En tiedä voinko flunssaisena osallistua hautajaisiin - sukulaiset painostavat.
Minulla on kurkku ja pää kipeänä jo kolmatta päivää. Vähän yskää muttei muuta. Mieheni on ollut jo viikon kunnon räkätaudissa, kotitestissä ei näkynyt koronaa. Kaksi rokotetta olen saanut, maanantaina kolmas rokotus.
Seurakunnan ohjeistus hautajaisista on vain "tilassa maskisuositus, jos olet oireinen ja rokottamaton vältä seurakunnan tilaisuuksia" ja toisaalta alueemme terveydenhoito ohjeistaa "vältä kaikkea kanssakäymistä riskiryhmäläisten ja ikäihmisten kanssa mikäli olet oireinen".
Tahtoisin mennä tärkeisiin hautajaisiin, mutta siellä kaikki muut vanhuksia ja riskiryhmää - tulkitsen ohjeita niin ettei todellakaan kannata riskeerata. Toisaalta sukulaiseni soittelevat syyllistävästi "kyllähän sinun nyt on tultava".
Hitto vie kun mistään ei saa selkeitä toimintaohjeita ja kaikilla vaan jotain mututuntuman mielipiteitä. Tämä korona-aika raastaa hermoja. En jaksa enää tsempata. Suututan kaikki jos en mene, mutta pelkään että tapan kaikki influenssalla jos menen 😭
Kuinka muut toimineet hautajaisissa korona-aikana?
Kommentit (32)
Jos tilat on pienet, älä mene ollenkaan. Jos on iso kirkko ja kourallinen väkeä niin voit mennä siunaukseen, pidät vaan etäisyyttä. Kahvitilaisuuteen älä mene.
He ilmeisesti pitävät hautajaisista.
"vältä kaikkea kanssakäymistä riskiryhmäläisten ja ikäihmisten kanssa mikäli olet oireinen"
Mikäs tuossa nyt on aapeelle epäselvää?
Eihän tässä ole kahta sanaa.
Oireisena ei lähdetä ihmisten pariin. Ja aivan erityisesti ei lähdetä tilaisuuteen, johon on kokoontunut pääasiassa vanhuksia ja riskiryhmäläisiä.
Parempi suuttunut sukulainen kuin sukulainen, jonka on tartunnallaan tappanut.
Mun mielestä noi ohjeet on kyllä täysin selvät, et mene koska sulla on oireita.
Et voi mennä. Vaikka sulla olisi tavan flunssa niin sun testaamisesi, ja muiden tartuttamiesi flunssaisten testaaminen kuormittaa myös terveydenhuoltoa.
Sanot että olet sairaana etkä pääse. Ja piste.
Ihan selvä ohjeistus. Oireisena ei mennä. Tietysti suku haluaa että kaik ois paikalla,mutta nyt ei voi toimia halu edellä. Viimetalvena hautasimme Isäni ja oli se vaan toteltava rajoituksia läsnäolijoiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Osallistut videopuhelun avulla
Me osallistuimme yksiin hautajaisiin teamsin kautta .
Totta kai menet. On hautajaisiin ennenkin flunssassa menty. Koronahysteerikot voi pitää turpansa kiinni. Hautajaisiin osallistutaan aina.
Et voi mennä hautajaisiin etkä rokotukseen oireisena
Et tietenkään voi mennä. Ohjeethan ovat aivan selvät. Ei ole valinnanvaraa. Sanot sukulaisille, ettei tilanne ole sinun haluamisestasi kiinni vaan nyt et yksinkertaisesti voi tulla. Ja mitään turhaa jankutusta asiasta ei kannata kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai menet. On hautajaisiin ennenkin flunssassa menty. Koronahysteerikot voi pitää turpansa kiinni. Hautajaisiin osallistutaan aina.
No ei kyllä menty sairaana ennenkään. En ainakaan minä mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Voit olla vähän syrjemmässä mutta sinulla on oikeus mennä hautajaisiin vaikka hysteerikot vinkuvatkin.
Naurettavaa hysteriaa ihmisillä jostain flunssasta.
Et voi mennä. Minäkin olen joutunut jättämään jo kahdet hautajaiset väliin korona-aikana.
Et voi mennä. Sanot sukulaiselle nätisti, että et halua uusia hautajaisia heti perään, joten et tule sinne tartuttamaan Marja-mummoa ja Pertti-pappaa.
Juuri sen takia tämä paska leviää - ja normaalioloissa kaikki muutkin taudit - kun "kyllähän sä nyt voit tulla, ei se siitä tartu!"