Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin jatkuva herkkujen tyrkyttäminen

Vierailija
02.05.2015 |

Anoppini on muuten mukava ihminen ja ihanaa kun hän välittää lapsenlapsistaan ja haluaa olla heidän elämässään.

Ahdistaa kuitenkin hänen tapansa syöttää lapsille hirveät määrät herkkuja! En ole mitenkään fanaattinen sen suhteen ettei yhtään saisi syödä, mutta en näe tarpeelliseksi opettaa lapsille pienestä pitäen todella epäterveellisiä ruokailutapoja.

Oma lapseni on vasta kohta vuoden joten vielä ollaan saatu torjuttua herkun tarjoamiset kun sanottu ettei vauva vielä voi syödä suklaata, kakkua ym. Anoppi kuitenkin intoili jo että pianhan meidänkin lapselle saa sitten antaa "oikeaa ruokaa" joka käytännössä tarkoittaa herkkua.

Tämän herkun syöttämisen olen siis havainnut mieheni siskon lapsista jotka vierailee ja on paljon hoidossa mummolassa. Ovat kaikki tosi pyöreitä muksuja ja epäilemättä ainakin osa syy on mummolan herkut. Esim viimeksi vieraillessamme mieheni siskon 6v poika söi kolme mars patukkaa! Olisi halunnut vielä neljännenkin mutta mummo harmitteli kun enempää ei ollut, mutta tarjoili sitten pojalle vielä suklaakeksejä joita poika sitten tyytyväisenä vielä mutusteli. Kunnon ruoka ei sitten tietty maistunut ja mummo lappasi perunoihin voita keon että maistuisi paremmin. Poika söi lautaselta pelkät voit perunoiden päältä ja sitten itkua tuhersi kun voi on loppu johon mummo tietysti vastasi kauhomalla lisää voita lautaselle kun "eihän se pottu muuten miltään maistu". Ruoka jäi kuitenkin lapselta rasvaa lukuunottamatta syömättä mutta jälkkäri maistui kyllä. Tämän jälkeen mummo sitten tarjoili puolen tunnin välein jotain purtavaa lapselle "ettei tule nälkä kun söi niin huonosti" käytännössä siis pelkkää makeaa tai rasvaista. Kun olimme lähdössä niin anoppi vielä puntaroi lähteäkö kauppaan ostamaan pojalle mars patukoita kun se niistä niin tykkää.

Meininki on aina tuollainen kun lapsenlapset on siellä käymässä. Itsellä tekee joskus ihan pahaa tuo rasvan ja makean määrä. Ymmärrän että anoppi varmaan osoittaa kiintymystään ruuan avulla mutta suoraan sanottuna ahdistaa oman lapsen puolesta. Miehestä tässä ei ole mitään ongelmaa vaikka on hänkin joskus päivitellyt siskonsa lapsien ylipainoa. Kuitenkin hän näkee ettei meidän lapsi kuitenkaan ole siellä hoidossa kovin usein joten eihän se haittaa jos silloin tällöin elää päivän suklaalla ja juustonaksuilla. Ja silloin kun ollaan siellä kaikki yhdessä niin voidaan vähän katsoa mitä lapselle syötetään. Eikai se tavallaan haittaakaan mutta en kyllä tykkää kun epäterveelliset tavat opetetaan jo pikkulapselle! Anoppi todennäköisesti loukkaantuu jos kiellän herkut lapselta kun tuntuu joskus pahastuvan jos ei jakseta ottaa jälkkäriä tai kahvilla kolmea eri kakkua.

Sanokaas olenko liian nipottaja kun tämä asia häiritsee tosi paljon :( ja miten tässä voi toimia kun haluaisin tietenkin että mummo saa olla lapsen elämässä tiiviisti läsnä kun sitä haluaa ja on muuten oikein ihana mummi. Jos lapsi kuitenkin viettää isompana aikaa mummolassa enemmänkin niin väkisinhän mummolan ruokailutavat vaikuttaa häneenkin.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mun oma äiti tietää jo, että olen aika tiukka herkkujen suhteen, ja pysyy kohtuudessa. Sama alkaa mennä anopillekin perille, mutta edelleen saan tapella ja muistuttaa, etten halua esim. mustaa limsaa annettavan lainkaan! Ja iltapalaksi antaa kymmenen leipää, kun ei osaa sanoa ei, mutta eipä se vaarallista ole, kun harvoin käy.

Olen kuitenkin itse huomannut, että kun kotona on vähän herkkuja tarjolla, eivätkä lapset syö edes "sojerijukurtteja", niin heille ei enää maistu, vaikka olisi tarjollakin! Siis ottavat kyllä vähän, mutta viimeksi eilen mummolassa tyrkytettiin lisää jätskiä, niin 4v sanoi, ettei jaksa. Olikin syönyt ruuan ensin hyvin.
Opeta siis kotona syömään hyvin ja myös kieltäytymään herkuista ennen ruokailua! Meidän 4v on itse sanonut anopille, kun en ollut paikalla, että hän ei voi syödä herkkuja ennen ruokaa!!!

Vierailija
42/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma meillä paitsi että siitä poiki itselle kaikkea rasittavaa. Esimerkiksi mummo syötti lapsen täyteen herkkuja ja sitten soitteli mulle "järkeviä" neuvojaan sen suhteen miten saisi lapsen ruokahalua paremmaksi. Tyylliin lapsi ei syönyt puolisen aikaan mitään, ou nou. Ja sitten kun kysyin mitä se oli syönyt sitä ennen, kävi ilmi että aamiainen plus suklaapatukka plus jäätelö. Ja sitten kummasteltiin kun tenava ei syönyt kunnolla puolilta päivin ja ehdotettiin kalanmaksaöljykuurin aloittamista että ruokahalu paranisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:34"] Huh sentään. Minusta sinun PITÄÄ vetää rajoja anopillesi. Sinänsä on ihan totta, että anoppi yrittää vaan olla kiva mummo,mutta haloo, tuollainen määrä sokeria ja rasvaa kerralla!  Mitäpä jos otatte heti kättelyssä käyttöön karkkipäivän. Suklaata tms. ei saa syödä joka päivä. Kun mummo sitten tuputtaa lapselle suklaata tms., kiitätte kauniisti ja otatte sen mukaanne, annettavaksi karkkipäivänä. Ja totta kai sanotte muidenkin herkkujen suhteen, että kiitos, mutta syödään tuota kakkua vasta sitten, kun on ensin syöty kunnon ruokaa. Jälkiruoaksi siis saa vähän makeaa, mutta ei, jos ensin ei syödä tavallista ruokaa. Ei siis tarvitse kategorisesti kieltää mummoa antamasata lapsenlapselleen herkkuja, mutta ilman muuta rajoitat hommaa. Ja huom - et jätä lastasi anoppilaan hoitoon ilman, että olet itse paikalla, ainakaan vielä muutamaan vuoteen. Ja jos jätät, pyydät anoppia: "sinulla on aina kotona kaikenlaisia ihania herkkuja, mutta olisitko kiltti, etkä antaisi xx:lle makeaa kuin vain vähän jälkiruokaa, en haluaisi opettaa hänestä kovin sokeriherkuille persoa..." ÄLÄ siis moiti häntä tai syytä tyttärenlastensa ylipainosta, jos ei ole ihan pakko.   [/quote] Joo tämä olisi järkevää kyllä. Juuri mietinkin kyllä tuota miten saisi nätisti sanottua asiasta kun itse ei näe mitäään väärää tuossa herkkumäärässä. Epäilen että saattaisi silti syöttää herkkujaan vaikka olisi sovittu ettei lapselle saa antaa hirveää määrää sokerisia herkkuja. Epäilyttää hoitoon jättäminen siksi. [/quote] Tuskin turhaan epäilet. Meillä ainakin homma menee niin, että mies juttelee äidilleen, että herkkuja ei saa antaa. Ja anopilla pysyy säännöt mielessä 2 viikkoa ja sitten lapset taas jo sanovat syöneensä siellä vähintään piparia. Kun mummoa kieltää antamasta päivittäin karkkia, niin antaa suklaata. Kun sekin kielletään, niin antaa jäätelöä. Kun se kielletään, niin siirtyy pipareihin. Ja kun luulin, että kaikki on jo käyty läpi, niin mummopa keksi alkaa tarjoamaan hilloleipiä! Pakko myöntää, että välillä ottaa niin päähän, että yritän estää lapsia menemästä mummolle. Keksin jotain tekemistä, että ette ehdi nyt mummolle, koska me kaikki lähdetään pyöräilemään tai kauppaan.

