Miten ilmaisen kieltäytyväni vähävaraisen sukulaisen rahalahjoista?
En varmaankaan saa palstalta ratkaisua, mutta kunhan avaudun. Olen hiukan keskituloista paremmin toimeentuleva lapseton ihminen, jolla on talous tasapainossa, mutta iäkäs sukulainen yrittää väkisin työntää minulle rahaa pienestä eläkkeestään. Puhe on taas alkanut, että pitäisi antaa minulle joulurahaa (luulin että tältä jo vältyttiin kun joulu meni).
Minulla on siis vanha sukulaistäti, jonka naapuriin olen muuttanut auttaakseni pienissä jutuissa, esim. hoidan laskut verkkopankissa, heitän autolla joskus jos tarvitsee (hän on aikanaan maksanut minun ajokortinkin) ja sen sellaista pientä. Vahdin lähinnä että on hengissä ja olen valmiina auttamaan jos jotain sattuu. Hän tuo minulle ruokaa parikin kertaa viikossa ja jos tuon hänelle vaikka lamppuja kaupasta, on tarjoamassa euroja joista kieltäydyn.
Hän on nyt antamassa minulle rahaa useita satoja euroja, kai koska epäilee kuolevansa pian ja lapsettomana perintö menee seurakunnalle tahtonsa mukaisesti. Joku joulu hän oli piilottanut useita satoja euroja lahjarahaa antamaansa pussukkaan, ja siitä seurasi riitaa, kun ei suostunut ottamaan rahoja takaisin.
Meitä serkuksia on tusina, minulla ei ole lapsia. Muilla olisi varmasti enemmän rahalle käyttöä. Olen 40-vuotias ja tienaan hiukan keskimääräistä enemmän. Täti elää säästeliäästi ja iso osa pienestä eläkkeestä menee hyväntekeväisyyteen, ei esimerkiksi suostu käymään yksityisellä lääkärillä tai fysioterapiassa, vaan on julkisella puolella jonottamasaa ja pompoteltavana. Hän ei ole niin dementoitunut että ei tajuaisi raha-asioita, vaan on aina elänyt säästäväisesti ja kuluttanut rahansa materian sijaan matkusteluun ja antanut tarvitseville.
En todellakaan asu naapurissa rahaa kärkkyäkseni, enkä koe auttavani häntä juuri lainkaan. On naurettava ajatus, että pienestä eläkkeestä säästettyä rahaa annettaisiin minulle, kun ennemmin sen pitäisi olla toisin päin, eli minä voisin maksaa hänelle. Minua hävettää ajatus, että ottaisin rahaa. Valmistaudun nyt tähän riitaan, joka on taas tulossa. En meinaa ottaa rahaa, vaikka siitä tulisi hänelle miten hyvä mieli, mutta osaisinpa kertoa, miten nöyryyttävä ajatus edes olisi. Hyvätuloinen aikuinen ihminen ottaisi rahaa pienituloiselta eläkeläiseltä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdota, että antaisi rahat mielummin muille serkuille tai heidän lapsilleen. Jos ei suostu, ota rahat vastaan ja laita ne eteen päin serkun lapsille tai hyväntekeväisyyteen, tai osta tädille vaikka niitä yksityisiä fyssarikäyntejä, tai muuta, johon hän ei itse osaa laittaa rahaa. Tai vaikka vähän parempaa ruokaa. Tädille selvästi tuottaa iloa antaa rahaa, joten miksi tuottaa hänelle pahaa mieltä riitelemällä siitä.
Ehkä lapseton täti ei itse halua antaa rahojaan niille perheellisille sukulaisille, joilta ei saa arjessa apua, vaan juuri tälle, joka auttaa?
Tämä. Luultavasti täti ajattelee juuri näin.
Menettääkö täti siinä sitten jotain olennaista, jos antaa sinulle rahaa?
Että mä inhoon tällaisia kontrollinhimoisia ihmisiä, jotka suhtautuu muihin näin alentuvasti.
"Minä tiedän mikä on sinulle parasta"
"Minä tiedän mikä on sinun kannalta oikein!"
"Minä olen niin hyvä ihminen, kun toimin näin!!"
Eri asia on, jos ei halua vastaanottaa rahaa. Sulla on täys oikeus olla ottamatta, eikä se kuulu antajalle pätkääkään. Hyvät käytöstavat voit silti omata ja sanoa ystävällisesti asiasta.
Mutta nyt kun tietää, mikä perustelu taustalla on, niin... 🤮 Ja tuo rahan ohjaaminen jollekin toiselle... ihan oikeesti nyt! Ettekö yhtään mieti miltä siitä tädistä tuollaiset kommentit tuntuisi?!
Vierailija kirjoitti:
Että mä inhoon tällaisia kontrollinhimoisia ihmisiä, jotka suhtautuu muihin näin alentuvasti.
"Minä tiedän mikä on sinulle parasta"
"Minä tiedän mikä on sinun kannalta oikein!"
"Minä olen niin hyvä ihminen, kun toimin näin!!"
Eri asia on, jos ei halua vastaanottaa rahaa. Sulla on täys oikeus olla ottamatta, eikä se kuulu antajalle pätkääkään. Hyvät käytöstavat voit silti omata ja sanoa ystävällisesti asiasta.
Mutta nyt kun tietää, mikä perustelu taustalla on, niin... 🤮 Ja tuo rahan ohjaaminen jollekin toiselle... ihan oikeesti nyt! Ettekö yhtään mieti miltä siitä tädistä tuollaiset kommentit tuntuisi?!
Siis perustelu taustalla on se että minä en elä säästäväisesti ja minulla on silti taloustilanne ok, mutta toinen säästää vähästään ja on antamassa minulle. Tyyliin hän ostaa tarjouskalaa ja minä tilaan valmisruokaa kotiin. Ja ystävällisesti olen yrittänyt sanoa, mutta siitä tulee jankkaamista ja antaja suuttuu. Yritän keksiä miten estän suuttumasta. Ehkä vain pakenen paikalta heti kun aihe tulee taas eteen.
Harmittaa tietenkin huomata, että avautumiseni toi minulle entistä kurjemman olon kun luin näitä vastauksia. Tästä huolimatta aion olla huono ihminen ja en ota vastaan rahaa, mutta voin tarjoutua siirtämään hyväntekeväisyyteen.
Uskon että ärsyttää, mutta toivoin vain sellaisia taikasanaoja, joilla osaisin kieltäytyä ilman riitaa. Tai no lähinnä halusin avautua, kun ajattelin että se auttaisi hankalassa tilanteessa joka pyörii mielessä ja stressaa ja pilaa koko viikonloppuni. Ymmärsin että olen nyt kiittämätön ja huono ihminen muiden mielestä, mutta tämäkään ei saa minua ottamaan rahoja vastaan.
Ja en voi tehdä huoli-ilmoitusta koska hän on säästäväinen ja antaa rahaa kirkolle ja sukulaisille. Ihan samalla tavalla hyväntahtoisesti ja vaatimattomasti on elänyt koko elämänsä ja siitä huolimatta tilillä on aina paljon rahaa.