eteläpohjalainen vai yleinen, suomalainen heikkous ?
Kuinka paljon meissä on sukupolvelta toiselle periytyvää käytösmallia, joka periytyy vanhemmiltamme sodan jälkeisestä lapsuudesta. Tuolloin ihmisten selviytymiskeino elämässä oli lakaista ikävät asiat ja sotamuistot maton alle (sotaveteraanit joivat paljon unohtaakseen) ja purkaa henkinen pahaolo hurjaan työntekoon, toimeliaisuuteen ja toisiin ihmisiin.
Omassa, eteläpohjalaisessa suvussani tämä näkyy vastaavanlaisena käytöksenä esim. sukujuhlissa. Ulospäin ihmiset näyttävät viihtyvän hyvin keskenään. Mutta jo automatkalla kotiin puidaan mielipahaa aiheuttaneita keskusteluja. Miksi eivät esittäneet omaa mielipidettään luontevasti jo sukujuhlissa? Eivät osanneet.
- ei osata sanoa poikkisanaa kohteliaasti ja rauhallisesti
- loukkaantumisen näyttäminen on heikkoutta
- ei osata käsitellä omia tunteita: mikä pohjimmiltaan suututtaa ja hermostuttaa?
- ei voida myöntää omia "heikon" ihmisen tuntemuksia: kateellisuutta, häpeää, mustasukkaisuutta, alemmuudentunnetta, huonoa omaatuntoa, katumusta
- olisi heikkoutta myöntää olevansa väärässä tai pyytää anteeksi
Onko tämä käytösmalli yleistä myös muualla Suomessa?
Kommentit (33)
Olen pirkanmaalainen, juuret Etelä-Pohjanmaalla. Hämäläinen naapuri sanoi 10 vuotta sitten, että olen ylpeä pohjalainen. Se ei ollut tarkoitettu kohteliaisuudeksi. Jäin asiaa miettimään, en ollut asiaa aikaisemmin ajatellut. Miten te sen ymmärtäisitte?
Pirkanmaalla ihmiset ovat huomattavasti varovaisempia puheissaan, mutta pyrkivät selvittämään ristiriidat aktiivisemmin ja luontevammin ilman ärtymystä. Etelä-Pohjanmaalla eripuran kohteen pitäisi olisi hyvä olla ajatustenlukija, ymmärtää omat "virheensä" sanomattakin. Omat pohjalaiset vanhempani välttävät riitatilanteita, koska eivät ole niitä oppineet ratkomaan rakentavasti. Sen sijaan ovat jäykkiä, huokailevat tai tuhahtelevat.
Tuo en viihdy Seinäjoella oli mieleenkiintoinen...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:10"]Tuo en viihdy Seinäjoella oli mieleenkiintoinen...
[/quote]
Mikäs siinä?
Satakunnassa ainakin avaudutaan vasta kotimatkalla omalle perheelle toisten sanomisista... Toisaalta ollaan maantieteellisesti lähellä Etelä-Pohjanmaata
Miksi sotatraumoja olisi vain etelä-pohjalaisilla, eiköhän sodassa ollut paljon muitakin?
En oikein tunnista tuosta perinteisiä pohjalaisia luonteen piirteitä, vaikka sinänsä olen vastaaviin tilanteisiin törmännyt. Olen etelä-pohjalaisena jäävi sanomaan onko noita tilanteita enemmän täällä kuin jossakin muualla, mutta muuallakin Suomessa olen vastaavaan törmännyt.
Pakenin etelä-Pohjanmaalta ja nyttemmin välit ovat vanhoihin ystäviin katkennut juurikin siksi, että mitään ei voi sanoa suoraan. Muutamalle ystävälle sanoin ihan asiasta (sanoin yhtä ja "ystävä" päivitti heti facebookkiin tilapäivityksen "arvaa kelle oon vihanen" ja periaatteessa puuttu vaan nimi perästä. Sitten sanoin uudestaan asiasta, että olisit voinu edes naamaa päin sanoa, niin " eeei tää susta oo". Jap, niinpä toki.
On tuota muuallakin. Minä olen Kainuusta ja tunnistan käyttäytymismallin. Liekö sodanjälkeisen sukupolven traumoja.
Ei ole meidän suvuissa tätä tyypillisesti, karjalais-keskisuomalainen suku. Ei kannata yleistää koko Suomen kansaa koskevaksi. On kaikkialla maailmassa kuitenkin tavallista. Minulle omien sukulaisten kanssa oleminen on luonteva, kivaa ja helppoa.
Huonot muistot jäi lapsuudesta juhlien paluumatkoilta, kun sukulaiset mentiin vikoineen läpi. Olisiko nyt sukulaisiin paremmat välit, jos olisin säästynyt tuolta jälkipuinnilta? Suuri osa mielipahasta johtui vanhempieni alemmuudentunteesta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 09:26"]Huonot muistot jäi lapsuudesta juhlien paluumatkoilta, kun sukulaiset mentiin vikoineen läpi. Olisiko nyt sukulaisiin paremmat välit, jos olisin säästynyt tuolta jälkipuinnilta? Suuri osa mielipahasta johtui vanhempieni alemmuudentunteesta.
Ap
[/quote]
Ehkä niin ellei väleissä olisi sitten ollut jotakin muita asioita jotka jäävät käsittelemättä. Myös sinulla on vastuu ottaa asiat jotka harmittaa kärsiteltäväksi niiden ihmisten kanssa joihin kuitenkin välit haluat säilyttää.
En ole kokenut tuon kaltaista keskustelua lapsuudessani. Olen kotoisin etelä-Pohjanmaalta ja samoin ovat vanhempani.
Evakko anoppini harrastaa tuollaista sen sijaa jatkuvasti. Jos hän ei pidä jostain ihmisesta hän kokee kaiken mitä se sanoo loukkauksena. Olen tuntenut anopin jo yli 20vuotta ja aina valittaa kälynsä sanomisista. Minusta anopin käly on ihan kiva ihminen.
En tunnista käytösmallia etelä-pohojalaisissa sukulaisissa ja tuttavissa. Lienee kyse teidän perheen ongelmasta, jota löytyy ympäri maata. Jossain Aasiassa sama ongelma, ns. kasvojen menettäminen.
Onpa täällä paljon Etelä-Pohjanmaasta traumatisoituja ihmisiä. Koettakaa kestää, nyhveröt!
Ei tuo nyt ole mikään suomalainen tapa että ollaan vieraskoreita. Läheisempien ihmisten kuullen sitten sanotaan mitä oikeasti ajatellaan. Sama se on kaikkialla maailmassa. Ihmeellistä suomalaisten mollaamista, ja jostakin syystä se aina aiheuttaa ihastuksen kiljahduksia muissa suomalaisissa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:12"]Ei tuo nyt ole mikään suomalainen tapa että ollaan vieraskoreita. Läheisempien ihmisten kuullen sitten sanotaan mitä oikeasti ajatellaan. Sama se on kaikkialla maailmassa. Ihmeellistä suomalaisten mollaamista, ja jostakin syystä se aina aiheuttaa ihastuksen kiljahduksia muissa suomalaisissa.
[/quote]
Suomalaiset on aika rasistisia omaa kansaansa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:12"]Ei tuo nyt ole mikään suomalainen tapa että ollaan vieraskoreita. Läheisempien ihmisten kuullen sitten sanotaan mitä oikeasti ajatellaan. Sama se on kaikkialla maailmassa. Ihmeellistä suomalaisten mollaamista, ja jostakin syystä se aina aiheuttaa ihastuksen kiljahduksia muissa suomalaisissa. [/quote] Suomalaiset on aika rasistisia omaa kansaansa kohtaan.
[/quote]
Myös ulkomaalaiset ovat tämä huomanneet. Eivät ujostele vähääkään kritisoida suomalaisia tapoja ihan päin naamaa. Suomalaiset sitten vain nöyrinä myöntelevät, että onhan tuo ihan totta, anteeksi, anteeksi. Missä muussa maassa tuollaista siedettäisiin?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 08:58"]Kuinka paljon meissä on sukupolvelta toiselle periytyvää käytösmallia, joka periytyy vanhemmiltamme sodan jälkeisestä lapsuudesta. Tuolloin ihmisten selviytymiskeino elämässä oli lakaista ikävät asiat ja sotamuistot maton alle (sotaveteraanit joivat paljon unohtaakseen) ja purkaa henkinen pahaolo hurjaan työntekoon, toimeliaisuuteen ja toisiin ihmisiin.
Omassa, eteläpohjalaisessa suvussani tämä näkyy vastaavanlaisena käytöksenä esim. sukujuhlissa. Ulospäin ihmiset näyttävät viihtyvän hyvin keskenään. Mutta jo automatkalla kotiin puidaan mielipahaa aiheuttaneita keskusteluja. Miksi eivät esittäneet omaa mielipidettään luontevasti jo sukujuhlissa? Eivät osanneet.
- ei osata sanoa poikkisanaa kohteliaasti ja rauhallisesti
- loukkaantumisen näyttäminen on heikkoutta
- ei osata käsitellä omia tunteita: mikä pohjimmiltaan suututtaa ja hermostuttaa?
- ei voida myöntää omia "heikon" ihmisen tuntemuksia: kateellisuutta, häpeää, mustasukkaisuutta, alemmuudentunnetta, huonoa omaatuntoa, katumusta
- olisi heikkoutta myöntää olevansa väärässä tai pyytää anteeksi
Onko tämä käytösmalli yleistä myös muualla Suomessa?
[/quote]
Ei oo meillä sellaisia sukulaasia notta niitä arvostella pitääs, osanottoni jos ap:lla sellaasia on. Katto peilihin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:12"]Onpa täällä paljon Etelä-Pohjanmaasta traumatisoituja ihmisiä. Koettakaa kestää, nyhveröt!
[/quote]
Tämä meni nappiin.
Alemmuuskompleksisia ihmisiä liikkeellä.
Niinpä niin, edellinen kommentti on hyvä esimerkki tyypillisestä pohojalaasesta asioiden torjumisesta.
Vitsiksi piti vetää, kun ei pysty asiaa kohtaamaan? Harmi.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:49"]Niinpä niin, edellinen kommentti on hyvä esimerkki tyypillisestä pohojalaasesta asioiden torjumisesta.
Vitsiksi piti vetää, kun ei pysty asiaa kohtaamaan? Harmi.
-Ap
[/quote]
Täällä av-palstalla on vähän aiheeseen liittyvä ketju otsikolla "en viihdy Seinäjoella" siellä oli ainakin muutama kommentti liittyen tähän.