Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ihmiset eivät käytä kirjastoja?

Vierailija
08.01.2022 |

Nämä ihmiset ei tutustuta lapsiaankaan kirjastoihin tai innosta kirjastonkäyttäjiksi.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät varmaan lue paljon.  Hassusti täällä niin moni väittää lukevansa kotonaan ostamiaan kirjoja vaikka kirjojen myynti on vähentynyt.

Itselleni kirjastossa käyminen on harrastus.  Käyn Hgin helmetistä läpi uutuusluetteloita ja pistän varaukset hyvissä ajoin sisään.  Koko ajan on sen verran lainattua luettavaa ettei joidenkin kirjojen pitkät varausjonot merkitse yhtään mitään.

Luen toki ihan joka päivä.

Vierailija
22/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En löydä kirjastosta kiinnostavaa kirjallisuutta. Yleensä tarjolla on vain vanhoja ja suomenkielelle käännettyjä teoksia. Yleensä löydän haluamani tekstit netistä. Pari vuotta sitten jouduin tilaamaan harvinaisemman tekstin yliopiston kirjaston kautta ulkomailta.

Asutko jossain pikkupaikkakunnalla? Meidän kirjastossa on varsin kattava englanninkielisten kirjojen osasto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pärjäävät paremmin, jos kotona on ollut noin 350 kirjaa. https://yle.fi/uutiset/3-10455994

Vierailija
24/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kirjastoa nykyään paljon, koska se toimii kannaltani paremmin kuin ennen vanhaan. Hakutoiminnoilla löydän vanhoja, hyviä kirjoja, joita ei e-kirjoina voi ostaa. Käytän siis paljon myös e- ja äänikirjoja, mutta vanhassa materiaalissa on runsaasti sellaista, mitä ei ole näissä uusissa formaateissa julkaistu koskaan. No, äänikirja ei ole uusi keksintö, mutta sen yleistyminen on uusi asia.

Vierailija
25/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa käynti on ihanaa! Minulla on paljon (..liikaa..) kirjoja kotona ja en enää osta niitä lisää, tai ainakin tosi tarkan harkinnan jälkeen voin sortua. Olen aina lukenut paljon ja lähikirjasto on mainio paikka. Pitkät lomat täytyy aina aloittaa hakemalla kirjastosta laadullinen kirjoja.

Vierailija
26/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löydä kirjastosta kiinnostavaa kirjallisuutta. Yleensä tarjolla on vain vanhoja ja suomenkielelle käännettyjä teoksia. Yleensä löydän haluamani tekstit netistä. Pari vuotta sitten jouduin tilaamaan harvinaisemman tekstin yliopiston kirjaston kautta ulkomailta.

Asutko jossain pikkupaikkakunnalla? Meidän kirjastossa on varsin kattava englanninkielisten kirjojen osasto.

Olen asunut top 5 isoimmissa kaupungeissa. Suurin osa kerronnallisesta kaunokirjallisuudesta (fiktiosta) ei vain jaksa kiinnostaa.

Vierailija
27/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta herpaantui aikuisiällä keskittyminen lukemiseen ja lainatut kirjat kasaantuivat yöpöydän reunalle avaamattomina ja myöhästymismaksuja keräillen. Kun saisikin sen taidon takaisin. Jos olisi lapsia, veisin heitä ilman muuta kirjastoon. Lähisuku on täynnä kovia lukijoita.

Vierailija
28/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa käynti on ihanaa! Minulla on paljon (..liikaa..) kirjoja kotona ja en enää osta niitä lisää, tai ainakin tosi tarkan harkinnan jälkeen voin sortua. Olen aina lukenut paljon ja lähikirjasto on mainio paikka. Pitkät lomat täytyy aina aloittaa hakemalla kirjastosta laadullinen kirjoja.

Laadullinen eli kassillinen kirjoja.

Vierailija
29/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tarvetta kirjastolle. Ostan kirjat omakseni, osan paperiversioina, osan e- ja äänikirjoina. Lapsi opiskelee, ja ajoittain miltei asuu kirjastossa.

Ei näytä kivalta sisustus, jos hamstraa kirjoja sun muuta roinaa…

Mulle kirjat on lukemista varten, mutta kaipa lukutaidoton voi niitä sisustuselementteinäkin pitää.

Ei vaan ne on sulle hamsteroimista varten. On järkevään käyttää kirjastoa, saa lukea, mutta ei planeettaa turhaan kuormittavalla tavalla.

Käytettyjen kirjojen markkinat ovat suuret. Uuden kirjan ostaminen aiheuttaa noin 7 km autolla ajamisen päästöt. Näin autottomana vegaanina olen antanut itselleni luvan ostaa enintään 1 000 kirjaa vuodessa.

Vierailija
30/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, käytän myös kirjaston muita palveluita. Kaikki aikakausilehdet luen kotona kirjaston e-lehtipalvelussa, katson elokuvia jne.

Vierailija
31/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä kirjastoja, koska minulla ei ole tarvetta paikalle, jossa voisin mölistä, syödä eväitä, juoksennella ympäriinsä, antaa rahaa kerjäläisille tai katsella jonkun elävän patsaan moni-kulttuurista performanssia.

Mieluummin käytän senkin ajan ostamieni kirjojen lukemiseen rauhallisessa olohuoneessani.

Tämä. Kirjasto oli mulle The Paikka, jossa istuin ja luin tunteja ja vuosia.

Kunnes tuli tämä mölykulttuuri. Ensin ulkomaalaiset opiskelijat. Muka tärkeänä tekemässä ryhmätyötä. Sitten sama paitsi opiskelu. Tästä ei voi edes puhua eikä kirjoittaa. Ei vain lapset huuda ja juokse, vaan myös muut aikuiset. Äidinkieli ei ole suomi eikä kirjastoon tulla lukemaan. Kävin Helsingissä monissa kirjastoissa. Alkoi tulla konserttia ja kovaäänistä runokerhoa.

Oodi vasta on turha. Riehuva lapsi potki palloa sisällä. Isi antoi pojalle sokerilimsaa. Kerjäläiset kuivatteli vaatteitaan ja kiva tietysti mutta kuivaamo-kiljumo-ajantappamo ei ole enää varsinainen kirjasto.

Kun todella pitkästä aikaa kävin kirjastossa ennen joulua, siellä oli konsertti.

Suomalainen Hiljaisuus pitäisi ottaa maailmanperintöluetteloon. Mutta kaikki ei vaan siedä jos ei kokoajan säädä ja se on ajattelun kuolema.

Vierailija
32/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kallista kun ei muista palauttaa niitä kirjoja. Halvemmaksi tulee ostaa kirjat omaksi.

Vierailija
33/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan "haahuile" kirjastossa, käyn vain pikaisesti hakemassa varaukseni ja automaatilla lainaan sen.

Paljon mukavampaa kotona etsiä luettavaa kirjaston sivuilta (kirja-arvostelujen, suositusten, hyväksi havaitun kirjailijan, mielenkiinnon tms. pohjalta) ja sitten varata.

Lähelläni on lisäksi kovin pieni sivukirjasto mutta maksutta sinne tilataan pääkirjastosta varatut kirjat.

Vierailija
34/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta herpaantui aikuisiällä keskittyminen lukemiseen ja lainatut kirjat kasaantuivat yöpöydän reunalle avaamattomina ja myöhästymismaksuja keräillen. Kun saisikin sen taidon takaisin. Jos olisi lapsia, veisin heitä ilman muuta kirjastoon. Lähisuku on täynnä kovia lukijoita.

Taidon saa helposti takaisin sillä, että lopetat netissä käymisen kokonaan lukuunottamatta elämän sujumiselle kriittisiä asiointeja.

Vierailija
35/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt taukoa kirjastossa käynnistä nyt korona-aikana, koska lähikirjastossani on töissä yli-innokas turvavälipoliisi. Tämä täti kiertää taukoamatta hyllyväleissä ja komentelee asiakkaita siirtymään kauemmas toisistaan. Ihan toivotonta yrittää etsiä luettavaa, kun täytyy jonotella johonkin tiettyyn hyllyväliin, ja juuri kun näet kiinnostavan näköisen kirjan ja aiot tarttua siihen, niin oletkin liian lähellä toista asiakasta ja täti tulee ajamaan sinut pois kirjan luota. 

Olen sen sijaan löytänyt nettiantikvariaatit, ja niissä on niin paljon kiinnostavaa luettavaa niin halvalla, että saa nähdä palaanko enää lainkaan kirjaston käyttäjäksi. Kirjahyllyyn on kertynyt paljon uutta sisältöä, ja ne kirjat, joita ei halua lukea uudestaan voi myydä taas eteenpäin.

Vierailija
36/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monk-tyylisenä neurootikkona minua ahdistaa kirjaston kirjojen tahmaiset kannet, näin ollut jo kauan ennen koronaa.

Vierailija
37/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tarvetta kirjastolle. Ostan kirjat omakseni, osan paperiversioina, osan e- ja äänikirjoina. Lapsi opiskelee, ja ajoittain miltei asuu kirjastossa.

Ei näytä kivalta sisustus, jos hamstraa kirjoja sun muuta roinaa…

Mulle kirjat on lukemista varten, mutta kaipa lukutaidoton voi niitä sisustuselementteinäkin pitää.

Ei vaan ne on sulle hamsteroimista varten. On järkevään käyttää kirjastoa, saa lukea, mutta ei planeettaa turhaan kuormittavalla tavalla.

Sulle taitaa kirjat olla kertakäyttökamaa. Mä ostan omaksi koska monet mun suosikeista katoavat markkinoilta nopeasti, ovat kuitenkin sellaisia että mä haluan lukea niitä useammin kuin kerran tai pari.

Vierailija
38/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa. Kuukausi on lyhyt lukuaika, kun joutuu käymään töissä. Lapsetkin unohtelivat aika usein palauttaa kirjansa ajoissa, ja joka kerta kun kirjastoon sai raahattua itsensä, aina piti maksaa saman verran kuin jos kirjakaupasta ostaisi pokkarin. Siirryin jossain vaiheessa suosiolla kaupasta ostettuihin pokkareihin, joiden kanssa ei tarvitse miettiä palautuspäivää. Kirjatkin on tuoreita, eikä niitä tarvitse jonottaa, ja tulee halvemmaksi.

Vierailija
39/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto ja kansakoululaitos- niiden varassa  lähti aikanaan maassamme nousuun kansan sivistystaso.

Vierailija
40/76 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa. Kuukausi on lyhyt lukuaika, kun joutuu käymään töissä. Lapsetkin unohtelivat aika usein palauttaa kirjansa ajoissa, ja joka kerta kun kirjastoon sai raahattua itsensä, aina piti maksaa saman verran kuin jos kirjakaupasta ostaisi pokkarin. Siirryin jossain vaiheessa suosiolla kaupasta ostettuihin pokkareihin, joiden kanssa ei tarvitse miettiä palautuspäivää. Kirjatkin on tuoreita, eikä niitä tarvitse jonottaa, ja tulee halvemmaksi.

Mitä nyt kirjakaupassa olen kirjojen hintoja silmäillyt, niin eipä sieltä juuri mitään alle kolmenkympin hintaisia uutuuskirjoja ole löytynyt.