[/quote]

Siis anteeksi vain, vakava asia, mutta näin ulkopuolisena kyllä rupesi naurattamaan mummon kekseliäisyys! :DDD

Vierailija
44/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:11"]

Onko sisko miehineen itsekin pulkea?

Laittaisin miehesi asialle asettamaan rajoja lapsenne syömisille. Tosin nuo siskon lapset tulevat mässyttämäöb patukoitaan siellä usein silloin kun lapsenne isompana on siellä, ja on selvää, että hänkin tulee ne patukat saamaan.

Ehdotan, ettette jätä lasta sinne yksin vielä vuosiin, vasta kun hän on oppinut itse ymmärtämään jörkevän syömisen perusteet.

[/quote]

miehen sisko on itse asiassa todella hoikka! en tiedä tarkemmin heidän ruokavaliostaan mutta kun on heillä kyläilty niin tarjoamiset on olleet ns. normaalit,ei mitään överiherkkuja ole ollut. On myös kieltänyt lapsiaan ottamasta esim toista pullaa tmv. eli ainakaan kotonaan eivät vaikuta vetävän tummoisia herkkuövereitä kun mummollassa. En tiedä mitä miehen sisko on mieltä äitinsä herkkujen tyrkytyksestä tai lastensa ylipainosta. Aina hän korostaa sitä miten mummolasta on niin suuri apu lastenhoidossa eikä pärjäisi ilman äitinsä lähes päivittäistä apua. Eli ilmeisesti ei kuitenkaan häiritse sitten liikaa tuo herkun tuputus.

Ja sepä se, vaikka yrittäisin kieltää herkut niin väkisinhän muut lapsenlapset kuitenkin saavat ja jossain vaiheessa se omanikin osaa sitä patukkaa siellä mussuttaa joukon jatkeena :( Itse haluaisin oikeastaan pitää herkut ym. epäterveellisen mätön pois lapseni ruokavaliosta niin kauan kun vaan mahdollista, mutta pystyisin hyväksymään mummolan kohtuullisen herkuttelun. Tämä vaan on kaukana siitä! todellakin epäilyttää että antaa lapselle vaikka heti 1 vuotiaana suklaata tai juustonaksuja. Juustonaksuja on tuputtanut jo puolivuotiaata kun oli lukenut jostain lehdestä sormiruokailusta jota meidänkin muksu silloin opetteli, tosin hieman muille ruuilla kuin juustonaksuilla!! tällöin oli ihan ihmeissään että miksei nyt paria naksua voi ottaa...

ap

[/quote]

Siis mitä mä luin??!! Juustonaksuja puolivuotiaalle??

Vierailija
45/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan lapselle saada hyvät suhteet isovanhempiin ilman että lapsi on siellä yksinänsä. Kutsukaa anoppi teille tai menkää piknikille, pyöräilemään, uimaan mitä nyt vaan keksittekin. En ymmärrä miksi ainoa tapa lapsi-isovanhempi -suhteelle on hoidossa oleminen? Tuollainen paskan syöttäminen on oikeasti pahoinpitelyä, ja vanhempana teidän rooli on suojella lasta. Kohtuullisella herkuttelulla ja kaupanvalmisherkkupaskan jatkuvalla tuputtamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Vierailija
46/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei!!!

Minä kun luulin, että oma äitini on holtiton pullien, suklaamunien, jaffa-keksien ja sokerimehujen kanssa :D 

Kunnon ruoan, salaattien ja kasvisten syöttämisestä  hän pitää kuitenkin kiinni.

Vierailija
47/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:13"]

Vierailija 2.5. klo 14:473/40     No hyi, itse sanoisin ainakin suoraan ettei lapselle saa syöttää sontaa siellä ollessa...

Vierailija 2.5. klo 14:584/40     vuoden ikäinen, mutta ollaan jo tuputtamassa kaikkea paskaa. Anopin oma ruokavalio koostuu nakeista ja ranskalaisista, einesruoista ja ruskeasta kastikkeesta. Karkkia ja sipsiä mättää joka päivä...        Vierailija 2.5. klo 15:006/40    

Vierailija 02.05.2015 klo 14:59 Mitäs itku vitut taas täällä..."   Ikäväähän se on jos mummit syöttävät vain herkkuja, mutta sitäkin enemmän olisin huolissani vanhempien kielenkäytöstä, jotka antavat omalla kielenkäytöllään esimerkin lapsille.   Jos isovanhempien herkut eivät tunne hyvältä, mutta ei myöskään vanhempien kielenkäyttö, sillä en ehtinyt lukea kuin neljä esimmäistä kommenttia, kun ruuasta puhutaan "paskana", "sontana" ja seuraava olikin jo itku vittu.   Mummit pilaavat lastenlapsensa herkuilla ja omat vanhemmat kielenkäytöllä, jolloin terveyden lisäksi, myös käytöstavat ja kielenkäyttö on hukkassa. Millaiset eväät lapsi saa tuollaisessa ympäristössä ?

[/quote]

Tee oma aloitus. Tässä ketjussa puhutaan huonolaatuisesta ruuasta, ei kielenkäytöstä.

PS. Meillä isovanhemmat kiroilevat lasten kuullen ihan estoitta. Toisin kuin me kotona. Ja silti (hui) voin käyttää esim. sanaa lisäainepaska täällä nettikeskusteluissa.

Vierailija
48/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella en jaksanu lukea ketjua. Mummon ja anoppi vastaan. Kerrot anopille selvästi ja perustellusti, miksi et halua lapsellesi syötetään herkkuja ja laitat anopille listan niistä ruoka-aineista, mitä VOI syöttää. Sanot topakasti, että MITÄÄN KARKKIA TAI SUKLAATA TAI SIISTEJÄ EI SITTEN YHTÄÄN! Ja sanot, että siinä linjalla on pysyttävä, koska se on lapsen parhaaksi. Ja sanot, että yhtään ei se luistaa. Ja ettei edes osta mitään ei herkkuja sinne mummolaan, jos lapsi on siellä, niin ei tule kiusausta antaa. Anna selkeitä vaihtoehtoja, mitä hyväksyt, esim banaania, porkkananpaloja, luomujogurttia pilttihillolla, ruisleipäpala juustolla,... Siis kerrot, millä linjalla tahdot lapsen ravinnon pitää ja piste. Minulle voi varsin hyvin latoa ohjeet ja tuotemerkit, mieluusti kannustan hyvään. Ja voi myös torua, en todellakaan suutu siitä, jos aiheesta toruu! Sano myös, että on ihana, kun lapsella ON oma Mummola ja siellä mukavat mummo ja pappa, niin viestisi menee paremmin ilman loukkaantumisia perille. Keskustelua kehiin! Mummot yrittävät olla lapsenlapsilleen ihania mummoja ja silloin usein myös lellivät lapsenlapsia väärillä asioilla. Meillä on vaarana sallia tietokoneella pelaaminen, kun kotona on tarkat pelipäivät, mikä on oikein hyvä!

