Uudet asunnot on ihan mahdoton kalustaa!
Tässä katselen Tampereelta vuokra-asuntoa. Asuin opintojen takia vanhassa 26 neliön kämpässä ja jopa tähän saa enemmän tavaraa kun näihin uusiin asuntoihin, vaikka neliöitä on enemmän. Miten esim. nämä saa mitenkään kalustettua?
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/harmalanranta/kerrostal…
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/niemenranta/kerrostalo/…
Eihän näissä ole mitään järkevää paikkaa sohvalle? Telkkarin saa ehkä yhdelle seinälle. Sohvaksi joku minikokoinen kahden istuttava ja sekin menee just ja just johonkin ikkunan eteen. Ihan hirviyksiä suoraan sanottuna. Eihän tollaisissa halua käydä kuin nukkumassa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas siellä halpaa, alle 700 e ja neliöitä uudessa kämpässä liki 40 m2.
Kalustaminen ei ole ongelma ollenkaan, kunhan tavaraa ei ole liikaa. Tottakai jos sinne pitää saada tungettua kaikki maailman romut, niin vaikeuksia tulee, mutta on hyvä hieman karsia sitä rojumäärää.
Mielestäni tavaraa ei ole liikaa, jos haluaisi saada kaksioon mahtumaan sängyn, sohvan, ruokaryhmän ja jonkun lipaston tai hyllyn, jos ne mahtuvat 30 neliön yksiöönkin.
Ehkä ennen vanhaan, kun kaksio tarkoitti 2 h ja keittiö. Nykyään kaksio on kaksi huonetta, joista toinen on samalla keittiö. Ei kai siihen kaikki tietysti mahdu. Mahtuu tuollaiseen pikkukaksioon pieni ruokapöytä ja pari tuolia, mutta ruokaryhmä voi olla aika monen kokoinen. Ei tuota ole tarkoitettu perheasunnoksi vaan 1-2 hengelle, jolloin sen kokoinen ruokapöytä mahtuu.
Ei noihin mahdu edes ruokapöytää. Tai mahtuu, mutta sitten ei ole tilaa sohvalle tai nojatuolille. Joudut tinkimään sitten niistä. Ja kuten sanoin, mun nykyisessä 26 neliön yksiössä on iso 160cm sänky, tv-taso ja telkkari, pieni ruokapöytä, sohva ja lipasto. Kylppäri on todella pieni, mutta kyllä sinnekin pesukone mahtuu. Parempi että ne neliöt on siellä missä sitä aikaa viettää. Ap.
Kyllä nuo saa sisustettua.
Jos asuisin yksin tai kaksin, ostaisin kaksi supermukavaa nojatuolia, ja niiden väliin pienen pöydän, jolloin sitä voisi käyttää ruokapöytänä ja myös läppäripöytänä. Näin ei erillistä ruokapöytää tai -tuoleja tarvitsisi.
Eikä sohvaakaan, koska sänky on kuitenkin ihan vieressä, ja sinne kun hankkii isoja selkätyynyjä, se toimii myös sohvana.
Telkku sitten joko olkkariin, että voisi nojatuolista katsella tai sitten makkariin.
Sohva mahtuu kylppäriin.
Mut joo, laittaisin sohvan alemmassa keskelle makkarin oviaukkoja, niin että toinen käsinoja siis olisi seinää kohti.
Minulla on leveä kirjahylly, toinen kirjahylly ja digipiano. Ei puhettakaan, että voisin näiden kanssa muuttaa uudisasuntoihin. Asunnoissa ei yksinkertaisesti ole seinätilaa tarpeeksi. Olen muutto-/ostoaikeissa ja tarpeisiini paras pohja on 60-70-luvun kerrostaloasunnoissa.
Varmaan kiinteistövälittäjä vastaa, että sohvan voi laittaa tilanjakajaksi keskelle. Tai tehdä sängystä tyynyillä sohvan, jolta sitten katsotaan televisiota. :-)
Minullakin alle 30 neliön yksiö 60-luvulta. Keittokomero löytyy, eteinen jossa kaappitilaa, wc-kylpyhuone pyykkikonepaikalla, makuualkovi joka on selkeästi erillinen osa huonetilasta. Silti mahtuu hyvin sohva, tietokonepöytä, ruokapöytä, hylly ja muutakin, ja tilaa on yhä jumpata, pyöriä jumppapallon kanssa törmäilemättä, askarrella ja vaikka hankkia vielä joku kalustekin.
Kävin vasta katsomassa vähän isompaa, uutta asuntoa, jossa keittiö oli olohuoneen seinällä, ikkunoita oli yksi ainoa. Wc ja eteinen tuntuivat vievän kaikki neliöt.
Tossa Ekassa mua häiritsee eniten että keittiö on suoraan eteisen jatkeena, ja kylppäristä aukeaa ovi suoraan keitttiötilaan. Eli kaksi likaisinta paikkaa on suoraan yhteydessä tilaan jossa laitetaan ruokaa.
Kalustaminen onnistuu aina jotenkin, eihän yksin asuva tarvitse mitään pitkiä sohvia ja isoja kirjahyllyjä.
Olen katsellut juuri noita samoja asuntoja ja tuo Suvialankaaren (alempi linkki) asunto on aivan mahdoton. Härmälänrannan asunto nyt vielä jotenkin menisi, mutta samoja asioita pähkäilen kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Näin on ja telkkarit ovat nykyisin aivan liian isoja pieniin asuntoihin,ottaa silmiin niiden katsominen. 32 tuumaset riitäisivät.
Tosi pieni kämppä sulla tai sitten elät vielä jotain putkitöllöjen aikaa.
55" 4k television suositeltu katseluetäisyys on 1,8m luokkaa. Heikkolaatuiselle HD, telkulle tosin hiukan yli 2m mutta noita ei kai edes myydä enää missään.
8k pudottaa suositeltua etäisyyttä entisestään mutta unohdetaan ne toistaiseksi kun 8k sisältöä ei ole tarjolla missään. Eikä ihan äkkiä tulekaan olemaan koska ihmissilmän resoluutio ei riitä näkemään eroa 4k ja 8k kuvan välillä ellei istu kirjaimellisesti nenä kiinni 55" ruudussa.
Vierailija kirjoitti:
Näin on ja telkkarit ovat nykyisin aivan liian isoja pieniin asuntoihin,ottaa silmiin niiden katsominen. 32 tuumaset riitäisivät.
Velipoika heitti vitsin ja sanoi että kestää 5 minuuttia lukea ja katsoa kuva laidasta laitaan .
Vierailija kirjoitti:
Minulla on leveä kirjahylly, toinen kirjahylly ja digipiano. Ei puhettakaan, että voisin näiden kanssa muuttaa uudisasuntoihin. Asunnoissa ei yksinkertaisesti ole seinätilaa tarpeeksi. Olen muutto-/ostoaikeissa ja tarpeisiini paras pohja on 60-70-luvun kerrostaloasunnoissa.
Mulla on 50-luvun kolmiossa kaksi kunnollista ruokapöytää; sekä olohuoneessa et keittiössä.
Kun pyydän vieraita veikkaamaan montako neliötä asunnossa on, yleisimmin kuultu arvaus on ”90?”
Oikea vastaus on 68 neliötä.
Niin, alkovillisia yksiöitä sanotaan nykyään kaksioiksi.
Ja äkkiä 33 m2 yksiö satavuotiaassa puutalossa keskustan lähellä tuntuu huippudiililtä.
Tuommosia ne uudet kerrostaloasunnot valitettavasti ovat. Ollaan katseltu uusia kolmioita ja kaikissa tuollainen surkea yhden seinän keittiö joka käy yksiöön yhdelle hengelle mutta että perheasunnoissakin.
Jotkut ovat sitä mieltä, että yksinasuva ei tarvitse sohvaa tai vaikka sitä pöytää/kirjahyllyä. Mulla on elämä, vaikka asunkin yksin. Minulla käy joskus jopa vieraita, enkä halua istuttaa heitä sängylle! Yksinasuvakin voi olla innostunut lukemisesta tai vaikka siitä pianon soitosta. Uskokaa tai älkää. Neliöitä näissäkin asunnoissa on ihan ok, mutta ne vie kylpyhuone ja eteiskäytävä. Kalusteita ei mahdu yhtään ylimääräistä vaan jostain pitää tinkiä. Kyllähän nuo sopii jollekin, joka tosiaan käy asunnossa vaan nukkumassa. Asuu esim. töiden takia tuolla viikot eikä harrasta mitään, mihin tarvitsisi tilaa.
Ei nykyajan ihminen tarvii muuta kuin sängyn jossa tuijottaa puhelimen ruutua. Ei siihen mitään sohvia, telkkareita ja kirjahyllyjä tarvita. Vaatehuoneen pitää olla iso, jotta sinne voi varastoida kaikki statement-vaatteiden massat.
Kylppäritkin on pakko tehdä nykyään esteettömyyden ehdoilla, joten varsinaiselle elämälle ei jää tilaa. Eipä tuolla mitään kokkailla kun tilaa on vähän ja hajut leviää kaikkialle.
Myös kylppärin hajut....
Olen etsimässä uutta kirjahyllyä kun nykyinen yli 20 vuotta vanha hajosi. Enkä luovu kirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat sitä mieltä, että yksinasuva ei tarvitse sohvaa tai vaikka sitä pöytää/kirjahyllyä. Mulla on elämä, vaikka asunkin yksin. Minulla käy joskus jopa vieraita, enkä halua istuttaa heitä sängylle! Yksinasuvakin voi olla innostunut lukemisesta tai vaikka siitä pianon soitosta. Uskokaa tai älkää. Neliöitä näissäkin asunnoissa on ihan ok, mutta ne vie kylpyhuone ja eteiskäytävä. Kalusteita ei mahdu yhtään ylimääräistä vaan jostain pitää tinkiä. Kyllähän nuo sopii jollekin, joka tosiaan käy asunnossa vaan nukkumassa. Asuu esim. töiden takia tuolla viikot eikä harrasta mitään, mihin tarvitsisi tilaa.
No sitten muuttaa isoon asuntoon jonne mahtuu piano ja trampoliini. Problem solved.
Meillä iso talo jota ei itse rakennettu, tämäkin on ihan mahdoton sisustaa. Yläkerrassa viistot katot, seinät kaikkialla rikkonaisia. Tänne ei ole rakennettu säilytystilaa eikä mitään kaappeja saa kun seinissä on joko ikkuna, ovi, valtavat pistorasiamöykyt, valokatkaisijat metrin päässä ovenkarmista, koristeikkunaa jne.
Ollaan myymässä, huomattiin hyvin pian kun tähän muutettiin että talo on niin epäkäytännöllinen ettei tätä edes järkeväksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne kaverit voivat istua sinne tänne sijoitelluila nojatuoleilla. Pakkoko niiden on istua pitkällä sohvalla kylki kyljessä?
Ja omaan makuuni pienemmät, hyvin sijoitellut hyllyköt ovat nätimpiä kuin joku iso kirjahyllynrotisko.
Niissä nojatuoleissa ei voi pötköttää niin kuin sohvalla
Kuka tuommoisessa putkassa haluaa asua?