Miksi jotkut ihmiset eivät käytä kirjastoja?
Nämä ihmiset ei tutustuta lapsiaankaan kirjastoihin tai innosta kirjastonkäyttäjiksi.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. Kuukausi on lyhyt lukuaika, kun joutuu käymään töissä. Lapsetkin unohtelivat aika usein palauttaa kirjansa ajoissa, ja joka kerta kun kirjastoon sai raahattua itsensä, aina piti maksaa saman verran kuin jos kirjakaupasta ostaisi pokkarin. Siirryin jossain vaiheessa suosiolla kaupasta ostettuihin pokkareihin, joiden kanssa ei tarvitse miettiä palautuspäivää. Kirjatkin on tuoreita, eikä niitä tarvitse jonottaa, ja tulee halvemmaksi.
Mitä nyt kirjakaupassa olen kirjojen hintoja silmäillyt, niin eipä sieltä juuri mitään alle kolmenkympin hintaisia uutuuskirjoja ole löytynyt.
Pokkareita saa kirjakaupasta kympillä. Mutta silti aika reilusti myöhässä pitää kirjat palauttaa, että joutuu joka kerta maksamaan kympin kun kirjastossa käy. Ei kellään voi olla niin kiirettä, ettei aiemmin ehtisi palauttaa.
Ennen käytin joka toinen päivä, kahta kirjastoa. Nyt koronan aikana en ole käynyt kertaakaan.
Ap mitäs jos kysyisit niiltä ihmisiltä itseltään?
Kuka nyt kirjoja enää vuonna 2022 lukee? Ehkä jotkut eläkeläiset. Nykyään on paremmat pelit ja vehkeet viihtymiseen kuin homeiset kirjat.
Lukuharrastus on vähentynyt.
Pieni vähemmistö lukee paljon, mutta suuri enemmistö ei ollenkaan.
Ostan mielelläni kirjoja ja en jaksa odotella montaa viikkoa että saan lainata ko. kirjan.
En käytä koska kirjojen lukeminen ei kiinnosta. Katson mielummin leffoja ja selaan nettiä. Luen kiinnostavia aiheita netistä..
Ostan aika usein omaksi kirjoja, olen niin hidas lukemaan etten kuukaudessa ehdi aina lukea paksua romaania ja sitten pitääkin jo palauttaa jos kirjassa on varauksia. Sairaus ja lääkitys ovat vieneet keskittymiskyvyn niin lukeminen on hidasta, silti tykkään lukea.
Vierailija kirjoitti:
Monk-tyylisenä neurootikkona minua ahdistaa kirjaston kirjojen tahmaiset kannet, näin ollut jo kauan ennen koronaa.
Minulla oli tapana kostuttaa vanua neo-amiseptilla, sillä kun pyyhkäisi muovitetun kannen, vanu mustui. Kirjan kannet on likaisia. Tuli myös tyydytys kun sai putsattua.
Vierailija kirjoitti:
Hassusti täällä niin moni väittää lukevansa kotonaan ostamiaan kirjoja vaikka kirjojen myynti on vähentynyt.
Itse ainakin ostan melkein kaikki kirjat käytettyinä, varmaan moni muukin tekee niin.
en uskalla, käytin lapsena mutta se on nykyisin automatisoitu en tiedä miten sinne pääsee sisään koska ovet on lukossa ja vieressä joku pömpeli jolla ne saa jollakin tavalla auki mutta en tiedä millä, kirjastokorttia ei enää ole tallessa.
En halua missä lie pyörineitä kirjoja sänkyyni.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt kirjoja enää vuonna 2022 lukee? Ehkä jotkut eläkeläiset. Nykyään on paremmat pelit ja vehkeet viihtymiseen kuin homeiset kirjat.
Elämän ainoa tavoite on viihtyminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tarvetta kirjastolle. Ostan kirjat omakseni, osan paperiversioina, osan e- ja äänikirjoina. Lapsi opiskelee, ja ajoittain miltei asuu kirjastossa.
Ei näytä kivalta sisustus, jos hamstraa kirjoja sun muuta roinaa…
? Minusta kirjahylly on todella hyvä sisustuselementti. Vie hyvin vähän lattianeliöitä ja peittää seinät jollain kiinnostavammalla kuin tapetti.
Makunsa kullakin. Ei ole tapettia eikä kirjahyllyä pölyyntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmaan lue paljon. Hassusti täällä niin moni väittää lukevansa kotonaan ostamiaan kirjoja vaikka kirjojen myynti on vähentynyt.
Ostan n. kerran kuussa uuden kirjan.
Lukemisen oppii jo lapsuudessa eikä siitä eroon pääse, tai no itse olen siirtynyt äänikirjoihin enemmälti kun ovat parempia silmilleni.
Olen käyttänyt kirjaston palveluja paljonkin. Myös musiikki (cd +lp-levyt) sekä elokuvat voi lainata sieltä, on myös suuret valikoimat.
Ostan itselleni vain ne musiikit, elokuvat ja kirjat jotka haluan kuunnella, katsella & lukea uudelleen.
En ikinä muista palauttaa niitä. Ostan mieluummin omat kirjani. Sama raha menisi niihin sakkoihin.
Uusia teoksia saa kirjastossa jonottaa yli puoli vuotta oli sitten ihan peruspokkari tai digikirja. Helpompi ostaa suoraan ne kirjat.
Mutta nyt jyllää idioluutio...