Vierailija
49/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:14"]

Meillä mun oma äiti tietää jo, että olen aika tiukka herkkujen suhteen, ja pysyy kohtuudessa. Sama alkaa mennä anopillekin perille, mutta edelleen saan tapella ja muistuttaa, etten halua esim. mustaa limsaa annettavan lainkaan! Ja iltapalaksi antaa kymmenen leipää, kun ei osaa sanoa ei, mutta eipä se vaarallista ole, kun harvoin käy. Olen kuitenkin itse huomannut, että kun kotona on vähän herkkuja tarjolla, eivätkä lapset syö edes "sojerijukurtteja", niin heille ei enää maistu, vaikka olisi tarjollakin! Siis ottavat kyllä vähän, mutta viimeksi eilen mummolassa tyrkytettiin lisää jätskiä, niin 4v sanoi, ettei jaksa. Olikin syönyt ruuan ensin hyvin. Opeta siis kotona syömään hyvin ja myös kieltäytymään herkuista ennen ruokailua! Meidän 4v on itse sanonut anopille, kun en ollut paikalla, että hän ei voi syödä herkkuja ennen ruokaa!!!

[/quote]

Tämä on muuten ihan totta. Piennellekin (3-4 v) voi selittää että liika makea tekee huonon olon eikä ole terveellistä ravintoa. Lapset on tosi kiinnostuneita elimistöstä, miten kaikki toimii ja tätä kannattaa hyödyntää. Meillä ainakin on katsottu erilaisista lasten tietokirjoista minkälaisia rakennusaineita lihakset ja aivot tarvitsevat. Ja lapsi osaa itsekin kieltäytyä liiasta makeasta mummulassa. Tällainen "ravitsemuskasvatus" on ollut oikeastaan täysin välttämätöntä jotta edes joku tolkku säilyisi herkuttelussa, suosittelen.

Vierailija
50/58 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:30"]Ois varmaan hyvä jos mummo pääsis mukaan vaikka neuvolakäynnille juttelemaan ravitsemuksesta. Kuulostaa ettei yhtään ymmärrä ravintoarvoja ym.
[/quote]
Voisiko tuota järjestää jotenkin luonnollisesti? Ettei mummosta tunnu että häntä kyykytetään. Voisi olla ihan hyvä juttu. Tai sitten voisi pyytää neuvolasta jotain esitettä asiasta ja sen sitten antaa mummulle. Että neuvolasta kehoittavat lähipiirillekin jakamaan terveystietoisuutta. Mutta ei se ehkä onnistu loukkaamatta koska ne tyttären lapsetkin on niin pieniä että käly voisi ihmetellä että ei vaan heidän neuvolassa...
[/quote]

Tuossa tilanteessa ei kyllä mummosta pitäisi kyykytykseltä tuntua! Päinvastoin, saisi ilahtua kun pääsee mukaan perheen touhuihin. Ja kyllä voisit ihan suoraan sanoa, että olet huolissasi herkkujen tuputuksesta ja tuolla voisi perustella miksi. Myös tunnesyöminen voi johtaa myöhemmin syömishäiriöön, on epätervettä opetella tuollainen syömismalli.

