Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten harrastusten yhteiskuljetukset / varoituksen sana

Vierailija
29.04.2015 |

Hyvin usein perheet ryhtyvät yhdistelemään lasten harrastusten kuljetuksia. Varsinkin urheiluharrastuksissa niitä treenejä ja pelejä on todella paljon ja kuljetustarpeita jopa 5 krt / vko. Ihan järkevää, että vaikka kolmen perheen kanssa yhdistetään kuljetukse, yksi vie maanantaina, toinen keskiviikkona, kolmas perjantaina jne.

Ja tähän moni lähteekin. Mutta kun ei se sitten menekään niin.... Yhtäkkiä huomaat olevasi lähes aina se kuljettaja, koska muille ei ikinä sovi. Omat aikataulut useamman lapsen harrastusten kanssa ovat todella tiukat, puhumattakaan töistä ja ruuhkaisista työmatkoista.

Usein ensimmäinen merkki tällaisesta on se, että vakiokuljetusvuoroja ei suostuta sopimaan, vaan jokainen kuljetuskerta sovitaan erikseen. Harrastuspäivänä tulee sitten viestejä että "kuka vie?", "kuka hakee?", "ehtiikö joku?". Ja taas tulee liuta selostuksia kun on niin kiire ja pitää kaupassakin käydä ja kun mieskin tarvitsee autoa jnejnejne.

Alussa tuohon ei kiinnitä huomiota, ajattelee vain että noh, minä pystyn kuljetuksen hoitamaan jotenkin, joten hoidan. Kyllä ne kaverit sitten hoitaa varmasti osansa. Kunnes eräänä päivänä huomaat, että taas tulet töistä tukka putkella, haet nuorimmaisen hoidosta, et ehdi laittaa ruokaa lapsille, nopea välipala, sitten autoon (myös se nuorin jota ei voi yksin jättää) hakemaan kaupungin toiselta laidalta sitä yhtä lasta ja kolmannelta laidalta sitä toista lasta. Ja vanhempansa istuvat kotona ja vilkuttelevat ja "kiva kun taas viet".

Mä olen joutunut tähän, hyvää hyvyyttäni ja tyhmyyttäni. Vaan nyt se on loppu. Vien tasan joka kolmannen kerran ja jos ei muut hoida omia vuorojaan niin vien jollain varjosyyllä vain omani.

Nyt sitten on toisen lapsen toisen harrastuksen vanhemmat alkaneet vaatia kimppakyytejä. Ehdottipa yksi äiti että veisin aina heidän lapsensa, siis aina. Ja auto heillä kyllä on, ihan käytettävissä, ja aikaakin on, vaan kun ei viitsi. Sanoin heti ei. Ei mitään kimppakyytejä eikä kuljetuspalveluja. Ja koko ajan tulee kyydin ruinaajia, ja taas pitää ajoittaa omat tulemiset ja menemiset siten että haet lapset ympäri kylää ennen treenejä ja palautat treenien jälkeen. Aikaa menee siis noin 45 min. ylimääräistä.

Nyt minulla on natsi maine kun en suostu näihin toisen lapsen kimppoihin lähtemään mukaan. "Onpa se itsekäs, joustamaton". Joo, olen. Se on loppu nyt.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu muidenkin lastenhoitojen kanssa. Minä olen mieluusti ottanut lapsen kaveria meille leikkimään ja yökylään, jos kaverin vanhemmilla on ollut menoa. Mutta kun olisin itse vastavuoroisesti tarvinnut hoitoapua, niin eipä heille koskaan ole sopinut. Joskus äiti jopa mainitsi, että on niin mukavaa kun lapsi on muualla yökylässä, mutta se on niin rankkaa kun omalla lapsella on kaveri yökyläilemässä. NIINPÄ!! Mutta silti otan jatkossakin tätä lasta meille kun viihtyvät niin hyvin lapseni kanssa keskenään.

Vierailija
22/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:07"]

Hyvä 11: Meidänkin lapsi käy musiikkitunneilla. Yhdellä tunnilla ja yhteissoitossa ja teoriassa,sivuaineessa ja orkesterissa. Tämä musiikki vie vain 5 harkkakertaa viikossa! Esiintymiset,niiden harjoitukset ja musiikkiluokkakuviot siihen päälle. Että ei meinaa edes tuota partiota sivussa ennättää ja on nyt jo jäänytkin. T.ohis

[/quote]

Just. Ja se oli sitten aloitettava sivuaineenakin? Tottakai mihin tahansa harrastukseen saa kulumaan aikaa enemmän kuin kellossa on tilaa viisareille, jos yksi instrumentti + teoria ei riitä. Pitäähän soittoa harjoitella myös kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut toisen puolen tästä "kuskauksesta". Eli meillä oli tilanne että ei ollut omaa autoa. "Kaikki" olivat kuitenkin houkuttelemassa lastani siirtymään toisesta joukkueesta toiseen ja "kuljetukset kyllä onnistuu". Onnistui ne, pari viikkoa peräti. Sitten jo alkoi se että "mä en nyt millään ehdi mut kysy siltä ja siltä". EI PITÄIS LUPAILLA JOTAIN MITÄ EI TARKOITA!

Se on aika haastavaa rahjata kilometri tolkulla niitä maalivahdinkamoja jotka ensinnäkin painaa ja toiseksi kassi niin iso että tuottaa omat ongelmansa. AINA tarjosin maksua ja aina pidin huolen että lasta ei tarvinnut odotella jne jne. Mutta oli tosi ikävää huomata että lapsi haluttiinkin joukkueeseen vain jotta saatiin lisää maksajia. 

Minusta kukaan EI ole velvollinen kuskaamaan kenenkään lasta, mutta jos itse peräti ehdottaa ja lupaa niin sitten kyllä. Itse tunsin aina oloni niin vaivautuneeksi kun jouduin kyselemään että mistä taas saisi kyydin. Kyllä siinä harrastushalut nopeasti katoaa "nöyristellessä".

Vierailija
24/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:11"]

Meillä toimi mainiosti 3 tytön vanhemman kuljetusrinki mutta kukaan ei yrittänyt luistaa tai hyötyä. Joustoa löytyi tarvittaessa mutta vuoroa vaihdettiin eikä vaan jätetty omaa kuljetusvuoroa välistä.

[/quote]

meillä myös, treenejä on kolme-neljä kertaa viikossa. googledocsissa on yhteinen kalenteri, johon merkataan kauden alkaessa kuljetukset, jokainen voi tasan tarkkaan laskea, kuinka monta kertaa kukakin vie. Toimii hyvin ja tarvittaessa vaihdetaan vuoroja.

Vierailija
25/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa ne vuoroistaan lusmuilijat tilamaan taksi kuljetuksia varten. Joko maksavat sen muutaman kympin (30 eurolla pääsee jo aika pitkälle, ainakin pk-seudulla) tai sitten hoitavat omat vuoronsa! Tämä ei useinkaan tule mieleen, mutta oikeasti on oivallinen ratkaisu kun muuten kiire aiheuttaisi kohtuuttomia venymisiä. Ja suomalainen taksi on kuitenkin hyvin luotettava, että uskaltaa pienetkin lapset lähettää sillä keskenään treeneihin.

Vierailija
26/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:16"]

Itse olen kokenut toisen puolen tästä "kuskauksesta". Eli meillä oli tilanne että ei ollut omaa autoa. "Kaikki" olivat kuitenkin houkuttelemassa lastani siirtymään toisesta joukkueesta toiseen ja "kuljetukset kyllä onnistuu". Onnistui ne, pari viikkoa peräti. Sitten jo alkoi se että "mä en nyt millään ehdi mut kysy siltä ja siltä". EI PITÄIS LUPAILLA JOTAIN MITÄ EI TARKOITA!

No, ei kai kukaan aikuinen ole noin hölmö, että vaihtaa lapsen joukkuetta tuolla perusteella, varsinkaan jos ei ole mahdollisuutta kuljettamiseen. Voi nimittäin sattua, että kuljetusvuorossa olevan lapsi on kipeä, milläs sinne treeneihin sitten mennään? Tai futiksessa ja lätkässä kun on näitä tasoryhmiä joukkueen sisälläkin... jos kuljetusporukasta joku siirtyykin eri ryhmään, niin treenitkin voi olla eri aikaan. Ihan omaa tyhmyyttä!

Se on aika haastavaa rahjata kilometri tolkulla niitä maalivahdinkamoja jotka ensinnäkin painaa ja toiseksi kassi niin iso että tuottaa omat ongelmansa. AINA tarjosin maksua ja aina pidin huolen että lasta ei tarvinnut odotella jne jne. Mutta oli tosi ikävää huomata että lapsi haluttiinkin joukkueeseen vain jotta saatiin lisää maksajia. 

