Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä saatte kerättyä työhakemukseen suosituksia (ex-)pomoilta?

Vierailija
08.01.2022 |

Teen töitä alalla, jossa työpaikat ovat kiven alla. Työnantajat eivät kuitenkaan ole valmiita päästämään hyvistä työntekijöistä irti. Tämä näkyy siinä, että suosituksia ei suostuta kirjoittamaan, jotta työntekijä ei lähtisi/tulisi valituksi muualle. Tämä silti, vaikka suurin osa alamme töistä on pätkätöitä ja samaa työntekijää saatetaan lain sallimissa rajoissa roikottaa vuosia samassa paikassa pätkätöissä.

Pomot kehuvat minua paljon työsuhteen aikana eli kyse ei ole siitä, että olisin huono työntekijä. Olen pyytänyt pomojen sanomia positiivisia palautteita kirjallisena työsuhteen aikana, mutta eivät suostu antamaan kirjallisena positiivista palautetta/suosituksia. Kun olen salaa hakenut ja päässyt muuhun työpaikkaan, niin eivät halua kirjoittaa suosituksia jälkikäteenkään, koska ovat vihaisia työpaikan vaihtamisesta. Viimeisin pomo haukkui uuden työpaikkani ihan lyttyyn, eikä suostu enää edes tervehtimään, jos törmäämme jossain. Jos työtodistukseen pyytää arviota työstä, on se yleensä niin suppea, ettei sitä viitsi käyttää suositteluna "Vilma-Veera on hoitanut työnsä firmassa X kiitettävästi. Työhön on kuuluneet työtehtävät Y, Z ja Å." En myöskään laskisi sen varaan, että työpaikan vaihtamisesta pahastunut ex-pomo suostuisi suosittelemaan minua, jos hänelle soitettaisiin ja pyydettäisiin arviota minusta. Eli en viitsi merkitä suosittelijaksi työhakemukseen ihmistä, jolta en olisi erikseen varmistanut, että hän lupaa toimia suosittelijanani. Nykyisenkään työpaikan pomolta ei voi pyytää suosituksia, koska se paljastaisi minun olevan hakeutumassa muualle.

Ja kun joku kuitenkin kysyy, miksi haluan vaihtaa työpaikkoja. Haluan kerätä kokemusta eri paikoista ja edetä urallani. Ei kiinnosta pätkätyöt vuosia yhdessä firmassa, jossa ei ole etenemismahdollisuuksia eikä tarjolla vakituisia töitä.

Miten ihmeessä te muut saatte kerättyä suosituksia (ex-)pomoilta?

ap

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et kirjoita ylös niitä positiivisia pomon kommentteja ja kirjoita niitä suositusten kohdalle? "pomoni on kehunut minun olevan..."

Vierailija
2/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla on tuollaista??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suositusten tartte olla pomoilta.

Vierailija
4/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä niitä työtodistusten arvioita tai sitten ihan reippaasti kysyt lähtiessä, voiko entinen pomo toimia suosittelijana vastaisuudessa? Oma on häpeänsä, jos pikkumaisuuden tai katkeruuden takia sanoo ei.

Vierailija
5/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko saada suosituksia vaikka työkavereilta tai asiakkailta? Ei suositusten ole pakko olla oman esimiehen.

Vierailija
6/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ratkaissut tämän pyytämällä (ja saamalla) suositukset yhtä pykälää alemmalta pomolta. Hänellä on asemansa takia vähemmän kaunaa poistuvia työntekijöitä kohtaan, mutta hänen titteli on kuitenkin tarpeeksi vakuuttava, että sillä tekee ceeveessä vaikutuksen.

Vierailija
7/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suosituksia tarvita, koska vapaita työpaikkoja on kuullemma pilvin pimein. Valitset vain mihin haluat nyt huutavan työvoimapulan aikana.

Vierailija
8/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma voi olla, ettei suosituksia edes käytetä. Niitä voidaan pyytää kaikilta, mutta käytännössä sitten naamavipillä palkataan haastattelusta joku. Jos hänellä on joku suosittelija mainittuna, myöhemmin voi näyttää siltä, että suosittelija on varmaan vaikuttanut. Oikeasti ulkonäkö ja olemus tms. ovat olleet miellyttäviä.

Samaan ilmiöön voi kuulua kielteisyys työtodistuksia kohtaan. Niitä ei haluta, kun ei millään sellaisella mitään väliä ole.

Vierailija
9/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti hyvä työssäsi niin ei työpaikan saanti jää suosituksista kiinni.

Vierailija
10/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet oikeasti hyvä työssäsi niin ei työpaikan saanti jää suosituksista kiinni.

Jos tosiaan on alansa parhaimpia pelkkä maine riittää ja tekijät palkataan ilman haastatteluja, yms ja headhunterit soittelee perään.

Suosittelijaksi voi laittaa vaikka oman äitinsä.

Vierailija
11/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot eivät juuri kirjoittele suosituksia etukäteen. Heille voi kuitenkin käydä kertomassa että aikoo hakea siihen ja siihen firmaan ja kysyä että saako pomon nimen ja puhelinnumeron laittaa suositukseen. Kertomatta ei kannata pomon yhteystietoja laittaa. Voi muuten käydä niin kuin minulle kävi. Työntekijäni oli laittanut yhteystietoni hakemukseensa enkä tiennyt asiasta mitään ja kun minulle soitettiin niin kysyin superhämmästyneenä että "mitä?" Kysyin tämän kun päässäni raksutti että eihän hakija mitenkään tuon tyyppiseen työhön sovellu mihin hakee.

Puhuimme tästä hänen kanssaan ja seuraavaan hakemaansa paikkaan hän sitten pääsi.

Vierailija
12/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka isossa roolissa suositukset lopulta alallasi ovat? Kyllä meilläkin niitä kysytään, mutta en usko asian paljoa painavan vaakakupissa. Enemmän painaa työkokemus.

Vierailija
13/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas pomo kyllä kirjoittaa suositukset, vaikka lähtisitkin.

Vierailija
14/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostoidu muuten. Etsi suosittelijoita muista kollegoista.

Vierailija
16/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne ex-pomot ovat ihan itse suositelleet että haen uutta hommaa. Siksi niistä tulikin ex-pomoja. Antavat mielellään hyvät suositukset että löydän nopeasti uuden paremman paikan.

Vierailija
17/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne ex-pomot ovat ihan itse suositelleet että haen uutta hommaa. Siksi niistä tulikin ex-pomoja. Antavat mielellään hyvät suositukset että löydän nopeasti uuden paremman paikan.

Mua ei haluttais päästää pois, vaikka itse tahtoisin muualle. Teen työni hyvin joo, mutta kyllästyn tehtävissä, jotka eivät ole tarpeeksi haastavia.

Vierailija
18/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen suositus? Meillä saa työtodistuksen, johon voi pyytää arviot itsestään, esim. Työtaidot kiitettävä. Toki esimies itse arvioi.

Vierailija
19/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vaan haluu suositella sua

Vierailija
20/21 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjallinen suositus? Meillä saa työtodistuksen, johon voi pyytää arviot itsestään, esim. Työtaidot kiitettävä. Toki esimies itse arvioi.

eipä se kiitettävä sana paljoa kerro. ainakin mun pyytämissä suosituksissa on ollut pitkäkin arvio siitä, mikä kaikki on sujunut hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme