Onko järkeä: myy autonsa ja ottaa leasing-auton?
Olen alkanut miettiä, että auton omistamisesta ei ole taloudellista järkeä. Tarvitsen autoa kuitenkin päivittäin töissä käymiseen, sillä joukkoliikennettä ei täällä päin Suomenmaata ole.
Mitä mieltä: myisin nykyisen suht uuden autoni, kun siitä vielä saisin jotain takaisin, ja ottaisin leasing-auton? Onko kukaan tehnyt näin?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Me miehen kanssa on ajateltu, että kun nykyinen auto ei enää pelitä tai alkaa vaatia liikaa huoltoja, ei enää osteta omaa, mutta tämä nykyinen ajetaan loppuun. Jatkossa liisataan tai vuokrataan. Kumpikaan ei tarvitse autoa töihin kulkemiseen tai työmatkoihin ja julkisilla päästään kulkemaan sukulaisten luo, silloin harvoin kun yleensä käydään ja mihin ei päästä, sitten vuokra-auto. Halvemmaksi tulee.
Ehkä tulee, jos ei huomioi vakuutuksen omavastuuta.
Meille leasing auto olisi maksanut paljon enemmän kuin oman maksaminen. Haluamme katumaasturin ja maksamme omaa pois 300-400/kk+ huollot vuosittain ja muut. Samanlainen leasing auto maksaisi 800-900/kk tai jopa enemmän.
Olen itse tehnyt sen valinnan, että ajan nykyisen polttomoottoriauton loppuun ja otan sitten sähköauton leasingilla. En aio maksaa niin epävarmasta tekniikasta, leasingilla ajaa sen pari vuotta ja autosta pääsee helposti eroon ennen kuin akku pettää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! En välttämättä ajattelekaan onko halvempaa (ks. otsikkoni. Pohdin nimittäin järkevyyttä ja järkevyys ei aina ole synonyymi halvemmalle).
Leasing-vaihtoehdot lienevät nykyään monipuoliset enkä odotakaan mitään hyväntekeväisyyttä.
Ap
Juuri luin avauksesi jossa kysyit, onko taloudellisesti järkevää ja vastasin, että ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! En välttämättä ajattelekaan onko halvempaa (ks. otsikkoni. Pohdin nimittäin järkevyyttä ja järkevyys ei aina ole synonyymi halvemmalle).
Leasing-vaihtoehdot lienevät nykyään monipuoliset enkä odotakaan mitään hyväntekeväisyyttä.
ApJuuri luin avauksesi jossa kysyit, onko taloudellisesti järkevää ja vastasin, että ei.
Auton omistaminenkaan ei ole taloudellisesti järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut yli 10 vuotta kaikki autoni samalta myyjältä ja hän sanoi ihan suoraan ettei kannata ja kertoi minulle mikä on järkevin uusi auto.
Aika jännä juttu, että automyyjä ei suosittele leasing-autoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton vuokraus ei ole yhtään halvempaa, enemmän päinvastoin.
Vuokraus ja leasing on eri asia
Ei oikeasti.
Ideahan on sama, mutta on siinä silti eroa. Mistä saa liisattua auton päiväksi?
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla oli. Minulla on jo 3. leasingauto menossa.
Autoni on pieni ja sen ostohinta uutena n 23000e. Arvo laskee ensimmäisenä vuotena vähintään 3000e, sen jälkeenkin yli 2000e/v . Päälle renkaanvaihdot, huollot, sijaisautot yms
Samaan aikaan maksan leasingmaksua 2520e vuodessa ja se sisältää em kulutkin.
Jään plussalle ja vaivattomuus on mukavaa. Ei tarvitse hätääntyä joka naarmusta ja pelätä että autoa kolhitaan parkkipaikalla. Tarvittaessa auto jopa haetaan kotoa huoltoon jos en ehdi itse viemään
Ja 3v välein on uusi auto alla
Jos on pakko olla uusi auto, voi ollakin järkeä.
Itse ostan leasingistä vapautuvan noin 3-4 vuotta vanhan auton, joka vaikka Ford Focus tapauksessa maksaa noin 10-12 tuhatta, ajettuna reilu 100000 kilometriä. Tuolla ajaa ainakin 400000 kilometriin asti, eli tuossa kymppitonnilla saa noin 300000km ajoa. Olen viimeiset 2 autoa ajanut noin loppuun vähän alle vuosikymmenessä (eka kesti 350000km, toka 420000km - korin ruostuminen lopulta vie paaliin - nyt kolmannessa menossa 380000km).
Yllättävän hyvin ne autot pärjää ihan perushuollolla, eli suodattimet/öljyt aina 20000km välein, tulpat harvemmin, jarrupalat tarvittaessa. Edellisesti suurin hajonnut osa oli starttimoottori, laturikin meni kerran. Nykyisestä on laturi tarvinnut vaihtaa, ja yksi etupyörän laakeri. Mitään muuta en niille tee, korjaus vain tarpeeseen.
Leasaamalla olisin maksanut käsittömättömästi enemmän, mutta tietysti se leasari olisi uudempi auto, jos sellaista kaipaa.
Halpoja kilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Meille leasing auto olisi maksanut paljon enemmän kuin oman maksaminen. Haluamme katumaasturin ja maksamme omaa pois 300-400/kk+ huollot vuosittain ja muut. Samanlainen leasing auto maksaisi 800-900/kk tai jopa enemmän.
Oman auton arvon aleneminen pitää myös huomioida kun kerran vertailee. Mitä uudempana auton ostaa, sitä enemmän voi laskea menoihin kuukautta kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton vuokraus ei ole yhtään halvempaa, enemmän päinvastoin.
Vuokraus ja leasing on eri asia
Ei oikeasti.
Katsoin juuri Hertziltä autoa vuokralle kuukaudeksi, sama auto kuin minulla - 1270e. Leasingmaksu 210e/kk.
On tuossa vähän eroa mun mielestäni
Mulla on leasing- auto johon kuuluu huollot, vara-auto huoltojen ja korjausten ajaksi ja renkaiden vaihdot. Halusin että minulla on aina auto käytettävissä eikä tarvii miettiä huoltoja tai jälleenmyyntiarvoa. Minä vain ajan sillä. Eikä sähköautoa koska en halua etukäteen miettiä missä lataan ja minne asti pääsen. Ei halvin ratkaisu mutta huolettomin kyllä. Aion jatkaa näin jos tulee hyviä leasing-tarjouksia.
Leasing-auto = perusjampan/pirkon pyrkyunelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ketjuun tulee välikäsi, joka ottaa välistä voittoa, niin mitäpä luulet onko halvempaa?
Mikä välikäsi ? Sama kuin asunnon omistaminen tai vuokraus. Ei kannata ostaa sellaista jonka arvo laskee.
Kyllä sinä itse maksat sen leasing-auton arvon alenemisen. Luuletko ettei autoliikkeissä osata laskea? Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole.
Leasing autoa ei osteta eikä myydä, ei ole arvon alenemistakaan eikä ylenemistä.
Pikkuauton käyttöetu n. 300 - 350 e/kk, perheauton 400 - 600 e/kk. Ja sopimuskauden jälkeen kaikki on mennyttä.
Jos uuteen autoon on käsirahaa tai vaihtoauto, niin jopa autoliikkeen kautta saa 36 kk lainan, jonka korko ja lyhennys jää useimmiten alle tuon käyttöedun ja kolmen vuoden jälkeen sinulla on maksettu auto. Sen jälkeen voi valita, vaihtaako uuteen vai ostaako vanhaan uudet renkaat. Ero on vielä selvempi, jos ostat vähän ajetun käytetyn.