Harmittaa, menin opistosh:n kanssa naimisiin, enkä
ensihuumassa tajunnut, miten paljon erilaiset taustat sitten loppujen lopuksi vaikuttavat. Vuosien myötä jotenkin esim. aukot yleissivistyksessä vaivaannuttavat enemmän ja enemmän. On koko ajan vaikeampi arvostaa toisen naiviutta. Mutta itseäni saan syyttää, en silloin tajunnut että lika barn leka bäst
Kommentit (38)
Kyllä ammatti jotain osviittaa antaa sekä sivistystasosta että älykkyydestä. Vai väitättekö että amis ja yliopisto antavat samat valmiudet yleissivistyksen suhteen? Älykkyyttä toki on monenlaista, mutta jos sitä on, niin miksi "alisuoriutua" elämässään hankkiutumalla huonosti palkattuun raskaaseen työhön...?
Luulin ensiksi, että olit mennyt hyvin oudon sukunnimen omaavan ulkomaalaisen kanssa naimisiin. Sitten luin uudestaan... Pelle.
Ydinfyysikko. Hmm. Kerro millä tavoin vaimosi naivius ilmenee? Eikö niin, että lasten ollessa sairaita ym. vaimo hoiti ja valvoi, sinä nukuit ja keskityit uraasi ? Pystyit luottamaan vaimoosi lasten terveyteen liittyvissä asioissa eikä tarvinnut niillä omaa päätäsi vaivata?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:26"]
Noinhan se on. Olen itse nainen ja koulutukseltani juristi. Ihan kaveripiirissäkin ärsyttää yleissivistyksen puute ja elämänpiirin pienuus. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin ihmisiin! Mutta itse en luultavasti voisi seurustella ihmisen kanssa, jolla ei ole korkeakoulututkintoa.
[/quote]
Mitä jos ensin jossain tutustut tietämättä toisen ammattia, ja huomaat heti pitäväsi kyseisestä ihmisestä. Sittenkö vaan kylmästi heivaat heti siinä vaiheessa, kun sinulle epämieluisa ammatti selviää, koska eihän hän nyt ole sovelias sinun tasoosi nähden? Huh huh, kertoo kyllä kylmää faktaa sinun persoonallisuudestasi, tosin tietystihän jokainen valitsee omien ajatuskulkujensa pohjalta ihan sen itse kenet valitsee ja kenet ei, ei siinä mitään.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:33"]Kyllä ammatti jotain osviittaa antaa sekä sivistystasosta että älykkyydestä. Vai väitättekö että amis ja yliopisto antavat samat valmiudet yleissivistyksen suhteen? Älykkyyttä toki on monenlaista, mutta jos sitä on, niin miksi "alisuoriutua" elämässään hankkiutumalla huonosti palkattuun raskaaseen työhön...?
[/quote] Kaikki amislaiset eivät tienaa huonosti. Esim sähköasentajat ja putkimiehet tienaa monia akateemisia reippaasti enemmän. Opiskella voi avoimessa, lukea historiaa, harrastaa shakkia, matkustella monipuolisesti. Yliopisto ei todella anna yleissivistystä.
En usko, että aloitus on oikeasti miehen kirjoittama, vaan jonkun itseään parempana pitävän "toisen naisen"...
Samanlaisista sosio-ekonomisista taustoista tulevien parien avioliitot kestävät tutkitusti pidempään. Kun Ensitreffit alttarilla -ohjelman asiantuntijat pohtivat sopivia pareja, yksi kriteeri oli samantasoinen ÄO.
täällä nyt takerrutaan ap:n puolison koulutukseen, ja toki ap sen maintsi mikä ei ehkä ollut atrpeen. oma puolisoni on korkeasti koulutettu mtta myös monesti naiivi ja se rassaa mua. ei olla vielä naimisissa mutta mietin juurikin tätä että päädynkö katkeroitumaan ja turhautumaan. korkeastikoulutetut voivat olla keskimääräistä älykkäämpiä ja sivistyneempiä mutta poikkeuksia ja vaihtelua on silti niin paljon että turha siitä jankata. voi yksinkertaisesti todeta että puolisoni on vähemmän sivistynyt ja "hitaampi" kuin minä, ja se on ongelma. joka olisi mielellään hyvä todeta ja punnita jo alussa.
en itse väitä että mieheni oli tyhmä mutta käytännön älyä tai tilannetajua kyllä puuttuu, esim. tilaisuuksissa joissa kohotetaan maljaa tai odotetaan että kaikki istuvat pöytään enenn kuin syödään niin hän kulauttaa lasin jo alas tai alottaa... noita on toki harvoin mutta sillon nolottaa. luulis että tuollaiset tavat oppis pikkuhiljaa... no mutta tää oli offtopic.
ap:lle: jos sasit mieheltäsi kaiken muun, siis huomiota, hellyyttä, aitoa välittämistä ja perheestä huolehtimista, kumppanuutta, yhteistä tekemistä, jonkun johon tukeutua hyvinä ja huonoina hetkinä... niin sanoisin että ehkä kannattaa jaksaa vielä ja miettiä. ne hyvät kumppanit on harvassa. mutta itse kirjoitit että mies ei auttanut lastenhoidossa ainakaan, joten ehkä voit sitten miettiä että mitä häneltä saat ja onko se tämän arvoista.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:26"]Noinhan se on. Olen itse nainen ja koulutukseltani juristi. Ihan kaveripiirissäkin ärsyttää yleissivistyksen puute ja elämänpiirin pienuus. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin ihmisiin! Mutta itse en luultavasti voisi seurustella ihmisen kanssa, jolla ei ole korkeakoulututkintoa.
[/quote]
Seurusteletko tutkintopaperin vai ihmisen kanssa?
Sama tilanne kuin ap:lla. Olen DI ja vaimo sairaanhoitaja. Nuorempana älykkyys- tai koulutustason ero ei haitannut, mutta nyt aikuisiällä ero tulee selvemmin esiin. Toisen kanssa ei saa kunnon keskustelua maailman tilanteesta, poliittisista kysymyksistä, taloudellisista kysymyksistä yms. Vaimoa kiinnostaa enemmän sisustus, lasten vaatteet, puutarhan hoito, joten en enää edes viitsi yrittää keskustella jostain älyllisemmästä. Kaipaan sitä, että puolisosta saisi älyllistä haastetta.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:01"]
Sama tilanne kuin ap:lla. Olen DI ja vaimo sairaanhoitaja. Nuorempana älykkyys- tai koulutustason ero ei haitannut, mutta nyt aikuisiällä ero tulee selvemmin esiin. Toisen kanssa ei saa kunnon keskustelua maailman tilanteesta, poliittisista kysymyksistä, taloudellisista kysymyksistä yms. Vaimoa kiinnostaa enemmän sisustus, lasten vaatteet, puutarhan hoito, joten en enää edes viitsi yrittää keskustella jostain älyllisemmästä. Kaipaan sitä, että puolisosta saisi älyllistä haastetta.
[/quote]
Olenkin monesti ihmetellyt miksi miehet pariutuu itseään älyllisesti alemmantason naisen kanssa. Monella lääkärillä tai DI:llä on esim puolisona hoitsu. Eikö miehen itsetunto kestä älykästä naista vai valitaanko puoliso nuorena ulkonäön perusteella?
Mitä paskaa nyt taas? Ota avioero, vai kaatuuko kulissit?
Olet oikeassa. Minä en pärjäisi puolison kanssa, jos hän ei osaisi kirjoittaa oikein sanaa naiivi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:30"]
[/quote]
Olenkin monesti ihmetellyt miksi miehet pariutuu itseään älyllisesti alemmantason naisen kanssa. Monella lääkärillä tai DI:llä on esim puolisona hoitsu. Eikö miehen itsetunto kestä älykästä naista vai valitaanko puoliso nuorena ulkonäön perusteella?
[/quote]
Ihan unohtuu kivisydämiltä sellainen syy kuin rakkaus? Enhän minä mistään mitään kylläkään tiedä, hyvin tyhmä ihminen kun kaikin tavoin olen, mutta olen joskus kuullut että se saattaa olla yleensä se alkusysäys yhdessäolon alkamiselle, ja kyllä tavallaan ainakin minun oma maailmani on asteen verran mukavampi, kun yritän muistaa että rakkaus on tässä maailmassa olemassa oleva todellinen asia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:30"]
[/quote]
[/quote]
Ihan unohtuu kivisydämiltä sellainen syy kuin rakkaus? Enhän minä mistään mitään kylläkään tiedä, hyvin tyhmä ihminen kun kaikin tavoin olen, mutta olen joskus kuullut että se saattaa olla yleensä se alkusysäys yhdessäolon alkamiselle, ja kyllä tavallaan ainakin minun oma maailmani on asteen verran mukavampi, kun yritän muistaa että rakkaus on tässä maailmassa olemassa oleva todellinen asia.
[/quote]
Rakkauden ensihuuman kadotessa sitten saattaakin huomata, että meillä ei ole kuitenkaan kovin paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Johan kansanviisauskin sanoo, että rakkaus on sokea.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:58"]Suomessa kun koulutus on ilmaista, niin se nimenomaan kertoo älykkyydestä, jos kouluttautuu korkealle. Eri asia, jos ei olisi varaa tms. Jos Suomessa jää amikseksi, se tarkoittaa, etteivät Lahjat ja ahkeruus riittäneet pidemmälle. Osa korkeakoulututkinnoistakin on aika, no, tyhjänpäiväisiä. Mutta jokainen joka haluaa hoitoalalle opiskelee mielummin lääkäriksi, mutta moni joutuu tyytymään sairaanhoitajan tai lähihoitajan ammattiin.
[/quote]
---------
Paitsi löytyy poikkeuksia. Joskus ammatti valitaan ihan sen perusteella, kumpi kuulostaa enemmän omalle alalle ja sopivalta omaan elämäntyyliin. Minä tein tietoisen päätöksen, etten hakenut lääkikseen vaan sairaanhoitajaksi. Kaikki tutut, opettajat ja perhe painosti hakemaan lääkikseen. Mutta kun se iso palkka ei minulle ollut tärkeintä. Sairaanhoitajana pystyn paremmin tasapainoilemaan ammatin, perhe-elämän ja harrastusten kanssa. En huku työmäärään, työ on mieluista ja kehittävää. Ja pystyn milloin vain lähtemään ulkomaille töihin jos haluan. Lisäksi olen aina halunnut opiskella kaksi eri tutkintoa. Lääkärin ammatti olisi ollut liian sitova, enkä olisi voinut toteuttaa itseäni samalla tavalla. Ja se työmäärä... En halua tappaa itseäni työllä. Lääkärien itsemurhatilastotkin on aika hätkähdyttävää luettavaa.... Että joskus ihmiset vaan valitsee sen toisen tien. Ja kyllä yleissivistystä löytyy aika paljon, vaikka olen VAIN sairaanhoitaja.
Kokemukseni mukaan isojen pörssiyhtiöiden henkilöstöjohtajat ovat niitä sivistymättömiä ja outoja pönöttäjiä. En nyt menisi tuollaisella ammatilla mitenkään kehuskelemaan.
Olen ydinfyysikko.