Paljonko varaisit lohta ja lihapullia?
Vajaa 20 hlöä tulossa syömään. Savustettua lohta, lihapullia, perunoita, kastikkeita ja perussalaattia tarkoitus tarjota. Paljonko varaisit lohta ja lihapullia? Lapsia/nuoria on viisi ja noin viisi isoruokaista miestä. Muut syö normaalisti.
En ole koskaan tarjonnut ruokaa kerralla noin monelle, niin on vaikea arvioida määrää. Kesken ei saa loppua, mutta loput voi pakastaa.
Kommentit (10)
100g lihaa per henki eli tekisin 2kg jauhelihaa lihapullia ja ehkä 0,5 kg varuiks ettei lopu. Saman kalan kanssa 100-150g vieras
En ole mikään ammattilainen, mutta ajattelisin, että 100 g lihapullia ja 100 g lohta/syöjä. Lisäksi sitten perunat ja salaatit, jos keitetyt perunat, niin 2/syöjä tai 3/nenä jos kovin pieniä perunoita. Joku ohje on joskus ollut sellainen, että kaiken kaikkiaan lisukkeineen pitäisi olla 400 g/syöjä.
Täällä olevat ohjeet esim. kalan tai lihan suhteen on luultavasti ajateltu niin, että on vain se yksi vaihtoehto ja lisukkeet.
Pari kokonaista filettä lohta ainakin. Lihapullia pari kiloa.
Itse söisin varmaan 6-8 lihapullaa ja lohta sellasen 100g. Kannattaa tehdä mielummin liikaa kun sitten vikoja ärsyttää jos ruoka loppu tai kaikki ottaa vähän ja jaa nälkä. Kyllä muksutkin vetää sen 5.
- ihan normi ruokanen
Meillä tehdään lihapullia 1600 g ja riittää kuudelle. Eli jos tosta puolet söis lohen kera niin se ois 150 g / lärvi.
Hihi. Luin että paljonko VARASTAISIT lohta ja lihapullia...
Onko vieraat tulossa teille nimen omaan syömään, vai onko ruokailu osa muuta juhlaa kuten rippijuhla tai valmistujaisjuhla?
Juhliin harvoin kukaan lähtee nimittäin nälissään. Ihmiset syö aika vähän tuollaisissa tilaisuuksissa. Jos ei haittaa että syömätöntä ruokaa.
Keskiverto ruokailija onttaa yhden tai kaksi perunaa 3-5 lihapullaa ja kalaa sellaisen palan, kun olet leikannut valmiiksi tai puolittaa sen mitä sinä olet ajatellut yhdeksi annokseksi. Tuo 100g kalaa ja saman verran lihapullia riittää ihan varmasti.
Yleensähän sitä tarjottavaa on aina liikaa, jos maallikko arvioi määriä.
Eikä se ole niin vaarallista, jos joku loppuu. Esim. lihapullia voi olla valmiina lämmitettäväksi jos oikeasti loppuu.
Tarjolle asettelu vaikuttaa myös paljon siihen että minkä verran ihmiset syö. Olin eräissä häissä joissa oli ilmeisesti kertätty koko kylän tarjouluastiat lainaa, eli paljon pieniä astioita. Pääruokana oli lohilaatikkoa ja lisukkeena sitten kaikkea muuta, mutta kun sitä lohilaatikkoa tuotiin vajaan litran kokoisissa vuo'issa yksi tai kaksi kerrallaan, kun taas kylmiä tarjottavia oli pöydässä suurilla tarjottimilla, niin vieraat ottivat sitä lohilaatikkoa lusikallisen, kun eihän kukaan kehtaa ottaa kolmasosaa esillä olevista, kun perässä on jonossa lisää porukkaa. Hääpari söi sitten seuraavan 3kk pakastettua lohilaatikkoa, sitä jäi nimittäin todella paljon.
Ruokatrenditkin vaikuttaa, jos porukassa on karppaava isoruokainen ja huonotapainen nälkäinen mies niin se ahmasee yksin 500 g lohta. Itse olen aika suuriruokainen mies ja jos teen vaan itselleni, niin sellanen esim. 1kg kirjolohi menee grillattuna yksinkin jos nälkääni syön. Juhlissa en silti ahmi, koska tavat. (en ole merkittävästi ylipainoinen) 188/98
up