10kk vauvan kovat vatsavaivat
Auttakaa!
Meillä on tyttö, joka jo sairaalalta asti on ollut vatsavaivainen. Ensimmäiset kuukaudet huusi lähes koko ajan. 4kk iässä ivät alkoivat helpottaa, mutta yöt huusi vielä ja heräili 2h välein. Imetän tyttöä ja olen kokeillut kaikennäköisiä ruokavalioita. Maidotaon, gluteiiniton ja kaikki ilmaa aiheuttavat edelleen pannassa. Refluksi lääkkeitä on kokeiltu ja vatsan ultraäänitutkimuskin tehty. Maitoa tytön vatsa ei siedä, sen verran olen huomannut, ja olenkin ollut maidottomalla jo kuukausia. Tyttö tietenkin myös.
Tällä hetkellä päivät menee ihan ok. Tyttö on välillä levoton, erityisesti rinnalla, vääntelehtii ja juo aina vaan vähän kerrallaan. Mutta pääsääntöisesti päivät sujuu ok. Mutta kun yö koittaa.... Nukutan tytön sylissä, pimeässä huoneessa edestakaisin kävellen. Tyttö rimpuilee ja vääntelehtii sylissä. Kitisee ja kiljahtelee. No kun viimein rauhoituu, lasken henkeä pidätellen omaan sänkyynsä. Pari tuntia ja tyttö herää itkemään. Taas syliin, ja kävelen ympäri huonetta itkevän ja vääntelehtivän puuskuttavan lapsen kanssa. Tätä jatkuu koko yön. Nukkuu aina sen pari tuntia ja senkin levottomasti. Kääntyilee edestakaisin ja saatta itkahdella. Ja herää joskus siihen että itse käännän kylkeä. Mies on siirretty viereiseen huoneeseen levottoman nukkumisen vuoksi.
Oon ihan poikki. En ole 10kk aikana nukkunut yhtäkään yötä kokonaan. En tiedä mitä teen, eikä lääkäritkään osaa auttaa! Onko kenelläkään mitään vastasvanlaista kokemusta, vai oonko yksin.. Turhauttaa ja harmittaa ja vaikka mitä.
Kiitos jos jaksoit lukea ja kenties kommentoida <3
Kommentit (30)
Ehdottomasti lähdet heti maanantaina lääkäriin vaatimaan lisätutkimuksia. Lapsi on vuoden verran jo kärsinyt eikä syytä ole vieläkään saatu selville, ei hyvä! Laajat allergiatestit ainakin heti alkuun.
Vatsa toimii ihmisen ollessa levossa, eli vatsaperäisiä noi kivut on. Oletteko käyneet allergialääkärin luona? Mitä kiinteitä saa? Olethan lopettanut yösyötöt? Vatsan on hyvä päästä lepäämään kunnolla.
Minä lopettaisin imetyksen ja etsisin sopivan korvikkeen. Sen jälkeen vain yhtä ruoka-ainetta per viikko, että allergeeni(t) selviää. Itsesi näännyttämällä et jaksa.
Tsemppiä, ap. Itse valvoin iho-ongelmaisen kanssa puoli vuotta ennen kuin sain apua. Neuvolaa ei kiinnosta, joten hakeudu yksityiselle.
Oletteko kokeilleet maitohappobakteereita meillä helpotti oireita merkittävästi. Lueppa vaikka täältä vauvojen vatsavaivoista.
Vaihtakaa soijamaito nutrilon peptiin. Jos monia allergiaa aiheuttavia aineita, myös soija voi olla sellainen. Peptiin saa lääkäriltä reseptin, ei tule niin kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:44"]Nyt ollaan kokeiltu tytölle Nutrilon Soija maitoa, mutta ei muutosta mihinkään suuntaan. Edelleen herää n.5x yössä itkemään. En tiedä mitä tehdä. Neuvolassa ei oteta mitään kantaa. Vähän semmonen "odotetaan miten tässä ajan kanssa käy" meininki. Ja kun mitään iho-oireita ei ole, on kuulemma allergiatestitkin epäluotettavia. Jos tyttö on vaan yliherkkä ruoille ja oireilee sitä vatsalla, on sitä mahdoton millään testeillä todeta.
en millään jaksais näitä öitä. Ei huvita enää mennä nukkkuun, kun jo tietää ettei kuitenkaan saa nukkua.
Anteeks tää kauhee valittaminen.. Täytyy välillä vähän purkaa että taas jaksaa.
[/quote]
Meillä oli samanlaista pojalla.. Lääkärit tai neuvola olivat asenteella: Kyllä se siitä ja joskus vauvat vaan itkee.. Raivostutti tälläinen! Samalla otti lujaa päähän se kun muut äidit harrastivat ja olivat niin energisen oloisia, kun taas minä kuihtuneena ja väsyneenä en jaksanut edes ajatella mitään harrastuksia vauvan kanssa joka huusi 24/7 . Nyt kun vatsavaivat ovat loppuneet nautin täysillä vauvan kanssa kotona olosta!!! Voimia perheellesi ja jos vain mahdollista ota joskus vapaata lapsenhoidosta, vie lapsi hoitoon, käy syömässä hyvin ja nuku!
Lopeta imetys ja anna nutrilon omneota. Auttoi meillä.
Kiitos teille kaikille vastanneille <3
Arki on hieman helpottunut, kun lopetin yösyönnit ja lihan antamisen. Maitoproteiini myös pannassa. Olen antanut soijamaitoa desin päivässä. Tyttö herää yöllä ja otan viereen nukkumaan. Tuhisee siinä ja nukkuu vielä levottomasti, mutta se kuitenkin nukkuu! Särki yks aamu ihan päätä kun olin nukkunut 4h yhtäjaksoisesti :D aika on avainsana. Tiedän että edelleen on tutkittavaa, vauva ei ole kunnossa, mutta silti voi paremmin kun kaksi viikkoa sitten. Tää on niin helpottavaa. 10kk kesti yöhelvetti, mutta nyt (toivottavasti pysyvästi) yöt helpottuneet!
Saako soijamaitoa antaa noin pienelle? Joku sopiva liha olisi syytä löytää. Maitoallergiselle ei usein käy nauta eikä kananmuna-allergiselle kana, mutta sopiiko possu tai esim. Hirven liha? Tsemppiä!
Vyöhyketerapia on auttanut monille omassa tuttavapiirissäni (jos ei kyse vakavammasta ongelmasta). Vauvat nauttivat kuulemma hoidosta kovasti. Kokeile.
:)
Onko vauvalla ummetusta? Meillä lapsi oli tosi allerginen (suolioireinen). Allergioiden lisäksi vatsa meni kovalle lihasta, joka on hitaasti sulavaa. Ummetus aiheutti painetta ruokatorveen. Paine aiheutti refluksitaudin. Mitään rakenteellista vikaa ei löytynyt.
.
Meillä tilanne rauhoittui, kun ruokavaliota karsittiin rajusti. Käyttöön jäivät vain: maidoton erityiskorvike, riisi, päärynä, puolukka ja rypsi. Kun vatsa oli rauhoittunut otettiin yksi ruoka-aine kerrallaan käyttöön. Jos oireita ei ilmennyt seuraava otettiin käyttöön kuitenkin vasta kahden viikon kuluttua. Sopimattomia kokeiltiin uudestaan vasta vuoden kuluttua. Tuo oli rankkaa mutta vauvan olo helpotti.
.
Meillä auttoi myös korotettu pääty pinnasängyssä. Pahimpina aikoina kävin ajelulla ja torkuttiin autossa, kun nukahti istuimeen :) joskus laitoin vaunuihin valjailla kiinni ja korotin selkänojaa yhdellä pykälällä.
.
Ensiapuna lopettaisin kaurapuuron (kauran) ja kaiken lihan antamisen.
.
Broileri ei muuten aina sovi kananmunalle herkistyneille eikä naudanliha maitoallergisille. Meillä sopivampia ovat olleet poro ja kalkkuna.
.
Hurjasti voimia ja tsemppiä! Meillä allergiat ha refluksi alkoivat helpottaa 4v iässä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:31"]Serkun maitoallergisen lapsen vatsavaivat loppui, kun imetys loppui. Rintamaito ei siis sopinut.
[/quote]
Ja serkkusi söi imettäessään maitotuotteita? Ei tietenkään sopinut.
Nyt ollaan kokeiltu tytölle Nutrilon Soija maitoa, mutta ei muutosta mihinkään suuntaan. Edelleen herää n.5x yössä itkemään. En tiedä mitä tehdä. Neuvolassa ei oteta mitään kantaa. Vähän semmonen "odotetaan miten tässä ajan kanssa käy" meininki. Ja kun mitään iho-oireita ei ole, on kuulemma allergiatestitkin epäluotettavia. Jos tyttö on vaan yliherkkä ruoille ja oireilee sitä vatsalla, on sitä mahdoton millään testeillä todeta.
en millään jaksais näitä öitä. Ei huvita enää mennä nukkkuun, kun jo tietää ettei kuitenkaan saa nukkua.
Anteeks tää kauhee valittaminen.. Täytyy välillä vähän purkaa että taas jaksaa.
Kiitos vastauksista!
Tyttö on lähes kaikke maistanut, mutta todella huonosti ruoka maistuu. Lihasta yökkii, ja olen huomannutkin, että liharuokien jälkeen yöt ovat yhtä huutoa. Syö perunaa, maissia, bataattia ja porkkanaa. Välipalaksi saa hedelmäpiltin, mikä onkin ainut minkä syö yleensä kokonaan. Aamuisin ja iltaisin pieni määrä kaurapuuroa. Luulen että tyttö vetää rintamaidosta kaikki mehut, sillä itse olen laihtunut tukka katkeilee.
Ollaan käyty useita kertoja batsavaivoihin erikoistuneen ylilääkärin luona, joka on määrännyt vatsan ultraäänitutkimuksen, virtsakikeen, verikokeita ja eri ruokavaliorajoituksia, mutta mikään ei ole tuottanut tulosta. En usko että kukaan oikein uskoo kuinka kamalia meidän yöt oikeesti on, kun jaksan itse kuitenkin hymyillä ja olla valittamatta.
Öisin ekan kerran kun tyttö herää, kannan sen sylissä uneen. Mutta seuraavalla kerralla kun alkaa huutamaan anna jo rintamaitoa. Tiedän ettei se ole hyvä, mutta tyttö huutaa niin lujaa ja mun 2v nukkuu viereisessä huoneessa. Mun on yksinkertaisesti saatava tyttö rauhottuun pian ettei esikoinen herää. Oon itsekkin sillon niin väsynyt, ja imetys on helpoin tapa saada tyttö hiljaiseksi.
Mitään iho-oireita ei koskaan ole ollut, pelkkää vatsa-oireilua. Näkyykö allergia kokeissa jos lapsella on suolisto allergia? Tuntuu että tyttö saa kaikesta vatsan kipeäksi, sillä hyvää yötä meillä ei ole koskaan ollut.
Oon kiitollinen teidän vastauksista. Tuntuu että olen niin yksin tämän asian kanssa. Olo on niin voimaton ja turhauttava, kun en saa lapseni kipua pois.
Peruna-allergia on muuten tosi yleinen.
Itselläni ei ole kokemusta lapsen allergiaoireista, mutta lähipiirissä on ollut tapauksia useampikin, että maitoallergia on todettu pelkkien suolisto-oireiden pohjalta (jotka siis loppuneet kuin seinään kun otettu käyttöön maidoton ruokavalio). Voi olla ettei sitten näy varsinaisessa alkergiatestissä. Lääkärin tai ravintoterapeutin ohjauksessa varmaan täytyisi ruoka-aine kerrallaan lähteä kokeilemaan mitkä aiheuttaa oireita. Lapsihan osaa vaistomaisesti karttaa ruokia, joille on allerginen, joten tuo liha kuulostaisi aika selkeältä allergeenilta. Siitäkin täytyisi selvittää mikä tai mitkä on ne lihat joita ei kestä. Entäs kana ja kala? Kananmuna?
Pyydä toisen lääkärin mielipide. Muuta mä en valitettavasti osaa sanoa, toivottavasti joku toinen osasisi auttaa kellä ollut vastaavaa. Voisitko ajatella imettämisen lopettamista, jos kerran vauva kuitenkin huutaa? Voimia ihan hirveästi!!!
Serkun maitoallergisen lapsen vatsavaivat loppui, kun imetys loppui. Rintamaito ei siis sopinut.
Ruoat testataan kokeilemalla. Ensin etsitään yksi sellainen mistä ei tule mitään ja sitten lisätään tuotteita yksi kerrallaan. Koko testauksen ajan pidetään oirepäiväkirjaa.
Allergia voi olla ihan milletahansa ruoka-aineelle, joten onnea testauksiin.
Ps: Oletko ollut täysin viljattomalla imetysdieetillä? Viljojen proteiini on hyvin yleinen allergeeni eikä silloin gluteenittomasta dieetistä ole mitään apua.
Lähete sairaalaan ja heti. Uuvuttaa tuollainen. Voimia paljon! Uskon että allergia testit voidaan tehdä. Onko kaikki muu suljettu pois? Olet kyllä todellinen sankari äiti kun jaksat tuollaista!!