Vierailija
51/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen sisko on itse asiassa todella hoikka! en tiedä tarkemmin heidän ruokavaliostaan mutta kun on heillä kyläilty niin tarjoamiset on olleet ns. normaalit,ei mitään överiherkkuja ole ollut. On myös kieltänyt lapsiaan ottamasta esim toista pullaa tmv. eli ainakaan kotonaan eivät vaikuta vetävän tummoisia herkkuövereitä kun mummollassa. En tiedä mitä miehen sisko on mieltä äitinsä herkkujen tyrkytyksestä tai lastensa ylipainosta. Aina hän korostaa sitä miten mummolasta on niin suuri apu lastenhoidossa eikä pärjäisi ilman äitinsä lähes päivittäistä apua. Eli ilmeisesti ei kuitenkaan häiritse sitten liikaa tuo herkun tuputus.

ap
[/quote]
Sisko saattaa olla sokea äitinsä toiminnalle. Jos kokee eläneensä hyvän ja onnellisen lapsuuden, niin ei ehkä kykene ajattelemaan, että äidissä olisi jotain pahaa. Näkee äitinsä ruusunpunaisten lasien läpi. Saattaa ihmetellä mistä lapset ovat saaneet lihavuusgeenit, kun he miehensä kanssa ovat hoikkia. Eikä näe vastausta suoraan edessään.

Tai sitten sisko on niin riippuvainen äitinsä avusta, ettei uskalla sanoa mitään, ettei äiti suutu. Ottaa mieluummin vastaan lastenhoitoavun kuin alkaa kiistelemään syömisistä äitinsä kanssa.

Vierailija
52/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:34"] Huh sentään. Minusta sinun PITÄÄ vetää rajoja anopillesi. Sinänsä on ihan totta, että anoppi yrittää vaan olla kiva mummo,mutta haloo, tuollainen määrä sokeria ja rasvaa kerralla!  Mitäpä jos otatte heti kättelyssä käyttöön karkkipäivän. Suklaata tms. ei saa syödä joka päivä. Kun mummo sitten tuputtaa lapselle suklaata tms., kiitätte kauniisti ja otatte sen mukaanne, annettavaksi karkkipäivänä. Ja totta kai sanotte muidenkin herkkujen suhteen, että kiitos, mutta syödään tuota kakkua vasta sitten, kun on ensin syöty kunnon ruokaa. Jälkiruoaksi siis saa vähän makeaa, mutta ei, jos ensin ei syödä tavallista ruokaa. Ei siis tarvitse kategorisesti kieltää mummoa antamasata lapsenlapselleen herkkuja, mutta ilman muuta rajoitat hommaa. Ja huom - et jätä lastasi anoppilaan hoitoon ilman, että olet itse paikalla, ainakaan vielä muutamaan vuoteen. Ja jos jätät, pyydät anoppia: "sinulla on aina kotona kaikenlaisia ihania herkkuja, mutta olisitko kiltti, etkä antaisi xx:lle makeaa kuin vain vähän jälkiruokaa, en haluaisi opettaa hänestä kovin sokeriherkuille persoa..." ÄLÄ siis moiti häntä tai syytä tyttärenlastensa ylipainosta, jos ei ole ihan pakko.   [/quote] Joo tämä olisi järkevää kyllä. Juuri mietinkin kyllä tuota miten saisi nätisti sanottua asiasta kun itse ei näe mitäään väärää tuossa herkkumäärässä. Epäilen että saattaisi silti syöttää herkkujaan vaikka olisi sovittu ettei lapselle saa antaa hirveää määrää sokerisia herkkuja. Epäilyttää hoitoon jättäminen siksi. [/quote] Tuskin turhaan epäilet. Meillä ainakin homma menee niin, että mies juttelee äidilleen, että herkkuja ei saa antaa. Ja anopilla pysyy säännöt mielessä 2 viikkoa ja sitten lapset taas jo sanovat syöneensä siellä vähintään piparia. Kun mummoa kieltää antamasta päivittäin karkkia, niin antaa suklaata. Kun sekin kielletään, niin antaa jäätelöä. Kun se kielletään, niin siirtyy pipareihin. Ja kun luulin, että kaikki on jo käyty läpi, niin mummopa keksi alkaa tarjoamaan hilloleipiä! Pakko myöntää, että välillä ottaa niin päähän, että yritän estää lapsia menemästä mummolle. Keksin jotain tekemistä, että ette ehdi nyt mummolle, koska me kaikki lähdetään pyöräilemään tai kauppaan.

[/quote]

Siis anteeksi vain, vakava asia, mutta näin ulkopuolisena kyllä rupesi naurattamaan mummon kekseliäisyys! :DDD

[/quote]
Juu olen kieltämättä itsekin ällistyneenä "ihaillut" tuota kekseliäisyyttä. Ja tavallaan mielenkiinnolla seuraan, että miten pitkälle mummo on valmis menemään, ettei vaan tarvitsisi luopua ylettömästä herkkujen jakamisesta ☺

Vierailija
53/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:11"]

Onko sisko miehineen itsekin pulkea?

Laittaisin miehesi asialle asettamaan rajoja lapsenne syömisille. Tosin nuo siskon lapset tulevat mässyttämäöb patukoitaan siellä usein silloin kun lapsenne isompana on siellä, ja on selvää, että hänkin tulee ne patukat saamaan.

Ehdotan, ettette jätä lasta sinne yksin vielä vuosiin, vasta kun hän on oppinut itse ymmärtämään jörkevän syömisen perusteet.

[/quote]

Ja sepä se, vaikka yrittäisin kieltää herkut niin väkisinhän muut lapsenlapset kuitenkin saavat ja jossain vaiheessa se omanikin osaa sitä patukkaa siellä mussuttaa joukon jatkeena :( Itse haluaisin oikeastaan pitää herkut ym. epäterveellisen mätön pois lapseni ruokavaliosta niin kauan kun vaan mahdollista, mutta pystyisin hyväksymään mummolan kohtuullisen herkuttelun. Tämä vaan on kaukana siitä! todellakin epäilyttää että antaa lapselle vaikka heti 1 vuotiaana suklaata tai juustonaksuja. Juustonaksuja on tuputtanut jo puolivuotiaata kun oli lukenut jostain lehdestä sormiruokailusta jota meidänkin muksu silloin opetteli, tosin hieman muille ruuilla kuin juustonaksuilla!! tällöin oli ihan ihmeissään että miksei nyt paria naksua voi ottaa...

ap

[/quote]

Siis mitä mä luin??!! Juustonaksuja puolivuotiaalle??

[/quote]

Kyllä vaan :/ Kiellettiin tietty heti moinen, johon anoppi monta kertaa vähän huvittuneenakin sanoi että eikös nyt edes paria naksua että saa vähän maistaa yms. Oli tosiaan lukenut jostain lehdestä että nykyään sormiruokaillaan tuon ikäisenä ja oli siitä saanut päähänsä että lapsi voisi juustonaksua itse napostella. Kyseessä oli siis tosiaan juustonaksu eikä esim. maissinaksu ja mitä näitä nyt on pikkulapsille suunnttuja naposteltavia.

ap

Vierailija
54/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois varmaan hyvä jos mummo pääsis mukaan vaikka neuvolakäynnille juttelemaan ravitsemuksesta. Kuulostaa ettei yhtään ymmärrä ravintoarvoja ym.

Vierailija
55/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:30"]Ois varmaan hyvä jos mummo pääsis mukaan vaikka neuvolakäynnille juttelemaan ravitsemuksesta. Kuulostaa ettei yhtään ymmärrä ravintoarvoja ym.
[/quote]
Voisiko tuota järjestää jotenkin luonnollisesti? Ettei mummosta tunnu että häntä kyykytetään. Voisi olla ihan hyvä juttu. Tai sitten voisi pyytää neuvolasta jotain esitettä asiasta ja sen sitten antaa mummulle. Että neuvolasta kehoittavat lähipiirillekin jakamaan terveystietoisuutta. Mutta ei se ehkä onnistu loukkaamatta koska ne tyttären lapsetkin on niin pieniä että käly voisi ihmetellä että ei vaan heidän neuvolassa...

Vierailija
56/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:41"] miehen sisko on itse asiassa todella hoikka! en tiedä tarkemmin heidän ruokavaliostaan mutta kun on heillä kyläilty niin tarjoamiset on olleet ns. normaalit,ei mitään överiherkkuja ole ollut. On myös kieltänyt lapsiaan ottamasta esim toista pullaa tmv. eli ainakaan kotonaan eivät vaikuta vetävän tummoisia herkkuövereitä kun mummollassa. En tiedä mitä miehen sisko on mieltä äitinsä herkkujen tyrkytyksestä tai lastensa ylipainosta. Aina hän korostaa sitä miten mummolasta on niin suuri apu lastenhoidossa eikä pärjäisi ilman äitinsä lähes päivittäistä apua. Eli ilmeisesti ei kuitenkaan häiritse sitten liikaa tuo herkun tuputus. ap [/quote] Sisko saattaa olla sokea äitinsä toiminnalle. Jos kokee eläneensä hyvän ja onnellisen lapsuuden, niin ei ehkä kykene ajattelemaan, että äidissä olisi jotain pahaa. Näkee äitinsä ruusunpunaisten lasien läpi. Saattaa ihmetellä mistä lapset ovat saaneet lihavuusgeenit, kun he miehensä kanssa ovat hoikkia. Eikä näe vastausta suoraan edessään. Tai sitten sisko on niin riippuvainen äitinsä avusta, ettei uskalla sanoa mitään, ettei äiti suutu. Ottaa mieluummin vastaan lastenhoitoavun kuin alkaa kiistelemään syömisistä äitinsä kanssa.

[/quote]

tätä epäilen myös ettei miehen sisko ehkä raaski aloittaa ruuasta taistelua äitinsä kanssa kun tietää sen olevan vaikeaa ja on tosiaan melko riippuvainen äitinsä avusta.

Tästä käsittämättömästä herkun syöttämisestä huolimatta anoppi on tosiaan muuuten ihana mummo lapsenlapsille. Jaksaa puuhastella heidän kanssa ja on vienyt lapsia uimaan ja luistelemaan ja kirjastoon, jota äitinsä ei ehkä kiireiden takia joutaisi edes tekemään. Ottaa lapset aina huomioon, juttelee ja touhuilee kaikenlaista heidän kanssaan. Tykkää tehdä käsitöitä ja askarrella ja opettaa näitä lapsillekin. Kaikki oleminen ja huomioiminen ei siis ole pelkkää ruokailua. Jos anoppi vaan tajuaisi että tuo läsnäolo ja lasten kanssa puuhastelu yhdessä olisi ihan riittävä tapa osoittaa välittämisensä, ei tarvisi sitä yletöntä herkun mussutusta!

ap

Vierailija
57/58 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kyllä pientä "riitaa" anopin kanssa lapsemme ollessa pari kuinen, jolloin imetin häntä vielä. Anopilla kyläillessä hän toistuvasti kyseli milloin voi alkaa antaa korvikemaitoa pullosta, jotta hänkin voisi syöttää. Ylipäätään korosti koko ajan miten se korvike on nykyään jopa vähintään yhtä hyvää kun rintamaito, johon erittyy ympäristömyrkkyjä (?) ja kuona-aineita äidin kehosta. Imetin tietty silti vauvaa kun imetys sujui ja vauva kasvoi. Silti tätä korviketuputusta oli ainakin siihen asti kun vauva alkoi saada kiinteitä, jolloin sitten onkin joka vierailulle tuputettu jotain vauvalle sopimatonta syötävää. Aina sama kysely "no milloinkas se voi sitä ja sitä alkaa syömään... eikös sille kohta voi jo antaa tätä ja tuota" ja nämä on siis yleensä semmoisia ettei tosiaan voi antaa, kuten vaikka suklaat tai ne juustonaksut... huoh...

ap

Vierailija
58/58 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan kovana ja sanot että käynnit anopilla loppuvat jos ei suklaalevyjen syöttäminen lopu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän