Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla jää joka lääke, pienikin, kiinni kurkkuun ja lääkkeiden syöminen on siksi todella vastanmielistä?

Vierailija
09.01.2022 |

Ärsyttää, kun aikuisille ei ole nestemäistä antibioottia. Mieheni saa jatkuvasti kuunnella kakistelua, yökkimistä ja paniikkista ryntäilyä kun minulla on taas joku pilleri poikittain kurkussa. Viimeeksi se oli kalaöljykapseli, ajattelin olevan niin liukas että solahtaa mehun kanssa alas mutta ei!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on herkkä yökkäysrefleksi ja joskus jopa hampaidenpesu päättyy kakomiseen. Onneksi ei ole mitään määrättyä lääkitystä niin voi tarvittaessa pureskella kaiken.

Vierailija
22/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monet lääkkeet saa jauhaa ja kapselit voi avata jos ei rakeita pure.

Jos on epävarma niin voi vielä varmistaa apteekista.

Depot ja entero kapseleita ei tietenkään, mutta sehän lukee siinä pakkauksessakin silloin selkeästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei ole enempää nestemäisiä lääkkeitä on, että nestemäisten lääkkeiden säilyvyys on rajallista.

Niitä ei voida pitää suuria määriä varastoissa.

Siksi vieläkin apteekit tekevät jotkut nestemäiset lääkkeet täysin itse, tosin harvoin, mutta tekevät kuitenkin, mm. etenkin joitain eläimille tarkoitettuja nestemäisiä lääkkeitä.

Ja sitten on lääkeaineita, jotka ovat niin ärhäköitä, että rasittaisivat liikaa ruokatorvea jos joutuisivat sen kanssa tekemisiin.

Vierailija
24/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nielussa on vanhoja tulehdusten aiheuttamia onkaloita niin niihin ne pillerit jäävät jumiin.

Vierailija
25/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti ne tabletit kannattaa niellä ruoan mukana/sisällä. Se nielaistava tabletti kirvelee ja tuntuu oudolle ja saa nielun reagoimaan. Siksi ne tuntuvat "tarttuvan" kurkkuun. Kyse ei siis ole koosta vaan tuntumasta. Pystytte nielaisemaan keitetyn porkkananpalan ihan hyvin, vaikka se on tablettiin verrattuna valtava.

Ei tartte ryhtyä avuttomaksi vaan ratkaista ongelma.

Vierailija
26/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä yksi! "heiluttaa kättä". Minulla oli kerran  ripuli eikä Imodium toiminut kun piti pureskella se. Onneksi sitten tuli kielelle liukenevat Imodiumit!

Vierailija
27/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö ruokakin? Jos ei, ota esim. pähkinä, luumu tai muu pieni suupala seuraavaksi suuhun ja pureskele se.

Vierailija
28/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murskaa, hienonna, kääri seteli rullalle ja nauti!

Vierailija
29/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni joutuu ottamaan kolmesti päivässä ison tabletin. Hän käärii sen rasvaiseen juustosiivuun ja nielaisee koko paketin. Muuten ei mene alas, vaan jää päiväksi kurkkuun jumiin. On ollut lapsesta lähtien tällainen, nyt jo 70-vuotias.

Vierailija
30/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia lääkkeitä ei saa murskata, ei purra eikä edes puolittaa.

Jos ei noudata lääkepakkauksessa olevaa ohjetta siitä, miten lääke tulee ottaa toimiin väärin.

Tällöin lääkkeen vaikutus voi estyä, tai se vaikuttaa lievemmin, tai voi olla jopa vaarallista.

On esimerkiksi lääkkeitä, jotka eivät sula ollenkaan elimistössä, vaan tulevat ulosteen mukana kokonaisena ulos.

Tällöin lääke imeytyy siten että, sen kuoriosa luovuttaa vaikuttavan lääkken, ja itse tabletti putkahtaa sitten ulosteen mukana pyllystä ulos.

No jopas on selitys. Höpöjä kerrot. Tarkoitat varmaankin lääkkeitä, joiden on tarkoitus luovuttaa lääkeaine vasta suolistossa. Niissä on tiiviimpi kuori, jottei lääkeaine pääse pois vielä vatsalaukussa. Ne tietenkin pitää niellä kokonaisena. Eivät toimi niin, että siitä kuoresta jotain imeytyisi, vaan nimenomaan kuoren sisältä.

