Ihminen ei kuuntele enää uutta musiikkia 33 ikävuoden jälkeen
..siis keskimäärin. Ja palaa kuuntelemaan sitä musiikkia, mistä piti nuorena.
Tässä tarkemmin:
Päteekö tämä sinuun?
Kommentit (60)
oon kirssi ja kuuntelen heavya. pakkelia kaksi kiloa ja heavya kolme. kai oon juntti....höntt..
Mulla maku oli aika muotoutunut jo 13-vuotiaana. 23-vuotiaana piehtaroin jo menneessä täysin!
Ei päde. Olen viisissäkymmenissä, ja kuuntelen uutta musiikkia viikottain ihan systemaattisesti. Olen löytänyt paljon uusia bändejä, joiden musiikki on kolahtanut lujaa!
Ei pidä paikkaansa. Kun mittari lähestyy 40:ä alkaa olla kuullut jo niin ziljoonia kertoja nuoruutensa hittibiisit että ei kertakaikkisesti enää jaksa innostua niistä.
Olen kuunnellut metallia/raskaampaa musiikkia 7 - vuotiaasta asti, nyt ikää +20 tuohon verrattuna. Tuskin musiikkimaku tuosta enää muuttuu.
Ei päde. Musiikkimakuni on muuttunut paljon vuosien varrella. Nyt menee klassinen, nuorena en olisi voinut edes kuvitella.
Mulla oli väli, jolloin en kuunnellut uutta musiikkia oikeastaan ollenkaan, paitsi mitä radiosra sattui kuulemaan. Nyt, kun lapsi on kouluikäinen ja kuuntelee muutakin kuin lastenlauluja, tulee kuunneltua itsrkin uudempaa musiikkia. Tämä käänne on tapahtunut 35 ikävuoden jälkeen.
Otsikkosi on kyllä virheellinen, sillä tuossa tutkimuksessa puhuttiin mainstream-musiikkista, joka on täysin luonnollista, sillä ihmisen muusiikkimaku laajenee eletyn elämän myötä ja on luonnollista parikymppisellä musiikkimaku on paljon suppeampi kuin esim. 60v. tai 90v. eikä se suinkaan tarkoita, etteikö ihminen kuuntelisi tietyn iän jälkeen uutta musiikkia tai pitäisi siitä, vaan uuden musiikin lisäksi on muita vaihtoehtoja, jotka vaikuttavat musiikin kuunteluun.
Monet biisit saavat vain uudet sanat, joka uppoaa juuri parikymppiseen, mutta sitä vanhemmat ovat aikaisemmin kuullleet sen useampana versiona, jolloin on paljon kriittisempi, kuin nuoremmat, joilla on paljon rajallisempi musiikkimaku, juuri iän perusteella.
Olen 20. Kuuntelen pääasiassa uutta musiikkia. Isäni on 50 ja seuraa kuitenkin myös uusia metalliartisteja.
Olen 20. Kuuntelen pääasiassa uutta musiikkia, mm. kelttifolkkia, pop-rockia ja piripäämusiikkia. Isäni on 50 ja seuraa kuitenkin myös uusia metalliartisteja.
"Et voi lähettää viestiä juuri nyt." Paskan marjat! Sanois vaan, että se on jo menny.
32/33/34 lisää että aika harva varmaan nykyään enää kuuntelee pelkkää mainstream-musiikkia. Internet mahdollistaa muunkinlaisen musiikin löytämisen.
Ehkä tää pätee Rumban väkeen, mutta itse tykkään kuunnella myös uusia tulokkaita. Haloo Helsinki, Sanni, Stig jne. Ja nimenomaan ensilevyt on usein niitä parhaita tai tokat. Sit aletaan toistaa. Kuuntelen myös itseäni vanhempaa musiikkia esim. Dusty Springfieldiä. Nuoruuteni diskohittejä en tod. jaksa kuunnella.
Äitini 60v kuuntelee vain Ylex:ää eli uutta musiikkia.
Ei päde minuun. Oikeastaan ahdistun nuoruuteni musiikista. Joku kasaripoppi saa ihan fyysisen pahanolon päälle.
No ei.
Kuuntelen nykyisin enimmäkseen klassista, mutta se se vasta laaja genre onkin. Hyvää klassista on tehty 1500-luvulta aina meidän päiviin 2010-luvulle asti.
Osaan toki ulkoa suuren osan 1980-luvun hiteistä, mutta en enää niitä halua kuulla. Suomalaisista olen kuunnellut mm. Stigiä :D
Oon 46 v.
Riippuu hiukan musiikkityylistä. Veikkaan että ensi-ihastusten aikainen Iron Maiden vetoaa minuun kyllä vieläkin 25 vuotta myöhemmin. Samoin sen ajan hevi.
Spotifyssa kuunnellaan erilaista musiikkia kuin vaikkapa vinyylilevyiltä.Oma musiikkimakuni on laajentunut vuosien myötä samalla laila kuin elokuvamakukin.
Ysäribuumi liittyy monella lapsuudessa kuultuun musiikkiin.
Itse olen 45. Luen levyarvosteluja ja selaan uutuuslevylistoja ja sitten kuuntelen spotifystä olisiko hyvä.
Hmm. Itse löysin telkkarissa soineen biisin (siis ilmeisesti listahitti, soittaako ne nyt paljoakaan muita) perusteella uuden bändin johon tykästyin. Ja yksittäisiä uusia biisejä aina nousee suosikeiksi, myös lasten kuuntelemista esiintyjistä.
Joskus on kiva kuunnella niitä nuoruuden lemppareita, mutta kovin paljoa ei jaksa, kuitenkin sen verran kuluneita ne suosikit jo.
Jotkin biisit ovat välillä tulleet uudestaan, ja sitten taas unohtuneet soittolistoilta ainakin hetkeksi.
Mutta minä en mielestäni ole kovin muodikasta koskaan kuunnellut yksittäisiä hittejä lukuun ottamatta, vaan musiikkimakuni on aina ulottunut iskelmästä poppiin ja heviin, ja niin se toimii tänäkin päivänä.
45v.