Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en tunne enää nälkää?

Vierailija
29.04.2015 |

Minä en siis tunne juurikaan varsinaista näläntunnetta tyyliin 4-5 tuntia edellisen ruokailun jälkeen. Sen sijaan 7-8 tunnin jälkeen iskee suoraan heikotus ja päänsärky. Tän takia unohdan usein syödä ja havahdun asiaan vasta kun en huimaukselta meinaa pysyä pystyssä. Mistä tällainen voi johtua?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:34"]

En edes jaksa luetella miten paljon teet haittaa kyseisellä toiminnalla itsellesi. En tiedä minkä kokoinen olet tms. mutta vaikka et tuntisikaan nälkää on tärkeää syödä säännöllisin väliajoin monta ateriaa päivässä, sillä vaurioitat pidemmän päälle hyvin paljon elimistöäsi. Nälän tunteen puuttuminen johtuu mm. siitä, että elimistö alkaa liian vähäisellä syömisellä käyttää mm. kehon rasvavarastoja sekä lihaksia energianlähteenään. Lisäksi liian vähäinen syöminen haittaa mm. hormoonitoimintaa sekä aivojen toimintatapaa. Usko pois, mutta sinun todella kannattaa muistaa syödä ja mikä tärkeintä laadukkaasti ja säännöllisesti. Ja muista myös liikkua! Söin aikoinaan itsekin 1-3 ateriaa päivässä ja elin hyvin vähällä ruoalla ja liikuin lisäksi paljon. Tarkoituksenani olla laiha luuranko. Nyt elän ja voin paljon paremmin kun olen laittanut liikunta ja ruokailutottumukset tasapainoon. Syön toki paljon enemmän kuin ennen, mutta se myös näkyy positiivisesti ulospäin. En enää ikinä halua entistä elämääni takaisin, aina oli vetämätön olo eikä päässä pyörinyt kuin viisarit. Oikeastaan syömisrytmin muuttaminen muutti ihan koko elämäni jopa ihmissuhteista lähtien. Siitä ei nyt tämän enempää.

[/quote]

Harvoin syöminen ei tarkoita vähän syömistä. Syödä voi säännöllisesti, vaikka söisi harvoin.
[/quote]
Voi, mutta keho käyttää energiaa parhaiten kun se saa sitä kolmen tunnin välein eikä verensokeri pääse liiaksi laskemaan. Syömällä kolme ateriaa päivässä tulet helposti syöneeksi liian paljon kerralla ja se voi väsyttää koska verensokeri pomppaa yhtäkkiä liian korkealle. Lisäksi liian suuri määrä ruokaa kerralla on haitaksi sisäelimille, jotka muuttavat ruoan energiaksi.

Vierailija
2/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:34"] En edes jaksa luetella miten paljon teet haittaa kyseisellä toiminnalla itsellesi. En tiedä minkä kokoinen olet tms. mutta vaikka et tuntisikaan nälkää on tärkeää syödä säännöllisin väliajoin monta ateriaa päivässä, sillä vaurioitat pidemmän päälle hyvin paljon elimistöäsi. Nälän tunteen puuttuminen johtuu mm. siitä, että elimistö alkaa liian vähäisellä syömisellä käyttää mm. kehon rasvavarastoja sekä lihaksia energianlähteenään. Lisäksi liian vähäinen syöminen haittaa mm. hormoonitoimintaa sekä aivojen toimintatapaa. Usko pois, mutta sinun todella kannattaa muistaa syödä ja mikä tärkeintä laadukkaasti ja säännöllisesti. Ja muista myös liikkua! Söin aikoinaan itsekin 1-3 ateriaa päivässä ja elin hyvin vähällä ruoalla ja liikuin lisäksi paljon. Tarkoituksenani olla laiha luuranko. Nyt elän ja voin paljon paremmin kun olen laittanut liikunta ja ruokailutottumukset tasapainoon. Syön toki paljon enemmän kuin ennen, mutta se myös näkyy positiivisesti ulospäin. En enää ikinä halua entistä elämääni takaisin, aina oli vetämätön olo eikä päässä pyörinyt kuin viisarit. Oikeastaan syömisrytmin muuttaminen muutti ihan koko elämäni jopa ihmissuhteista lähtien. Siitä ei nyt tämän enempää. [/quote] Harvoin syöminen ei tarkoita vähän syömistä. Syödä voi säännöllisesti, vaikka söisi harvoin. [/quote] Voi, mutta keho käyttää energiaa parhaiten kun se saa sitä kolmen tunnin välein eikä verensokeri pääse liiaksi laskemaan. Syömällä kolme ateriaa päivässä tulet helposti syöneeksi liian paljon kerralla ja se voi väsyttää koska verensokeri pomppaa yhtäkkiä liian korkealle. Lisäksi liian suuri määrä ruokaa kerralla on haitaksi sisäelimille, jotka muuttavat ruoan energiaksi.

[/quote]

Verensokeri ei pomppaa mihinkään, jos syö sellaista ruokaa, joka ei sitä nosta. Hanki tietoa ravinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän aika paljon ravinnosta, olen opiskellut ravitsemustiedettä yliopistossa. Toki voit vaikuttaa ravinnon laadulla verensokerin heilahtelun määrään. 3 kertaa päivässä syöminen ei silti todellakaan ole minkään ravitsemusopin mukaista, hoten hankipa tietoa asiasta ensin ihan itse ennen kuin minulle alat viisastelemaan.

Vierailija
4/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko kuitenkin tarpeeksi vettä? Tuntuu kuin elimistösi olisi jonkinlaisella paasto/säästöliekillä. Jollet anna kehollesi tarvittavaa energiaa, puutostiloja vitamiinien ja hivenaineiden suhteen on mitä ilmeisemmin myöhemmin tulossa. Ennustan sulle vaikeita aikoja vatsan toiminnan kanssa. Siteeraan tähän suosikki ohjelmastani, Kape Aihisen kommentin, johon tykästyin. Jollet syö, sairastut. Hän ei paasannut, sanoi sen vain omalla lempeällä tyylillään.

Vierailija
5/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:57"]

Tiedän aika paljon ravinnosta, olen opiskellut ravitsemustiedettä yliopistossa. Toki voit vaikuttaa ravinnon laadulla verensokerin heilahtelun määrään. 3 kertaa päivässä syöminen ei silti todellakaan ole minkään ravitsemusopin mukaista, hoten hankipa tietoa asiasta ensin ihan itse ennen kuin minulle alat viisastelemaan.

[/quote]

Et kuitenkaan ole paljonkaan oppinut.

Vierailija
6/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:29"]Juotko kuitenkin tarpeeksi vettä? Tuntuu kuin elimistösi olisi jonkinlaisella paasto/säästöliekillä. Jollet anna kehollesi tarvittavaa energiaa, puutostiloja vitamiinien ja hivenaineiden suhteen on mitä ilmeisemmin myöhemmin tulossa. Ennustan sulle vaikeita aikoja vatsan toiminnan kanssa. Siteeraan tähän suosikki ohjelmastani, Kape Aihisen kommentin, johon tykästyin. Jollet syö, sairastut. Hän ei paasannut, sanoi sen vain omalla lempeällä tyylillään.
[/quote]
No en kyllä oikein juokaan. Ehkä sen kaksi tai puolitoista lasillista päivässä. Tuntuu vaan etten ehdi lasten ja kodin hoitamisesta tehdä mitään itseeni liittyvää. Ja nyt on tosiaan tullut myös vähän pöhköjä ajatuksia eri ruokia kohtaan, esim. pastaa on vaikea syödä vaikka se olisikin täysjyväpastaa, en tykkää oikein leipoakaan, kun siihen tulee sokeria ja vehnää. Siksi ajattelinkin, että olisi hienoa, ettei nykyistä ruokarytmiä tarvitsisi muuttaa. Joku kysyi mittojani, olen 168cm ja 61kg. Kiloja on kolmesta raskaudesta vielä kolme ylimääräistä jäljellä ja jotenkin haaveilen, että saisin ne tiputettua. Ehkäpä siitä tulee nuo ruokaällötykset. Ap

Vierailija
7/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:29"]Juotko kuitenkin tarpeeksi vettä? Tuntuu kuin elimistösi olisi jonkinlaisella paasto/säästöliekillä. Jollet anna kehollesi tarvittavaa energiaa, puutostiloja vitamiinien ja hivenaineiden suhteen on mitä ilmeisemmin myöhemmin tulossa. Ennustan sulle vaikeita aikoja vatsan toiminnan kanssa. Siteeraan tähän suosikki ohjelmastani, Kape Aihisen kommentin, johon tykästyin. Jollet syö, sairastut. Hän ei paasannut, sanoi sen vain omalla lempeällä tyylillään. [/quote] No en kyllä oikein juokaan. Ehkä sen kaksi tai puolitoista lasillista päivässä. Tuntuu vaan etten ehdi lasten ja kodin hoitamisesta tehdä mitään itseeni liittyvää. Ja nyt on tosiaan tullut myös vähän pöhköjä ajatuksia eri ruokia kohtaan, esim. pastaa on vaikea syödä vaikka se olisikin täysjyväpastaa, en tykkää oikein leipoakaan, kun siihen tulee sokeria ja vehnää. Siksi ajattelinkin, että olisi hienoa, ettei nykyistä ruokarytmiä tarvitsisi muuttaa. Joku kysyi mittojani, olen 168cm ja 61kg. Kiloja on kolmesta raskaudesta vielä kolme ylimääräistä jäljellä ja jotenkin haaveilen, että saisin ne tiputettua. Ehkäpä siitä tulee nuo ruokaällötykset. Ap

[/quote]

Sä et tarvitse mihinkään pastaa, et edes täysjyvää, etkä sokeria ja vehnää. Oikeaa ruokaa tarvitset.

Vierailija
9/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:29"]Juotko kuitenkin tarpeeksi vettä? Tuntuu kuin elimistösi olisi jonkinlaisella paasto/säästöliekillä. Jollet anna kehollesi tarvittavaa energiaa, puutostiloja vitamiinien ja hivenaineiden suhteen on mitä ilmeisemmin myöhemmin tulossa. Ennustan sulle vaikeita aikoja vatsan toiminnan kanssa. Siteeraan tähän suosikki ohjelmastani, Kape Aihisen kommentin, johon tykästyin. Jollet syö, sairastut. Hän ei paasannut, sanoi sen vain omalla lempeällä tyylillään. [/quote] No en kyllä oikein juokaan. Ehkä sen kaksi tai puolitoista lasillista päivässä. Tuntuu vaan etten ehdi lasten ja kodin hoitamisesta tehdä mitään itseeni liittyvää. Ja nyt on tosiaan tullut myös vähän pöhköjä ajatuksia eri ruokia kohtaan, esim. pastaa on vaikea syödä vaikka se olisikin täysjyväpastaa, en tykkää oikein leipoakaan, kun siihen tulee sokeria ja vehnää. Siksi ajattelinkin, että olisi hienoa, ettei nykyistä ruokarytmiä tarvitsisi muuttaa. Joku kysyi mittojani, olen 168cm ja 61kg. Kiloja on kolmesta raskaudesta vielä kolme ylimääräistä jäljellä ja jotenkin haaveilen, että saisin ne tiputettua. Ehkäpä siitä tulee nuo ruokaällötykset. Ap

[/quote]

Sä et tarvitse mihinkään pastaa, et edes täysjyvää, etkä sokeria ja vehnää. Oikeaa ruokaa tarvitset.
[/quote]
Lihaa ja kasviksia? Niitä mä lähinnä syönkin sekä valtavasti ruisleipää. Mutta perheellä syödään usein jotain pastaa, kun lapset syö sitä mielellään. Ap

Vierailija
10/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua ihana-äiti ap. Kaikesta huokuu, että rakastat ja huolehdit lapsistasi. Pituus/paino vaikuttaa ihan hyvältä.  Mikäli olet kovin hentorakennteinen ja haluat olla hoikempi, putoaa paino mitä ilmeisemmin vielä jonkin verran, kun kelit lämpenevät ja pääsette ulos leikkimään. Nythän on kesä vasta tulossa. Toivotan mitä parhainta vointia itsellesi ja perheellesi.

Nappaa nyt jotain välipaloja päivän mittaan :) vaikkapa lasillinen mustikkakeittoa.tmv.  

Terveisin vierailija 38

Vierailija
11/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosi ei toimi normaalilla tavalla. Normaali nälän tunne ja vatsan kurina viittaavat terveeseen suolistoon. Miksi suolistosi ei toimi kunnolla? Siihen en osaa vastata. Liikutko tarpeeksi? Syötkö tarpeeksi kuituja?

Vierailija
12/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:36"]

29 vielä jatkaa, että tuo palelu onkin merkki siitä ettei syö tarpeeksi... Aerobista liikuntaa ja monipuolista (ruokaympyrän mukaista) ravintoa tarpeeksi niin keho alkaa toimia! 

[/quote]

Palelu voi johtua myös laihuudesta, sairaudesta, hormonaalisista asioista (ihan jo peruskuukautiskierrossakin), veren pakenemisesta mahaan syömisen jälkeen jne...

Vierailija
13/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kuuden tunnin jälkeen.

Vierailija
14/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun silloinkaan ei välttämättä ole nälkä. Olen muksujen kanssa päivät kotona ja on muutakin tekemistä kuin syöminen. Siksi se unohtuu. Yleensä syön aamupalan klo 8.00, lounaan klo 15.00 ja iltapalan klo 22... Eli kaksi kolmesta ateriasta silloin kun muksut nukkuu.
Ap

Vierailija
15/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysymys niille, jotka asiasta jotain tietävät: voiko tämmöisestä ruokarytmistä olla jotain haittaa? Pitäisikö yrittää korjata jotenkin?
Ap

Vierailija
16/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä muksut syö? Musta tuntui kotona ollessa että koko ajan sai olla vääntämässä syötävää.

Vierailija
17/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:25"]

Minä en siis tunne juurikaan varsinaista näläntunnetta tyyliin 4-5 tuntia edellisen ruokailun jälkeen. Sen sijaan 7-8 tunnin jälkeen iskee suoraan heikotus ja päänsärky. Tän takia unohdan usein syödä ja havahdun asiaan vasta kun en huimaukselta meinaa pysyä pystyssä. Mistä tällainen voi johtua?

[/quote]

Mahdollisesti tyhmyydestä?  Normaalilla järjellä varustettu ihminen syö silloin kuin on tarve. Ja osaa ennakoida heikotuksen tilan. 

Se tietysti vaihtelee yksilökohtaisesti. Itse pystyn olemaan vaikka vuorokauden syömättä ilman mitään "heikotusta". 

-nainen 32v, BMI 22

Vierailija
18/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muksuthan ne juuri syökin, mutta ruokailuhetket vaativat minulta kaksi kättä yksi vauvan ja toinen taaperon syöttämiseen, joten ajattelen aina syöväni myöhemmin, kun on rauhallisempaa. En siis yritäkään syödä samaan aikaan.
Ap

Vierailija
19/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:25"]

[/quote]

Mahdollisesti tyhmyydestä?  Normaalilla järjellä varustettu ihminen syö silloin kuin on tarve. Ja osaa ennakoida heikotuksen tilan. 

Se tietysti vaihtelee yksilökohtaisesti. Itse pystyn olemaan vaikka vuorokauden syömättä ilman mitään "heikotusta". 

-nainen 32v, BMI 22
[/quote]
Tuo ennakointi on juuri vaikeaa, voin ihan hyvin, kunnes huono olo tulee ihan puskista. Ja silloin muistan että edellisestä ruoasta onkin juuri se 7-8 tuntia :/ ja jotenkin en osaa syödä jos ei ole nälkä...
Ap

Vierailija
20/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:30"]

No kun silloinkaan ei välttämättä ole nälkä. Olen muksujen kanssa päivät kotona ja on muutakin tekemistä kuin syöminen. Siksi se unohtuu. Yleensä syön aamupalan klo 8.00, lounaan klo 15.00 ja iltapalan klo 22... Eli kaksi kolmesta ateriasta silloin kun muksut nukkuu. Ap

[/quote]

Kyllä aikuiselle riittää kolme ateriaa päivässä, jos ateriat on kunnollisia.