Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toiset ei halua uskoa työttömien haluavan työtä?

Vierailija
09.01.2022 |

Sekä miksi pitää alkaa haukkua, jos joku ei onnistu kovasta hakemisesta huolimatta? Hyviä hakemuksia tulee paljon, kaikkia ei vain voi ottaa ja suurimpaan osaan paikoista kuitenkin valitaan se työssä käyvä, vaikka olisi huonompi hakemus.  Huonoja ja laiskoja työntekijöitä, jotka eivät ole koskaan ollee työttömänä, on, vain laiska ja huono itse voi väittää muuta.  He ovat voineet saada töitä suhteilla, laiskistuneet ajan myötä, valehdelleet hakemuksissaan jne. 

Itse kun sain työpaikkani, kirjaimellisesti hypin riemusta.  Joskus, tosin tästä on aikaa, sain kunnian itse soittaa seuraajalleni, kun olin vaihtamassa muualle.  Valittu oli työtön - paikka oli työllistämistukipaikka ja tuella minäkin, mutta työ oli kunnollista työtä - muistan vieläkin kuinka siellä puhelimessa kiljaistiin "Ihan totta, ihanaa, ei voi olla totta" ja viel äkuulin kun siinä huudettiin puolisolle

Aikaan, jolloin työkkärissä vielä pääsi vapaasti käymään istuin aulassa.  Mieleen jäi tapaus, jossa yksi äijä tuli vähän tuiterissa siihen infoon ja puhui aika kovalla äänellä.  Hän tuli näyttämään työsopimustaan "otin nyt vähän sen kunniaksi, kun sain töitä, mutta maanantaina sitten ollaan kyllä kunnossa töihin.  Oli vaan niin mahtavaa kun sain töitä että piti vähän juhlia".  En muista, mikä viikonpäivä se oli. 

Olin käymässä veljeni luona tässä syksyllä.  Hänen poikamieskaverillaan on tapana tulla aamukahville kun me ollaan siellä, muuten menisivät kylälle.  Yksi aamu tuo kaveri oli puoli seitsemän soittelemassa ovikelloa.  Hänellä oli tärkeä asia.  Hän oli saanut työpaikan, josta oli innoissaan ja piti päästä kertomaan kaikille tutuille sen päivän aikana.  Kyseessä on hieman erikoinen tapaus, ehkä vähän asperger tai jotain, mutta kova työmies, aina auttelemassa muita. 

Nämä ovat vain pieni otos, mutta kyllä suurin osa on innoissaan kun saa töitä ja moni niitä töitä myös saa.  Jotkut tuntuvat ajattelevan että ne sadattuhannet on koko ajan samoja.  En ymmärrä miksi kukaan niin luulee. 

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina täytyy keskiluokan väkisin etsiä jostain se syntypukki.

Työttömät, rokottamattomat, Venäjä, asumistuet, kouluttamattomat..

Keskiluokan lähes koko kommunikaatio on syntipukin syyttelyä.

Vierailija
42/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haen ensisijaisesti toimeentuloa ja -yleensä- työnteolla saisi paremman toimeentulon kuin työttömänä, mutta kun työnantajilla on niin kova vimma polkea palkkoja suohon, enää en ole siitä niin varma.

Toimeentulo työtä tekemällä ei nimittäin tule ilmaiseksi. Työmatkat maksavat, joita verottaja ei halua enää korvata, töihin joutuu ostamaan vaatteita joita ei muuten tarvitsisi, ruokaakin kuluu enemmän työn rasitusten takia, puhumattakaan kropan kulumisesta esim. fyysisissä töissä, ja töihin kuluu korvaamatonta, ainutkertaista elinaikaa, jonka olisi voinut käyttää sellaiseen, mikä oikeasti kiinnostaa.

Jos työstä ei saa kunnon palkkaa, ei se ole tekemisen arvoista.

Tässä vastaus ap:n kysymykseen.

Sitten vielä ihmetellään .

Lorvailu on kannattavampaa.

Eli yksi vastaus edustaa sinusta kaikkien satojen tuhansien mielipidettä? Kaipa itse sitten jäät  lorvailemaan? Jos et usko, että työttömiäkin jatkuvasti työllistyy, niin tulee mieleen, että kaikenlaisia ääliöitä sitä töihinkin otetaan. Mutta pisteiden omituisesta käytöstä päätellen et niin nyt järjen jättiläinen olekaan. 

Työntekoon tarvitaan ensisijaisesti työhaluja, monta työtä pystyy tekemään vaikka piste olisikin väärässä paikassa.

Pirullinen ei pärjää missään työssä.

Tyydy kohtaloosi.

Niin tyydynkin, sillä pidän nykyisestä  työstäni. Työttömissä on paljon työhalusia ja jos ei tätä ymmärrä, ei voi töitäkään tehdä hyvin, koska silloin niissäkin toimii oletusten pohjalta eikä ole valmis uudistuksiin. Kyllä minä muistan miten vakkarit itkivät kun piti opetella uusia asioita ja uusia tapoja, itselle jo itsestäänselviä.  Nytkin vuoden alussa moni työtön aloitti uuden työn ja jos et sitä usko, olet kyllä todella hölmö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haen ensisijaisesti toimeentuloa ja -yleensä- työnteolla saisi paremman toimeentulon kuin työttömänä, mutta kun työnantajilla on niin kova vimma polkea palkkoja suohon, enää en ole siitä niin varma.

Toimeentulo työtä tekemällä ei nimittäin tule ilmaiseksi. Työmatkat maksavat, joita verottaja ei halua enää korvata, töihin joutuu ostamaan vaatteita joita ei muuten tarvitsisi, ruokaakin kuluu enemmän työn rasitusten takia, puhumattakaan kropan kulumisesta esim. fyysisissä töissä, ja töihin kuluu korvaamatonta, ainutkertaista elinaikaa, jonka olisi voinut käyttää sellaiseen, mikä oikeasti kiinnostaa.

Jos työtön saa 660e ja työstä palkkaa vaikka 1500e niin miten se lorvailu on kannattavampaa?

Vierailija
44/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin uskovat ovat laiskoja, jotka eivät itse haluaisi käydä töissä. Luulevat kaikkien olevan samanlaisia.

Vierailija
45/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvaukset on liian suuret.

Siksi iso osa työttömistä ei halua töihin.

Juuri näin. Jollei työ kelpaa, ja työtähän olisi, niin silloin on tuet liian hyvät.

Työttömiä työllistyy koko ajan, siitäkin huolimatta että työssäolevia halutaan ensisijaisesti, hassu! 

Tuet monikossa ei edes koske läheskään kaikkia. On naiivi, joka muuta luulee.  

Vierailija
46/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö sinä työtä vain tehdäksesi työtä, palkasta ei ole väliä?

Vierailija
47/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön saa 660e ja työstä palkkaa vaikka 1500e niin miten se lorvailu on kannattavampaa?

Aina otetaan vielä esimerkiksi matkat. Nykyisen työn takia muutin toiselle paikkakunnalle, mutta muutoin itselläni on jokaiseen työpaikkaani ollut, nuoruuden kesätöitä lukuunottamatta, sellainen matka, jonka on voinut sangen mainiosti taittaa kävellen tai pyörällä. Eikä se kulkeminen nykyään, jos julkisia kulkee, sarjalipuilla niin kallista ole, etteikö kannattaisi ottaa se 1500 euron työ sen työmarkkinatuen sijaan, mikä monelle työssäkäyvän puolisolle on ainoa tuki.

Vierailija
48/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Ohhoh.. työmarkkinatuki on tänä vuonna 34.50 / päivä ja 20 päivän jaksolta sitä maksetaan nettoa 571,00 euroa. Onko se mielestäsi kova tuki?? Eihän sillä edes saisi vuokraa maksettua ja sitten jos maksaa laskuja ei jää mitään ruokaan. Ikärasismi täytyy poistaa työmarkkinoilta ihan virallisestikin. Olen jäänyt 50 vuotiaana työttömäksi, enää ei kelpaa mihinkään. Elämänhallinta ja muut työelämän säännöt olisi kyllä hallussa ja myös motiivia löytyy. Ei vaan kelpaa. "

Vierailija
49/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mitä työtä esimerkiksi kokoomuslainen Jyri Häkämies tekee. Miksi hänen työnsä on tarpeellista? Paljonko Jyri Häkämies saa kuussa palkkaa? Voiko palkkaa perustella työn hyödyllisyydellä ja tarpeellisuudella?

Miksi et opiskele ja hakeudu sellaiseen työhön, mitä Jyri Häkämies tekee?

Vierailija
50/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla katosi kaikki entiset ajatukset kun meille oltiin palkkaamassa sijaista mulle työkaveriksi. Kunnan toimisto, hyvät edut, palkkaan ei huono, sijaisuus mutta se jatkui yli vuoden. Ei löytynyt yhden ainoaa.

Kaikki kolme mitä työkkäristä saatiin, kutsuttiin haastatteluun. Yksi ei tullut. Toka ilmoitti, että hän on kotona lapsen kanssa (oliko joku 2-3 v). Hän ei halua viedä lasta hoitoon. Rivien välissä, ettei hän halua töihin. Kolmas sitten valittiin, hän sai samaan aikaan sitten töitä lähikaupastaan ja valitsi sen.

Sitten käännyttiin koko työpaikan sukulaisten ja kummin lainojen puoleen ja sieltä löytyi yksi opiskelija, joka alkoi heittää meille keikkaa. Tuli aina kun ehti ja sovittiin.

Täsmälleen sama havainto. Haettiin perhevapaasijaista aluksi noin 9 kk ajaksi, mutta todennäköisesti sen jälkeen vielä vuodeksi (hoitovapaasta ei voi sitovasti ilmoittaa ennen kuin lapsi on syntynyt!). Pomo ajatteli, että joku työtön ei välttämättä hoksaa, että paikka on auki, teki siis jonkun esittelypyynnön työkkäriin ja sai 7 työttömän tiedot. Nämä kaikki kutsuttiin haastatteluun, vain 4 tuli paikalle, 3 ei edes ilmoittanut, että ei pääse. Näistä haastatelluista 2 sanoi, että ei halua määräaikaista työtä, työn tulee olla toistaiseksi, he ovat kertoneet sen työkkärille eivätkä hyväksy tätä tehtävää lainkaan. 1 ilmoitti, että työaika on hankala (8-16), hän voi tulla vasta klo 9 ja kotiin pitää päästä klo 15, mutta hän haluaa täyden palkan, koska on niin ahkera. Ja yksi ilmoitti, että odottaa tietoa kouluunpääsystä (koulu alkaisi noin 5 kk kuluttua, ei ennen sitä voi tulla töihin).

Niin että sitten kyseltiin kaverit ja sukulaiset ja tuttavantutut, saatiin työkaveriksi yhden työntekijän puolison kummityttö, joka muutti toiselta puolelta Suomea vastavalmistuneena ja on meille töissä edelleen vähän yli 2v hakuprosessin jälkeen.

Kun työttömillä on ihan omat ajatuksensa siitä, miten työelämässä toimitaan!

Vierailija
51/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina otetaan vielä esimerkiksi matkat. Nykyisen työn takia muutin toiselle paikkakunnalle, mutta muutoin itselläni on jokaiseen työpaikkaani ollut, nuoruuden kesätöitä lukuunottamatta, sellainen matka, jonka on voinut sangen mainiosti taittaa kävellen tai pyörällä. Eikä se kulkeminen nykyään, jos julkisia kulkee, sarjalipuilla niin kallista ole, etteikö kannattaisi ottaa se 1500 euron työ sen työmarkkinatuen sijaan, mikä monelle työssäkäyvän puolisolle on ainoa tuki.

Työpaikkoja voikin tosta noin vain ottaa.

En muuten yhtään ihmettele aivovuotoa. Maailmalla on tarjolla eri alojen työpaikkoja. Itsekin olin muutamana kesänä saksalaisella hevostallilla.

Vierailija
52/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Ohhoh.. työmarkkinatuki on tänä vuonna 34.50 / päivä ja 20 päivän jaksolta sitä maksetaan nettoa 571,00 euroa. Onko se mielestäsi kova tuki?? Eihän sillä edes saisi vuokraa maksettua ja sitten jos maksaa laskuja ei jää mitään ruokaan. Ikärasismi täytyy poistaa työmarkkinoilta ihan virallisestikin. Olen jäänyt 50 vuotiaana työttömäksi, enää ei kelpaa mihinkään. Elämänhallinta ja muut työelämän säännöt olisi kyllä hallussa ja myös motiivia löytyy. Ei vaan kelpaa. "

Mielestäni se on kova tuki, koska tuohon saa lisäksi asumistuen ja toimeentulotukea - asia, jonka kovin moni työtön ilolla unohtaa.

Minäkin jäin työttömäksi 55v iässä, mutta koska olen modernin yhteiskunnan jäsen, niin ymmärsin käyttää verkostojani ja olen nyt töissä. Moni palkkaa mielellään sellaisen, jonka työyhteisöstä edes joku tuntee.

Vierailija
53/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret korvaukset?

Mistä tämä harha tulee?

Onko 660e liian paljon kun sillä pitää elättää lapsiakin?

Laskepa mukaan työttömän KAIKKI TUET.

Mm. Asumistuki.

Siten isolla osalla työtöntä kansaa bruttotulo onkin noin 1500...2500 e kk.

Eli liikaa se on makoilemisesta

Ei läheskään kaikki työttömät saa toimeentulotukea tai edes asumistukea...

Vierailija
54/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se on kova tuki, koska tuohon saa lisäksi asumistuen ja toimeentulotukea - asia, jonka kovin moni työtön ilolla unohtaa.

Minäkin jäin työttömäksi 55v iässä, mutta koska olen modernin yhteiskunnan jäsen, niin ymmärsin käyttää verkostojani ja olen nyt töissä. Moni palkkaa mielellään sellaisen, jonka työyhteisöstä edes joku tuntee.

Kaikki työttömät ei saa asumistukea tai toimeentulotukea. Asia jonka moni työssäkäyvä ilolla unohtaa.

Vierailija
55/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kokopäivätyöstä saa 660e?

Et tarvitse työmatkoihin autoa, bensaa ei kulu, löhöät vaan kotona verkkareissa,

Bensaa kyllä kuluu vaikka en ole töissä.

Luuletko että ainoa meno on auto, kyllä työttömän pitää ostaa ruokaa, lääkkeitä ja maksaa laskut ja asuminen.

Mitä lääkkeitä terve työtön tarvitsee? Ei mitään. Jos on sairas, niin sitten sairaslomalle ja -eläkkeelle.

Idiootti. 1/3 pitkäaikaistyöttömistä on todellisuudessa työkyvyttömiä jotka eivät ole eläkkeelle päässeet. Syynä on raha, tulee halvemmaksi roikottaa kortistossa. Kaverini on hoitaja jolla on mennyt töissä selkä ja lisäksi sairastaa masennusta; tulot pelkkä työmarkkinatuki, ei saa edes asumistukea kun asuu omassa vanhassa rintamamiestalossa. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei ole päässyt yrityksistä huolimatta. Kyllä on ihmiset pihalla realiteeteista tällä palstalla.

Vierailija
56/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja muille oli suuri yllätys, kun kahdenkymmenenviiden työntäyteisen vuoden jälkeen jäin työttömäksi, enkä saanut enää töitä. Yhtä suuri yllätys on minulle ollut se, että kun olen pitkäaikaistyöttömyyteni aikana kertonut itse kullekin, että töitä ei löydy (sadoista hakemuksista huolimatta), hyvin usein kommentti on ollut: "Oletko hakenut?"

Työttömyys eli rahattomuus romahdutti koko elämäni, ja silti ihmisillä on otsaa epäillä, että en olisi edes hakenut töitä, ja he sanovat sen jopa ääneen.

Vierailija
57/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne työn välttelijät ovat luultavasti juuri asumistuen ja toimeentulotuen saajia. Joko yksinhuoltajia tai puolisokin työtön. Näiden pitäisi saada jo aika paljon palkkaa kun huomioidaan muiden tukien lasku. On ymmärrettävää, että jos työssäkäynti tuottaa vain esim satasen tai kaksi lisää rahaa, moni miettii myykö vapaa-aikansa sillä summalla. Siinä mielessä ”suuret” tuet voivat estää työllistymistä ja näille kannustinloukuille pitäisi tehdä jotain.

Vierailija
58/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kokopäivätyöstä saa 660e?

Et tarvitse työmatkoihin autoa, bensaa ei kulu, löhöät vaan kotona verkkareissa,

Bensaa kyllä kuluu vaikka en ole töissä.

Luuletko että ainoa meno on auto, kyllä työttömän pitää ostaa ruokaa, lääkkeitä ja maksaa laskut ja asuminen.

Mitä lääkkeitä terve työtön tarvitsee? Ei mitään. Jos on sairas, niin sitten sairaslomalle ja -eläkkeelle.[/quote

Kolme vuotta työttömänä mutta oikeasti sairauslomalla, koska lääkäri ei kirjoita sairauslomaa eikä hoida työkuntoiseksi. Eläkkeelle ei minkään maailman mahdollisuuksia.

Aika lapsellisesti kommentoit asiaa josta et mitään tiedä.

Vierailija
59/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulehan ap, jos lukee tätä palstaa, niin täältä sen näkee.

Tehdään kaikkensa siihen, ettei töihin tarvitsisi lähteä.  Jopa kehotetaan tekemään sellaisia hakupapereita, ettei kukaan varmasti ota töihin.

Neuvotaan miten haastattelussa pitää olla ja puhua, ettei työnantaja vahingossakaan palkkaa.

Pilkataan ja puhutaan paskaa työssäkävijöistä ja naureskellaan heidän palkoilleen.

Nuo kaikki jotka noin toimii, ovat niitä luusereita, umpilaiskoja muiden suomalaisten hyväksikäyttäjiä.

Ja loput ovat henkisesti sairaita ongelmineen, jotka eivät yritäkään tehdä mitään oman olonsa parantamiseksi ja pyrkiä mukaan elämään-

Kaikki tietävät, että normaalit, terveet työttömät haluavat duuniin ja hakevat töitä aktiivisesti.

Normaalilla terveellä työikäisellä ihmisellä ei aika kulu oleskelemisella, sohvalla makaamisella ja telkkaria tuijottaen.   He haluavat toimia, tehdä duunia, olla aktiivisia ja ansainta elantonsa itselleen ja perheelleen.

Ja sä uskot kaiken mitä palstalta luet. Kaikein luetuimmat ja kommentoiduimmat provot, jotka on ihan kirjoitettu sitä varten, että uskot ja levität niitä eteenpäin.

Suurin syy miksi ihmiset eivät mene töihin on se, että ovat niin sairaita, etteivät kykene. Ja jos yhtään tunnet yhteiskuntaa, tiedät, ettei sairaita niin vaan päästetä eläkkeelle.

Vierailija
60/93 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla katosi kaikki entiset ajatukset kun meille oltiin palkkaamassa sijaista mulle työkaveriksi. Kunnan toimisto, hyvät edut, palkkaan ei huono, sijaisuus mutta se jatkui yli vuoden. Ei löytynyt yhden ainoaa.

Kaikki kolme mitä työkkäristä saatiin, kutsuttiin haastatteluun. Yksi ei tullut. Toka ilmoitti, että hän on kotona lapsen kanssa (oliko joku 2-3 v). Hän ei halua viedä lasta hoitoon. Rivien välissä, ettei hän halua töihin. Kolmas sitten valittiin, hän sai samaan aikaan sitten töitä lähikaupastaan ja valitsi sen.

Sitten käännyttiin koko työpaikan sukulaisten ja kummin lainojen puoleen ja sieltä löytyi yksi opiskelija, joka alkoi heittää meille keikkaa. Tuli aina kun ehti ja sovittiin.

Löysittehän te sitten kumminkin sen työntekijän!

Virastotyö ei sovi kaikille. Sinne pitää löytää se sopiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi