Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en tunne enää nälkää?

Vierailija
29.04.2015 |

Minä en siis tunne juurikaan varsinaista näläntunnetta tyyliin 4-5 tuntia edellisen ruokailun jälkeen. Sen sijaan 7-8 tunnin jälkeen iskee suoraan heikotus ja päänsärky. Tän takia unohdan usein syödä ja havahdun asiaan vasta kun en huimaukselta meinaa pysyä pystyssä. Mistä tällainen voi johtua?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:30"]

No kun silloinkaan ei välttämättä ole nälkä. Olen muksujen kanssa päivät kotona ja on muutakin tekemistä kuin syöminen. Siksi se unohtuu. Yleensä syön aamupalan klo 8.00, lounaan klo 15.00 ja iltapalan klo 22... Eli kaksi kolmesta ateriasta silloin kun muksut nukkuu. Ap

[/quote]

Kyllä aikuiselle riittää kolme ateriaa päivässä, jos ateriat on kunnollisia.
[/quote]
No aamupala on pari leipää, lasi vettä ja kahvi, lounas on taas pari leipää ja ehkä salaatinrääppeet, illalla sitten päivällisruokaa tai se pari leipää jos olen syöny päivällä tuhdimmin.
Ap

Vierailija
22/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita itsellesi ajastin, neljän tunnin välein soimaan ja syöt silloin tai syöt samaan aikaan lasten kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin on tyhmää, kun huonon olon (nälkä?) tullessa palelee ja sitten kun syö, niin palelee entistä enemmän. Ikinä ei ole hyvä. Ap

Vierailija
24/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:43"]Laita itsellesi ajastin, neljän tunnin välein soimaan ja syöt silloin tai syöt samaan aikaan lasten kanssa
[/quote]
Niin, tämähän se olisi se ratkaisu, mutta kaipaan edelleen selitystä, mistä nälättömyys voi johtua? Onko jotenkin hormonaalista? Ap

Vierailija
25/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli syömishäiriön jälkeen sama juttu. Oli hirvittävän vaikeaa päästä normaalin ruokarytmiin kiinni, kun ei ollut tippaakaan nälkä ja silti piti syödä. Nyt kun on rytmissä kiinni ja elimistö on muutoinkin palautunut, on myös näläntunne tullut takaisin. Tiedä sitten mistä johtuu :)

Vierailija
26/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla teki stressi ja masennus tuota.

Vierailija
27/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämä olla joku syömishäiriö? Mistä sen voi tietää? En tullut ajatelleeksikaan tuota... Mitä muita oireita pitäisi olla? Ap

Vierailija
28/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin puuttuu näläntunne lähes kokonaan, joskus saattaa vahingossa mennä vuorokausikin syömättä (jos on kauheasti tekemistä) ja lopulta havahtuu että vissiin kannattaisi syödä jotain kun on niin heikko olo :D Nälkää ei silti tule

Vierailija
29/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:43"]Laita itsellesi ajastin, neljän tunnin välein soimaan ja syöt silloin tai syöt samaan aikaan lasten kanssa [/quote] Niin, tämähän se olisi se ratkaisu, mutta kaipaan edelleen selitystä, mistä nälättömyys voi johtua? Onko jotenkin hormonaalista? Ap

[/quote]

Mitä väliä, mistä se johtuu. Pääasia että panet vaikka sen kellon soimaan, että muistat syödä neljän tunnin välein. On kurjaa, jos pienten lasten äiti odottaa heikotukseen asti ja sitten pyörtyy ja vaikka satuttaa itsensä. :)

Vierailija
30/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:49"]

Voiko tämä olla joku syömishäiriö? Mistä sen voi tietää? En tullut ajatelleeksikaan tuota... Mitä muita oireita pitäisi olla? Ap

[/quote]

En siis tarkoittanut että sulla olisi syömishäiriö. Viittasin lähinnä siihen, että elimistö kaiketi jotenkin tottuu "sitäsuntätä"-ruokarytmiin ja syömättömyyteen, ja lopulta sitä nälkää ei helpolla edes tunne. Kun alkaa taas syödä, säännöllisesti ja kunnollista ruokaa tilanne palautuu normaaliksi.

14

Vierailija
31/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:49"]Minultakin puuttuu näläntunne lähes kokonaan, joskus saattaa vahingossa mennä vuorokausikin syömättä (jos on kauheasti tekemistä) ja lopulta havahtuu että vissiin kannattaisi syödä jotain kun on niin heikko olo :D Nälkää ei silti tule
[/quote]
Joo, ihan sama mulla. Ap

Vierailija
32/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä syön kerran päivässä illalla joskus 10 pintaan, ihan hyvin tässä voidaan.

Vierailija
33/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömättömyys ja liian vähä syöminen aiheuttaa näläntunteen katoamisen. "Pakota" itsesi alussa syömään, ehkä se terve näläntunne palaa pikkuhiljaa.

Vierailija
34/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:52"]

mä syön kerran päivässä illalla joskus 10 pintaan, ihan hyvin tässä voidaan.

[/quote]

Vielä.

Vierailija
35/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:49"]

[/quote]

En siis tarkoittanut että sulla olisi syömishäiriö. Viittasin lähinnä siihen, että elimistö kaiketi jotenkin tottuu "sitäsuntätä"-ruokarytmiin ja syömättömyyteen, ja lopulta sitä nälkää ei helpolla edes tunne. Kun alkaa taas syödä, säännöllisesti ja kunnollista ruokaa tilanne palautuu normaaliksi.

14
[/quote]
OK. Mutta voiko tällaisesta ruokarytmistä olla jotain haittaa ( poislukien tietenkin se heikotus, joka lähtee syömällä)? Tämähän on oikeastaan hirmu näppärää, kun ei tarvitse olla mättämistä jatkuvasti ja kilotkin karisee. Vai? Ap

Vierailija
36/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:49"] Voiko tämä olla joku syömishäiriö? Mistä sen voi tietää? En tullut ajatelleeksikaan tuota... Mitä muita oireita pitäisi olla? Ap [/quote] En siis tarkoittanut että sulla olisi syömishäiriö. Viittasin lähinnä siihen, että elimistö kaiketi jotenkin tottuu "sitäsuntätä"-ruokarytmiin ja syömättömyyteen, ja lopulta sitä nälkää ei helpolla edes tunne. Kun alkaa taas syödä, säännöllisesti ja kunnollista ruokaa tilanne palautuu normaaliksi. 14 [/quote] OK. Mutta voiko tällaisesta ruokarytmistä olla jotain haittaa ( poislukien tietenkin se heikotus, joka lähtee syömällä)? Tämähän on oikeastaan hirmu näppärää, kun ei tarvitse olla mättämistä jatkuvasti ja kilotkin karisee. Vai? Ap

[/quote]

Ei ole haittaa. Toki sun ruuat ei kyllä vastaa ravinnontarvetta. Kiinnitä siihen ennemminkin huomiota.

Vierailija
37/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi olla haittaa. Saatat vahingossa kehittää itsellesi syömishäiriöt (psyyke paskana) ja sen lisäksi puutostiloja (saattaa mm johtaa oosteoporoosiin). Syömishäiriö saattaa hyvin mennä niin että ensiksi syömispuoli mättää ja sitten vava se itse häiriö synty eli psyykekin sairastuu. Ole varovainen. Oikeasti.

Vierailija
38/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin vuosikausia ilman näläntynnetta. Ainoastaan tuo heikotus oli seurana pitkän syömättömyyden jälkeen. Itselläni se ei kyllä johtanut kilojen karisemiseen, päinvastoin hormoonitoiminta ja aineenvaihdunta menivät täydellisesti sekaisin ja kiloja kertyi BMI 34 asti. Sen jälkeen löysin PT:n, jolla oli kokemusta kyseisestä ilmiöstä ja pikkuhiljaa saimme elimistöni taas "sietämään ruokaa". Nykyään syön enemmän kuin koskaan ennen, 2-4 tunnin välein. Minulla on hillitön nälkä aina ennen seuraavaa ruokaa, vaikka edellinen annos olisi mielestäni ollut valtava. Olen laihtunut 20kg 7kk aikana (ensimmäistä kertaa 10 vuoteen, vaikka aiemmin yritin laihtua ties millä kitukuureilla/ kalorilaskennalla/ vhh:lla ja rääkkäämällä elimistöäni tiukalla liikunnalla). 

Olin yksinkertaisesti syönyt liian vähän. Elimistössä oli hätätila. Itse en pitkiin aikoihin pystynyt liikkumaan kunnolla, lihaksissa on aina särkevä maitohappoinen olo. Fyysisitä suoritteista tuli huono olo, aina. Olo oli heikko ja jaksamaton, mieliala alaviereinen. 

En vaihtaisi _ikinä_ entiseen. En enää koskaan syö alle 2000 kacl päivässä :D

Nyt laihdun tällä 2000kacl/ vrk annoksella, vaikka liikun kohtuullisesti max 3 krt/ vko (vähän miten ehtii). 

N 159cm/63kg

Vierailija
39/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:16"]

No voi olla haittaa. Saatat vahingossa kehittää itsellesi syömishäiriöt (psyyke paskana) ja sen lisäksi puutostiloja (saattaa mm johtaa oosteoporoosiin). Syömishäiriö saattaa hyvin mennä niin että ensiksi syömispuoli mättää ja sitten vava se itse häiriö synty eli psyykekin sairastuu. Ole varovainen. Oikeasti.

[/quote]

Perusteletko väitteesi.

Vierailija
40/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös vähän samaa, eli näläntunne ei ole voimakas vaikka olisikin nälkä, ja siirryn suoraan heikotus-vaiheeseen mikäli unohdan syödä. Joskus kun on luomisvimma ja puuhailen jonkun jutun parissa niin unohdan syödä, mutta käytännössä unohdan syödä harvoin. Yleensä syön kaksi-kolme pienehköä ateriaa päivässä, plus aamupala ja iltapala. Olen pieni ja hoikka Bmi20.

Sinun kannattaisi varmaan alkaa syömään säännöllisin kelloajoin ja sellaista ruokaa mistä oikeasti pidät. Kun ruoan eteen näkee hieman vaivaa, se on hyvää ja myös esteettistä ja sitä on nautinto syödä! Itse nautiskelen välillä herkkusalaatilla, jossa on kanaa tms ja jonka laitan kauniisti esille, päälle pinjansiemeniä tai parmesaania..

pidä huolta itsestäsi, sitä jaksaa paljon enemmän kun syö hyvin!

äiti36v