Minusta kukaan EI ole velvollinen kuskaamaan kenenkään lasta, mutta jos itse peräti ehdottaa ja lupaa niin sitten kyllä. Itse tunsin aina oloni niin vaivautuneeksi kun jouduin kyselemään että mistä taas saisi kyydin. Kyllä siinä harrastushalut nopeasti katoaa "nöyristellessä".

[/quote]

Vierailija
27/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuskaan aina vain omat pentuni paikalle, enkä ole kiinnostunut tutustumaan muihin vanhempiin, jotka musiikkiopistolla, kuvataidekoulussa/jalkapallokentällä jne lorvivat. Ikinä ei ole kyytiin tulijoita, tuijotan senverran vihaisesti vieraita kersoja. Aina potkimassa säärisuojille kumminkin!

Vierailija
28/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole harrastekuskauksia. Mutta jos nuorten pitää päästä jonnekin, olen minä se, joka kuskaan ja haen. Vuosia on lapsen kaverit kulkeneet kyydissä leffaan ja joka paikkaan ja kertaakaan ei ole tullut kyytirahaa. Minä kyllä kuskaan oman lapseni, mutta joskus olen ihmetellyt, että miksi kenenkään muun lapsen vanhemmat eivät viitsi omiaan viedä ja hakea mistään. Toinen, että kertaakaan ei ole vanhemmille tullut mieleenkään maksaa minulle bensarahaa. Asumme sen verran kaukana kaikesta, että bussit kulkevat vähän huonosti, joten jos haluavat kyytiä, niin viedään omalla autolla.

No toisaalta, ei tätä enää kauaa kestä. Kohta muuttavat omilleen. Ja olen ajatellut sitäkin, että näiden muiden vanhemmat eivät tiedä, mitä ovat menettäneet, kun eivät ole viettäneet omien nuorten kanssa aikaa. Näiden nuorten kanssa on tullut vuosien varrella todella hyvät välit, kun ovat vuosia kulkeneet meillä ja minun kyydissä. Ovat kertoneet omista ongelmistaan minulle paljon enemmän, mitä ikinä omille vanhemmilleen. Kun tulevat meille kylään, käyvät aina jututtamassa minua ensin ja sitten vasta siirtyvät nuoren huoneeseen.

Moni on sanonut omalle nuorelleni, että voi kun heidän äitinsä olis yhtä ihana kun sun äiti on. Onhan tässä vuosien varrella jopa sattunut juttuja, että kun nuoren kaveri on vaikeuksissa, on soittanut minulta apua ennemin kuin omilta vanhemmiltaan. Olen lähtenyt yöllä sitten hakemaan kylmissään olevaa oman nuoren kaveria kotiin, kun ei ole uskaltanut omille vanhemmilleen soittaa. Tuonut meille ja peitellyt lämpimään nukkumaan.

Olkaa kiinnostuneita niiden nuortenne elämästä. Ei ne teinit vielä niin itsenäisiä ole, etteivätkö kaipaisi vanhempiensa huomiota ja kiinnostusta elämästään.

Vierailija
29/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi. Minä kyllä kuskaan bändikaverin treeneihin  noin 19/20 kertaa ihan ilman vinkumisia, vaikka hänellä ei edes ole omaa autoa, jolla voisi maksaa näitä takaisin.

Vierailija
30/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:35"]Tuollaiset täyteen ympätyt viikot lasten harrastusten takia on ihan järjettömiä. Ei tavallinen harrastaminen vaadi montaa kertaa vk:ssa. Sitäpaitsi suurin osa lapsista ei ole mitään erikoislahjakkuuksia, vaan ihan normeja kyvyiltään. Lapset haluaisivat vain harrastaa, mutta vanhempien kilpailuhenkisyys ja näyttämisen halu vaatii kilpailuja jatkuvalla syötöllä.
[/quote]

Kyllä ne harrastukset helposti menee siihen moneen kertaan viikossa. Muu ei ole edes mahdollista

Vierailija
31/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:35"]

Tuollaiset täyteen ympätyt viikot lasten harrastusten takia on ihan järjettömiä. Ei tavallinen harrastaminen vaadi montaa kertaa vk:ssa. Sitäpaitsi suurin osa lapsista ei ole mitään erikoislahjakkuuksia, vaan ihan normeja kyvyiltään. Lapset haluaisivat vain harrastaa, mutta vanhempien kilpailuhenkisyys ja näyttämisen halu vaatii kilpailuja jatkuvalla syötöllä.

