Keski-pohjanmaan keskussairaalan BMI-raja hoitoihin pääsyssä?
Onko sellaisia jotka ovat käyneet tuossa samassa paikassa? Mikähän siellä mahtaa olla tuo ylipainoon suhtautuminen?
Mulle lääkäri ei antanut clomeja ennen kuin laihduin 10kg, mutta ei ole kertaakaan puhunut mitään mun painosta jos rankempiin hoitoihin joudutaan. Mulla ylipainoa on sen verran, että vaikka rupeankin laihduttamaan niin puoli vuotta saan laiduttaa et menis tuo BMI alle sen 30 mikä näyttäisi monissa paikoissa olevan rajana. Jos ajattelis et 1kg/vk laihtuis. Rasittavaa jos nyt siirtyy niin pitkästi kun on jo kaksi vuotta yritetty. Toisaalta itseäni saan syyttää kun en ole laihduttanut.
Mutta jos jollain on kokemuksia niin olis kiva tietää mitä teille on sanottu, lääkärille aika ens viikolla mutta olis kiva tietää etukäteen mitä odottaa.
Kommentit (3)
Kalajoellahan minä. Toivottavasti pääsette hoitoihin ongelmitta ja plussa tulisi mahdollisimman pian. Itselläni olisi joku päivä vielä ainakin pas edessä.. Saa nähdä. Kovasti kyllä toivoin että tämä ensimmäinen raskaus oli korjannut " tilannetta" mutta ei ole vielä mitään yllätyksiä tullut. Edelleen kirpaisee toisten sanonnat " tehdään leikkikaveri, tehdään lapsi" tai kun heti ekasta ajatuksesta ollaankin jo raskaana. Se on syöpynyt niin syvälle tuo lapsettomuus.. Monet itkut oon vieläkin itkenyt toisten raskauduttua. Hassua, kun itsellä on jo kuitenkin lapsi.. Mutta minkäs mahtaa. Olettekos te jo kauan toivoneet perheenlisäystä? Meillä meni aika tasan kolme vuotta siihen että plussasin ekan kerran. :))
Quarra
Itse oon ollut hoidettavana juuri siellä, ja kyllä mullekin laihduttamisesta puhuttiin. Ensimmäinen lääkitys oli kuitenkin heti kättelyssä clomifen. Ei se mun paino ole ainakaan meillä vaikuttanut mitenkään hoidon saantiin.. Alussa pelkäsin että mun ikäni käy yhdeksi tekijäksi ettei apua saadakaan (olin 19 kun menimme lääkäriin) mutta ei onneksi sekään vaikuttanut mitenkään. :) Ensin hoidettiin mua siis clomeilla, ei tulosta. Sitten otettiin metformiinit laihdutuksen tueksi, pitkään käytin niitä yksistään ja sitten niitä ja clomeja yhdessä. Ei tulosta, ei kerrassaan mitään! Proge tais olla koko ajan sinne 5 pintaan.. :S Sen pitäis olla 20 jotta munasolu irtoaa, muistaakseni. Itselläni on siis PCO. Sitten aika pikaiseen kun huomattiin ettei tulosta lääkkeillä tule, saatiin jonotusaika IVF:ään. Ja puolivuotta lähetteestä, päästiin alottamaan hoidot. IVF tehtiin Oulun väestöliitonklinikalla, OYS:in asiakkaana. Seurannat tehtiin KPKS:ssä.. Ja nyt on melkein vuoden ikäinen IVF tyttö. Ekasta kerrasta onnistui heti. :)) <3 Olin tosi yllättynyt mutta kiitollinen. IVF oli älyttömän rankka kokemus..
Kyllä uskon että tekin hoitoa saatte vaikket painoa saisikaan tippumaan. Onhan se hyväksi, ja etenkin PCO potilaalle. Onnea matkaan!! :) Saanko udella, missä suunnalla asustelette??
Quarra ja neiti 10kk
En nyt ihan halua paljastaa tarkkaan missä asun, mutta Kaustiselle päin.
Entäs sinä, haluatko kertoa.