Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keikkatyötä ja nollasopimuksia ei enää kannata tehdä kun aktiivimalli alkaa

Vierailija
08.01.2022 |

Keikkailijankin on jatkuvasti haettava kokoaikatyötä tai soviteltu päiväraha katkeaa. Tästä tulee esim. ravintola-alalle iso ongelma kun ei saada enää lyhytaikaisia sijaisia jos ihmiset pääsääntöisesti hakeutuvat vain kokoaikatöihin.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku jos näin on.

Mutta sitten pitää poistua te-keskuksen palvelusta.

Näin aion itse tehdä.

Vierailija
2/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei kyllä työnantajiakaan ole ajateltu ollenkaan. Paljon on osa-aikatyötä tässä maassa, jota joku mielellään tekisikin siihen päivärahan oheen. Osa työntekijöistä voi olla myös osatyökykyinen, eikä tällöin kokoaikatyö edes sovi. Pelkällä palkallakaan ei sitten elä, jos ei päivärahaa saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu schaissee! Kaikkien jotka on työttöminö työnhakijoina työkkärissä on aina pitänyt hakea kokoaikatyötä.

Vierailija
4/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä kukaan valvo että hakeeko oikeasti niitä paikkoja.

Vierailija
5/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu schaissee! Kaikkien jotka on työttöminö työnhakijoina työkkärissä on aina pitänyt hakea kokoaikatyötä.

Niin, työttömien. Tässä olikin kyseessä nyt työssäkäyvät työnhakijat joihin itsekin lukeudun koska työskentelen osa-aikaisesti. Meitä ei ole velvoitettu hakemaan mitään työtä, vaikka se työnhaku periaatteessa onkin edellytys päivärahan saamiselle. Mutta TE-toimisto ei ole koskaan asiasta painostanut tässä useiden vuosien aikana. Nyt se painostus alkaa ja haastattelut.

Vierailija
6/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on ratkaisu: tekee vaan sen verran huonot hakemukset että varmasti ei tule valituksi, mut sen verran vain ettei työkkäri voi väittää että itse aiheuttanut sen ettei tullut valituksi..

Vierailija
7/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee muuten mielenkiintoiseksi jos on esim. vuoden määräaikainen osa-aikasopimus ja sitten pitää kesken hakea kokoaikatyötä. Eihän määräaikaisesta noin vaan lähdetä toiseen työhön, se on sopimusrikkomus ja joutuu maksamaan korvauksia työnantajalle.

Vierailija
8/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, työttömien. Tässä olikin kyseessä nyt työssäkäyvät työnhakijat joihin itsekin lukeudun koska työskentelen osa-aikaisesti. Meitä ei ole velvoitettu hakemaan mitään työtä, vaikka se työnhaku periaatteessa onkin edellytys päivärahan saamiselle. Mutta TE-toimisto ei ole koskaan asiasta painostanut tässä useiden vuosien aikana. Nyt se painostus alkaa ja haastattelut.

Totta. Ja on jo voimassa. Voit saada omavalmentajan vaikka olet osa-aikatyössä. Pääset eroon tästä vain jos työsopimus on 30 h.

Itsellä 20 h työsoppari ja minulla on Omavalmentaja joka ”valmentaa” minua saamaan kokoaikatyötä.

Lähinnä hiostaa. Mutta aion sanoa työkkätille bye bye kun omavalmennus loppuu.

Vierailija
9/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee muuten mielenkiintoiseksi jos on esim. vuoden määräaikainen osa-aikasopimus ja sitten pitää kesken hakea kokoaikatyötä. Eihän määräaikaisesta noin vaan lähdetä toiseen työhön, se on sopimusrikkomus ja joutuu maksamaan korvauksia työnantajalle.

Totta. Määräaikaiset työsopparit osa-aikatyössä on riski.

Mutta tietävät mitä tekevät.

Eli osa-aikatöitä ei sitten tehdä.

Vierailija
10/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma mulla. Mietin että paljon vähemmällä stressillä pääsis jos katkaisis koko työnhaun. Nyt on saanut olla rauhassa kun on työsoppari olemassa eikä kukaan kysele käynkö mä töissä ja montako tuntia milloinkin. Harvakseltaan ovat kyselleet onko soppari vielä voimassa. 

Vierailija
11/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaiseen työsopimukseen voi aina vaatia irtisanomispykälän.

Vierailija
12/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ja on jo voimassa. Voit saada omavalmentajan vaikka olet osa-aikatyössä. Pääset eroon tästä vain jos työsopimus on 30 h.

Itsellä 20 h työsoppari ja minulla on Omavalmentaja joka ”valmentaa” minua saamaan kokoaikatyötä.

Lähinnä hiostaa. Mutta aion sanoa työkkätille bye bye kun omavalmennus loppuu.

Miksi omavalmennus loppuisi muuhun kuin siihen, että menet töihin.

Vierailija
13/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko osa-aikatöissä oikeasti mahdotonta hakea yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden aikana? Jotenkin sitä kuvittelisi, että osa-aikatyössä olevat, kokoaikatyötä haluavat hakevat koko ajan töitä.

Mutta ei siinä mitään, jos tuo on ylivoimaista, niin vakipaikkakin lienee ylivoimainen.

Vierailija
14/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko osa-aikatöissä oikeasti mahdotonta hakea yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden aikana? Jotenkin sitä kuvittelisi, että osa-aikatyössä olevat, kokoaikatyötä haluavat hakevat koko ajan töitä.

Mutta ei siinä mitään, jos tuo on ylivoimaista, niin vakipaikkakin lienee ylivoimainen.

Jutun juoni onkin katsos se, että kaikki ei niitä kokoaikatöitä halua. Eikä jaksa. 

Ja mistä revit tuon yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden aikana? 

Vierailija
15/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No osa haluaa tehdä töitä vain osa-aikaisesti elämäntilanteen mukaan. Ja sitten on nämä keikkailijat, joilla työtuntimäärä vaihtelee rajusti ja lomia ei ole normaaliin tapaan joten soviteltu päiväraha on auttanut paikkaamaan tätä.

Vierailija
16/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoaikatyöhönhän kaikkien tulisi pyrkiä. Keikkatyötä kannattaa edelleen tehdä ja hakea samalla kokoaikatyötä.

Lääkärin todistuksella saa kai vapautuksen kokoaikatyön hakemisesta.

Jos ei hae kokoaikaista työtä, ei saa soviteltua päivärahaa.

Vierailija
17/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna_sos kirjoitti:

Kyllä työtön voi tehdä pätkätöitä lain sallimissa rajoissa, mutta sen avulla ei voi yrittää huijata tukia

Aika moni työtön on yrittänyt tehdä pimeänä tai yli rajojen jolloin sitten ollaankin rikollisen toiminnan puolella

Työttömien ei pidä luulla että keikkatyön mahdollisuus oikeuttaa tukihuijauksiin tai veropetoksiin!

Minä olen siis huijannut tukia jo 10 vuotta kun olen osa-aikaisesti työskennellyt? Ihme kun ei kukaan ole tähän puuttunut vaikka hyvin tilanteeni tietävät?

Vierailija
18/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt määräaikaisuuksia vuosia samassa paikassa. Välillä, kuten nyt, on osa-aikainen pätkä. Saan kuitenkin lisätöitä niin paljon kuin haluan. Ärsyttää, jos pitää alkaa asumaan työkkärin kanssa. Tuotakaan en ymmärrä, miten työkkäri kuvittelee, että määräaikaisesta työstä lähdetään noin vaan. Hävettää myös tuhlata haastattelijoiden aikaa. Jos he haluavat uuden työntekijän aloittavan parin viikon päästä, mitä hyötyä mun on mennä haastatteluun kertomaan, että voisin aloittaa puolen vuoden päästä.

Vierailija
19/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakaan minä en edes tahdo kokoaikatöitä, koska mulla on ihana vakituinen osa-aikatyö jonka ohella teen keikkatöitä. Tykkään siitä kovasti, että saan tehdä kahta erilaista työtä joista toinen on intohimoni ja jota en pystyisi tekemään kokoaikaisesti terveydellisten syiden takia.

Vierailija
20/48 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan olet osa-aikaisena työkkärin listoilla ja saat mahdollisesti soviteltua päivärahaa eli olet työhakijana edelleen ja sun pitää hakea kokoaikatyötä. Nöin on aina ollut. Voit myös ilmoittaa, ettet ole enää työnhakija ollessasi osa-aikatyössä, jolloin myös sinun velvollisuudet loppuvat. Simppeliä.