[/quote]

No niin, tulihan tämäkin kortti taas :) Tosin vasta kahdeksannessa viestissä!!! Älä höpötä kun et tiedä mistä puhut. Minun lapset harrastavat, koska HALUAVAT. Minä en heitä halua estääkään, joten hoidan nämä kuljetukset vaikka päälläni seisten. Ja jos lapseni haluavat harrastaa mieluistaan urheilulajia, minä sen heille sallin ilomielin. Meillä ei tähän pakoteta, vaan lähinnä se on vanhempien joustoa että saavat harrastaa. Se syö meidän ajan ja rahat, mutta ei haittaa.

Ja jos urheilulajia harrastaa, esim. jalkapalloa, on treenit ihan harrastajasarjassakin kolme kertaa viikossa. Ja kerran viikossa peli ja näin kesäkaudella viikonloppuisin turnaukset. Ja nuo pelit ja turnaukset ovat sen harrastuksen suola, LASTEN mielestä. He harjoittelevat, jotta pääsevät pelaamaan. Ja jos ei pääse pelaamaan, on se melkoinen pettymys. Vai oletko kuullut pelaajasta, joka riemuitsisi jouduttuaan olemaan koko peli vaihtopenkillä?

Ja tässä ei ole kyse vanhempien näyttämisen halusta eikä kilpailuhenkisyydestä. Minuilla ei ole kilpailuviettiä, eikä minun tarvitse mitään näyttää. Tämä nyt on se, mitä lapseni haluavat tehdä vapaa-ajallaan. Ehkä sinun lapsesi makaavat pleikalla kaiket illat, koska sinä et salli heille mitään mielekästä tekemistä.

[/quote]

Meillä ihan sama. Jalkapalloa 5 kertaa viikossa. Ei ole olemassa vähäisempää mahdollisuutta

Vierailija
32/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teet, ap. Hyväksikäyttö on hyväksikäyttöä, siihen ei pidä suostua. Vähän toinen juttu, jos toisella on oikeasti hyvä syy JOSKUS pyytää joustoa (esim. itselläni on vuorotyö ja välillä joudun vaihtamaan kuskausvuoroja sen takia, mutta kokonaisuudessaan vuorot menevät kyllä tasan), mutta kyllä sen haistaa, jos homma alkaa luisua yksipuoliseksi.

Vierailija
33/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:55"]Meillä ei ole harrastekuskauksia. Mutta jos nuorten pitää päästä jonnekin, olen minä se, joka kuskaan ja haen. Vuosia on lapsen kaverit kulkeneet kyydissä leffaan ja joka paikkaan ja kertaakaan ei ole tullut kyytirahaa. Minä kyllä kuskaan oman lapseni, mutta joskus olen ihmetellyt, että miksi kenenkään muun lapsen vanhemmat eivät viitsi omiaan viedä ja hakea mistään. Toinen, että kertaakaan ei ole vanhemmille tullut mieleenkään maksaa minulle bensarahaa. Asumme sen verran kaukana kaikesta, että bussit kulkevat vähän huonosti, joten jos haluavat kyytiä, niin viedään omalla autolla.

No toisaalta, ei tätä enää kauaa kestä. Kohta muuttavat omilleen. Ja olen ajatellut sitäkin, että näiden muiden vanhemmat eivät tiedä, mitä ovat menettäneet, kun eivät ole viettäneet omien nuorten kanssa aikaa. Näiden nuorten kanssa on tullut vuosien varrella todella hyvät välit, kun ovat vuosia kulkeneet meillä ja minun kyydissä. Ovat kertoneet omista ongelmistaan minulle paljon enemmän, mitä ikinä omille vanhemmilleen. Kun tulevat meille kylään, käyvät aina jututtamassa minua ensin ja sitten vasta siirtyvät nuoren huoneeseen.

Moni on sanonut omalle nuorelleni, että voi kun heidän äitinsä olis yhtä ihana kun sun äiti on. Onhan tässä vuosien varrella jopa sattunut juttuja, että kun nuoren kaveri on vaikeuksissa, on soittanut minulta apua ennemin kuin omilta vanhemmiltaan. Olen lähtenyt yöllä sitten hakemaan kylmissään olevaa oman nuoren kaveria kotiin, kun ei ole uskaltanut omille vanhemmilleen soittaa. Tuonut meille ja peitellyt lämpimään nukkumaan.

Olkaa kiinnostuneita niiden nuortenne elämästä. Ei ne teinit vielä niin itsenäisiä ole, etteivätkö kaipaisi vanhempiensa huomiota ja kiinnostusta elämästään.
[/quote]

Olikohan vähän liiottelua?

Vierailija
34/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:35"] Tuollaiset täyteen ympätyt viikot lasten harrastusten takia on ihan järjettömiä. Ei tavallinen harrastaminen vaadi montaa kertaa vk:ssa. Sitäpaitsi suurin osa lapsista ei ole mitään erikoislahjakkuuksia, vaan ihan normeja kyvyiltään. Lapset haluaisivat vain harrastaa, mutta vanhempien kilpailuhenkisyys ja näyttämisen halu vaatii kilpailuja jatkuvalla syötöllä. [/quote] No niin, tulihan tämäkin kortti taas :) Tosin vasta kahdeksannessa viestissä!!! Älä höpötä kun et tiedä mistä puhut. Minun lapset harrastavat, koska HALUAVAT. Minä en heitä halua estääkään, joten hoidan nämä kuljetukset vaikka päälläni seisten. Ja jos lapseni haluavat harrastaa mieluistaan urheilulajia, minä sen heille sallin ilomielin. Meillä ei tähän pakoteta, vaan lähinnä se on vanhempien joustoa että saavat harrastaa. Se syö meidän ajan ja rahat, mutta ei haittaa. Ja jos urheilulajia harrastaa, esim. jalkapalloa, on treenit ihan harrastajasarjassakin kolme kertaa viikossa. Ja kerran viikossa peli ja näin kesäkaudella viikonloppuisin turnaukset. Ja nuo pelit ja turnaukset ovat sen harrastuksen suola, LASTEN mielestä. He harjoittelevat, jotta pääsevät pelaamaan. Ja jos ei pääse pelaamaan, on se melkoinen pettymys. Vai oletko kuullut pelaajasta, joka riemuitsisi jouduttuaan olemaan koko peli vaihtopenkillä? Ja tässä ei ole kyse vanhempien näyttämisen halusta eikä kilpailuhenkisyydestä. Minuilla ei ole kilpailuviettiä, eikä minun tarvitse mitään näyttää. Tämä nyt on se, mitä lapseni haluavat tehdä vapaa-ajallaan. Ehkä sinun lapsesi makaavat pleikalla kaiket illat, koska sinä et salli heille mitään mielekästä tekemistä.   [/quote] Meillä ihan sama. Jalkapalloa 5 kertaa viikossa. Ei ole olemassa vähäisempää mahdollisuutta

[/quote]

Crazy, but life is.

Vierailija
35/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te oikein asutte, kun lapsenne ei pysty käyttämään julkisia?

Vierailija
36/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:11"]

Missä te oikein asutte, kun lapsenne ei pysty käyttämään julkisia?

[/quote]

Kuule ihan stadissa. Mutta ei tulisi mieleenkään panna lapsia kulkemaan pimeällä julkisilla välineillä, jos niitä pitää vaihtaa ja odotella pimeällä kadulla pitkään seuraavaa... täälläkin - vaikka julkiset kulkuyhteydet varmaan parhaat Suomessa - voi kaupungin sisällä menne liki tunti yhteen suuntaan, kun ei ole suoraa yhteyttä. Mieluummin kuskaan/kaverin isä kuskaa. Pieni vaiva sujuvuudesta, ajansäästöstä ja turvallisuudesta.

28

Vierailija
37/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ihan uusmaalaisessa pikkukaupungissa asutaan.

Vierailija
38/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere täällä ja saa itse kulkea bussilla treenaamaan.

Vierailija
39/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmen muksun harrastukset (taitoluistelu, kiekko ja jalkapallo) hoidettu aina kimppakyydeillä ja ihan hyvin on sujunut. Muutaman kerran rinkiin on yrittänyt mukaan joku vapaamatkustaja, mutta meillä on ollut alusta asti ihan selvät yhteiset säännöt ja nämä on pudotettu ringistä pois. Mukaan pääsee vaan hoitamalla omat vastuupäivänsä ja hienosti on toiminut. Kokemuksia vois siis varmasti olla monenlaisia.

Vierailija
40/45 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere myöskin. En omista autoa eikä ole koskaan tarvinnut kuskata, julkisilla pääsee erittäin näppärästi. Lasten harrastukset on lasten harrastuksia, ei vanhempien. Miksei voi valita sellaista tekemistä, mikä on kulkuyhteyksien varrella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä