Varautukaa päiväkoti-ikäisten vanhemmat siihen, että jossain vaiheessa päiväkotinne menee kiinni.
Ja ennen sitä tulee aamu/ja jolloin on muutoksia tilanteessa jotka kysyvät myös teiltä ymmärrystä ja joustoa ja iltapäivä jolloin pyydetään hakemaan aikaisemmin jne.
Puhumattakaan siitä, että pidättehän YHTÄÄN oireilevan lapsenne pois päiväkodista.
Meillä kasvattajilla ei ole meitä suojaavia maskeja, edelleenkään, ja me olemme myös ilman sitä suojaa antamatonta paperilappuakin mm ateriatilanteissa joka päivä.
Ja sijaistilanne on mikä on, on ollut jo parisen vuotta koko ajan pahentuen niin....
Kyllä, olen laittanut sähköpostia tällä viikolla aiheesta liittoon, työsuojeluun ja krista.kiuru@eduskunta.fi
Kommentit (80)
Tämä korona-aika on katkaissut kamelin selän. Olen ollut alalla 25 vuotta ja vielä 15 vuotta sitten työ oli mielekästä, vaihtelevaa, sopivan haastavaa ja työtehtäviin oli riittävästi aikaa. 15 vuotta sitten opettajat tekivät työpa8kalla 7 tuntista päivää ja suunnitteluaikaa kolme tuntia joko työpaikalla tai kotona, kuinka halusi. Ei ollut pienryhmätoimintaa, jossa jokaisessa puenryhmässä on 7 lasta ja yksi aikuinen, jotka eivät näe edestoisiaan päivän aikana, vaan kaksi työntekijää oli koko ryhmän lasten kanssa sisällä tai ulkona ja yksi aikuinen vapautui muihin tehtäviin. Isossa ryhmässä olo ei tarkoittanut sitä, että kaikki olisivat olleet samassa tilassa, vaan leikkiryhmiä jaettiin eri huoneisiin ja aikuiset yhteisvastuullisesti olivat heistä vastuussa.
Nykyään kaikki aikuiset ovat jatkuvasti kiinni omassa pienryhmässään, niin ettei edes vessaan pääse. Järjetöntä. Edes esikoululaiset eivät saa harjoitella olemista 12 lapsen ryhmässä vaan heidät täytyy keinotekoisesti eristää pieniin kolmen hengen porukoihin, ja yksi aikuinen pitää varata ryhmää varten jatkuvasti leikkiä ohjaamaan ja tavoitteita toteuttamaan. Naurettavaa pelleilyä tämä nykyinen käytäntö.
Minulta katkesi kamelin selkä kun kunta lomautti keväällä 2020 meidät, lasten jäädessä kotiin. Kerrankin kun olisi ollut aikaa suunnitella etäopetusta esim esiopetukseen tai arvioida ja suunnitella toimintaa tai tehdä niitä kirjallisia töitä, joihin arkisin ei ole aikaa, koska olet jatkuvasti kiinni lapsiryhmässä 8 tuntia päivässä. Sain tarpeekseni. Työnantaja näytti kuinka tärkeitä olemme, me varhaiskasvatuksen työntekijät. Meidän selkänahasta haluttiin ottaa säästöt, vaikka vanhempien päivähoitomaksut rullasivat entiseen malliin.
Päätin tuolloin, että minäkään en välitä. Olen nyt sairauslomalla koko kevään. Tai niin kauan kuin tilanne on tämä. Työnantaja saa etsiä työntekijänsä mistä lystää, minua ei kiinnosta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan
Opettaja
..yksi pystyy hoitamaan tarjoilijana koko ryhmän ruokailua…
Oletko tosissasi? 12 alle 3 vuotiasta lasta. Juurihan täälläkin on kuultu ilon kiljahduksia, kun lapset saa taas päiväkotiin lomien jälkeen, kun vanhemmat eivät pärjää yhdenkään kanssa kotona. Kiitos arvostuksestasi ap, koulutettu kasvattaja selviää siis mielestäsi 12 taaperon kanssa.
=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole maskeja käytössä? Kyllä meillä vaan on...
Ei niitä voi pitää ihan kokoajan, esim syödä täytyy lasten kanssa jos aikoo, mihinkään omiin ruokataukoihin ei voi ryhtyä.
On vain järjestelykysymys, että aikuiset voivat joko syödä säilyttäen turvavälit. Näin muutettu toimintaa useissa päiväkodeissa. Esim. oma pöytä. Ja aikuiset syövät vuorotellen, yksi pystyy hoitamaan "tarjoilijana" koko ryhmän ruokailua sen jälkeen, kun suurinosa on saanut ensimmäisen annoksen eteensä.
Päiväkodissa monta vinguttua asiaa on tahdolla ja halulla muutettavissa toimivaksi. Keskityttäisiin vinkumaan oikeista ongelmakohdista, kuten miten vaikeaa on olla yhdistelemättä ryhmiä aamuisin tai iltapäivisin. Tai miten tympeää on soittaa aina vanhemmalle, että lapsesi nenä valitettavasti vuotaa nukkarin jälkeenkin, tietäen miten ikävää se on vanhemmalle. Tai miksi edelleen saa tuoda lapset päiväkotiin, vaikka toinen vanhempi on kotona - miksi ei edes suositella tässä kohtaa korona oloa?
Kai ihmiset ihan oikeasti ymmärtää, että pahimmilla alueilla päiväkodit suljetaan parin viikon kuluttua? Ja ei ole mitään varahoitoja, vaan kukin hoitaa miten parhaaksi näkee. Ainoastaan kriittisten alojen työntekijöiden lapset pääsevät hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti työttömiä ei haittaa, että etuudet tulevat maksuun joskus toukokuussa. Jos päiväkodissa ei suostuta hoitamaan ja joudun jäämään pois töistä, niin enpä tee maksavia lausuntojakaan. Eikä niitä ehdi tekemään kukaan muukaan.
Oletpa sinä korvaamaton yksilö! Tällainen on monen harhakuva omasta asemastaan, mutta kyllä se maailma pyörii ilman sinunkin työpanostasi. Jos päiväkodissa ei ole henkilökuntaa, niin jätätkö siitä huolimatta lapsesi sinne ja menet tekemään niitä päätöksiäsi?!
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset osaavat halutessaan suojautua koronalta. Esim. jättää ne "sosiaaliset" menemiset vähemmälle.
Pienet lapset eivät sitä koronaa tuo päiväkoteihin.
Aijaa, ok.
Olin viimeksi syksyllä karanteenissa, koska lapsiryhmän lapsi ja/tai perhe koronassa.
Eikä ollut edes 1.kerta.
42 on tyyppiesimerkki idiootista jolla on vastaus ja kommentti kaikkeen, mutta ei tietoa eikä kokemusta mistään.
Jään oikein mielellään hoitamaan lastani kotiin. Voin pitää tauon pitkistä työmatkoista ja asiakastapaamisista. Koronariski pienentyisi valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä korona-aika on katkaissut kamelin selän. Olen ollut alalla 25 vuotta ja vielä 15 vuotta sitten työ oli mielekästä, vaihtelevaa, sopivan haastavaa ja työtehtäviin oli riittävästi aikaa. 15 vuotta sitten opettajat tekivät työpa8kalla 7 tuntista päivää ja suunnitteluaikaa kolme tuntia joko työpaikalla tai kotona, kuinka halusi. Ei ollut pienryhmätoimintaa, jossa jokaisessa puenryhmässä on 7 lasta ja yksi aikuinen, jotka eivät näe edestoisiaan päivän aikana, vaan kaksi työntekijää oli koko ryhmän lasten kanssa sisällä tai ulkona ja yksi aikuinen vapautui muihin tehtäviin. Isossa ryhmässä olo ei tarkoittanut sitä, että kaikki olisivat olleet samassa tilassa, vaan leikkiryhmiä jaettiin eri huoneisiin ja aikuiset yhteisvastuullisesti olivat heistä vastuussa.
Nykyään kaikki aikuiset ovat jatkuvasti kiinni omassa pienryhmässään, niin ettei edes vessaan pääse. Järjetöntä. Edes esikoululaiset eivät saa harjoitella olemista 12 lapsen ryhmässä vaan heidät täytyy keinotekoisesti eristää pieniin kolmen hengen porukoihin, ja yksi aikuinen pitää varata ryhmää varten jatkuvasti leikkiä ohjaamaan ja tavoitteita toteuttamaan. Naurettavaa pelleilyä tämä nykyinen käytäntö.Minulta katkesi kamelin selkä kun kunta lomautti keväällä 2020 meidät, lasten jäädessä kotiin. Kerrankin kun olisi ollut aikaa suunnitella etäopetusta esim esiopetukseen tai arvioida ja suunnitella toimintaa tai tehdä niitä kirjallisia töitä, joihin arkisin ei ole aikaa, koska olet jatkuvasti kiinni lapsiryhmässä 8 tuntia päivässä. Sain tarpeekseni. Työnantaja näytti kuinka tärkeitä olemme, me varhaiskasvatuksen työntekijät. Meidän selkänahasta haluttiin ottaa säästöt, vaikka vanhempien päivähoitomaksut rullasivat entiseen malliin.
Päätin tuolloin, että minäkään en välitä. Olen nyt sairauslomalla koko kevään. Tai niin kauan kuin tilanne on tämä. Työnantaja saa etsiä työntekijänsä mistä lystää, minua ei kiinnosta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan
Opettaja
Mikä järki tuossa kuvailemassasi pienryhmätoiminnassa on? Eihän kouluissakaan olla missään kolmen hengen ryhmissä. Siis edes ekaluokalla.
