Anopin jatkuva herkkujen tyrkyttäminen
Anoppini on muuten mukava ihminen ja ihanaa kun hän välittää lapsenlapsistaan ja haluaa olla heidän elämässään.
Ahdistaa kuitenkin hänen tapansa syöttää lapsille hirveät määrät herkkuja! En ole mitenkään fanaattinen sen suhteen ettei yhtään saisi syödä, mutta en näe tarpeelliseksi opettaa lapsille pienestä pitäen todella epäterveellisiä ruokailutapoja.
Oma lapseni on vasta kohta vuoden joten vielä ollaan saatu torjuttua herkun tarjoamiset kun sanottu ettei vauva vielä voi syödä suklaata, kakkua ym. Anoppi kuitenkin intoili jo että pianhan meidänkin lapselle saa sitten antaa "oikeaa ruokaa" joka käytännössä tarkoittaa herkkua.
Tämän herkun syöttämisen olen siis havainnut mieheni siskon lapsista jotka vierailee ja on paljon hoidossa mummolassa. Ovat kaikki tosi pyöreitä muksuja ja epäilemättä ainakin osa syy on mummolan herkut. Esim viimeksi vieraillessamme mieheni siskon 6v poika söi kolme mars patukkaa! Olisi halunnut vielä neljännenkin mutta mummo harmitteli kun enempää ei ollut, mutta tarjoili sitten pojalle vielä suklaakeksejä joita poika sitten tyytyväisenä vielä mutusteli. Kunnon ruoka ei sitten tietty maistunut ja mummo lappasi perunoihin voita keon että maistuisi paremmin. Poika söi lautaselta pelkät voit perunoiden päältä ja sitten itkua tuhersi kun voi on loppu johon mummo tietysti vastasi kauhomalla lisää voita lautaselle kun "eihän se pottu muuten miltään maistu". Ruoka jäi kuitenkin lapselta rasvaa lukuunottamatta syömättä mutta jälkkäri maistui kyllä. Tämän jälkeen mummo sitten tarjoili puolen tunnin välein jotain purtavaa lapselle "ettei tule nälkä kun söi niin huonosti" käytännössä siis pelkkää makeaa tai rasvaista. Kun olimme lähdössä niin anoppi vielä puntaroi lähteäkö kauppaan ostamaan pojalle mars patukoita kun se niistä niin tykkää.
Meininki on aina tuollainen kun lapsenlapset on siellä käymässä. Itsellä tekee joskus ihan pahaa tuo rasvan ja makean määrä. Ymmärrän että anoppi varmaan osoittaa kiintymystään ruuan avulla mutta suoraan sanottuna ahdistaa oman lapsen puolesta. Miehestä tässä ei ole mitään ongelmaa vaikka on hänkin joskus päivitellyt siskonsa lapsien ylipainoa. Kuitenkin hän näkee ettei meidän lapsi kuitenkaan ole siellä hoidossa kovin usein joten eihän se haittaa jos silloin tällöin elää päivän suklaalla ja juustonaksuilla. Ja silloin kun ollaan siellä kaikki yhdessä niin voidaan vähän katsoa mitä lapselle syötetään. Eikai se tavallaan haittaakaan mutta en kyllä tykkää kun epäterveelliset tavat opetetaan jo pikkulapselle! Anoppi todennäköisesti loukkaantuu jos kiellän herkut lapselta kun tuntuu joskus pahastuvan jos ei jakseta ottaa jälkkäriä tai kahvilla kolmea eri kakkua.
Sanokaas olenko liian nipottaja kun tämä asia häiritsee tosi paljon :( ja miten tässä voi toimia kun haluaisin tietenkin että mummo saa olla lapsen elämässä tiiviisti läsnä kun sitä haluaa ja on muuten oikein ihana mummi. Jos lapsi kuitenkin viettää isompana aikaa mummolassa enemmänkin niin väkisinhän mummolan ruokailutavat vaikuttaa häneenkin.
Kommentit (58)
Laiskoja - eivät viitsi panostaa kunnolliseen ruokaan ja itse tehtyihin herkkuihin. Tunnevammaisia - eivät koe osaavansa osoittaa rakkautta normaalein keinoin.
He haluavat sairastuttaa ja lihottaa lapsenlapsensa ja ärsyttää miniäänsä siinä samalla, joka haluaisi pitää lapsista hyvää huolta.
Entäpä jos sanot, että käytitte lastanne hammashoitolassa ja siellä olivat sanoneet, ettei lapselle kannata antaa kuin vähäinen määrä herkkuja ja niitäkin harvoin, ettei hampaat ala reikiintymään. Voithan sanoa, että teidän suvussanne on hampaat muutenkin heikkoa tekoa:) Ei kai mummi halua, että mummin kullalla alkaa hampaat mädäntyä jo pienenä..
Tai käytitte lastanne verikokeissa ja niissä oli huomattu jotain epäilyttävää verensokeriin liittyen. Ei kai mummi halua kullalleen diabetestä jo pienenä..
Joskus on valkoinen valhe paikallaan..Mutta kyllähän sinun velvollisuus äitinä on pitää lapsesi puolta, silläkin uhalla, että lapsen mummi suuttuu!!!! Ihan oikeasti hampaiden terveydestä huolen pitäminen kuuluu vanhemmille. Joskus muistelen lukeneeni, että kerran oli jostain hammashoitolasta otettu yhteyttä lastensuojeluun, kun vanhemmat löivät laimin velvollisuutensa lapsen hammashuoltoon liittyen.
Onko sisko miehineen itsekin pulkea?
Laittaisin miehesi asialle asettamaan rajoja lapsenne syömisille. Tosin nuo siskon lapset tulevat mässyttämäöb patukoitaan siellä usein silloin kun lapsenne isompana on siellä, ja on selvää, että hänkin tulee ne patukat saamaan.
Ehdotan, ettette jätä lasta sinne yksin vielä vuosiin, vasta kun hän on oppinut itse ymmärtämään jörkevän syömisen perusteet.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:04"]Et todellakaan oo mikään nipo! Mummolla mennyt lievästi sanottuna yli toi herkkujen tuputtaminen. Toki mummo saa olla sellainen ihminen, jolta saa vähän ekstraherkkuja :) Mutta kohtuus kaikessa! Sanot anopille, että herkkuja saa tarjota, mutta kohtuudella ja asetat jonkun mielestäsi sopivan määrän ja ehdotat anopille :)
[/quote]
Näin meillä tehtiin. Eli meille oli otettava käyttöön karkkipäivä vain sen vuoksi, että muuten anoppi antoi lapsille joka päivä karkkia! Lapset eivät siis itse pyytäneet ja vaatineet herkkuja liian usein. Mutta koska anoppi ei ymmärtänyt kohtuutta herkkujen kanssa, niin anopin vuoksi tarvittiin karkkipäivä. Aivan naurettavaahan tuo oli, mutta ei saatu anoppia muuten kuriin. En ymmärrä millainen isovanhempi haluaa tuhota lastenlastensa terveyden.
Niin ja itse kyllä en osaisi pitää suutani kiinni, vaan sanoisin, ettei lapselke tai kellekään saa syöttää kolmea Mars-patukkaa edes viikossa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:06"]Jos lapsi ei jatkuvasti asu anopin luona, niin älä stressaa liikaa. Lapsi oppii kyllä, että kotona syödään eri tavalla ja mummolassa sitten herkutellaan. Voit itse pitää huolen, että lapsi saa kunnon ruokaakin siellä anoppilassa. Eli pidät kiinni siitä että ruokaa pitää syödä ensin, sitten vasta herkkuja.
[/quote]
Otsikossahan ap kylläkin sanoi, että anoppi tyrkyttää herkkuja jatkuvasti. Ja kun lapsi kasvaa, niin anopin käytös estää pidemmät yökyläilyt tai tiiviimmät vierailut. Kurjaa tuollaisen syyn vuoksi vältellä mummoa, mutta pakkohan vanhempien on omaa lastaan suojella.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:34"]
Huh sentään. Minusta sinun PITÄÄ vetää rajoja anopillesi. Sinänsä on ihan totta, että anoppi yrittää vaan olla kiva mummo,mutta haloo, tuollainen määrä sokeria ja rasvaa kerralla!
Mitäpä jos otatte heti kättelyssä käyttöön karkkipäivän. Suklaata tms. ei saa syödä joka päivä. Kun mummo sitten tuputtaa lapselle suklaata tms., kiitätte kauniisti ja otatte sen mukaanne, annettavaksi karkkipäivänä. Ja totta kai sanotte muidenkin herkkujen suhteen, että kiitos, mutta syödään tuota kakkua vasta sitten, kun on ensin syöty kunnon ruokaa. Jälkiruoaksi siis saa vähän makeaa, mutta ei, jos ensin ei syödä tavallista ruokaa.
Ei siis tarvitse kategorisesti kieltää mummoa antamasata lapsenlapselleen herkkuja, mutta ilman muuta rajoitat hommaa. Ja huom - et jätä lastasi anoppilaan hoitoon ilman, että olet itse paikalla, ainakaan vielä muutamaan vuoteen. Ja jos jätät, pyydät anoppia: "sinulla on aina kotona kaikenlaisia ihania herkkuja, mutta olisitko kiltti, etkä antaisi xx:lle makeaa kuin vain vähän jälkiruokaa, en haluaisi opettaa hänestä kovin sokeriherkuille persoa..."
ÄLÄ siis moiti häntä tai syytä tyttärenlastensa ylipainosta, jos ei ole ihan pakko.
[/quote]
Joo tämä olisi järkevää kyllä. Juuri mietinkin kyllä tuota miten saisi nätisti sanottua asiasta kun itse ei näe mitäään väärää tuossa herkkumäärässä. Epäilen että saattaisi silti syöttää herkkujaan vaikka olisi sovittu ettei lapselle saa antaa hirveää määrää sokerisia herkkuja. Epäilyttää hoitoon jättäminen siksi.
[/quote]
Tuskin turhaan epäilet. Meillä ainakin homma menee niin, että mies juttelee äidilleen, että herkkuja ei saa antaa. Ja anopilla pysyy säännöt mielessä 2 viikkoa ja sitten lapset taas jo sanovat syöneensä siellä vähintään piparia. Kun mummoa kieltää antamasta päivittäin karkkia, niin antaa suklaata. Kun sekin kielletään, niin antaa jäätelöä. Kun se kielletään, niin siirtyy pipareihin. Ja kun luulin, että kaikki on jo käyty läpi, niin mummopa keksi alkaa tarjoamaan hilloleipiä!
Pakko myöntää, että välillä ottaa niin päähän, että yritän estää lapsia menemästä mummolle. Keksin jotain tekemistä, että ette ehdi nyt mummolle, koska me kaikki lähdetään pyöräilemään tai kauppaan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:11"]
Onko sisko miehineen itsekin pulkea?
Laittaisin miehesi asialle asettamaan rajoja lapsenne syömisille. Tosin nuo siskon lapset tulevat mässyttämäöb patukoitaan siellä usein silloin kun lapsenne isompana on siellä, ja on selvää, että hänkin tulee ne patukat saamaan.
Ehdotan, ettette jätä lasta sinne yksin vielä vuosiin, vasta kun hän on oppinut itse ymmärtämään jörkevän syömisen perusteet.
[/quote]
miehen sisko on itse asiassa todella hoikka! en tiedä tarkemmin heidän ruokavaliostaan mutta kun on heillä kyläilty niin tarjoamiset on olleet ns. normaalit,ei mitään överiherkkuja ole ollut. On myös kieltänyt lapsiaan ottamasta esim toista pullaa tmv. eli ainakaan kotonaan eivät vaikuta vetävän tummoisia herkkuövereitä kun mummollassa. En tiedä mitä miehen sisko on mieltä äitinsä herkkujen tyrkytyksestä tai lastensa ylipainosta. Aina hän korostaa sitä miten mummolasta on niin suuri apu lastenhoidossa eikä pärjäisi ilman äitinsä lähes päivittäistä apua. Eli ilmeisesti ei kuitenkaan häiritse sitten liikaa tuo herkun tuputus.
Ja sepä se, vaikka yrittäisin kieltää herkut niin väkisinhän muut lapsenlapset kuitenkin saavat ja jossain vaiheessa se omanikin osaa sitä patukkaa siellä mussuttaa joukon jatkeena :( Itse haluaisin oikeastaan pitää herkut ym. epäterveellisen mätön pois lapseni ruokavaliosta niin kauan kun vaan mahdollista, mutta pystyisin hyväksymään mummolan kohtuullisen herkuttelun. Tämä vaan on kaukana siitä! todellakin epäilyttää että antaa lapselle vaikka heti 1 vuotiaana suklaata tai juustonaksuja. Juustonaksuja on tuputtanut jo puolivuotiaata kun oli lukenut jostain lehdestä sormiruokailusta jota meidänkin muksu silloin opetteli, tosin hieman muille ruuilla kuin juustonaksuilla!! tällöin oli ihan ihmeissään että miksei nyt paria naksua voi ottaa...
ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:06"]Jos lapsi ei jatkuvasti asu anopin luona, niin älä stressaa liikaa. Lapsi oppii kyllä, että kotona syödään eri tavalla ja mummolassa sitten herkutellaan. Voit itse pitää huolen, että lapsi saa kunnon ruokaakin siellä anoppilassa. Eli pidät kiinni siitä että ruokaa pitää syödä ensin, sitten vasta herkkuja. [/quote] Otsikossahan ap kylläkin sanoi, että anoppi tyrkyttää herkkuja jatkuvasti. Ja kun lapsi kasvaa, niin anopin käytös estää pidemmät yökyläilyt tai tiiviimmät vierailut. Kurjaa tuollaisen syyn vuoksi vältellä mummoa, mutta pakkohan vanhempien on omaa lastaan suojella.
[/quote]
Tämä just on kurjaa :( oisi kiva kun lapsella olisi mummi elämässään, etenkin kun muuten anoppi on ihan täyspäinen ja lapsenlapset hänelle tosi tärkeitä. Ei meillä olisi lapsen hoidolle varsinaisesti tarvetta vielä eikä lapsi siellä ole ilman meitä ollut. Kovasti anoppi kinuaa sitä yökyläilyä joten siksipä mies oli luvannut että lähiaikoina voisi lapsi sinne tulla. Katsotaan nyt... Varmasti jatkossakin lapsen kasvaessa anoppi haluaisi olla lapsen elämässä ja tuntuu pahalta kieltää vaan tämän takia. Tämä on oikeastaan vielä vaikeampi juttu kun aluksi ajattein :(
Minun äitini on samanlainen. Ruokaa ja herkkuja on tarjolla koko ajan, kahvipöydästä kun noustaan niin jo pitää laittaa perunat kattilaan ja kypsymään.
Annan äitini tehdä noin. Lapset eivät mene pilalle siitä, että saavat syödä kerran viikossa vähän mitä sattuu. Kotoa ei löydy pullaa eikä mehua, joten ei ne ipanat tuhoudu, vaikka jauhelihakastikkeen ja pastan sijaan syövät korvapuusteja.
Esikoinen on nyt 13v, pituutta 152 cm ja painoa 40 kg, joten ei ne mummolan herkut mielestäni ole kuin 2-4 kiloa painoa lisänneet.
Mummot saakin lelliä. Muistan kun olin pienenä Mummolassa yötä ja sai vähän väliä herkkuja.
Kotona sitten taas palattiin normaalin arkeen ja ihan hyvin syövä Aikuinen minusta tuli :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 18:00"]
Mummot saakin lelliä. Muistan kun olin pienenä Mummolassa yötä ja sai vähän väliä herkkuja. Kotona sitten taas palattiin normaalin arkeen ja ihan hyvin syövä Aikuinen minusta tuli :)
[/quote]
Määrät on nykyään ihan eri luokkaa kuin mitä aikoinaan. Satavarmasti esim. saamasi sokerin määrä oli murto-osa siitä, mitä nykyajan tuputtajaisoäidit syöttävät lapsille. Lisäksi nykyään kaupasta ostetut 'herkut' sisältävät paljon epämääräisiä lisäaineita, joita ei aiemmin edes tunnettu. Niillä on yhteyksiä suoliston bakteerikannan pilalle menemiseen, ADHD:hen, sokeriaineenvaihdunnan sekoamiseen jne. Lihominen on usein ongelmista pienin. Tätäkö isovanhemmat haluavat lapsenlapsilleen?
Minusta järkevintä olisi se, että mummokin huolehtisi, että pääpaino on kunnollisella ruualla. Ja tietenkin voi herkutellakin, mutta parasta olisi itse tekemät herkut eikä tuputtaa roppakaupalla kaupan lisäainepaskaa lapsille. Ne määrät on vain ihan sairaita nykyään eikä monet edes tajua sitä!
Tuollaiset tuputtajat eivät jotenkin osaa luontevaa sosiaalista kanssakäymistä, leikkimistä tai olemista lasten kanssa. Kun ei oikein muuta osaa, ohjelmanumerona on jatkuva ruuan tuputtaminen. Ottaisi mieluummin vaikka syliin ja vaikka hupsuttelisi lasten kanssa. Tai olisi vain, ihan rennosti. Jotenkin tulee sellainen fiilis, että se on jotain epävarmuutta tai sitten omaa henkistä köyhyyttä, kun ei ole oikein muuta 'annettavaa' lapsille kuin yletön mässyjen vetäminen.
Tuollaisia ne mummot ovat, aika hellyyttävää toisaalta. Muistan kun itse olin lapsena mummolassa niin tuli tosi paha olo kaikesta syömisestä. Punaista maitoa, voita ja pullaa ja herkkuja. Hyiiii!
Tosi vaikea tilanne!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 18:00"]
Mummot saakin lelliä. Muistan kun olin pienenä Mummolassa yötä ja sai vähän väliä herkkuja. Kotona sitten taas palattiin normaalin arkeen ja ihan hyvin syövä Aikuinen minusta tuli :)
[/quote]
Onko tuo sinunsta ihan normaalia lellimistä? Oikeasti kolme marspatukkaa (tai kuinka monta lie jos haki lisää mukulalle) on törkeä määrä kaiken muun ohella! ja jos lapset on usein mummolassa niin johan se muodostaa suuren osan lapsen ruokavaliosta!! VÄHÄN ja kohtuudella saa lelliä mutta jotain rajaa. Musta toi on jo tavallaan väkivaltaa kun lapsi on syötetty porsaaksi jo alle kouluikäisenä. Ylipaino on epäterveellistä ja jos se on "lellimisen" aikaan saamaa niin tuo on jo julmaa lasta kohtaan. Ja minäkin herkuttelin mummolassa ja elin päivän pullalla ja keksillä mutta ap:n tapaus vaikuttaa huomattavasti pahemmalta. Tuo rasvan hölvääminen ruokaankin :X
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 18:12"]
Tuollaisia ne mummot ovat, aika hellyyttävää toisaalta. Muistan kun itse olin lapsena mummolassa niin tuli tosi paha olo kaikesta syömisestä. Punaista maitoa, voita ja pullaa ja herkkuja. Hyiiii! Tosi vaikea tilanne!
[/quote]
Silloin kaikki oli edes normaaleista raaka-aineista tehtyä, vaikka liikaa on tietty aina liikaa. Nyt laiskimmat mummot lappaavat kärrynsä täyteen halpismerkkien lisäainemoskaa, jotka eivät ole normaalia ravintoaineita nähneetkään.
Meilläkin anoppi syötti poikaamme pienenä niin paljon, että melkein poikkeuksetta lapsi tuli sieltä vatsa kipeänä ja kivut jatkuivat koko illan ja seuraavan yön. Ja tästä sanottiin joka kerta anopille. Minusta siinä ei ole mitään hellyyttävää, vaan se on lähinnä sairasta. Aikuinen ihminen, joka käyttäytyy kuin vajaaälyinen.
Mummon herkkujen jako on mennyt selvästi liialliseksi. Pyydä miestäsi sanomaan äidilleen että herkkuja voisi antaa vähän vähemmän :)
Vierailija 2.5. klo 14:473/40 No hyi, itse sanoisin ainakin suoraan ettei lapselle saa syöttää sontaa siellä ollessa...
Vierailija 2.5. klo 14:584/40 vuoden ikäinen, mutta ollaan jo tuputtamassa kaikkea paskaa. Anopin oma ruokavalio koostuu nakeista ja ranskalaisista, einesruoista ja ruskeasta kastikkeesta. Karkkia ja sipsiä mättää joka päivä...
Vierailija 2.5. klo 15:006/40
Vierailija 02.05.2015 klo 14:59
Mitäs itku vitut taas täällä..."
Ikäväähän se on jos mummit syöttävät vain herkkuja, mutta sitäkin enemmän olisin huolissani vanhempien kielenkäytöstä, jotka antavat omalla kielenkäytöllään esimerkin lapsille.
Jos isovanhempien herkut eivät tunne hyvältä, mutta ei myöskään vanhempien kielenkäyttö, sillä en ehtinyt lukea kuin neljä esimmäistä kommenttia, kun ruuasta puhutaan "paskana", "sontana" ja seuraava olikin jo itku vittu.
Mummit pilaavat lastenlapsensa herkuilla ja omat vanhemmat kielenkäytöllä, jolloin terveyden lisäksi, myös käytöstavat ja kielenkäyttö on hukkassa. Millaiset eväät lapsi saa tuollaisessa ympäristössä ?
Miten jonkun mielestä lapsen kehittyvän suoliston, vastustuskyvyn ja yleensäkin terveyden toistuva nakertaminen on hemmottelua tai rakkautta. Jos ne isoäidit vaivautuisivat edes itse kokkaamaan ja tekemään vaikka jälkiruuan hyvistä raaka-aineista mutta ei. Herkutellakin saa mutta monet mummot ovat ihan järjettömiä määrissä mitä pienille lapsille syötetään. Lahjaksi sairautta ja pahaa oloa. Sekö on tarkoitus.