Lasten harrastusten yhteiskuljetukset / varoituksen sana
Hyvin usein perheet ryhtyvät yhdistelemään lasten harrastusten kuljetuksia. Varsinkin urheiluharrastuksissa niitä treenejä ja pelejä on todella paljon ja kuljetustarpeita jopa 5 krt / vko. Ihan järkevää, että vaikka kolmen perheen kanssa yhdistetään kuljetukse, yksi vie maanantaina, toinen keskiviikkona, kolmas perjantaina jne.
Ja tähän moni lähteekin. Mutta kun ei se sitten menekään niin.... Yhtäkkiä huomaat olevasi lähes aina se kuljettaja, koska muille ei ikinä sovi. Omat aikataulut useamman lapsen harrastusten kanssa ovat todella tiukat, puhumattakaan töistä ja ruuhkaisista työmatkoista.
Usein ensimmäinen merkki tällaisesta on se, että vakiokuljetusvuoroja ei suostuta sopimaan, vaan jokainen kuljetuskerta sovitaan erikseen. Harrastuspäivänä tulee sitten viestejä että "kuka vie?", "kuka hakee?", "ehtiikö joku?". Ja taas tulee liuta selostuksia kun on niin kiire ja pitää kaupassakin käydä ja kun mieskin tarvitsee autoa jnejnejne.
Alussa tuohon ei kiinnitä huomiota, ajattelee vain että noh, minä pystyn kuljetuksen hoitamaan jotenkin, joten hoidan. Kyllä ne kaverit sitten hoitaa varmasti osansa. Kunnes eräänä päivänä huomaat, että taas tulet töistä tukka putkella, haet nuorimmaisen hoidosta, et ehdi laittaa ruokaa lapsille, nopea välipala, sitten autoon (myös se nuorin jota ei voi yksin jättää) hakemaan kaupungin toiselta laidalta sitä yhtä lasta ja kolmannelta laidalta sitä toista lasta. Ja vanhempansa istuvat kotona ja vilkuttelevat ja "kiva kun taas viet".
Mä olen joutunut tähän, hyvää hyvyyttäni ja tyhmyyttäni. Vaan nyt se on loppu. Vien tasan joka kolmannen kerran ja jos ei muut hoida omia vuorojaan niin vien jollain varjosyyllä vain omani.
Nyt sitten on toisen lapsen toisen harrastuksen vanhemmat alkaneet vaatia kimppakyytejä. Ehdottipa yksi äiti että veisin aina heidän lapsensa, siis aina. Ja auto heillä kyllä on, ihan käytettävissä, ja aikaakin on, vaan kun ei viitsi. Sanoin heti ei. Ei mitään kimppakyytejä eikä kuljetuspalveluja. Ja koko ajan tulee kyydin ruinaajia, ja taas pitää ajoittaa omat tulemiset ja menemiset siten että haet lapset ympäri kylää ennen treenejä ja palautat treenien jälkeen. Aikaa menee siis noin 45 min. ylimääräistä.
Nyt minulla on natsi maine kun en suostu näihin toisen lapsen kimppoihin lähtemään mukaan. "Onpa se itsekäs, joustamaton". Joo, olen. Se on loppu nyt.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:55"]Meillä ei ole harrastekuskauksia. Mutta jos nuorten pitää päästä jonnekin, olen minä se, joka kuskaan ja haen. Vuosia on lapsen kaverit kulkeneet kyydissä leffaan ja joka paikkaan ja kertaakaan ei ole tullut kyytirahaa. Minä kyllä kuskaan oman lapseni, mutta joskus olen ihmetellyt, että miksi kenenkään muun lapsen vanhemmat eivät viitsi omiaan viedä ja hakea mistään. Toinen, että kertaakaan ei ole vanhemmille tullut mieleenkään maksaa minulle bensarahaa. Asumme sen verran kaukana kaikesta, että bussit kulkevat vähän huonosti, joten jos haluavat kyytiä, niin viedään omalla autolla. No toisaalta, ei tätä enää kauaa kestä. Kohta muuttavat omilleen. Ja olen ajatellut sitäkin, että näiden muiden vanhemmat eivät tiedä, mitä ovat menettäneet, kun eivät ole viettäneet omien nuorten kanssa aikaa. Näiden nuorten kanssa on tullut vuosien varrella todella hyvät välit, kun ovat vuosia kulkeneet meillä ja minun kyydissä. Ovat kertoneet omista ongelmistaan minulle paljon enemmän, mitä ikinä omille vanhemmilleen. Kun tulevat meille kylään, käyvät aina jututtamassa minua ensin ja sitten vasta siirtyvät nuoren huoneeseen. Moni on sanonut omalle nuorelleni, että voi kun heidän äitinsä olis yhtä ihana kun sun äiti on. Onhan tässä vuosien varrella jopa sattunut juttuja, että kun nuoren kaveri on vaikeuksissa, on soittanut minulta apua ennemin kuin omilta vanhemmiltaan. Olen lähtenyt yöllä sitten hakemaan kylmissään olevaa oman nuoren kaveria kotiin, kun ei ole uskaltanut omille vanhemmilleen soittaa. Tuonut meille ja peitellyt lämpimään nukkumaan. Olkaa kiinnostuneita niiden nuortenne elämästä. Ei ne teinit vielä niin itsenäisiä ole, etteivätkö kaipaisi vanhempiensa huomiota ja kiinnostusta elämästään. [/quote] Olikohan vähän liiottelua?
[/quote]
Miksi liioittelisin jollekin anonyymille palstalle. En jaksaisi vaivautua sellaisen takia. Ihmettelen vain joidenkin nuorten vanhempien välinpitämättömyyttä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:55"]Meillä ei ole harrastekuskauksia. Mutta jos nuorten pitää päästä jonnekin, olen minä se, joka kuskaan ja haen. Vuosia on lapsen kaverit kulkeneet kyydissä leffaan ja joka paikkaan ja kertaakaan ei ole tullut kyytirahaa. Minä kyllä kuskaan oman lapseni, mutta joskus olen ihmetellyt, että miksi kenenkään muun lapsen vanhemmat eivät viitsi omiaan viedä ja hakea mistään. Toinen, että kertaakaan ei ole vanhemmille tullut mieleenkään maksaa minulle bensarahaa. Asumme sen verran kaukana kaikesta, että bussit kulkevat vähän huonosti, joten jos haluavat kyytiä, niin viedään omalla autolla. No toisaalta, ei tätä enää kauaa kestä. Kohta muuttavat omilleen. Ja olen ajatellut sitäkin, että näiden muiden vanhemmat eivät tiedä, mitä ovat menettäneet, kun eivät ole viettäneet omien nuorten kanssa aikaa. Näiden nuorten kanssa on tullut vuosien varrella todella hyvät välit, kun ovat vuosia kulkeneet meillä ja minun kyydissä. Ovat kertoneet omista ongelmistaan minulle paljon enemmän, mitä ikinä omille vanhemmilleen. Kun tulevat meille kylään, käyvät aina jututtamassa minua ensin ja sitten vasta siirtyvät nuoren huoneeseen. Moni on sanonut omalle nuorelleni, että voi kun heidän äitinsä olis yhtä ihana kun sun äiti on. Onhan tässä vuosien varrella jopa sattunut juttuja, että kun nuoren kaveri on vaikeuksissa, on soittanut minulta apua ennemin kuin omilta vanhemmiltaan. Olen lähtenyt yöllä sitten hakemaan kylmissään olevaa oman nuoren kaveria kotiin, kun ei ole uskaltanut omille vanhemmilleen soittaa. Tuonut meille ja peitellyt lämpimään nukkumaan. Olkaa kiinnostuneita niiden nuortenne elämästä. Ei ne teinit vielä niin itsenäisiä ole, etteivätkö kaipaisi vanhempiensa huomiota ja kiinnostusta elämästään. [/quote] Olikohan vähän liiottelua?
[/quote]
Miksi liioittelisin jollekin anonyymille palstalle. En jaksaisi vaivautua sellaisen takia. Ihmettelen vain joidenkin nuorten vanhempien välinpitämättömyyttä.
[/quote]
Anteeksi, taisin liioitella. Yhden kerran nuoreni on saanut kyydin kaverin isältä. Maksoi 10 euroa bensarahaa siitä kyydistä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:22"]
Tampere myöskin. En omista autoa eikä ole koskaan tarvinnut kuskata, julkisilla pääsee erittäin näppärästi. Lasten harrastukset on lasten harrastuksia, ei vanhempien. Miksei voi valita sellaista tekemistä, mikä on kulkuyhteyksien varrella?
[/quote]
Heh. Asumme Oulussa, mutta 15 km keskustasta. Harrastus oli alunperin kaupunginosan sisäinen juttu. Piti päästä ihan pyörällä ja kävellne kulkemaan. Koululla todettiin hometta, joten talvinen harrastuvuoro siirtyi jo ekaluokkalaisella 12km päähän, kesävuoro olikin sitten jo 16km päässä. Eikä julkiset kulje sinne päinkään. En oikein tiedä, mikä harrastus laspelle olisi pitänyt keksiä, että pääsisi kulkemaan julkisilla. Linja-autobongaus?
Toinen tosin harrastaa ratsastusta ja pystyy pyöräilemään tallille. Sinnekään ei millään julkisilla pääsisi.
Lasten harrastukset on lasten harrastuksia, mutta esim. jalkapallo ja jääkiekko voi vähänkin vanhemmalla lapsella olla melkein missä päin kaupunkia tahansa. Ja joka päivä eri paikassakin. Ihan tuuripeliä on harrastusvuorojen saanti. Lisäksi lapsi on lajinsa edustusjoukkueessa, johon tulee lapsia ympäri pitäjää, millään ei voisi olla edes mahdollista löytää sellaista harrastuspaikkaa, jonne kaikki pääsisivät julkisilla tai edes pyörällä.
Systeemi uusiksi ja kaikille vuorot. Jos ei onnistu niin sitten viette vain oman lapsenne.
Meillä alkoi onnistua muillakin se kuskailu kun oli kaikilla vuorot tiedossa. Toisen lapsen tapauksessa treenit 3krt/vk, ja mukana tulee aina myös hänen kaverinsa sillä perheellä on vain yksi auto. Maksavat bensarahaa 50€/kk), minä hoidan kyydit. Kaikki tyytyväisiä.
Minä tosin nyt olen nuorimmaisen kanssa kotona, joten mulla on ns. aikaa kuskata.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:22"]
Tampere myöskin. En omista autoa eikä ole koskaan tarvinnut kuskata, julkisilla pääsee erittäin näppärästi. Lasten harrastukset on lasten harrastuksia, ei vanhempien. Miksei voi valita sellaista tekemistä, mikä on kulkuyhteyksien varrella?
[/quote]
Miksi pitäisi? Meillä lapset harrastavat sitä mitä haluavat, eikä sitä, mitä sattuu olemaan täällä lähiössä hyvien yhteyksien päässä. Eikä kyse ole mistään eksoottisesta, toista joudun kuskaamaan kuvataidekouluun ja toista yleisurheiluharjoituksiin.
En siis valita kuskaamisesta sinänsä, mutta vaikka se olisi minulle lempiharrastus (mitä se ei ole, mutta suhteessa kohtuullinen vaiva), en silti hyväksyisi siipeilyä, ihan oikeudenmukaisuuden periaatteen takia.
Joten sikäli inttämisenne lasten harrastuspaikoista ja kulkumenetelmistä on täydellisen sivuseikka.
28