Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä tien varressa olevalle kuolleelle eläimelle?

Vierailija
30.04.2015 |

Eli mitä pitäisi tehdä? Soittaa johonkin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkotan siis jotain kotieläintä kuten kissaa

Vierailija
2/24 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kysyä esim. lähimmältä eläinlääkäriasemalta, ottaisivatko ruumiin hetkeksi säilöön (sinun pitää se elukka asemalle sitten viedä). Löytöeläintaloon kannattaa ainakin tuntomerkit soittaa, jos joku kyselee lemmikkinsä perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissasta en tiedä :(
mutta kerään oravat, piisamit, ketut ja jänikset talteen ja teen niiden turkista muhveja, turkkeja, turkishattuja ym. kaljun ruumiin hautaan metsään ja istutan päälle puun.

Vierailija
4/24 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superlonia sisään ja kirjahyllyn laidalle nakottamaan.

Vierailija
5/24 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso onko pantaa, josta näkyy omistajan yhteystiedot. Jos on, ilmoita heille. Jos ei ole, ilmoita löytöeläinkotiin tms. Itse vein kerran paikalliselle eläinlääkärille pannattoman kuolleen kissan, he laittoivat ruumiin eteen päin tuhkattavaksi muiden kuolleiden joukossa. Jos ei tämä onnistu, luonto varmasti hoitelee jäännökset.

Vierailija
6/24 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyljet ja pistät uuniin.

Vierailija
7/24 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä mitään? Jos se on jonkun kissa tai koira, niin lain mukaan omistaja on vastuussa lemmikistään. Jos se on jänis tai kettu, niin luonto kyllä hoitaa ne aika äkkiä pois.

Vierailija
8/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:05"]Miksi pitää tehdä mitään? Jos se on jonkun kissa tai koira, niin lain mukaan omistaja on vastuussa lemmikistään. Jos se on jänis tai kettu, niin luonto kyllä hoitaa ne aika äkkiä pois.
[/quote]

No tuntuuhan se pahalta vaan ajaa ohi...

Vierailija
9/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti kans miettinyt että jos ajaa vahingossa kissan päälle niin mikä on oikea tapa toimia?
Tietenkin katsoa ettei kissa jää kitumaan (jos kituu niin kuka sen "viimeistelee" - poliisiko!?) ja jos on kuollut niin mitä sille pitää tehdä?
Itse en ainakaan haluaisi alkaa kärräämään sitä pitkän matkan päähän eläinlääkäriin tai löytöeläinasemille..

Vierailija
10/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten mietityttänyt itseänikin ja outoa ettei tähän ole mitään ohjeistettua toimintatapaa? Kuitenkin aihe jossa on vaikea soveltaa maalaisjärkeä, koska on niin vakava asia niin tunteella ajateltuna kuin ihan rahallisestikin. (Jonkun lemmikki, vakuutukset, vauriot, poliisiasia. jne. )

Jos tarkistaa että on kuollut, niin mitä sitten? Jos sen jättää siihen tienviereen niin jokainen ohikulkija sitä ihmettelee ja montako turhaa liikennehäiriötä tulee siitä kun jokainen turhaan pysähtyy tarkistamaan eläimen kunnon?

Olisikohan Fobba paikalla, niin voisi kysyä oikeaa toimintatapaa? :)

Vierailija
11/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:36"]

Olen monesti kans miettinyt että jos ajaa vahingossa kissan päälle niin mikä on oikea tapa toimia? Tietenkin katsoa ettei kissa jää kitumaan (jos kituu niin kuka sen "viimeistelee" - poliisiko!?) ja jos on kuollut niin mitä sille pitää tehdä? Itse en ainakaan haluaisi alkaa kärräämään sitä pitkän matkan päähän eläinlääkäriin tai löytöeläinasemille..

[/quote]

Jos mä itse ajaisin päälle, niin todellakin veisin eläinlääkäriin. Ei ne nyt NIIN kaukana useimmissa paikoissa ole ja autohan siinä on valmiina alla.

Korvaako muuten kasko jos tuollainen sattuu ja eläimen omistajaa ei koskaan löydetä? Saako vakuutuksesta takaisin eläinlääkärikulut ja korvauksen muista?

Vierailija
12/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:00"]Nyljet ja pistät uuniin.
[/quote]
Vahinkoyläpeukku! Ei todellakaan noin -.-

Vierailija
13/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on loukkaantunut, pitää toimittaa eläinlääkäriin. JOs on ihan kuolemaisillaan, pitää lopettaa. Jos on jo raato eli vainaa eli kuollut, siirtää tiensivuun jos vaaraa liikenteelle. Esim iso koira tai lehmä on haitaksi liikenteelle, mutta pieni koira tai kissa ei. Muussa tapauksessa ei tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
14/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden hyvän toimintavan huomasin: Paikallislehteen joku oli laittanut sellaiselle "lukijoiden viestit"-palstalle ilmoituksen kuolleesta eläimestä, tuntomerkkien ja sijainnin kanssa. Omistajalle kuitenkin kiva saada haettua se oma kissa kotiin ja maahan, ei tarvitse vuosikausia pohtia minne se oma rakas lemmikki katosi.

Vierailija
15/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatiksen porteille vaan. Etenkin jos on heppa.

Vierailija
16/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:36"]Olen monesti kans miettinyt että jos ajaa vahingossa kissan päälle niin mikä on oikea tapa toimia?
Tietenkin katsoa ettei kissa jää kitumaan (jos kituu niin kuka sen "viimeistelee" - poliisiko!?) ja jos on kuollut niin mitä sille pitää tehdä?
Itse en ainakaan haluaisi alkaa kärräämään sitä pitkän matkan päähän eläinlääkäriin tai löytöeläinasemille..
[/quote]

Itse ajoin kituvan kissan ohi. Koin velvollisuudeksi päästää tuskistaan, en olisi voinut katsoa itseäni peiliin muuten enää. Pahaa teki kyllä.

Vierailija
17/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:02"]

Yhden hyvän toimintavan huomasin: Paikallislehteen joku oli laittanut sellaiselle "lukijoiden viestit"-palstalle ilmoituksen kuolleesta eläimestä, tuntomerkkien ja sijainnin kanssa. Omistajalle kuitenkin kiva saada haettua se oma kissa kotiin ja maahan, ei tarvitse vuosikausia pohtia minne se oma rakas lemmikki katosi.

[/quote] Välillä näkee myös fb vastaavia kiertoviestejä. Laittaisin ehkä itsekin.

Vierailija
18/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:36"]

Olen monesti kans miettinyt että jos ajaa vahingossa kissan päälle niin mikä on oikea tapa toimia? Tietenkin katsoa ettei kissa jää kitumaan (jos kituu niin kuka sen "viimeistelee" - poliisiko!?) ja jos on kuollut niin mitä sille pitää tehdä? Itse en ainakaan haluaisi alkaa kärräämään sitä pitkän matkan päähän eläinlääkäriin tai löytöeläinasemille..

[/quote]

Jos mä itse ajaisin päälle, niin todellakin veisin eläinlääkäriin. Ei ne nyt NIIN kaukana useimmissa paikoissa ole ja autohan siinä on valmiina alla.

Korvaako muuten kasko jos tuollainen sattuu ja eläimen omistajaa ei koskaan löydetä? Saako vakuutuksesta takaisin eläinlääkärikulut ja korvauksen muista?

[/quote]

Kasko ei korvaa mitään eläimestä koituvia kuluja, ihan itse maksat sen 300 - 400 e, joka kertyy kuvista, lääkkeistä ja hoidosta. Kasko korvaa auton vauriot.

Vierailija
19/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:05"]Miksi pitää tehdä mitään? Jos se on jonkun kissa tai koira, niin lain mukaan omistaja on vastuussa lemmikistään. Jos se on jänis tai kettu, niin luonto kyllä hoitaa ne aika äkkiä pois. [/quote] No tuntuuhan se pahalta vaan ajaa ohi...

[/quote]

Siis tuntuu pahalta ajaa ohi kuolleesta jäniksestä? Voithan järjestää sille hautajaiset, mutta yleensä varikset on aika pian syömässä raatoa.

Tuntuuko pahalta kävellä puliukon ohi?

Vierailija
20/24 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:02"]

[/quote]

Eihän sitä tarvitse pohtia, jos noudattaa lakia eli ei päästä kotiläintä valvomatta luontoon. Minusta jokaisen kuollen löytöeläimen omistajan pitäsi maksaa 400 e valtiolle siitä, että he eivät viitsineet toimia niin kuin on säädetty. Lemmikin katoamisesta aiheutuva suru on itseaiheutettu.