Ja miten tämä eroaa siitä laajasta koko yhteiskunnan lockdownista joka olisi tarvittu omikronin leviämisen hidastamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Hallitus päätti valita omicronin hallitsemattoman leviämisen jättämällä tarpeelliset rajoitukset tekemättä. Itse veikkaan että pari kuukautta ja koko suomi on kokenut koronan. Toivottavasti sitten päästään takaisin normaaliin.
Ei olisi olleet rajoitukset tarpeellisia. Kyllä, pari kuukautta ja suuri osa Suomea on kokenut koronan ja toivottavasti päästään normaaliin. Haluaisitko sinä tosiaan pitkittää vielä tätä kärsimystä lisärajoituksilla? Minä en todellakaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Kai ihmiset ihan oikeasti ymmärtää, että pahimmilla alueilla päiväkodit suljetaan parin viikon kuluttua? Ja ei ole mitään varahoitoja, vaan kukin hoitaa miten parhaaksi näkee. Ainoastaan kriittisten alojen työntekijöiden lapset pääsevät hoitoon.
Kenen lapsi pääsee hoitoon? Ja minne?
Vierailija kirjoitti:
Ja miten tämä eroaa siitä laajasta koko yhteiskunnan lockdownista joka olisi tarvittu omikronin leviämisen hidastamiseen?
Ja mihin hemmettiin sitä sinun sekopäistä lockdonwnia olisi tarvittu? Siihen, että tämä kärsimys omikronin kanssa kestäisi pidempään? Sitäkö tahvo tosiaan haluat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin hemmettiin sitä sinun sekopäistä lockdonwnia olisi tarvittu? Siihen, että tämä kärsimys omikronin kanssa kestäisi pidempään? Sitäkö tahvo tosiaan haluat?
Minun mielestäni lockdownia ei todellakaan olisi tarvittu. En vain ymmärrä, miksi rajoitusten kannattajien mielestä on kamalaa, jos päiväkoti suljetaan viikoksi tai pariksi koronan vuoksi kun samaan aikaan samojen henkilöiden kannattama zerocovid-strategia olisi vaatinut päiväkodin, koulujen, työpaikkojen, harrastusten ym. sulkemista useiksi kuukausiksi.
Olen valmis hakemaan lapseni kotiin vaikka saman tien ja pitämään niin kauan kuin on tarvis. Toivottavasti tiedotus päiväkodin suunnalta olisi avoimempaa, tosi huonosti tulee tietoa mistään koronaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten menee varapäikkyyn
Nunnan on pakko järjestää
Se on päiv'koti eikä mikään päikky, uuvatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus päätti valita omicronin hallitsemattoman leviämisen jättämällä tarpeelliset rajoitukset tekemättä. Itse veikkaan että pari kuukautta ja koko suomi on kokenut koronan. Toivottavasti sitten päästään takaisin normaaliin.
Ei olisi olleet rajoitukset tarpeellisia. Kyllä, pari kuukautta ja suuri osa Suomea on kokenut koronan ja toivottavasti päästään normaaliin. Haluaisitko sinä tosiaan pitkittää vielä tätä kärsimystä lisärajoituksilla? Minä en todellakaan halua.
hUi kAmAlaA!!! Ei PäÄzE LenToKoNeiL LeNTelEe EikÄ HaRRaZDuXii!!! OU ÄM ZII. Oot varmaan sitä porukkaa jotka ei osaisi olla edes 5 päivän karanteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset pitää pitää pois pk:sta mutta täysi hoitomaksu 450e kyllä kulkee samalla tavalla joka kuukausi. Itse en palkkaa saa jos en mene töihin koska lapsille ei ole hoitopaikkaa.
Voi voi sniis!!! Älä hommaa lapsia jos et voi hoitaa niitä, kuvottaa nää uraohjukset sun muut törpöt jotka tunkee vauvaikäisiä päiväkotiin, ei ihme että mielenterveysongelmat kasvussa. Ottakaa vastuuta YH-mutsit!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti työttömiä ei haittaa, että etuudet tulevat maksuun joskus toukokuussa. Jos päiväkodissa ei suostuta hoitamaan ja joudun jäämään pois töistä, niin enpä tee maksavia lausuntojakaan. Eikä niitä ehdi tekemään kukaan muukaan.
Te kelan puusilmät nyt duunatte ne muutenkin päin helvettiä, että eipä sillä väliä. :D
Aikuiset osaavat halutessaan suojautua koronalta. Esim. jättää ne "sosiaaliset" menemiset vähemmälle.
Pienet lapset eivät sitä koronaa tuo päiväkoteihin.