Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikakaverin stimmailut häiritsee

Vierailija
08.01.2022 |

Oltiin eilen vanhempieni luona käymässä, niin vatkasi jalkaansa ym. ihan jatkuvasti. Isä katsoi aika tuomitsevasti, ja äitikin pyöritteli silmiä. Sanoin vierailun jälkeen, ettei noin voi tehdä vanhempieni luona. Hänellä on joku autismidiagnosi, mutta on itse sanonut, että pystyy vaikuttamaan siihen milloin stimmejä on. On ollut hiljainen sen jälkeen. Jos käyttäytyy vielä noin minun sukulaisten tai ystävien seurassa, niin mitä pitäisi tehdä? On siis muuten ihan ok, käy töissä ym. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
N23

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isä katsoi aika tuomitsevasti, ja äitikin pyöritteli silmiä."

Käyttäytyivätkö vanhempasi tuolla tavalla silloin kun lapsena sairastuit?

Oksennustaudissa oksentelit menemään ja äitisi pyöritteli silmiään ja isä katsoi tuomitsevasti?

Vierailija
22/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan kyllä itsessäni tälläisen jalkojen vatkaajan ja kynän näpsyttelijän stressitilanteessa. Joskus avokonttorissa vieruskaverilta tullut noottia, että please, voisitko lopettaa. Itsehän tätä ei huomaa.

Stimmailija ei ehkä itse tajua kuinka ärsyttävää tuo on lähellä oleville, jos pitäisi keskittyä johonkin.

Koulussa mun edessä istui tuollainen vispaaja. Ihan helkutin rasittavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Isä katsoi aika tuomitsevasti, ja äitikin pyöritteli silmiä."

Käyttäytyivätkö vanhempasi tuolla tavalla silloin kun lapsena sairastuit?

Oksennustaudissa oksentelit menemään ja äitisi pyöritteli silmiään ja isä katsoi tuomitsevasti?

Oksentelulle ei voi mitään mutta stimmailua voi hillitä tai siirtyä vaikka toiseen huoneeseen vispaamaan.

Vierailija
24/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy vaikuttamaan stimmeihin, mutta silti ärsyttää tahallaan vanhempiasi. Tarvitseeko enää muuta sanoa? Hän ei selvästikään pidä sinua minään, korkeintaan pyyhkeenä. Jätä hänet, ansaitset parempaa.

Vierailija
25/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestääkö autistit itse toistensa stimmailuja?

Ehkä kannattaisi pariutua keskenään.

Vierailija
26/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä se vapaaksi susta ja sun perheestä jumalauta

Vierailija
27/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun vanhempiesi tuomitsevuus varmasti pahentaa stimmaamista. Itselläni ei ole autismidiagnoosia, mutta stimmaan enkä huomaa sitä itse. Varmasti itsellänikin piirteitä on, lapseni on autisti, todennäköisesti myös mieheni. Stimmaaminen rauhoittaa hermostuttavassa tilanteessa, itseäni auttaa myös keskittymään, mikä on ehkä paremminkin ADHD-piirre. Esim. Tylsissä palavereissa stimmaaminen auttaa keskittymään itse asiaan, muuten uppoan omiin ajatuksiini.

Vierailija
28/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritseekö stimmaaminen sinua vai vanhempiasi?

Vierailija
29/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti eka poikakaverisi kyseessä? Tuo ei todellakaan ole iso ongelma.

Vierailija
30/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan kyllä itsessäni tälläisen jalkojen vatkaajan ja kynän näpsyttelijän stressitilanteessa. Joskus avokonttorissa vieruskaverilta tullut noottia, että please, voisitko lopettaa. Itsehän tätä ei huomaa.

Stimmailija ei ehkä itse tajua kuinka ärsyttävää tuo on lähellä oleville, jos pitäisi keskittyä johonkin.

Työnantaja voisi myös järjestää minulle oman työhuoneen. Sellaisia olisi, mutta kun avokonttori on niin muodikasta. Sinänsä olen loistava työssäni, joten muut vaan joutuu kärsimään.

Vierailija
31/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsket lopettamaan stimmaamisen, joutuu keskittymään siihen, ettei vain stimmaa, mikä paitsi ahdistaa myös tarkoittaa sitä, ettei mistään normaalista kanssakäymisestä tule yhtään mitään. Noin jännittävässä tilanteessa tuskin itse huomaa edes stimmaavansa.

Vierailija
32/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voisi myös järjestää minulle oman työhuoneen. Sellaisia olisi, mutta kun avokonttori on niin muodikasta. Sinänsä olen loistava työssäni, joten muut vaan joutuu kärsimään.

Juu annetaan sairaille lisää etuoikeuksia ja työnantaja saa kustantaa ne. Tai sitten voitaisiin antaa työnantajalle mahdollisuus potkia sairaat ulos.

Vierailija
33/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsyille avokonttori on kyllä äärimmäisen rasittava paikka. En siellä itsekään pysty mitään töitä tekemään, joten pandemian tuoma etätyö on siunaus.

Vierailija
34/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu annetaan sairaille lisää etuoikeuksia ja työnantaja saa kustantaa ne. Tai sitten voitaisiin antaa työnantajalle mahdollisuus potkia sairaat ulos.

Niin että laitetaan pois työntekijä, joka on oikeasti hyvä työssään ja otetaan tilalle vässykkä, joka ei välttämättä saa mitään aikaiseksi, mutta voidaan unohtaa sinne nurkkaansa näpertelemään - tärkeintähän on, ettei olemassaolollaan häiritse ketään.

Vierailija
35/35 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autsimi ei ole sairaus vaan ihmisen ominaisuus siinä missä vaikkapa vasenkätisyyskin. Nykyään kukaan ei enää yritä pakottaa vasenkätistä oikeakätiseksi kuten ennen vanhaan. Stimmaminen auttaa hermostoa rauhoittumaan, sitä voi yrittää hillitä ja keksiä stimmamisen tapoja, jotka eivät ole niin häiritseviä, mutta kokonaan siitä ei pidä pakottaa pois, siitä on muita haittoja.