Onko järkeä: myy autonsa ja ottaa leasing-auton?
Olen alkanut miettiä, että auton omistamisesta ei ole taloudellista järkeä. Tarvitsen autoa kuitenkin päivittäin töissä käymiseen, sillä joukkoliikennettä ei täällä päin Suomenmaata ole.
Mitä mieltä: myisin nykyisen suht uuden autoni, kun siitä vielä saisin jotain takaisin, ja ottaisin leasing-auton? Onko kukaan tehnyt näin?
Kommentit (35)
Jos ketjuun tulee välikäsi, joka ottaa välistä voittoa, niin mitäpä luulet onko halvempaa?
Laita nyt vähän lukuja eetteriin, niin voidaan miettiä porukalla kannattaako vai ei.
Siis kaikki menot nykyisestä ja siitä mahdollisesta uudesta ja kilometrit sekä käyttötarkoitus.
Hommassa on järkeä jos olet epävarma töiden jatkumisesta ja et pysty heti maksamaan autoa.
Kaksi heikkoustekijää sinulla = joku muu tienaa.
Rautalangasta: leasing-auto tulee kalliimmaksi kuin oma, mutta saattaa olla ”helpompi” vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Jos ketjuun tulee välikäsi, joka ottaa välistä voittoa, niin mitäpä luulet onko halvempaa?
Mikä välikäsi ? Sama kuin asunnon omistaminen tai vuokraus. Ei kannata ostaa sellaista jonka arvo laskee.
Samaa olen miettinyt.
Realistisesti saisin omasta japanilaisesta autostani nyt 13-14 te, tai ainakin 12 te. Hyvin huollettu, uutena ostettu, kilometrejä 75 tkm.
Ei ostaisi omaa vaan liisaisi tuollaisen pikku käppänän pariksi vuodeksi https://www.autoverkkokauppa.fi/melkeinuusi
Ajan vuodessa noin 15 Tkm, etupäässä töihin ja kesällä mökille.
Parin vuoden päästä voi autojen tilanne olla ihan eri (hybridi, sähkö jne.).
Omalla kohdalla oli. Minulla on jo 3. leasingauto menossa.
Autoni on pieni ja sen ostohinta uutena n 23000e. Arvo laskee ensimmäisenä vuotena vähintään 3000e, sen jälkeenkin yli 2000e/v . Päälle renkaanvaihdot, huollot, sijaisautot yms
Samaan aikaan maksan leasingmaksua 2520e vuodessa ja se sisältää em kulutkin.
Jään plussalle ja vaivattomuus on mukavaa. Ei tarvitse hätääntyä joka naarmusta ja pelätä että autoa kolhitaan parkkipaikalla. Tarvittaessa auto jopa haetaan kotoa huoltoon jos en ehdi itse viemään
Ja 3v välein on uusi auto alla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä välikäsi ? Sama kuin asunnon omistaminen tai vuokraus. Ei kannata ostaa sellaista jonka arvo laskee.
Kyllä sinä itse maksat sen leasing-auton arvon alenemisen. Luuletko ettei autoliikkeissä osata laskea? Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole.
Kiitos vastauksista! En välttämättä ajattelekaan onko halvempaa (ks. otsikkoni. Pohdin nimittäin järkevyyttä ja järkevyys ei aina ole synonyymi halvemmalle).
Leasing-vaihtoehdot lienevät nykyään monipuoliset enkä odotakaan mitään hyväntekeväisyyttä.
Ap
Ottaisin sähköauton leasingillä, koska tekniikka niissä kehittyy nyy niin nopeasti, että ei uskalla ostaa vanhentuvaa tekniikkaa omaksi.
Auton vuokraus ei ole yhtään halvempaa, enemmän päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraus ja leasing on eri asia
Me miehen kanssa on ajateltu, että kun nykyinen auto ei enää pelitä tai alkaa vaatia liikaa huoltoja, ei enää osteta omaa, mutta tämä nykyinen ajetaan loppuun. Jatkossa liisataan tai vuokrataan. Kumpikaan ei tarvitse autoa töihin kulkemiseen tai työmatkoihin ja julkisilla päästään kulkemaan sukulaisten luo, silloin harvoin kun yleensä käydään ja mihin ei päästä, sitten vuokra-auto. Halvemmaksi tulee.
Yksi tuttuni otti leasingin oman autonsa myytyä.
Mutta luulisi aloittajankin osaavan käyttää laskinta tai exceliä sen verran että voi laskea onko omalle kohdalleen hyvä vai huono vaihtoehto liisata auto.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraus ja liisaus on eri asia, mutta laskujemme mukaan kun emme tarvitse autoa päivittäin, reissuja varten kannattaa vuokrata, silloin kun julkisia ei kulje. Muutenkin käytetään julkisia aina jos voidaan jo nyt, korona-aikana ei nyt matkustella paljon tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraus ja leasing on eri asia
Ei oikeasti.
Olen ostanut yli 10 vuotta kaikki autoni samalta myyjältä ja hän sanoi ihan suoraan ettei kannata ja kertoi minulle mikä on järkevin uusi auto.
Laskeskelin että liisaus olisi kalliimpaa kuin nykyinen lähes uusi oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä itse maksat sen leasing-auton arvon alenemisen. Luuletko ettei autoliikkeissä osata laskea? Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole.
Periaatteessa asia on toki noin, mutta käytännössä leasing-firmalla voi isona toimijana olla esim. huoltojen suhteen paremmat sopimukset ja se maksaa huolloista vähemmän kuin yksityinen kuluttaja. Ehkä se saa myös monta autoa kerralla ostaessaan myyntihinnastakin jotain alennusta.
Siitä huolimatta on selvää, että keskimäärin leasing-auto tulee pitkällä tähtäimellä kalliimmaksi. Toisaalta sen kustannukset ovat ennakoitavampia eikä käy niin kuin työkaverilleni, jolle tuli yllättäen aika uuteen autoon yli viiden tonnin remontti. Leasing-autossa maksaa siitä, että tietää kulut etukäteen ja riskit kantaa joku muu.
Varmaan joku.