Vierailija
31/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rommirusina kirjoitti:

Täälä yksi! "heiluttaa kättä". Minulla oli kerran  ripuli eikä Imodium toiminut kun piti pureskella se. Onneksi sitten tuli kielelle liukenevat Imodiumit!

Imodium ei toiminut kun piti pureskella se? Saat ihan vapaasti pureskella imodiumit, jos haluat. Ei ole mitään vaikutusta siihen, toimiiko vai ei. Valitettavasti ärhäkässä mahataudissa lääke ei ole tehokas.

Vierailija
32/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu, ikää jo lähemmäs 30. Ei ne vaan mene alas! Se on helppoa mollata sellaisten kenellä ei ole tuota ongelmaa.

Muutaman antibioottikuurin olen joutunut syömään myöhemmällä iällä ja joka aamu herännyt tuntia aikaisemmin että ehdin palastella ne pillerit ja saada jotenkuten alas. 

Vierailija
33/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika! Joko kaikki lääkkeet pitää pureskella pienempiin osiin, haittavaikutuksista ja tehojen hiipumisesta huolimatta, tai sitten pitää olla ilman lääkitystä. Muita vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole. Olen kuitenkin jo yli 40v. joten tuskin tämä tästä enää ohi menee.

Vierailija
34/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon on myös lääkkeitä, joita ei saa purra rikki, vaan niiden pitää nimenomaan ehtiä suolistoon asti ehjinä, että toimisivat. Aika monelle isojen kapselien nieleminen on hankalaa. Ja todellakin pillereihin voi tukehtua tai ainakin ne voivat aiheuttaa keuhkoahtaumapotilaan viimeisen hirveän yskänkohtauksen, jonka jälkeen henki menee.

Mitä nämä lääkkeer on joita ei saa pureskella?

Kaikki entero- ja depottabletit.

Vierailija
35/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet olen onneksi oppinut nielemään, mutta mulla on kurkussa joku kohta mihin esim pienet ruuan palat ja karkin palat jää kiinni, tuntuvat selvästi ja ne on yskäistävä takaisin suuhun ja nieltävä uudestaan jotta ne saa alas.

Vierailija
36/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama juttu! Lapsena jo ongelmana, mutta vieläkin ja ikää 40.

Kaikki vitamiinit hankin nestemmäisenä minkä vaan pystyy. Onneksi ei ole mitään lääkitystä.

Lapsena äiti survoi banaaniin vitamiineja, muuten en pystynyt ottamaan.

Olen miettinyt mikä siinä onkin ongelmana. Aivotko sen lukon tekee..onhan ihminen kokonaisuus. Jotain psykosomaattista, ehkä, jos huonoja kokemuksia lääkkeistä kerran.

Hammaslääkärissä sanoin herkästä yökkäysrefleksistäni, mille he vähän hymyilivät, mutta lopulta joutuivat toteamaan, että kylläpä onkin totta..

Vierailija
37/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dippaan tabletit pieneen määrään sulaa voita. Voi toimii hyvänä liukasteena eikä tbl jää kurkkuun.

Vierailija
38/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti ne tabletit kannattaa niellä ruoan mukana/sisällä. Se nielaistava tabletti kirvelee ja tuntuu oudolle ja saa nielun reagoimaan. Siksi ne tuntuvat "tarttuvan" kurkkuun. Kyse ei siis ole koosta vaan tuntumasta. Pystytte nielaisemaan keitetyn porkkananpalan ihan hyvin, vaikka se on tablettiin verrattuna valtava.

Ei tartte ryhtyä avuttomaksi vaan ratkaista ongelma.

Kyllä se koosta on kiinni. Älä sinä selitä.

Vierailija
39/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on herkkä yökkäysrefleksi ja joskus jopa hampaidenpesu päättyy kakomiseen. Onneksi ei ole mitään määrättyä lääkitystä niin voi tarvittaessa pureskella kaiken.

Toi yökkäysjuttu hampaita pestessä on tosi yleistä. Se on kuitenkin eri asia kuin pillerin kurkkuun jumittuminen.

Vierailija
40/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Diabeteslääke Metformin on hervoton pötkäle ja mun on pakko niellä se viilin tms. kanssa, pelkän veden avulla en saa alas. Kaksi kertaa päivässä sama taistelu. ☹

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä