Milloinhan keittiöt tekevät paluun asuntoihin?
Vai onko keittiö / olohuone yhtenä tilana tullut jäädäkseen?
Itse asun satavuotiaassa talossa, jonka suurena etuna pidän sitä, että keittiö on oma huoneensa.
Eikö teitä, joilla on avokeittiö, yhtään häiritse se, että höyryt, hajut, rasvat ja myös ruuanlaiton 'kaaos' levittäydy olohuoneen puolelle?
Tulevatkohan erilliset keittiöt takaisin ainakin isompiin asuntoihin?
Kommentit (127)
Kaikissa kerrostaloissa ja rivitaloissa, joissa olen asunut, on ollut keittiö erillisenä huoneenaan. 50 luvun rintsikassa oli myös keittiö. Nykyisessä kasari kodissa on tupakeittiön tapainen, mutta olohuoneen ja keittiön väliä rajaa hieman pieni väliseinä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksiö, jossa on keittiö oma huoneensa. Ihmettelen todella nyky muotisuuntausta, että keittiö ja koko helkkarin talo pitää olla yhtä avointa tilaa, kalsean kovan tuntuista ja kaikuisaa, laitosmaista. Hyi hyi ja hyi.
Ensimmäinen asuntoni oli yksiö, jossa oli keittokomero liukuovella. Liukuovea pidin yleensä auki, mutta vieraita kestitessä oli kiva saada keittiön kokkauskaaos pois näkyviltä. Minusta se oli aivan ihanasti suunniteltu asunto. Koska huone ja pikkukeittiö olivat rinnakkain, keittokomerossa oli myös ikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksiö, jossa on keittiö oma huoneensa. Ihmettelen todella nyky muotisuuntausta, että keittiö ja koko helkkarin talo pitää olla yhtä avointa tilaa, kalsean kovan tuntuista ja kaikuisaa, laitosmaista. Hyi hyi ja hyi.
Onneksi saan asua yli satavuotiaassa talossa jossa on oma tilansa eri toiminnoille. Ne saa sisustaa kaikki omalla tyylillään, ei tarvi miettiä sopiiko sohva keittiökaapistoon tms.
Vierailija kirjoitti:
Muistan 80-luvulta koulukavereiden luota kerrostalolähiöistä, että niissä asunnoissa oli 3-4 huonetta ja erillinen keittiö. Kai ne asunnot on edelleen paikoillaan sellaisina vai onko otettu seiniä pois?
Ne ”turhat” väliseinät tietysti uusi omistaja ensi töikseen purkaa. Tätä on meidänkin 80-lukulaisessa isossa taloyhtiössä tapahtunut paljon. (Tiedän, koska olen ollut hallituksessa ja tällaiset remontit pitää hyväksyttää.) Veikkaan, että jossain vaiheessa niitä väliseiniä aletaan pystyttää uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saarekekeittiöt eivät ole arkeen sopivia, jos on lapsia tai edes tapana laittaa ruokaa itse. Likaiset astiat lojuvat pöydillä ja tuoksut/kautta hajut aina koko asunnossa. Kiva tietysti illanvietossa, kun isäntäväki voi osallistua keskusteluun keittiössä häärätessä.
Mekin kuviteltiin kun suunniteltiin talon pohjaa just noita illanviettoja ja kokkailuja jutustelun lomassa avokeittiössä. No, käytäntö ainakin meillä on se, että ruoka on aina tehty valmiiksi ennen vieraiden tuloa ja niitäkin käy tosi harvoin :D
Tällä elämänkokemuksella jos tekisi talon, niin tulisi erillinen keittiö. Rakennettiin 2000-l puolivälissä ja nuo avokeittiöt oli aika uusi juttu ja iso hitti silloin. Meillä sentään onneksi jakaa tilaa iso leivinuuni.
Mua on aina huvittanut tää perustelu avokeittiön paremmuudesta. Siis kuinka usein ihmisillä OIKEASTI käy illallisvieraita? Tuskinpa lopulta kovin usein, edes aikana ennen koronaa. Paljon järkevämpää on suunnitella koti omaa arkea varten, eikä silloin tällöin tapahtuvia vierailuja ajatellen. Moni toki kokee avokeittiön parhaaksi ratkaisuksi omassa arjessaan, ja hyvä niin. Mutta miksi niin usein perustellaan avokeittiötä etunenässä illallisvierailla eikä oman arjen tarpeilla?
Näinpä. Ja toinen peruste jota kuulee, on se että pieniä lapsia on helppo pitää silmällä. Kuinka kauan tuokaan vaihe loppujen lopuksi kestää elämässä.
Pikkulapsivaiheessa avokeittiöt ovat oikeasti kätevämpiä, mutta kouluikäisten lasten kanssa se on minusta jo toistepäin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, eikö ihmisillä ole kunnon liesituulettimia?
Kyllä ne vaan käryt leviää vaikka olisi minkälainen tornado imemässä. Etenkin kalaa paistaessa tai kaaliruokia tehdessä. Se nyt vaan on väistämätöntä, että keittiössä syntyy vesihöyryä ja paistamisen käryä. Hyvä liesituuletin auttaa paljon, muttei täysin poista ongelmaa. Suljettu keittiön ovi on yksinkertainen ja tehokas ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vaan käryt leviää vaikka olisi minkälainen tornado imemässä. Etenkin kalaa paistaessa tai kaaliruokia tehdessä. Se nyt vaan on väistämätöntä, että keittiössä syntyy vesihöyryä ja paistamisen käryä. Hyvä liesituuletin auttaa paljon, muttei täysin poista ongelmaa. Suljettu keittiön ovi on yksinkertainen ja tehokas ratkaisu.
Ja se ovi eristää ääntä. Katso siinä telkkaria, kun vieressä huutaa liesituuletin, jääkaappipakastin ja tiskikone. Sitten se telkkarin katsoja lisää ääntä ja kokkaaja hermostuu meluun.
Molemmissa on varmasti puolensa. Nuorena asuin vuoden verran pienessä kerrostalokaksiossa, jossa oli makuuhuone ja olohuoneen yhteydessä keittiö. Jos olisi ollut erillinen keittiö, sitten ei olisi ollut tilaa erilliselle makuuhuoneelle. Jos pitää valita, nukunko vai laitanko ruokaa olohuoneesa, valitsen ruuan laittamisen.
Myöhemmin, kun on ollut varaa asua isommissa asunnoissa, erillinen keittiö on ollut oikein kiva. Itseasiassa toimivin asunto, missä olen asunut, oli 56 m2 1970-luvulla valmistunut kerrostalokaksio. Mahduin hyvin asumaan siellä lapsenkin kanssa, kun jaoin ison olohuoneen kirjahyllyllä ja hyllyn toisella puolella oli mulla 120 cm leveä sänky ja asunnon makuuhuone oli lastenhuone. Siihen aikaan ei tosin tullut kutsuttua ketään päivällisille tai illallisille. Ei olisi ollut varaakaan kokkailla isolle porukalle.
Sen jälkeen olen asunut rivitaloasunoissa, joissa on erillinen keittiö. Nykyisessä asunnossani, jossa olen asunut jo 25 vuotta, olohuoneessa on 12 hengen ruokapöytä ja erillisessä keittiössä 2 hengen ruokapöytä. Keittiö on keskikokoinen, tyypillinen 80-luvun keittiö. En ole halunnut keittiöön isompaa ruokapöytää, koska syön siellä aina yksin. Jääpä enemmän tilaa liikkumiseen ja lisäksi siellä on sopivasti tasoja, kun laittaa isommalle porukalle ruokaa. Olen jo siinä vaiheessa elämänkaartani, että erilaisten sukujuhlien järjestäminen on siirtynyt vanhemmiltani mulle (ja siskolleni), mutta nuorempi sukupolvi perheineen ei ole vielä järjestämisvuorossa (esim joulut, pääsiäiset, itsenäisyyspäivä jne). Totuus on, että kun suku tulee syömään, keittiöni on aika kaaoksessa. En haluaisi, että se kaaos olisi olohuoneessa. Enkä niin, että ruuanlaitto ja tarjottavat pitäisi suunitella siten, että ehtisin siivota ruuanlaittotilat ennen muiden saapumista. Siivoan sitten jälkeenpäin, kun vieraat ovat lähteneet.
Voisin kuitenkin kuvitella asuvani joskus myöhemmin pienemmässä asunnossa, jossa keittiö on olohuoneen yhteydessä. Mutta vasta sitten, kun sukujuhlien järjestäminen on siirtynyt seuraavalle sukupolvelle.
Eivät keittiöt tule takaisin kuin korkeintaan kalliimpiin luksusasuntoihin. Tulee muutaman kympin kalliimmaksi rakentaa väliseinä ja ovi ja se on osittain pois rakennuttajan katteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ovi eristää ääntä. Katso siinä telkkaria, kun vieressä huutaa liesituuletin, jääkaappipakastin ja tiskikone. Sitten se telkkarin katsoja lisää ääntä ja kokkaaja hermostuu meluun.
Ja vieraat käyvät kurkkimassa kattiloihin ja muutenkin ruoankäry ei välttämättä lisää olohuoneessa seurustelun viihtyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä, joilla on avokeittiö, yhtään häiritse se, että höyryt, hajut, rasvat ja myös ruuanlaiton 'kaaos' levittäydy olohuoneen puolelle?
Häiritsee. Tähän asuntoon saisi oikein mielellään saapua jostakin keittiö. (Palaamisesta ei voi puhua, kun ei tässä sellaista ole koskaan ollutkaan.)
Vierailija kirjoitti:
Erillinen keittiö on suurimman osan ajasta hukkaneliöitä. Avokeittiö tuo avaruutta pieneenkin asuntoon.
Juu, ihanaa oli istua ystävän kanssa olohuoneessa mukavia jutellen kun hänen kaksi varhaisteiniään kävi jatkuvasti jotain kolistelemassa keittiössä, joka on rivi kaappeja olohuoneen seinällä. Juttumme katkesi tuon tuostakin kun ihan kaikken ei viitsi lasten kuullen jutella. Sohva oli keskellä lattiaa koska töllö oli ainoalla ehyellä seinänpätkällä. Ystävä sanoi, ettei televisiosta viitsi enää mitään elokuvaa katsoa kun lapsoset jatkuvasti ramppaa keittiössä, nauti siinä sitten elokuvasta.
Oli ihana tulla kotiin, minulla olohuone on viihtymistä ja istuskelua varten ei silakkalaatikon tekemistä eikä lättyjen paistamista varten.
Kaveri on tuosta ahtaasta asumuksestaan maksanut hirveän hinnan. Sanoi, että velkaa olisi vielä kun jää eläkkeelle, mutta aikoi myydä heti kun lapset lähtee. Harmitteli vaan, kun talo on vuokratontilla, että saako myytyä.
Itsekseni mietin, että jaksaako ihmiset pitkään tuota nk. keittiötä. Entiset tupakeittiöt oli ajalla jolloin kaikki elämä oli erilaista. Telkkaria ei ollut ja kun se tuli, ohjelmaa oli muutama tunti illassa ja kaikki katsoivat samaa, kun valikoimaa ei ollut.
Nyt moni joutuu tekemään töitä kotona, kaverikin siinä olohuoneessaan kun makkariin ei mahdu pöytää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen asuntoni oli yksiö, jossa oli keittokomero liukuovella. Liukuovea pidin yleensä auki, mutta vieraita kestitessä oli kiva saada keittiön kokkauskaaos pois näkyviltä. Minusta se oli aivan ihanasti suunniteltu asunto. Koska huone ja pikkukeittiö olivat rinnakkain, keittokomerossa oli myös ikkuna.
Ja tärkeä pointti oli, että sain laittaa yöksi liukuoven kiinni niin, ettei jääkaapin hurina häirinnyt.
Lapseni perhe rakentaa, heidän avokeittiönsä ymmärrän, tila on 60 m2, toisessa päässä on saarekkeen ”eristämä” tilava L-keittiö, sitten on tila isolle ruokapöydälle ja tilan pääty on varattu olohuoneelle. Olohuoneessa katsontasuunta on talon päätyyn ja sivulle ei siis keittiöön. Keittiöön tulee huippulaitteet ja laitteiden hiljaisuuteen on kiinnitetty huomiota. On heille jo toinen talo, ovat itse suunnitelleet ensimmäisessä talossa kerättyjen kokemusten perusteella.
Eli samaa suurta tilaa mutta keittiö ei ole olohuoneessa. Kaikille perheenjäsenille on varattu oma huone, toki vanhemmilla yhteinen. Työhuone rakennetaan autotallin yhteyteen.
Teimme juuri ison keittiöremontin ja mietimme keittiön avaamista olohuoneeseen. Onneksi emme näin tehneet. Laitan paljon ruokaa, meillä käy myös paljon vieraita. Tykkään, kun ruoan käryt pysyvät keittiössä ja oven saa kiinni eikä kaikki ole vieraiden näkyvillä.
Toisaalta sitten loma-asunnossamme on iso avokeittiö, mutta siellä laitetaankin ruokaa vähemmän ja pääosin grillissä ulkona. Ja yleensä koko seinä ulos on auki. Avokeittiöstä on ihana katsella yli meren avautuvaa näköalaa silloin kun kokkailee.
Puolensa kummallakin.
Nykyään kun ruoanlaittotaito on häipynyt ja ruoat tuodaan repussa mopolla, mitä väliä on jos on yhteinen keittiö ja olohuone.
Itse rakastan ruoanlaittoa ja en ikinä hyväksyisi olohuonetta ja keittötä samana huoneena.
Ainoastaan erittäin pienissä asunnoissa voin ymmärtää tämän modernin arkitektuurin.
Vierailija kirjoitti:
On, keittiössä. Ei olohuoneessa.
Keittiön lisäksi toivon ikkunallista kylpyhuonetta. Kylpyhuone pitää pystyä tuulettamaan. Eikä haittaisi, vaikka kylppäristä olisi ovi parvekkeelle.
Vaatehuoneessakin pitäisi olla ikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Erillinen keittiö on suurimman osan ajasta hukkaneliöitä. Avokeittiö tuo avaruutta pieneenkin asuntoon.
Niin varmaan alle 30 neliön yksiöön. Miksi hemmetissä keittiön neliöt ovat "hukkaneliöitä"? Keittiö on talon /asunnon sydän, paras paikka talossa, siellä tehdään ruokaa ja jos sattuu olemaan tilaa ruokapöydällekin (minulla on sellainen keittiö) niin mikäpä sen parempi arikiruokapaikka. Satunnaiset vieraatkin viihtyvät erinomaisen hyvin kodikkaassa keittiössäni jossa puuhellassa palaa näin talvella tuli, lasin läpi näkee liekit ja siinä kaffehetkessä on tunnelmaa. Ruokahuone on erikseen jossa pitkä pöytä ja 8 tuolia. Keittiössä neljälle tuolille sopiva pöytä.