Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla jää joka lääke, pienikin, kiinni kurkkuun ja lääkkeiden syöminen on siksi todella vastanmielistä?

Vierailija
09.01.2022 |

Ärsyttää, kun aikuisille ei ole nestemäistä antibioottia. Mieheni saa jatkuvasti kuunnella kakistelua, yökkimistä ja paniikkista ryntäilyä kun minulla on taas joku pilleri poikittain kurkussa. Viimeeksi se oli kalaöljykapseli, ajattelin olevan niin liukas että solahtaa mehun kanssa alas mutta ei!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut niitä "liukasteita", siis sellaista nielemistä helpottavaa nestemäistä geeliä? Saa apteekista.

Vierailija
2/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pureskelen rikki särkylääkket ja vitamiinit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mulla. Joskus ruokakin jää kurkkuun. Mun kuolintapa on taatusti tukehtuminen.

Vierailija
4/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiinit vain puru tai imeskelyversiona.

Vierailija
5/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini on sellainen. Hänen pituus oli nuorena 158cm, nyt voi olla vähemmän.

Vierailija
6/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena sama juttu. Äiti murensi pillerin lusikkaan ja laittoi siihen vähän vettä, sillä meni kurkusta alas.

Vierailija
7/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on myös lääkkeitä, joita ei saa purra rikki, vaan niiden pitää nimenomaan ehtiä suolistoon asti ehjinä, että toimisivat. Aika monelle isojen kapselien nieleminen on hankalaa. Ja todellakin pillereihin voi tukehtua tai ainakin ne voivat aiheuttaa keuhkoahtaumapotilaan viimeisen hirveän yskänkohtauksen, jonka jälkeen henki menee.

Vierailija
8/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vähän liukkaammin kun ottaa jonku marjasopan kanssa.

Vierailija
9/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hautaa pilleriä pieneen nielaisuvalmiiseen leipäpalaan tms? Jos pystyt nielemään ruokapalan, menee se alas pilleri mukanaankin. Ei niitä ole mikään pakko yksistään nielaista.

Vierailija
10/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla kans sama oireyhtymä. Merkkarit tosin menee kokonaisena.

Vierailija
11/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainut! Olen jo 41 eikä tämä ongelma ole korjautunut ajan kanssa. Särkylääkkeet otan joko suuhun liukenevina rakeina tai jos niitä ei  ole saatavilla, murskaan ja sekoitan veteen. Rautalääke on nestemäistä. Pelottaa että jos tarvitsen lähitulevaisuudessa vaihdevuosiin jonkun vakituisen lääkkeen suun kautta!

Vierailija
12/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on myös lääkkeitä, joita ei saa purra rikki, vaan niiden pitää nimenomaan ehtiä suolistoon asti ehjinä, että toimisivat. Aika monelle isojen kapselien nieleminen on hankalaa. Ja todellakin pillereihin voi tukehtua tai ainakin ne voivat aiheuttaa keuhkoahtaumapotilaan viimeisen hirveän yskänkohtauksen, jonka jälkeen henki menee.

Mitä nämä lääkkeer on joita ei saa pureskella?

Vierailija
13/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hautaa pilleriä pieneen nielaisuvalmiiseen leipäpalaan tms? Jos pystyt nielemään ruokapalan, menee se alas pilleri mukanaankin. Ei niitä ole mikään pakko yksistään nielaista.

Ei se pilleri siitä pienene.

Vierailija
14/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tuollaista ongelmaa, mutta yksi tuttuni kertoi että hän saa lääkkeet alas vain, jos ottaa ne piimän kanssa. Ilmeisesti piimä on rakenteeltaan sellaista, että tabletti ei tunnu siinä seassa. Samoin kuin edellä mainittu marjakeittokin?

Vierailija
15/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen näkee ohjeista, ei niitä kukaan ulkoa tiedä.  Tai ehkä lääkärit ja farmaseutit.

Vierailija
16/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota jogurtin, mehukeiton, kiisselin tai ihan ruoan kanssa.

Vierailija
17/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä on ihan hirveä kun mulla on jatkuvasti Histec kiinni  kurkussa,vaikka on  niin pieni tabletti! Lääkäritkään ei osaa sanoa mikä mun kurkussa on vikana kun yleensä tämä on  pikkulasten ongelma ja korjaantuu iän myötä. No mä olen kolmekymppinen ja edelleen tämmöinen "kakistelija".

Vierailija
18/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia lääkkeitä ei saa murskata, ei purra eikä edes puolittaa.

Jos ei noudata lääkepakkauksessa olevaa ohjetta siitä, miten lääke tulee ottaa toimiin väärin.

Tällöin lääkkeen vaikutus voi estyä, tai se vaikuttaa lievemmin, tai voi olla jopa vaarallista.

On esimerkiksi lääkkeitä, jotka eivät sula ollenkaan elimistössä, vaan tulevat ulosteen mukana kokonaisena ulos.

Tällöin lääke imeytyy siten että, sen kuoriosa luovuttaa vaikuttavan lääkken, ja itse tabletti putkahtaa sitten ulosteen mukana pyllystä ulos.

Vierailija
19/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. monet antibiootit. Jugurtin kanssa menee kuulemma suht helposti, ja on myös joku liukas kalvotuote, minkä sisään tabletin voi laittaa, ja se sitten ikään kuin liukuu itsestään kurkusta alas. En tiedä toimiiko. Nimi on muistaakseni medcoat.

Vierailija
20/41 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei ole enempää nestemäisiä lääkkeitä on, että nestemäisten lääkkeiden säilyvyys on rajallista.

Niitä ei voida pitää suuria määriä varastoissa.

Siksi vieläkin apteekit tekevät jotkut nestemäiset lääkkeet täysin itse, tosin harvoin, mutta tekevät kuitenkin, mm. etenkin joitain eläimille tarkoitettuja nestemäisiä lääkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi