haluaa, minä haluan enemmän lomaa. Esimieheni totesi sen olevan kahden kauppa josta ymmärsin, että voin tehdä lomarahojen kanssa niinkuin itse haluan.
[/quote]
Työnantaja päättää antaako se sulle lomarahat vapaana
Meillä ei ole saanut vaihtaa pariin vuoteen, todella epäreilua. Vaikka silloin kun oli taloudellisesti vaikeaa, firma pyysi vaihtamaan, ja kaikki yli 1000 työntekijää teki niin(98,4 %). Mutta joustot näyttää olevan mahdolliia vain yhteen suuntaan ( silloin loman sai pitää vain kesäloma- ajan ulkopuolella ja itä ei sanut sijaistaa, eli oli vaikeaa kaikille).
Jos otat lomarahasi vapaana 10 vuoden ajan, pienenee kuukausieläkkeesi kymmenillä euroilla. Ei se heti harmita, mutta jossain 75v iässä voi mielessä käydä, että rahalle olisi käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:58"]Jos otat lomarahasi vapaana 10 vuoden ajan, pienenee kuukausieläkkeesi kymmenillä euroilla. Ei se heti harmita, mutta jossain 75v iässä voi mielessä käydä, että rahalle olisi käyttöä.
[/quote]
Olen tiedostanut sen kyllä. Ja silti: Kaksi viikkoa lisää lomaa kelpaa.
Meillä ei saa vaihtaa, työnantajalle kävisi, mutta liitot kieltää. Moni ottaa sitten kiertää ja ottaa palkatonta kun ajattelee että lomaraha "korvaa" palkattomuuden...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:04"]Otan aina lomarahani vapaaksi, kunhan vaan työnantaja siihen suostuu. Ja nyt muka sekin olisi työntekijän riistoa?
[/quote]
Tiedätkö miten vaikuttaa tulevaan eläkkeeseen kun ottaa lomarahat vapaana?
Meiltä otettiin lomarahat pois eikä annettu edes vapaata tilalle. Aika kivaa.
Saa eläke pienentää. Nyt saan 10 viikkoa lomaa vuodessa, ja sen haluan ja tarvitsen jotta voin vaativaa asiantuntijatyötä tehdä. Haluan ehdottomasti vaihtaa rahan lomaksi. Raha on rajaa mutta vapaa-aika on vapaa-aikaa!
Meillä ei tulis mitään, jos lomarahat pitäis pitää vapaana! Mies on työnarkomaani, niin tasan menis töihin heti, kun loma loppuu, eikä tasan jatkais lomarahoilla lomaa! Lomapäivillä voi kyllä tehdä töitä!
Nytkin talvilomalla oli ekan lomapäivän järjestänyt töitä itselleen, kuten useimmiten aina ennenkin, ja minulle lupasi, että pitää sitten vielä sen seuraavan maanantain lomaa, että tulee lomapäivät täyteen, ja soittaa pomolle siitä, niin sunnuntai-iltana sanoi, että pitää lähteä huomenna töihin, kun ei oo pomollekaan mitään ilmoittanu. Ja näitä petettyjä lupauksia on ... !!!
Yhden vuoden aikana laskin, että palkattomia ja lomana pitämättömiä ylitöitä oli 2,5kk!!! Ja jos sanon siitä, niin raivostuu, ja voi raivota viikon, että olisin vaiti! Ihan on kuin alkoholistin tai narkarin oireet: sanopa, että juot liikaa tai lopeta narkkiaineiden käyttö, niin raivokohtaus tulee sillä kertaa! Ja kenen on syy kaikesta? Sen asiasta huomauttajan! Eikä auta hiljaa olokaan muuta, kuin että thti vaan kiihtyy, kun ei jarruja oo ollenkaan.
Että lomarahat vapaana. Joillekin ok, toisille ei missään tapauksessa! Työnantajat pitäis velvoittaa keräämään työpuhelimet loman ja vapaan ajaksi pois, sillä puhelimella töitään hoitava ei ole KOSKAAN lomalla/vapaalla. Se työnarkki ainakaan! Työnantajien pitäis tajuta, että sen työnarkin perhe kärsii siitä, että se narkki on riippuvainen siitä työstään niin suuresti, että on valmis raivoamaan ja jopa pahempaankin, jos HÄN ei saa tehdä kaikkina vapaa-aikoinaankin töitä! Työnantajat heistä viis välittää! Puoli-ilmaisista työntekijöistään! Sitten, kun tulee burn out, niin harmi, menetettiin HYVÄ työntekijä! Mitä se työntekijä menetti? Kaiken!
Lomarahaa ei työnantajan kannata antaa vapaana sillä työntekijä voi koska tahansa alkaa katumaan. Meillä kävi näin ja kaikille maksettiin taahnehtivasti takaisin kaikki. Sen jälkeen ei olla enää saatu pitää vapaana.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:24"]
Lomarahaa ei työnantajan kannata antaa vapaana sillä työntekijä voi koska tahansa alkaa katumaan. Meillä kävi näin ja kaikille maksettiin taahnehtivasti takaisin kaikki. Sen jälkeen ei olla enää saatu pitää vapaana.
[/quote]
No ei kai niitä vapaitakaan sitten pidetty?
Mun mies vaihtoi jo toista vuotta peräkkäin lomarahat vapaiksi. Viime vuonna lastenhoidon takia
ja tänä vuonna omien opintojensa takia. Kiva työnantaja, kun on suostunut!
Mutta ei tietenkään kiva, jos pakotetaan tai painostetaan vaihtamaan.
Riippuu työstä mutta se, että joku ottaa lomarahat vapaana saattaa kuormittaa työkavereita kohtuuttomasti. Ei reilua.
Mäkin niin haluaisin, mutta työnantaja ei suostu.