Miten ihmeessä saatte kerättyä työhakemukseen suosituksia (ex-)pomoilta?
Teen töitä alalla, jossa työpaikat ovat kiven alla. Työnantajat eivät kuitenkaan ole valmiita päästämään hyvistä työntekijöistä irti. Tämä näkyy siinä, että suosituksia ei suostuta kirjoittamaan, jotta työntekijä ei lähtisi/tulisi valituksi muualle. Tämä silti, vaikka suurin osa alamme töistä on pätkätöitä ja samaa työntekijää saatetaan lain sallimissa rajoissa roikottaa vuosia samassa paikassa pätkätöissä.
Pomot kehuvat minua paljon työsuhteen aikana eli kyse ei ole siitä, että olisin huono työntekijä. Olen pyytänyt pomojen sanomia positiivisia palautteita kirjallisena työsuhteen aikana, mutta eivät suostu antamaan kirjallisena positiivista palautetta/suosituksia. Kun olen salaa hakenut ja päässyt muuhun työpaikkaan, niin eivät halua kirjoittaa suosituksia jälkikäteenkään, koska ovat vihaisia työpaikan vaihtamisesta. Viimeisin pomo haukkui uuden työpaikkani ihan lyttyyn, eikä suostu enää edes tervehtimään, jos törmäämme jossain. Jos työtodistukseen pyytää arviota työstä, on se yleensä niin suppea, ettei sitä viitsi käyttää suositteluna "Vilma-Veera on hoitanut työnsä firmassa X kiitettävästi. Työhön on kuuluneet työtehtävät Y, Z ja Å." En myöskään laskisi sen varaan, että työpaikan vaihtamisesta pahastunut ex-pomo suostuisi suosittelemaan minua, jos hänelle soitettaisiin ja pyydettäisiin arviota minusta. Eli en viitsi merkitä suosittelijaksi työhakemukseen ihmistä, jolta en olisi erikseen varmistanut, että hän lupaa toimia suosittelijanani. Nykyisenkään työpaikan pomolta ei voi pyytää suosituksia, koska se paljastaisi minun olevan hakeutumassa muualle.
Ja kun joku kuitenkin kysyy, miksi haluan vaihtaa työpaikkoja. Haluan kerätä kokemusta eri paikoista ja edetä urallani. Ei kiinnosta pätkätyöt vuosia yhdessä firmassa, jossa ei ole etenemismahdollisuuksia eikä tarjolla vakituisia töitä.
Miten ihmeessä te muut saatte kerättyä suosituksia (ex-)pomoilta?
ap
En ole koskaan kohdannut tällaista ilmiötä.