Poikakaverin stimmailut häiritsee
Oltiin eilen vanhempieni luona käymässä, niin vatkasi jalkaansa ym. ihan jatkuvasti. Isä katsoi aika tuomitsevasti, ja äitikin pyöritteli silmiä. Sanoin vierailun jälkeen, ettei noin voi tehdä vanhempieni luona. Hänellä on joku autismidiagnosi, mutta on itse sanonut, että pystyy vaikuttamaan siihen milloin stimmejä on. On ollut hiljainen sen jälkeen. Jos käyttäytyy vielä noin minun sukulaisten tai ystävien seurassa, niin mitä pitäisi tehdä? On siis muuten ihan ok, käy töissä ym. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
N23
Kommentit (35)
Joo, jos pystyy kontrolloimaan, mutta ei kontrolloi, niin on aika jännää kyllä. Suosittelen pimppilakkoa, tai etsimään parempaa seuraa.
Osta stimmauslelu sille, fidget spinner tms.
En ymmärtänyt ollenkaan, että mikä ongelmasi on.
Vierailija kirjoitti:
Poikkiksen jalat vatkaa ja kaikilla repee pää.
Siitä tulee muusikko. Ehkä kuuluisakin. Hyvä!
On kokemusta, oma mies naputtelee sormillaan koko ajan, niin että ääni kuuluu. Miksei voi tehdä äänettömästi, niin minäkin omat stimmailuni teen? Kai se ääni on sitten osa sitä stimmailua, mutta välillä ärsyttää.
Mitä haittaa? Mun ex-mies vatkasi ja heilutteli jalkojaan ja joskus käsiäänkin vaikkei ollu mikään autisti. Oli kylläkin rumpali.
Sullahan vaikuttaa olevan mukavat vanhemmat.
Veikkaan tunnelmaa sen verran painostavaksi, että on pakko jotenkin rauhoittaa itseään?
Onko tuo stimmailu joku oikea sana autisteista? Koskaan kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa? Mun ex-mies vatkasi ja heilutteli jalkojaan ja joskus käsiäänkin vaikkei ollu mikään autisti. Oli kylläkin rumpali.
Ja on kuitenkin ex.
En ole (tietääkseni) autisti mutta omaan autistisia piirteitä.
Mua rauhoittaa kun jalka vispaa kädet naputtaa, heijaan itseäni, hyräilen. Poikaystävä ei ole moksiskaan vaikka se vieraiden silmissä oudolta varmaan näyttää.
Jos on noin kamalaa niin päästä poikkeus etsimään ymmärtävämpää seuraa.
Jätä se sika. Jos huomioklikkihuoraa tuolla tavalla vanhempiesi luona niin ulkoruokintaan vain.
Vierailija kirjoitti:
Hänen ongelmansa ovat epäempaattiset, huonokäytöksiset vanhemmat. - Voi olla perinnöllistäkin.
Toi stimmailuhan pahenee, jos on stressaavassa tilanteessa. Tyttöystävän vanhempien tapaaminen menee kyllä kategoriaan stressaava tilanne.
Tunnistan kyllä itsessäni tälläisen jalkojen vatkaajan ja kynän näpsyttelijän stressitilanteessa. Joskus avokonttorissa vieruskaverilta tullut noottia, että please, voisitko lopettaa. Itsehän tätä ei huomaa.
Minä vatkaan silloin kun stressaan ihmisten seurassa enkä viihdy jossakin. Yksin en vatkaa koskaan. Kun olen jossakin vaikka mieheni tai ystävän kanssa ja hän alkaa vatkata (tai muuten liikkua levottomasti), tulee minulla oman kokemukseni vuoksi tarve varmistaa toiselta, että haluaisiko hän meidän lähtevän vaivihkaa jo pois ja usein olen ollut oikeassa.
Kynillä voisi samalla rummuttaa pöytää.
Joskus olin etäpalaverissa, niin vastapuolella oli joku kynärumpali. Se ei tajunnut, että mikrofoni pöydällä vahvisti naputukset moninkertaisesti. Meidän päässä ei sitten muuta kuulunutkaan, kun kynän naputusta. Sinänsä ihan turha palaveri, niin kukaan ei viitsinyt sanoa. Pidätettiin naurua, kun naputus kiihtyi välillä.
Pistä se istumaan johonkin pöydän ääreen niin muut eivät näe jalan vispausta.