Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toiset ei halua uskoa työttömien haluavan työtä?

Vierailija
09.01.2022 |

Sekä miksi pitää alkaa haukkua, jos joku ei onnistu kovasta hakemisesta huolimatta? Hyviä hakemuksia tulee paljon, kaikkia ei vain voi ottaa ja suurimpaan osaan paikoista kuitenkin valitaan se työssä käyvä, vaikka olisi huonompi hakemus.  Huonoja ja laiskoja työntekijöitä, jotka eivät ole koskaan ollee työttömänä, on, vain laiska ja huono itse voi väittää muuta.  He ovat voineet saada töitä suhteilla, laiskistuneet ajan myötä, valehdelleet hakemuksissaan jne. 

Itse kun sain työpaikkani, kirjaimellisesti hypin riemusta.  Joskus, tosin tästä on aikaa, sain kunnian itse soittaa seuraajalleni, kun olin vaihtamassa muualle.  Valittu oli työtön - paikka oli työllistämistukipaikka ja tuella minäkin, mutta työ oli kunnollista työtä - muistan vieläkin kuinka siellä puhelimessa kiljaistiin "Ihan totta, ihanaa, ei voi olla totta" ja viel äkuulin kun siinä huudettiin puolisolle

Aikaan, jolloin työkkärissä vielä pääsi vapaasti käymään istuin aulassa.  Mieleen jäi tapaus, jossa yksi äijä tuli vähän tuiterissa siihen infoon ja puhui aika kovalla äänellä.  Hän tuli näyttämään työsopimustaan "otin nyt vähän sen kunniaksi, kun sain töitä, mutta maanantaina sitten ollaan kyllä kunnossa töihin.  Oli vaan niin mahtavaa kun sain töitä että piti vähän juhlia".  En muista, mikä viikonpäivä se oli. 

Olin käymässä veljeni luona tässä syksyllä.  Hänen poikamieskaverillaan on tapana tulla aamukahville kun me ollaan siellä, muuten menisivät kylälle.  Yksi aamu tuo kaveri oli puoli seitsemän soittelemassa ovikelloa.  Hänellä oli tärkeä asia.  Hän oli saanut työpaikan, josta oli innoissaan ja piti päästä kertomaan kaikille tutuille sen päivän aikana.  Kyseessä on hieman erikoinen tapaus, ehkä vähän asperger tai jotain, mutta kova työmies, aina auttelemassa muita. 

Nämä ovat vain pieni otos, mutta kyllä suurin osa on innoissaan kun saa töitä ja moni niitä töitä myös saa.  Jotkut tuntuvat ajattelevan että ne sadattuhannet on koko ajan samoja.  En ymmärrä miksi kukaan niin luulee. 

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvaukset on liian suuret.

Siksi iso osa työttömistä ei halua töihin.

Liian suuret korvaukset?

Mistä tämä harha tulee?

Onko 660e liian paljon kun sillä pitää elättää lapsiakin?

Laskepa mukaan työttömän KAIKKI TUET.

Mm. Asumistuki.

Siten isolla osalla työtöntä kansaa bruttotulo onkin noin 1500...2500 e kk.

Eli liikaa se on makoilemisesta

Ei läheskään kaikki työttömät saa toimeentulotukea tai edes asumistukea...

Niinpä. Ja jos ei ole tarvetta kummallekaan, niin elää sen verran korkean elintason elämää, että ei ole moinen edes tarpeen. Jos ei ole asumiskuluja eikä tarvetta tuelle, niin miksi sitä maksettaisiin? Tai jos puoliso tienaa tarpeeksi, niin miksi yhteiskunta antaisi löysää rahaa tuhlattavaksi, työttömyysetuuden vähän yli 500 eurolla elää aika lailla hyvää elämää.

Vierailija
62/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ja muille oli suuri yllätys, kun kahdenkymmenenviiden työntäyteisen vuoden jälkeen jäin työttömäksi, enkä saanut enää töitä. Yhtä suuri yllätys on minulle ollut se, että kun olen pitkäaikaistyöttömyyteni aikana kertonut itse kullekin, että töitä ei löydy (sadoista hakemuksista huolimatta), hyvin usein kommentti on ollut: "Oletko hakenut?"

Työttömyys eli rahattomuus romahdutti koko elämäni, ja silti ihmisillä on otsaa epäillä, että en olisi edes hakenut töitä, ja he sanovat sen jopa ääneen.

Tuollaiset kommentoijat elää ihan eri maailmassa kuin tämän päivän työtön tai pätkätyöläinen. Todennäköisesti näitä boomereita jotka on saaneet töitä ilman koulutusta ja suhteita, vain kävelemällä yrityksiin. Eivät siis ymmärrä yhtään mistään mitään, mutta idioottimaisesti pirullisesti kommentoivat sellaiselle jolla on huonompi tuuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haen ensisijaisesti toimeentuloa ja -yleensä- työnteolla saisi paremman toimeentulon kuin työttömänä, mutta kun työnantajilla on niin kova vimma polkea palkkoja suohon, enää en ole siitä niin varma.

Toimeentulo työtä tekemällä ei nimittäin tule ilmaiseksi. Työmatkat maksavat, joita verottaja ei halua enää korvata, töihin joutuu ostamaan vaatteita joita ei muuten tarvitsisi, ruokaakin kuluu enemmän työn rasitusten takia, puhumattakaan kropan kulumisesta esim. fyysisissä töissä, ja töihin kuluu korvaamatonta, ainutkertaista elinaikaa, jonka olisi voinut käyttää sellaiseen, mikä oikeasti kiinnostaa.

Jos työstä ei saa kunnon palkkaa, ei se ole tekemisen arvoista.

Tässä vastaus ap:n kysymykseen.

Sitten vielä ihmetellään .

Lorvailu on kannattavampaa.

Jos työtön saa 660e ja työstä palkkaa vaikka 1500e niin miten se lorvailu on kannattavampaa?

No kun on työmatkat ja kunnon vaatteet ja lasten päivähoito ja ruokaakin pitää ostaa enemmän, kun käy töissä ja menettää asumistuen ja toimeentulotukikin viedään, niin kyllä ennemmin kannattaa olla menemättä töihin, koska palkka on alle keskitason.

Vierailija
64/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ainakaan kokoaikaista työtä. Saan ansiosidonnaista käteen noin 1500 euroa ja teen päälle siivouskeikkaa niin että tulot jäävät alle 300.

Pitäisi saada hyväpalkkainen kokoaikatyö että kannattaisi. Teen vuodessa muutaman kuukauden pelkkää (hyväpalkkaista) yövuoroa sukulaisen firmassa joten päivät eivät lopu kesken ikinä jos jatkan näin.

Vierailija
65/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ja muille oli suuri yllätys, kun kahdenkymmenenviiden työntäyteisen vuoden jälkeen jäin työttömäksi, enkä saanut enää töitä. Yhtä suuri yllätys on minulle ollut se, että kun olen pitkäaikaistyöttömyyteni aikana kertonut itse kullekin, että töitä ei löydy (sadoista hakemuksista huolimatta), hyvin usein kommentti on ollut: "Oletko hakenut?"

Työttömyys eli rahattomuus romahdutti koko elämäni, ja silti ihmisillä on otsaa epäillä, että en olisi edes hakenut töitä, ja he sanovat sen jopa ääneen.

Tuollaiset kommentoijat elää ihan eri maailmassa kuin tämän päivän työtön tai pätkätyöläinen. Todennäköisesti näitä boomereita jotka on saaneet töitä ilman koulutusta ja suhteita, vain kävelemällä yrityksiin. Eivät siis ymmärrä yhtään mistään mitään, mutta idioottimaisesti pirullisesti kommentoivat sellaiselle jolla on huonompi tuuri.

Miksi työttömyys olisi huonoa tuuria, kun siinä on kuitenkin kyse yksilöstä, joka itse aiheuttaa tilanteensa. Miksi A pääsee töihin, B ei sitten millään? Oikeastiko kyse on tuurista, ei mistään muusta? Silloinhan me voisimme kerätä nämä tuurittomat asumaan yhteiseen kommuuniinsa loppuiäksi.

Vierailija
66/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtöntä on helppo syyllistää. Moni töissä käyvä luulee olevansa jotenkin parempi ihminen … Huoh!

Esim korkeasti koulutettuja on työttöminä.

Yli 50-vuotiaille työttömille työkkäri ehdottaa yritystoimintaa.

Just yks tuttu lähti kaupanalalta lastensuojeluun. Piti perhekotia 2 vuotta. Ikää tutulla lähemmäs 60-vuotta.

Palasi takaisin kaupan alalle.

Vierailija
67/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus 50-luvulla pätkätyö oli normi ja toistaiseksi voimassaoleva työsuhde poikkeus.

Vierailija
68/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haen ensisijaisesti toimeentuloa ja -yleensä- työnteolla saisi paremman toimeentulon kuin työttömänä, mutta kun työnantajilla on niin kova vimma polkea palkkoja suohon, enää en ole siitä niin varma.

Toimeentulo työtä tekemällä ei nimittäin tule ilmaiseksi. Työmatkat maksavat, joita verottaja ei halua enää korvata, töihin joutuu ostamaan vaatteita joita ei muuten tarvitsisi, ruokaakin kuluu enemmän työn rasitusten takia, puhumattakaan kropan kulumisesta esim. fyysisissä töissä, ja töihin kuluu korvaamatonta, ainutkertaista elinaikaa, jonka olisi voinut käyttää sellaiseen, mikä oikeasti kiinnostaa.

Jos työtön saa 660e ja työstä palkkaa vaikka 1500e niin miten se lorvailu on kannattavampaa?

No kun on työmatkat ja kunnon vaatteet ja lasten päivähoito ja ruokaakin pitää ostaa enemmän, kun käy töissä ja menettää asumistuen ja toimeentulotukikin viedään, niin kyllä ennemmin kannattaa olla menemättä töihin, koska palkka on alle keskitason.

Kyllä työvoimaviranomaiset sinut löytää. Kohta sulla on Omavalmentaja joka valmentaa sinua 8-12 kk. Joudut työnhakukurssille (2 viikkoa). Karenssi uhkaa jos lopetat kesken.

Vierailija
69/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömyys olisi huonoa tuuria, kun siinä on kuitenkin kyse yksilöstä, joka itse aiheuttaa tilanteensa. Miksi A pääsee töihin, B ei sitten millään? Oikeastiko kyse on tuurista, ei mistään muusta? Silloinhan me voisimme kerätä nämä tuurittomat asumaan yhteiseen kommuuniinsa loppuiäksi.

Aikamoinen (huono) provoilija olet. Koko elämä on tuurista kiinni.

Vierailija
70/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen henk.koht. kolme työtöntä eli pieni otanta, mutta jokainen heistä on suunnitelmallisesti pitkäaikaistyötön, ovat kertoneet sen suoraan, ja heidän suurin ongelmansa on töiden välttäminen:

venäläinen nainen, serbialainen mies ja kantasuomalainen nainen, kaikki 50-60v ja koko ikänsä tuilla. Mukaan myös kaupungin asunnot ja kahdella ensimmäisellä suurperhe.

Vierailija
71/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on tyhmiä.

Tästä keskustelusta saa selkeän kuvan, että ei todellakaan työpaikat ole menneet suurimille järjen jättiläiselle.

On tyhmä, jos ei tiedä että asumistukea tai tt-tukea ei makseta työttömyyden perusteella.

On tyhmä, jos ei tiedä, että työttömiä työllistyy kuitenkin koko ajan! 

On tyhmä, jos yhden oman kokemuksen perusteella yleistää kaikki sadattuhannet samaan.

On tyhmä, jos uskoo, että ei itse jää työttömäksi.

On tyhmä, jos uskoo, että jos jää työttömäksi vaikka konkurssin yhteydessä olevansa muita työttömiä parempi.

Montako tyhmä merkintää sait?

Sitten vielä yksi vihje, jos oletat tämän viestini perusteella minun olevan työtön, olet kumisaapastani tyhmempi, koska en ole, olen ihan toistaiseksi voimassa olevassa hyvässä työssä, jonka sain asennevammoista huolimatta.

Työttömät muuten perustaa yrityksiäkin. Koettakaa kestää tämä fakta saamatta sydänkohtausta. 

Vierailija
72/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henk.koht. kolme työtöntä eli pieni otanta, mutta jokainen heistä on suunnitelmallisesti pitkäaikaistyötön, ovat kertoneet sen suoraan, ja heidän suurin ongelmansa on töiden välttäminen:

venäläinen nainen, serbialainen mies ja kantasuomalainen nainen, kaikki 50-60v ja koko ikänsä tuilla. Mukaan myös kaupungin asunnot ja kahdella ensimmäisellä suurperhe.

Tunnet takuulla myös työssä käyviä ihmisiä, jotka ovat joskus olleet työttömänä. Ei sitä vain kukaan halua mainostaa.  On lähes mahdotonta olla tuntematta jotain kautta. 

Vierailija
73/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi menettää asumistuen tai toimeentulotuen kun niitä ei saa?

Eikö vieläkään mene perille että osa työttömistä saa vain ja ainoastaan sen työttömyyskorvauksen.

Vierailija
74/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 11.02 e tuntipalkka raskaasta työstä on liian vähän.

Huono palkka on tietysti parempi kuin pelkkä työttömyyspäiväraha mutta mielestäni raskaasta työstä pitää maksaa enemmän esim 12.50 e.

Kyse siivousalasta. Jota naiset tekevät. Miehetkin pyrkisivät alalle jos tuntipalkka nousisi.

Vierailija
75/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole se 600 kk vaan paljon enemmän jos käy osakekauppaa vapaa ajalla jota silloin riittää.

Vierailija
76/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt työpaikka, mutta kerron oma kokemukseni jo 20 vuoden takaa. Hain kolmea hyvin samankaltaista työpaikkaa, kaikkiin olin pätevä. Kaikkiin pääsin myös haastatteluun.

Paikkaan 1 otettiin henkilö, jolla oli amk-koulutus, kun minulla oli opisto ja amk vielä iltakouluna kesken. Tähän ilmoitettiinkin, että olen ensimmäinen varalla, mutta alkueperäinen valittu otti paikan vastaan.

Paikkaan 2 otettiin työllistämistukikelpoinen

Paikkaan 3 otettiin vastavalmistunut, koska haluttiin antaa nuorille mahdollisuus

Kävi sitten myöhemmässä elämässä vielä niinkin, että sain paikan varasijalta kun varsinainen valittu, joka valittiin pitemmän kokemuksen vuoksi, ei ottanutkaan paikkaa vastaan.  Nykyinen paikkani tuli siitä, että olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kun määräaikainen työ loppui juuri silloin, kun eläkkeellelähtijän tilalle muualla etsittiin saman alan tekijää. Tosin se määräaikainen olisi jatkunut vielä uudella määräajalla, mutta oli sopivasti katkolla. 

Vierailija
77/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut elävät yhä menneisyydessä. Jos ennen töitä sai tehtaasta menemällä paikalle ja kysymällä, niin työttöminä olivat vain ne, jotka eivät halunneet tehdä mitään. Tällainen boomeri saattaa saada itsekin potkut kun toimintaa tehostetaan ja vanhat laitetaan pihalle, mutta silti ajatella että se oma työttömyys on jokin poikkeus ja tavallinen työtön laiska lusmu.

Vierailija
78/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Olinhan minä itsekin viisikymppiseksi asti niitä ihmisiä, joiden ei tarvinnut hakea töitä, koska kirjaimellisesti tultiin nykimään hihasta ja pyytämään töihin. Ja on tunnustettava, että pitkälti minullakin oli se ajatus, että "kyllä tekevälle töitä löytyy". Kummasti tämä ajatus on muutaman vuoden aikana muuttunut.

Kaikkein kärkkäimpiä kommentoijia ovat ne, jotka ovat viime vuosina päässeet eläkkeelle oltuaan kymmeniä vuosia samassa turvallisessa työpaikassa, jotkut jääneet heti 60-vuotiaana eläkkeelle, jotkut tehneet kivaa työtä 68-vuotiaaksi asti.

Kun itsellä on turvattu elämä - pitkä työura tai jo eläke, puolison palkka tai eläke, omistusasunto, talviasuttava mökki, uusi hybridiauto omalla pihalla, osakesalkku ja sijoitusasunto tai kaksikin - asenteet ovat joskus huikeita. Esimerkiksi se, että kaikki tuo on vain materiaa, ja ilmankin tulee ihan hyvin toimeen. Ja että eikös Norjassa ole niillä kalatehtailla hyväpalkkaisia töitä ja lähde Lappiin kun olet niin kielitaitoinen ja siellä on sesonki alkamassa.

Vierailija
79/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi menettää asumistuen tai toimeentulotuen kun niitä ei saa?

Eikö vieläkään mene perille että osa työttömistä saa vain ja ainoastaan sen työttömyyskorvauksen.

Työkkärissä töissä oleva tuttu kertoi jonkun hyväpalkkaisesta duunista pois joutuneen ja kohtalaisen hyvää ansiosidonnaista nostaneen, työssä käyvän puolison ruvenneen raivoamaan hänelle, kun oli vastannut kysymyksiin tuista, että ei sinulla ole niihin mahdollisuutta. Eihän ne tuet edes neuvojille kuulu, mutta kyllä sen nyt heti tietää, ettei tietyissä tilanteissa niitä saa.

Vierailija
80/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtöntä on helppo syyllistää. Moni töissä käyvä luulee olevansa jotenkin parempi ihminen … Huoh!

Esim korkeasti koulutettuja on työttöminä.

Yli 50-vuotiaille työttömille työkkäri ehdottaa yritystoimintaa.

Just yks tuttu lähti kaupanalalta lastensuojeluun. Piti perhekotia 2 vuotta. Ikää tutulla lähemmäs 60-vuotta.

Palasi takaisin kaupan alalle.

Yritystoimintaa ehdottaville minulla on varastossa aika pitkä luento. Olin itse toistakymmentä vuotta ammatinharjoittajana ja tiedän, että siihen tarvitaan paljon muitakin taitoja kuin se oma ammattitaito. Minun firmani meni nurin, ja tällä taustalla ei enää työllistytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme