Miten ilmaisen kieltäytyväni vähävaraisen sukulaisen rahalahjoista?
En varmaankaan saa palstalta ratkaisua, mutta kunhan avaudun. Olen hiukan keskituloista paremmin toimeentuleva lapseton ihminen, jolla on talous tasapainossa, mutta iäkäs sukulainen yrittää väkisin työntää minulle rahaa pienestä eläkkeestään. Puhe on taas alkanut, että pitäisi antaa minulle joulurahaa (luulin että tältä jo vältyttiin kun joulu meni).
Minulla on siis vanha sukulaistäti, jonka naapuriin olen muuttanut auttaakseni pienissä jutuissa, esim. hoidan laskut verkkopankissa, heitän autolla joskus jos tarvitsee (hän on aikanaan maksanut minun ajokortinkin) ja sen sellaista pientä. Vahdin lähinnä että on hengissä ja olen valmiina auttamaan jos jotain sattuu. Hän tuo minulle ruokaa parikin kertaa viikossa ja jos tuon hänelle vaikka lamppuja kaupasta, on tarjoamassa euroja joista kieltäydyn.
Hän on nyt antamassa minulle rahaa useita satoja euroja, kai koska epäilee kuolevansa pian ja lapsettomana perintö menee seurakunnalle tahtonsa mukaisesti. Joku joulu hän oli piilottanut useita satoja euroja lahjarahaa antamaansa pussukkaan, ja siitä seurasi riitaa, kun ei suostunut ottamaan rahoja takaisin.
Meitä serkuksia on tusina, minulla ei ole lapsia. Muilla olisi varmasti enemmän rahalle käyttöä. Olen 40-vuotias ja tienaan hiukan keskimääräistä enemmän. Täti elää säästeliäästi ja iso osa pienestä eläkkeestä menee hyväntekeväisyyteen, ei esimerkiksi suostu käymään yksityisellä lääkärillä tai fysioterapiassa, vaan on julkisella puolella jonottamasaa ja pompoteltavana. Hän ei ole niin dementoitunut että ei tajuaisi raha-asioita, vaan on aina elänyt säästäväisesti ja kuluttanut rahansa materian sijaan matkusteluun ja antanut tarvitseville.
En todellakaan asu naapurissa rahaa kärkkyäkseni, enkä koe auttavani häntä juuri lainkaan. On naurettava ajatus, että pienestä eläkkeestä säästettyä rahaa annettaisiin minulle, kun ennemmin sen pitäisi olla toisin päin, eli minä voisin maksaa hänelle. Minua hävettää ajatus, että ottaisin rahaa. Valmistaudun nyt tähän riitaan, joka on taas tulossa. En meinaa ottaa rahaa, vaikka siitä tulisi hänelle miten hyvä mieli, mutta osaisinpa kertoa, miten nöyryyttävä ajatus edes olisi. Hyvätuloinen aikuinen ihminen ottaisi rahaa pienituloiselta eläkeläiseltä.
Kommentit (45)
En jaksanu lukea mutta ota raha vastaan ja osta sillä rahalla hänelle jotain
Helpommalla pääset kun hyväsyt ne lahjarahat vaikket tarvisekaan. Antaja selkeästi saisi siitä iloa. Minulla sama tilanne, palkka ylimmässä desiilissä ja silti äitini antaa säännöllisesti rahaa pienestä eläkkeestään. Kiitän ystävällisesti ja annan olla. Tosin tiedän että äitini pärjää hyvin vaikka eläke onkin pieni. (hänellä on kymmeniä tuhansia säästössä. Tiedän kun hoidan hänen sijoituksiaan).
Jospa tätisi ei halua olla kiitollisuudenvelassa, ja antaa rahaa sen takia? Tyhmäähän tuosta on riidelläkään. Saisiko summia pienennettyä? Tai löytyisikö joku muu keino millä täti voisi "maksaa" takaisin? Opettaa sinut virkkaamaan/ruokkii kissaa/merkkaa vanhoihin valokuviin henkilöiden nimet/jotain.
Hyvin ajateltu antaa perintö etukäteen välttyäkseen perintöverolta.
Pistä se sama raha sen tilille takaisin tai maksa omistasi joku samansuuruinen lasku tms.
Ota raha vastaan ja anna eteenpäin niille muille serkulle. Tai osta niiden lapsille jotain tarpeellista, kysy vanhemmiltaan mitä tarvitaan. Kenkiä, toppavaatteita, harrastus välineitä/lukukausimaksuja jne. Kaikki voittaa. Täti ei tule muuttumaan eikä ymmärtämään koskaan.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanu lukea mutta ota raha vastaan ja osta sillä rahalla hänelle jotain
Tai niille serkuksille.
En jaksanut lukea, mutta sano, ettei ole ollut tapana antaa rahaa. Näin sanoin, kun siskon poika olisi toivonut rahaa ylppäreissä, mutta ei osaa käyttää (oli tuhlannut aiemmin mm. johonkin pelikoneisiin rahojaan). Jos ihminen on vähävarainen, niin ei todennäköisesti vaan osaa käyttää rahaa, ja menee hukkaan, jos antaa. Voi tietysti olla jotain poikkeuksia, mutta ne ON poikkeuksia.
N37
Pistä raha johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea, mutta sano, ettei ole ollut tapana antaa rahaa. Näin sanoin, kun siskon poika olisi toivonut rahaa ylppäreissä, mutta ei osaa käyttää (oli tuhlannut aiemmin mm. johonkin pelikoneisiin rahojaan). Jos ihminen on vähävarainen, niin ei todennäköisesti vaan osaa käyttää rahaa, ja menee hukkaan, jos antaa. Voi tietysti olla jotain poikkeuksia, mutta ne ON poikkeuksia.
N37
No huomaa, ettet lukenut. Pöljä.
Ehdota, että antaisi rahat mielummin muille serkuille tai heidän lapsilleen. Jos ei suostu, ota rahat vastaan ja laita ne eteen päin serkun lapsille tai hyväntekeväisyyteen, tai osta tädille vaikka niitä yksityisiä fyssarikäyntejä, tai muuta, johon hän ei itse osaa laittaa rahaa. Tai vaikka vähän parempaa ruokaa. Tädille selvästi tuottaa iloa antaa rahaa, joten miksi tuottaa hänelle pahaa mieltä riitelemällä siitä.
Voin antaa tilinumeroni jos haluat rahoista eroon :)
Jos täti on kerran täysissä järjenvoimissaan, hän saa tehdä rahoillaan mitä haluaa! Esim. antaa sinulle.
Osta niillä rahoilla tädille kauneuspalveluita, terveyspalveluita jne. Älä pidä ja käytä rahoja itse!
Vierailija kirjoitti:
Ehdota, että antaisi rahat mielummin muille serkuille tai heidän lapsilleen. Jos ei suostu, ota rahat vastaan ja laita ne eteen päin serkun lapsille tai hyväntekeväisyyteen, tai osta tädille vaikka niitä yksityisiä fyssarikäyntejä, tai muuta, johon hän ei itse osaa laittaa rahaa. Tai vaikka vähän parempaa ruokaa. Tädille selvästi tuottaa iloa antaa rahaa, joten miksi tuottaa hänelle pahaa mieltä riitelemällä siitä.
Ehkä lapseton täti ei itse halua antaa rahojaan niille perheellisille sukulaisille, joilta ei saa arjessa apua, vaan juuri tälle, joka auttaa?
Kiitos ideoista! Minulla ei kerta kaikkiaan ole energiaa alkaa kaivaa serkkujen yhteys- ja tilitietoja (ei olla niin tekemisissä) ja alkaa jakaa esim 500 euroa tasan noin kymmenelle ihmiselle tai että tekisin itse päätöksen kenelle rahoja jaan. Saati että lähtisin selvittämään mitä kukakin lahjaksi tarvitsee ja ottaisin ristikseni ostokset. Olen niin itsekäs, että sitä en tee, vaikka idea muuten kaunis.
Hänelle ei voi ostaa mitään, koska ei tarvitse mitään ja hänellä on oikeus kieltäytyä vaikka minulla ilmeisesti ei.
Saatan valehdella hänelle, että siirsin hänen tililtään omalleni rahaa. On siellä aina tuhansia euroja rahaa, joten saattaa parin kuukauden päästä unohtaa, mikä summan olisi pitänyt olla. Sen verran ylpeä silti olen, että nolottaa jos kertoo jollekin antaneensa minulle rahaa ja minua hävettää, millaisena ihmisenä minua sitten pidetään.
Toi on alitajuista sun lynttäämistä!! Älä alennu!!
Mun vanhemmat (väkivaltaisia ja narsisteja)
Antoi mulle rahaa väkisin vielä kun menin 30+ ikäisenä hyvin toimeentulevana vielä vähän parempi palkkaiseen työhön. "Voih että saat lapsille jotakin edes ostettua..."
Toivat päivittäin ruokakasseja "Että teillä olisi edes jotakin jääkaapissa" Vaikka olimme juuri käyneet kaupassa, ja sanonut että jääkaappiin ei nyt mahdu enempää. Kerran yrittivät jopa väkisin runnoa omia ruokiaan jääkaappiimme.
Kun tein etätöitä, voihkivat sukulaisille "Voih, kun työttömänä se on.."
Levittivät muille tietoja, kuinka olen köyhä, olen jäämässä mt-ongelmien takia eläkkeelle (tämä ei todellakaan pitänyt paikkaansa!) Yms.
No lopulta laitoin välit poikki kokonaan ja sain jopa lähestymiskiellon poliisin kanssa, koska häirintää oli muutakin.
Suosittelen sinullekin. Ei sinulla ole mitään velvoitetta tähän tätiin. On narsisti, joka haluaa mustamaalata, ja saada sinut näyttämään surkealta muille.. Tiedä mitä muuta hän kertoo sukulaisille, kun että olet "köyhä" ja pahinta on että hän itse uskoo tähän "illuusioonsa"?
Pitää sinua 12-vuotiaan tasolla henkisesti ja lynttää. Kohta et saa ajaa autollakaan, koska "Voi, kun se on sinulle niin vaarallista, loukkaat pian itsesi.."
Pian sinut on maalattu muille mt-ongelmaiseksi, köyhäksi, alkoholistiksi yms. Josta HÄN huolehtii, vaikka tilanne on todellakin toisinpäin.
Tämmöisiä vanhoja sukulaisia kannattaa välttää kun ruttoa.
Ymmärrän ajatuksesi, mutta selkeästi rahan antaminen sinulle ilahduttaa tätiäsi, eli ota ilolla vastaan sinäkin :) Se on ele ennen kaikkea. Voi myös ajatella ennakkoperintöjä sekä kiitoksena huolenpidostasi.
Voihan antaa rahaa eteenpäin vaikka hyväntekeväisyyteen jos tuntuu pahalta makuuttaa tilillä. Hyviä kohteita on satoja, hankalinta on kohteiden valinta.
Älä ainakaan rupea riitelemään. Paha mieli tulee vanhalle ihmiselle.
Halusin aloituksessa korostaa moneen kertaan, että tienaan keskimääräistä enemmän siitä syystä, että kävisi ilmi että epäsuhta pieneen eläkkeeseen on suuri. Olen myös hänelle sen kertonut moneen kertaan.