Ostaakko viilupintainen ruokapöytä vai kannattaako panostaa massiivipuuhun?
Kysymys otsikossa. Onko kokemuksia miten viilupinta kestää ruokapöydän kulutusta? Toiveena olisi saada vuosia kauniina pysyvä pöytä.
Kiitos avusta!
Kommentit (24)
Ei se puukaan välttämättä niin kovin siistinä pysy, riippuu puulajista ja pintakäsittelystä. Itse tykkään vanhoista huonekaluista, ja entisaikaan oli usein tapana viiluttaa se ”massiivi”(minusta hassu sana)puukin ulkonäkösyistä.
Eli valitse se, minkä ulkonäkö miellyttää.
Viilupinta on hyvin ohut ja tietysti herkkä kolhuille. Jos ostaisin viilupintaisen pöydän, minä sivelisin pintaan kirkkaan epoksin.
Meillä on 60-70 vuotta vanha massiivipuinen 6cm paksu lakkapintainen pöytä, jotain punaista puuta. Nyt olisi aika hioa se, että saisi toisen mokoman siistejä vuosia lisää.
Pisteet täältä massiivipuulle.
Osta halvempi viilupintainen. Kyllästyt kuitenkin jossain vaiheessa ja haluat uuden.
Massiivipuu ei muuten nykylaaduilla ole välttämättä sen laadukkaampi ja kestävämpi. Siksi kannattaa ehkä mieluiten etsiä sellaista loppuelämän pöytää käytetyistä antiikkpöydistä, joissa on jo elämän merkkejä ja joista näkee, että kyseisessä mallissa ei haittaa vaikka niitä tulisi lisää. Näitä tällaisia ihania rustiikkisia pöytiähän aina välillä näkee, siis sellaisia, joissa jokainen uusi naarmu vain paranta ilmettä. Toki arvopuiset, kiiltäväksi lakatut antiikkipöydät on eri asia, niihin ei edelleenkään kannata hankkia ylimääräisiä jälkiä.
Massiivipuisen voi hioa uudelleen, jolloin siitä tulee kuin uusi. Viilupintaisen saa lapsi haarukalla hakkaamalla rikki.
Vierailija kirjoitti:
Massiivipuisen voi hioa uudelleen, jolloin siitä tulee kuin uusi. Viilupintaisen saa lapsi haarukalla hakkaamalla rikki.
Mutta kukapa noita jaksaa hioa? Ja pitäähän se pintakin käsitellä. Ei kaikilla ole autotallia tai terveyttä pilattavana, itseä hirvittää ajatuskin, että pölyallergisena hioisin pöytää, etenkään huoneistossa sisällä. Kyllä monelle kerrostaloasukille etenkin on helpompi ratkaisu ostaa se vähän halvempi pöytä ja vaihtaa jonkin ajan kuluttua uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Viilupinta on köyhemmille ihmisille. Kunnon massiivinen kestää hieman paksummankin naisen päällään kun naidanapsutellaan siinä.
Ehkä se kuitenkin on enemmän kiinni jalkojen kiinnityksestä kuin pöytälevyn paksuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kukapa noita jaksaa hioa? Ja pitäähän se pintakin käsitellä. Ei kaikilla ole autotallia tai terveyttä pilattavana, itseä hirvittää ajatuskin, että pölyallergisena hioisin pöytää, etenkään huoneistossa sisällä. Kyllä monelle kerrostaloasukille etenkin on helpompi ratkaisu ostaa se vähän halvempi pöytä ja vaihtaa jonkin ajan kuluttua uuteen.
Itselläni pisti sama silmään. Ja vaikka olisi tilat ja välineet hiomiseen, siisti pintakäsittely on hankalampi saavuttaa.
Liian monta huonekalua olen nähnyt, jotka on hutiloinnilla pilattu. Koska jokainenhan osaa maalata...
T. Se vanhojen huonekalujen ystävä.
Pöydän voi hiotuttaa kenellä tahansa puusepällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilupinta on köyhemmille ihmisille. Kunnon massiivinen kestää hieman paksummankin naisen päällään kun naidanapsutellaan siinä.
Ehkä se kuitenkin on enemmän kiinni jalkojen kiinnityksestä kuin pöytälevyn paksuudesta.
Kyllä. Meillä on pyöreä massivipuupöytä messinkisellä trumpettijalalla ja se ei sovellu napsutteluhommiin ollenkaan. Jos se lipsahtaisi nurin ja varpaille, se olisi sairaalareissu ja kipsit koipiin. Se on ihan älyttömän raskas pöytä./4
Ei se massiivipuukaan niin helppo ole. Meillä on pyökkipöytä, jonka petsattuun pintaan on palanut jälkiä kuumista astioista. Pyökin pöly on syöpävaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta, koska kaikilla on suunnattomasti rahaa laittaa tällaiseen, samoin kuin aikaa etsiä hyvä puuseppä ja vertailla niitä ja järkkäillä kuljetukset. Sillä kaikella rahalla ja vaivalla saa nopeammin ja helpommin uuden pöydän, joka on taas muodikas ja raikastaa kodin ilmettä.
Jotkin ihmiset elävät maailmassa, jossa mikään ei maksa mitään ja kaikkeen on rajattomasti aikaa ja mikään vaiva ei ole liian suuri. Oikeasti ihmiset elävät maailmassa, jossa rahaa ei ole, kaiken vähän vapaa-aikansa haluaisi käyttää ihan vain lepäämiseen ja jokainen ylimääräinen vaiva on riesa kaiken arjen pyörityksen päälle.
Minulla on umpikoivua pöytä ja se piru on niin raskas, että tarvitsen apua kun tuuletan maton pöydän alta. Prkle.
Ihmiset, kun otatte mikrosta lautasen niin älkää laskenko sitä ruokapäydälle ilman alustaa. Minä tätä kaikille aina höpötän ja niin vaan kaksi kaveriani polttivat kumpikin rinkulat itselleen mittojen mukaan teetettyihin tammipöytiin. Aina ohjeilla naureskelivat mutta jopa muuttui ääni kelloissa kun pilasivat hemmetin kalliit pöytänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta, koska kaikilla on suunnattomasti rahaa laittaa tällaiseen, samoin kuin aikaa etsiä hyvä puuseppä ja vertailla niitä ja järkkäillä kuljetukset. Sillä kaikella rahalla ja vaivalla saa nopeammin ja helpommin uuden pöydän, joka on taas muodikas ja raikastaa kodin ilmettä.
Jotkin ihmiset elävät maailmassa, jossa mikään ei maksa mitään ja kaikkeen on rajattomasti aikaa ja mikään vaiva ei ole liian suuri. Oikeasti ihmiset elävät maailmassa, jossa rahaa ei ole, kaiken vähän vapaa-aikansa haluaisi käyttää ihan vain lepäämiseen ja jokainen ylimääräinen vaiva on riesa kaiken arjen pyörityksen päälle.
Tai sitten joillakin on kirppishinnalla ostettu ihan älyttömän hieno vanha pöytä. Se on sellainen pöytä, että se kannattaa käyttää puusepällä, koska sellainen pöytä maksaisi hunajaa, jos vastaavaa uutta edes löytyisi. Se on halkaisijaltaan 130cm ja mahtuu autoon, jalka irroitettuna. Puuseppä on jo löytynyt, matkaa sinne on n. 30 kilometriä. Kustannus kunnostukselle on hyvin pieni.
Toiset haluaa elää kertakäyttömaailmassa ja toiset arvostaa laatua, kun sellaista on sattunut löytämään. Minä vastustan kertakäyttökulttuuria ja pidän kalusteet kunnossa, sekä työllistän puuseppää, koska puuseppää aina tarvitaan. Mutta kukin tavallaan. /4
Vierailija kirjoitti:
Minulla on umpikoivua pöytä ja se piru on niin raskas, että tarvitsen apua kun tuuletan maton pöydän alta. Prkle.
Tämä! Ihmiset halveksivat Ikea-tyyppisiä halpispöytiä siksikin, kun ovat kevyitä, joten vaikuttavat höteröiltä. Mutta keveys onkin usein etu, kun vaihtaa huonekalujärjestystä tai pitää tampata mattoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten joillakin on kirppishinnalla ostettu ihan älyttömän hieno vanha pöytä. Se on sellainen pöytä, että se kannattaa käyttää puusepällä, koska sellainen pöytä maksaisi hunajaa, jos vastaavaa uutta edes löytyisi. Se on halkaisijaltaan 130cm ja mahtuu autoon, jalka irroitettuna. Puuseppä on jo löytynyt, matkaa sinne on n. 30 kilometriä. Kustannus kunnostukselle on hyvin pieni.
Toiset haluaa elää kertakäyttömaailmassa ja toiset arvostaa laatua, kun sellaista on sattunut löytämään. Minä vastustan kertakäyttökulttuuria ja pidän kalusteet kunnossa, sekä työllistän puuseppää, koska puuseppää aina tarvitaan. Mutta kukin tavallaan. /4
Voi, muistithan tänä aamunakin laittaa sädkehän päähäsi!
Mutta joo, tilanteita on erilaisia. Jos itse löytäisin kuvaamasi kaltaisen pöydän, toimisin juuri samalla tavalla. Mutta vaivannäkö edellyttää, että on todella rakastunut siihen huonekaluun!. Väitän, että jos joku on ostamassa huonekaluliikkeestä uutena pöytää, ei tällaiseen helmeen törmää. Eli vaikka olisi miten kallis umpipuupöytä nykyliikkeestä ostettuna, sellaisen eteen harva jaksaa tuota vaivaa tehdä. Antiikki on aina erikseen, ja johan edellisessä omassa kommentissani ensimmäiseksi ehdotin, että kandee ostaa se rustiikkipöytä, jossa jokainen uusi naarmu on vain kaunistus, se on se ekologisin ja usein kauneinkin vaihtoehto.
Tiedän olevani mielipiteineni vähemmistössä, mutta olen silti sitä mieltä mitä olen. Minä VIHAAN massiivipuisia huonekaluja. Koska ne painavat niin paljon. Kuitenkin tulee tilanteita, remontteja, muuttoja tai vaikka se pöydän hionta, jossa joudut kantamaan pöytääsi.
Terve selkä on tärkeämpi, kuin pöydän pinta.
Nm. neljäs kerros, ei hissiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa pitää ajatella ekologista ja taloudellista kestävyyttä ihan eri tavalla kuin nyt. Ei ole varaa hommata sellaisia kalusteita, jotka eivät kestä tai ole korjattavissa. Kokopuinen hyvin tehty ajattomasti muotoiltu huonekalu kestää vähintään sata vuotta käyttöä.
viilu niin jää massia vaikka muihin mööpeleihin
Viilupinta kestää hillitysti käyttäytyvillä aikuisilla hyvin, lähinnä vaarana liian kuuman astian laskeminen pinnalle, mutta suosisin itse massiivipuuta.