Voiko pankkien korkojen suojaustuotteiden kanssa käydä kuten sähkösopimusten hintakattojen?
Löytyisikö täältä osaamista? Itselläni on korkoputki eräästä pankista ja sopimusehdot ovat lakitekstiä, jota en käytännössä ymmärrä.
Siellä puhutaan, että pankilla on oikeus muuttaa luottosopimusta ilmoittamalla muutoksista velalliselle pysyvällä tavalla etukäteen silloin, kun muutos ei lisää velallisen velvollisuuksia eikä vähennä hänen oikeuksiaan tai johtuu lain muutoksesta tai viranomaisen päätöksestä.
Voiko käydä niin, että kun 10-vuotisen korkoputken ehtoja muutetaan pankin toimesta yksipuolisesti ja suojaus ei toimi? Sähköyhtiöthän käytännössä irtisanoivat sähköyhtiöiden hintakattosopimukset, tosin heidän sopimusehtoja en tunne.
Kommentit (6)
Tietenkin.
Ei pankki ala takkiin ottaa. Kyllä siellä on leivottu sellaiset pykälät sisään, että korkokatto saadaan pankin aloitteesta purettua.
Minulla oli pankki irtisanonut ilman ilmoitusta takaisinmaksu suojan ja korkokaton kolme kuukautta lainan oton jälkeen vaikka molemmista maksoin summan jotta niistä ei koidu kuukausi maksuja. Yrityksellä on aina mahdollisuus muutta yksipuolisella päätöksellä sopimusehtoja ilman että niistä edes ilmoitetaan sopimuksen toiselle osapuolelle. Minun mielestä nuo on sopimusrikkomuksia mutta yritysten lakimiehet olivat toista mieltä ja minulla ei ole varallisuutta lähteä oikeuteen taistelemaan lakimies armeijaa vastaan
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli pankki irtisanonut ilman ilmoitusta takaisinmaksu suojan ja korkokaton kolme kuukautta lainan oton jälkeen vaikka molemmista maksoin summan jotta niistä ei koidu kuukausi maksuja. Yrityksellä on aina mahdollisuus muutta yksipuolisella päätöksellä sopimusehtoja ilman että niistä edes ilmoitetaan sopimuksen toiselle osapuolelle. Minun mielestä nuo on sopimusrikkomuksia mutta yritysten lakimiehet olivat toista mieltä ja minulla ei ole varallisuutta lähteä oikeuteen taistelemaan lakimies armeijaa vastaan
Ohhoh, aika hurjaa, koska siitähän juuri korkosuojauksessa maksetaan (riskin suojauksesta). Otitko yhteyttä finanssivalvontaan tai kuluttajansuojaan?
Tosiaan en sopimuksen ehdoissa ei selkeästi ole sanottu mitkä ovat velallisen velvollisuudet ja oikeudet (eli onko velallisella velvollisuus maksaa isompaa korkoa kuin sopimuksessa on määritelty...).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, aika hurjaa, koska siitähän juuri korkosuojauksessa maksetaan (riskin suojauksesta). Otitko yhteyttä finanssivalvontaan tai kuluttajansuojaan?
Tosiaan en sopimuksen ehdoissa ei selkeästi ole sanottu mitkä ovat velallisen velvollisuudet ja oikeudet (eli onko velallisella velvollisuus maksaa isompaa korkoa kuin sopimuksessa on määritelty...).
Kuluttajansuoja ei ottanut kantaa ja finanssivalvonta alkoi ensimmäisenä kyselemään varallisuuttani laskutuksen takia eikä suostunut ottamaan kantaa ennen kun olisi päässyt kirjoittamaan minulle laskuja ja kun varallisuutta ei ollut niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kärsiä seuraukset koska oikeuteenkaan ei ollut varallisuutta
Kaikissa lainasopimuksissa on sama pienellä painettu präntti.
Ihan ominpäin ne eivät voi sopimuksia muutella. Finanssivalvonnan pitää ensin julistaa maksuvalmiuden vaarantuneen.
Kokonainen pankki voi tietenkin kaatua jopa ilman suomalaista kriisiä koska OP:ta lukuunottamatta kaikki suuret ovat käytännössä riippuvaisia ulkomailla realisoituvista tappioista
en ole ainakaan kuullut koskaan näin tapahtuneen. Korkokatto on ottajalleen kallis, ja uskon että juuri siksi, että pankki on halunnut tehdä tuotteesta pomminvarman molempiin suuntiin.