Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verikokeen perusteella matalat D-vitamiinitasot

Vierailija
01.05.2015 |

Moikka!

Onko kellään muulla mitattu D-vitamiiniarvot verikokeella, ja ovat osoittautuneet liian mataliksi? Millaiset olivat oireet, ja kuinka pian ne saatiin nousemaan?

Itselleni määrätty kontrollikäynti vasta elokuulle.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

iHerbistä vaan kunnon D-vitamiinia tilaukseen. Suomen apteekeista saatavilla tabuilla tasoja ei saada nousemaan, korkeintaan ylläpidettyä.

Vierailija
22/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kontrolli tarvitaan, eihän muuten tiedetä onko D-vitamiiniannos riittävä. Itselleni määrättiin nyt kesän läpi syötäväksi 20 milligrammaa, elokuussa sitten tsekataan ollaanko päästy viitearvoihin. Talveksi varmaan lääkäri sitten harkitsee, pitääkö nostaa tuostakin.

Oireiluna mulla lähinnä se, että nukuttaa ihan järkyttävästi koko ajan, vähän alavireinen olo. Hiukset huonona ja harvenneet, samoin kynnet menneet huonoksi ja iho kuivuu, vaikka aina olleet hyvät. Mistään muista arvoista ei vikaa löytynyt, mutta tuo D-vitsku nyt ainut. Saapa nähdä, auttaako sen syöminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:23"]

Kyllähän se kontrolli tarvitaan, eihän muuten tiedetä onko D-vitamiiniannos riittävä. Itselleni määrättiin nyt kesän läpi syötäväksi 20 milligrammaa, elokuussa sitten tsekataan ollaanko päästy viitearvoihin. Talveksi varmaan lääkäri sitten harkitsee, pitääkö nostaa tuostakin.

Oireiluna mulla lähinnä se, että nukuttaa ihan järkyttävästi koko ajan, vähän alavireinen olo. Hiukset huonona ja harvenneet, samoin kynnet menneet huonoksi ja iho kuivuu, vaikka aina olleet hyvät. Mistään muista arvoista ei vikaa löytynyt, mutta tuo D-vitsku nyt ainut. Saapa nähdä, auttaako sen syöminen.

[/quote]

Voin jo nyt sanoa, että ei tulla pääsemään. Näistä on helposti etsittävissä käyriä, joista näkee että 20 mikrogramma annoksilla ei ole mitään vaikutusta. 80 mikrogrammaa suuhun ja arvot saattavat alkaa jo nousta. Suomessa muutenkin suositukset ovat täysin alakantissa. Kesällä ihmisten arvot ovat tapissa ja sitten virallisen suosituksen mukaan talvella ei saa keinotekoisesti nostaa arvoja samalla tasolle?

Vierailija
24/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri määräsi ympärivuotisesti 20 mikrogrammaa/vrk, saan varmaan vähän enemmän kuitenkin, kun syön sen kaverina monivitamiinia. Mun D-vitamiinissa on myös 500mg kalkkia mukana.

Myös mulla (kuten nelosella) on hiusongelmia, ennen niin paksut hiukset ovat ohentuneet huomattavasti ja hiuksia myös lähtee järkyttäviä määriä vuorokaudessa. :( Kynnet ovat liuskoittuvat ja herkästi katkeavat, joten kaipa tuo saattaa siihenkin auttaa, ainakin toivon niin. 

Vierailija
25/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kesälläkin kannattaa syödä! Etenkin kun lähtötaso huono.

Vierailija
26/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:31"]

Mulle lääkäri määräsi ympärivuotisesti 20 mikrogrammaa/vrk, saan varmaan vähän enemmän kuitenkin, kun syön sen kaverina monivitamiinia. Mun D-vitamiinissa on myös 500mg kalkkia mukana.

Myös mulla (kuten nelosella) on hiusongelmia, ennen niin paksut hiukset ovat ohentuneet huomattavasti ja hiuksia myös lähtee järkyttäviä määriä vuorokaudessa. :( Kynnet ovat liuskoittuvat ja herkästi katkeavat, joten kaipa tuo saattaa siihenkin auttaa, ainakin toivon niin. 

[/quote]

Pitää ymmärtää, että tällaisella annostuksella ei ole mitään merkitystä. Kaikkien tutkimusten mukaan ihminen sietää d-vitamiinia paljon enemmän ja esim. Yhdysvalloissa suositukset ovat aivan toisella tasolla. Jos d-vitamiinitasosi on alhainen (kuten suurimmalla osalla suomalaisista on), ei tuollaisella minimiannostuksella sitä millään saada nousemaan terveyspositiiviselle tasolle.

Vierailija
27/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:14"]

Mulla oli 30, pitäisi olla vähintään 80. Ei kontrollia vaan D-vitamiinia joka päivä, kesällä ei tarvi.

[/quote]

Noilla arvoilla kesälläkin tarvitsee. Minulla havaittiin heinäkuun lopussa alhaiset arvot, vaikka olin koko kesän auringosta nauttinut ja keväällä olin ollut lomalla etelässä. 

Vierailija
28/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näyttää olevan yksi D-vitamiini uskova ns. hurahtanut. Kannattaa kumminkin uskoa omaa lääkäriä, aloitusannoksena 20mg päivittäin kesäannoksena kuulostaa hyvältä. Kontrollin jälkeen elokuussa on uudet labratulokset käytössä ja voidaan tarvittaessa tehdä korjausliikkeet pimeää vuodenaikaa varten.

Vierailija
29/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan, vitamiinien annostushan on MIKROGRAMMOJA, ei milligrammoja. Ihan oikein joku korjasikin tuolla.

Vierailija
30/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:45"]

Tässä ketjussa näyttää olevan yksi D-vitamiini uskova ns. hurahtanut. Kannattaa kumminkin uskoa omaa lääkäriä, aloitusannoksena 20mg päivittäin kesäannoksena kuulostaa hyvältä. Kontrollin jälkeen elokuussa on uudet labratulokset käytössä ja voidaan tarvittaessa tehdä korjausliikkeet pimeää vuodenaikaa varten.

[/quote]

En ole hurahtanut - asioista vaan selvää ottanut.

D-vitamiinitaso on helppo mittauttaa. On myös helppo selvittää mitä pidetään ihmiselle terveellisenä ja hyödyllisenä.

Voit toki syödä sen lääkärin suositteleman 20 mikrogrammaa päivässä ja odotella arvojen kohoamista määrätylle tasolle. Valitettavasti näin ei vain tuolla annostuksella tule tapahtumaan. 20 mikrogrammaa kyllä ylläpitää jo saavutettua tasoa, mutta ei nosta arvoja lainkaan. Epäilevät Tuomaat voivat tämän itse todeta kahdella kontrollimittauksella.

Kannattaa myös ottaa selvää minkälaisiin D-vitamiiniannostuksiin ihminen altistuu kesäisin auringonpaisteessa ja menevätkö nuo annostukset suomalaisten lääkärien määrittelemien rajojen yli.

Vierailija
31/37 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:58"]

En ole hurahtanut - asioista vaan selvää ottanut.[/quote]

Taidanpa kuitenkin uskoa ennemmin sisätautien erikoislääkäriä  kuin jotain "asioista selvää ottannutta".. Mistä olet ottanut selvää? Joltain D-vitamiinia kauppaavilta sivuilta? Saisiko jotain oikeita (siis ei d-vitamiinikauppiaiden) linkkejä ja tutkimustuloksia?

Vierailija
32/37 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo määrät Nosta arvoa veressä ollenkaan. Itse Taysissa ravannut ko.aiheesta ja ihan erikoislääkäri määrännyt 100uq vrk d vitamiinia.

Vierailija
33/37 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mitattiin syksyllä ja oli 19, vaikka viime kesä oli niinkin aurinkoinen verrattuna edellisiin kolmeen sateiseen kesään. 50 on kuulemma pahan puutteen raja.

Ja aurinkoisemmilla seuduilla asuvilla on kuulemma aina vähintään 150, eli se olisi meillekin pimeydessä asuville se tavoiteltava taso, ja talvella pitäisi kaikkien syödä deetä purkista.

Minä en ole vielä päässyt hyviin lukemiin, ja oli muutakin häikkää mm. ferritiini ja folaatti oli aivan liian alhaiset. 

Joku 20 mikrogrammaa ei todellakaan auta yhtään mitään, näin kesällä varmaan vähän nousee jos oleskelee tarpeeksi auringossa, mutta eihän talvella tuollainen annostus tee yhtään mitään. Minulle lääkäri määräsi 50 vahvuista, mutta olen ottanut enemmän ja ei ole kovin nopeasti arvot nousseet.

Vierailija
34/37 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kesällä 50mikrogr ja talviaikaan 100.

35/37 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön D-vitamiinia 100 mikrogrammaa päivässä, ympäri vuoden. Olen tehnyt näin jo vuosia. Yksi lääkäri sanoi, että 100 mikrogrammaa on liikaa, mutta heti seuraavana vuonna toinen lääkäri sanoi, että voin ottaa sen 100 mikrogrammaa. Jotkut lääkärit ovat varovaisempia ja pitäytyvät suosituksissa.

Minulla on MS-tauti, jonka itsehoidossa D-vitamiinilla on tärkeä osa. Pitoisuus on mitattu minulta kerran (olin silloin jo aloittanut vitamiinin säännöllisen käytön) verikokeella, ja tulos oli todella hyvä, muistaakseni reilusti yli 200. Toksisuusoireista ei ole tietoakaan.

Vierailija
36/37 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 mikrigrammaa syönn

Vierailija
37/37 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin apteekissa töissä (en ole siis ammattilainen, vaan menin kiireavuksi kassalle) ja henkilökunnalle jaettiin syksyllä d-vitaaminipurkit vahvuutta 100 mikrogrammaa. Korostettiin vielä, että asiakkaille sitä ei saa kuitenkaan_suositella_ koska suomalainen suositus on se 10 mikrogr. Mutta aiheesta voi keskustella ja henkilökunnan kesken oli vahvana ajatus siitä, että Suomen talvessa pitää ottaa purkista kunnon annos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä