Onkohan työttömillä toimeentulotuen saajille kohta enää varaa ruokaan kaupassa, kun kaikki kallistuu koko ajan? Tuet eivät juuri nouse...
Mietin tässä kun viikko viikolta tuntuu että jokin tuote kallistuu...Kohta pitää alkaa elää velaksi. Pikevippejä ruokaan.
Kommentit (252)
Onko paikkakunnallasi ruokajonoa? Pääkaupunki seudulla niissä käy todella paljon ihmisiä.
Niin, ei palkka nouse myöskään samassa suhteessa ruokakorin hinnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viime vuonna maailmanlaajuisesti kohtalaisen heikko sato ja samalla valtava tuotantokustannusten nousu, joten pitäisikö työttömän ruoka maksattaa vaikka aasialaisella riisinviljelijällä ja heikentää hänen elintasoaan?
Mielellään näin. Sillä viljelijällä on sentään työ ja ruoatkin tulee omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikkakunnallasi ruokajonoa? Pääkaupunki seudulla niissä käy todella paljon ihmisiä.
Ai että tuntikaupalla pitäisi jonottaa -20 asteessa, ja ehkä jäädä ilman kassia? Tai saada rippeet.
Kyllä ruoan saanti pitää toimeentulotuessa tuarvata
Pienituloisilta pitäisi poistaa ruoan alv. Joku palautussysteemi verottajalle/kelalle toimitettuja ruokakaupan kuitteja vastaan, että sais veroja vastaavan summan toimeentulotukena takaisin.
Itse lyhennän työmarkkinatuesta opintolainaa 100e kuukaudessa. En saa tt-tukea. Ihmettelen aina miten ihmiset jotka saavat täyden tt-tuen ja sitä myötä myös iso osa heidän laskuistaan maksetaan eivät muka pysty ostamaan itselleen ruokaa kaupasta. Ovat kuitenkin kroisoksia verrattuna minuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että tuntikaupalla pitäisi jonottaa -20 asteessa, ja ehkä jäädä ilman kassia? Tai saada rippeet.
Kyllä ruoan saanti pitää toimeentulotuessa tuarvata
Parempi jakaa köyhille kuin heittää menemään.
Olen toimeentulon saaja ja ihan hyvin se toimeentulotuki on riittänyt ruokaan, jos tekee itse ruuan, ei syö eineksiä, ei juo alkoholia tai muita sokerisia juomia saatikka polta tupakkaa.
Olen itse todella kiitollinen siitä pienestäkin rahasta, minkä saan samalla, kun yritän kuntoutua takaisin työelämään selkä- ja jalkavaivojen kanssa.
Ehkä köyhän kannattaisi opetella ostamaan edullisempia ruokia, ei härkis ole mikään subjektiivinen oikeus.
Muistaakseni Joensuussa on tehty "keittokirja" niille, jotka saavat ruokakasseja ja valittavat, että niiden sisällöstä ei saa aikaan mitään oikeaa ruokaa.
Toisaalta työttömien kannattaisi nyt jo tehdä diilejä paikallisten tuottajien kanssa eli vuokrata maapala ja viljellä siinä yhdessä kasviksia, ei monena erillisenä palstana.
Olen jo leikannut hiukseni itse ja seuraavaksi irtisanon salijäsenyyden. Näin se raha sitten siirtyy ruoan ostoon ja pois pienemmiltä yrittäjiltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen toimeentulon saaja ja ihan hyvin se toimeentulotuki on riittänyt ruokaan, jos tekee itse ruuan, ei syö eineksiä, ei juo alkoholia tai muita sokerisia juomia saatikka polta tupakkaa.
Olen itse todella kiitollinen siitä pienestäkin rahasta, minkä saan samalla, kun yritän kuntoutua takaisin työelämään selkä- ja jalkavaivojen kanssa.
Miten alhainen trolli sekoomukselta!
Vierailija kirjoitti:
Ruokakori kallistuu 100% samassa ajassa kun toimeentulotuki nousee 5%
Olin kaukaa viisas ja söin itseni 200-kiloiseksi silloin kun ruokaan oli vielä varaa! Nyt ei haittaa vaikka joutuisin paastoamaan pidempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä köyhän kannattaisi opetella ostamaan edullisempia ruokia, ei härkis ole mikään subjektiivinen oikeus.
Muistaakseni Joensuussa on tehty "keittokirja" niille, jotka saavat ruokakasseja ja valittavat, että niiden sisällöstä ei saa aikaan mitään oikeaa ruokaa.
Toisaalta työttömien kannattaisi nyt jo tehdä diilejä paikallisten tuottajien kanssa eli vuokrata maapala ja viljellä siinä yhdessä kasviksia, ei monena erillisenä palstana.
Itse en suosittele tuota kasviksien kasvatusta, jos rahat ovat vähissä. Yleisemmin Suomessa omien vihannesten kasvatus kesäisin on kalliimpaa, kuin niiden ostamisen kaupasta.
Itse harrastan siis kasviksien kasvatusta, mutta se on enemmänkin harrastus kuin tapa saada halvemmalla ruokaa. Jotta saa tuottoa, ne kasvikset tarvitsevat multaa, ravinteita, vettä ja ne siemenetkin joihin menee suht. hyvä määrä rahaa. Se tuotto / säästö on +-0 ja joskus menee jopa miinukselle, jos hoitaa ne kasvikset väärin. Puhumatta siitä, että monet kasvit pitää esikasvattaa ja niihin pitää ostaa omat laitteet.
Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.
Toimeentulotuen perusosasta on laskennallisesti varattu ravintoon joku 252e eli suunnilleen 8,40e per päivä. Tavallinen kotiruoka ei ole kallista ja inspistä kasvispainotteiseen ruokavalioon löytyy esim. täältä: https://undertian.com/
Juurihan tuet nousivat tässä vuoden alussa. Enemmän kuin ruuan hinta.
Kukaan asunnossa asuva työtön ei ole kuollut ruoan puutteeseen. Yleensä ongelma on liian kallis asunto, lemmikkieläimet tai huono talouden hallinta, jos ruoasta joutuu luopumaan. Tunnen minimituilla asuvia, joilla jää hieman säästöönkin. En silti kadehdi tuota asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan asunnossa asuva työtön ei ole kuollut ruoan puutteeseen. Yleensä ongelma on liian kallis asunto, lemmikkieläimet tai huono talouden hallinta, jos ruoasta joutuu luopumaan. Tunnen minimituilla asuvia, joilla jää hieman säästöönkin. En silti kadehdi tuota asemaa.
Suomessa elää kymmeniätuhansia eläkeläisiä, jotka joutuvat joka kuukausi miettimään ostavatko tarvitsemiaan lääkkeitä vai ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan nousi tänä vuonna reilulla kympillä ja myös työttömyystukiin tuli nosto.
Työmarkkinatuki nousi siis minulla 2,70 euroa 4 viikolta, jos verot on samat kuin viime vuonna (17 %). Juhuuuu!
Ruokakori kallistuu 100% samassa ajassa kun toimeentulotuki nousee 5%