kissa hyökkäilee kasvoihin
Tässä on nyt parisen kertaa käynyt niin, että kun menen illalla nukkumaan kissa tulee normaalisti viereen makaamaan. Yhtäkkiä kissa alkaa toljottaa minua "intensiivisesti" ja sen jälkeen hyökkää kasvoja kohti. Hyökkäys ei vaikuta hirveän agressiiviselta, kissa ei sähise tai käytä hirveästi voimaa. Tapauksen jälkeen käänsin kasvot tyynyjä vasten ja kissa kierteli päätäni ja yritti nuolla kasvojani.
Mistä tälläinen outo käytös johtuu?
Kommentit (22)
Käytätkö jotain kasvovoidetta, joka haisee kummalliselta? Katsotko kissaa silmiin?
Juttu tapahtui eilen illalla, enkä käyttänyt mitään kasvovoidetta. Välttelin silmiin katsomista kun huomasin toljotuksen, koska tiedän että silloin kissa hyökkää.
Napakka släpy korvalliselle, saa katin toisiin ajatuksiin.
Tuolla tavalla kissat leikkii keskenään. Joku liikkuu, tuijotus, hyökkäys ja sitten hyvitellään nuolemalla toisiaan.
Ette kai ole antaneet kissan näykkiä teitä tai leikittäneet sormilla? Meillä ainakin kissat vetävät kynnet äkkiä piiloon, jos ihminen meinaa jäädä hyökkäyksen alle.
Mulla teki tuota pienenä, joskus vieläkin. Etenkin jos kissa on lattialla ja erehdyn vilkaisemaan häntä sängystä. Kissa varmaan luulee, että vaanin. :D kuulemma monesti kissojen käytöshäiriöt johtuvat virikkeiden puutteesta. Itse joudun ainakin kissani kanssa keksimällä keksimään, mistä leluista ja leikeistä tykkäisi.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:05"]
Mulla teki tuota pienenä, joskus vieläkin. Etenkin jos kissa on lattialla ja erehdyn vilkaisemaan häntä sängystä. Kissa varmaan luulee, että vaanin. :D kuulemma monesti kissojen käytöshäiriöt johtuvat virikkeiden puutteesta. Itse joudun ainakin kissani kanssa keksimällä keksimään, mistä leluista ja leikeistä tykkäisi.
[/quote]
Meillä on kaksi kissaa ja kyllä niitä molempia saa sängystä katselle, eivät hyökkää kimppuun. Näitä "käytösongelmia" hölmöjä käyttäytymistapoja on usein yhden kissan perheissä ja varsinkin niissä joissa kissa on otettu liian nuorena, eli erotettu emostaan ennenkuin on oppinut kissan tavoille.
Olen suositellut kaikille kissasta haaveileville, että ottakaa aina kaksi kissaa. Kaikki aikuiset kissat eivät suvaitse toisia kissoja, mutta kun pennuista on kyse niin kasvavat perheessä parhaiksi kavereiksi (meillä ovat samasta poikueesta). Eivät ikinä ole yksin ja kisailua on kiva katsoa. Pesevät toisiaan antaumuksella ja kaksi kissaa menee hoidollisesti siinä missä yksikin.
"miuku ja mauku"
Onko vielä pentu/nuori kissa? Leikkiä se varmasti on, ripset ja silmien kiinniollessa luomien läpi näkyvät silmämunien liike kiinnostaa kissaa. Kissat ovat usein villeimpiä illalla, eli ehkä olisi hyvä leikittää kissaa jonkun aikaa ennen nukkumaan menoa jotta saiai purkaa energiaa. Olen huomannut että meidän kissalle tuli "iltavilli" aina samoihin aikoihin, klo19-20 aikoihin....,Itse tein kissalle selväksi etten harrasta leikkiä sängyssä, eikä kissaa yleensäkään kannata leikittää kädellä eikä jalalla, vaan leluilla. Kova, matala ääni "EI!" tai suihkepullolla vettä päälle kun kissa tekee jotain kiellettyä.
Kissa haluaa leikkiä. Käännä aina heti pääsi tyynyyn ja ole hiljaa, niin se ehkä oppii, että sinä et halua leikkiä sillä tavalla. Jos se kuitenkin välttämättä haluaa jatkaa leikkimistä kun olet jo sängyssä, houkuttele se pois jollakin lelulla tai laserosoittimella.
Yritä leikittää sítä tarpeeksi ennen kuin menet nukkumaan, niin että se ei ole enää yliaktiivinen.
Monilla on oletuksena, että kissan kanssa ei tarvitse tehdä mitään. Kissa vaan on. En tarkoita aloittajaa, vaan yleensäkin. Kuitenkin on näitä käytöshäiriöisiä kissoja, joiden kanssa on vaan toimittu väärin. Tiedän ihan kokemuksesta ja myönnän, etten itekään ole aina tajunnut toimia oikein kissan kanssa. Koska minulla on vaan yksi kissa, leikittäminen on tärkeää. Pentuna kissa leikki itsekseenkin, mutta näin vanhempana harvemmin. Ajattelin vaan, että ei kissaa enää kiinnosta. Väärin, tarjosin vaan vääränlaisia leluja ja leikkejä. Toivottavasti tollaset ihmiset, jotka kouluttaa väkivallalla, ei ota ikinä lemmikkejä :) kun (leikattu) kissa on raapinut ikkunoita pari tuntia ja maukunut, olen turvautunut suihkepulloon, mutta en väkivaltaan.
"kissat on hulluja ja ilkeitä" joo ja koirilla ei ole omaa tahtoa, ne haluaa vaan miellyttää.
Otit sen peiton/tyynyn/kirjan? Olit kissasi paikalla?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:53"]
eläintenkiduttajat <3 Näin joskus pennun, joka kiusasi kissaa kepillä. Huitoi vähän liian innokkaasti. Oma kakara kun olisi ollut, olisi saanut siitä kepistä :)
[/quote] kissahan se kiduttaa omistajaansa, kissalle pitää vaan näyttää paikkansa! kova kovaa vastaan!
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:57"]
Otit sen peiton/tyynyn/kirjan? Olit kissasi paikalla?
[/quote] kissan omat! voi anna mun kaikki kestäää!!! ihminen on pomo, ei kissa! nyt kissa tarvitsee kunnon opetuksen
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:56"]telkeä rangaistukseksi kissa wessaan viikoksi , älä siivoa hiekkalaatikkoa viikkoon, ja vain vähän kuivaruokaa. eiköhän tuolla opi olemaan kunnolla. sinun pitää näyttää kissalle, kuka määrää kaapin paikan!! jos arvojärjestys on kunnossa, niin kissa ei todellakaan hyökkisi "pomonsa" kimppuun!
[/quote]
Just. Sutkin varmaa saa teljetä pieneen koppiin viikoksi. Antaa vain vähän kuivaa leipää ja sillä selviit.
Kissoja ei kouluteta kuten koiria. Kissoilta ei tarvitse juurikaan luuloja ottaa pois.
Meillä kissat istuvat ja antavat tassua pyynnöstä kun ruokaa tarjoillaan.
Jos leikki menee junnulla liian kovaksi, napakka "ei" riittää kissalle, jolloin se vetäsee kynnet sisään ja on hellempi.
Ei mulla ainakaa oo ollu mitään ongelmia kissojeni kanssa ikinä. Vanhemman kissan seuraksi otettiin pentu. Viikko meni, kunnes alkoivat sietää toisiaan. Tai siis vanhempi alko tajuamaan, et se pieni perkele jää samaan talouteen hänen kanssaan asumaan. Vanhemmasta kissasta tuli sosiaalisempi ja rohkeampi pennun tulon jälkeen. Myös ruoka maistuu paremmin nykyisin, kun joutuu ns. kilpailemaan ruuastaan. Vaikka safkaa on aina tarjolla kissoilla.
En ikinä telkeäisi kissojani pitkäksi aikaa mihinkään pieneen koppiin, hetkellisesti kylläkin.
Joka tuollaista telkeämistä ehdottelee, niin edelleen olen sitä mieltä, että sanoja itsensä tulisi teljetä ja jättää huomiotta. Ehkä oppii, että oma ehdotus oli harvinaisen idioottimainen!
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:12"]
Koira ei koskaan tekisi tuollaista. Kissat ovat pahoja, vicious, pure iiiivil :O
[/quote]
Kyllä meidän koira hyökkäsi hampaat irvessä vatsaa kohden. Ajattelin, että nyt raatelee suolet pihalle. Pysähtyi kuitenkin viime tipassa.
Kahden viikon kuluttua tuli suolistosyöpädiagnoosi. Siitä olisi saanut koulutettua hyvän syöpäkoiran.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:58"]
eläintenkiduttajat <3 Näin joskus pennun, joka kiusasi kissaa kepillä. Huitoi vähän liian innokkaasti. Oma kakara kun olisi ollut, olisi saanut siitä kepistä :)
[/quote] kissahan se kiduttaa omistajaansa, kissalle pitää vaan näyttää paikkansa! kova kovaa vastaan!
[/quote]
Ei kissoille ole mitään "paikkaansa", niinkuin laumaeläimillä. On vain mukavia ympäristötekijöitä ja epämiellyttäviä ympäristötekijöitä. Sillä hetkellä kun kissaa alat leikkimisestä komentamaan niin muutut jälkimmäiseksi. Täällä on jo monta hyvää vinkkiä miten kissa tajuaa millä leikkiminen on ok ja millä ei. Jos et osaa niitä lukea tai soveltaa niin voi voi. Onneksi omat kissani ovat saaneet vastuuntuntoisen omistajan eikä meillä ole ollut MITÄÄN ongelmia kummankaan kanssa.
Ei normaalia käytöstä. Joillain kissoilla muuten tulee käytösongelmia jos on otettu emoltaan liian aikaisin ja emo ei ole ehtinyt opettaa kaikkea niille. Tavallaan ei ymmärrä sääntöjä miten ei saa leikkiä koska lapsuus jäänyt kesken ja joutunut muuttamaan pesästä liian aikaisin isoon maailmaan.
-Mies XX
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:58"]
eläintenkiduttajat <3 Näin joskus pennun, joka kiusasi kissaa kepillä. Huitoi vähän liian innokkaasti. Oma
kakara kun olisi ollut, olisi saanut siitä kepistä :)
kyllä kissan pitää tietää "paikkansa" muuten rupeaa pomoilemaan ja luulemaan liikoja itsestään, silloin vasta ongelmissa ollaan!! luulotvaan pois tuollaiselta kissalta!
[/quote]
Ei kissoille ole mitään "paikkaansa", niinkuin laumaeläimillä. On vain mukavia ympäristötekijöitä ja epämiellyttäviä ympäristötekijöitä. Sillä hetkellä kun kissaa alat leikkimisestä komentamaan niin muutut jälkimmäiseksi. Täällä on jo monta hyvää vinkkiä miten kissa tajuaa millä leikkiminen on ok ja millä ei. Jos et osaa niitä lukea tai soveltaa niin voi voi. Onneksi omat kissani ovat saaneet vastuuntuntoisen omistajan eikä meillä ole ollut MITÄÄN ongelmia kummankaan kanssa.
[/quote]
Ehkä seuraa ripsiäsi ja leikkistyy niiden räpyttelystä.