Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häätö vuokra-asunnosta

Vierailija
29.04.2015 |

Miten käytännössä etenee varoituksen jälkeen?
Voiko asiasta enää keskustella jos häiriöihin on ollut esimerkiksi sairaudellinensyy ja niitä on tapahtunut harvoinpa asian voi todistaa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.takuu-saatio.fi/tietoa_veloista/haato/haadon_kulku/ ,tutustu, ei kuukaudessa voi häätötapahtua, kannattaa ilmoittaa kunnan asuntotoimistoon, häätö on syy miksi saisit hyvin uuden kämpän ja pian.

Vierailija
22/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö selittämään vuokranantajallesi, että et ole mikään bilettäjä tai muu häiriköijä, vaan vaikeassa elämäntilanteessa ja sairastanut paljon? Älä sen enempää silti selittele, mutta pahoittele tilannetta. Ja jos tuon selityksen jälkeen voisit kysyä, että voisiko hän allekirjoittaa  jonkin suosituksen, että olet aina hoitanut vuokranmaksun ajallaan?

Ja asunnon etsiminen kannattaa aloittaa vaikka heti, jos pelkäät häädön mahdollisuutta. Helpompi selittää vuokranantajalle, että etsit parempaa sijaintia asunnolle tmv. syystä haluat muuttaa.

Periaatteessa Suomessa pitäisi kaikille asunnottomille tarjota asuntoa. Isoimmissa kaupungeissa tämä ei toteudu, sillä asuntoja ei riitä kaikille muutenkaan. Pienemmissä kaupungeissa pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia löytää se uusi asunto, kun tunkua on vähemmän ja vuokrat halvempia. Se, että vuokrat on aina maksettu, on plussaa myös kun haet julkiselta puolelta asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö neuvo: kilju jatkossa niin, että sinulla on vaikka untuvatyyny kasvojesi edessä. Melu vaimenee huomattavasti.

Toinen hölmö neuvo: eristä seinät naapuriin paksuilla kankailla tai iske rivi patjoja seinän viereen. Kiljunta ei kuulu minnekään.

Kolmas neuvo: suosittelen, että lääkkeesi vaihdetaan paremmiksi.

Vierailija
24/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:36"]

Käyn psykoterapiassa opettelemassa keinoja selviytyä arjen pikku haasteista jotka minulle tuntuvat valitettavasti vuorilta, tämän takia olen masentunut ja itken paljon. Usein en uskalla itkeä kotonakaan häädön pelossa ja se aiheuttaa sen että satunnaisesti olen saanut muutamia valtavia kovaäänisiä itku- ja paniikkikohtauksia :( Muuten en bileitä tai mölyä, olen asunut sanassa asunnossa melkein 10v ja käyn töissä sekä opiskelemassa :(

[/quote]

Minusta tuo ei ole häädön peruste, jos nyt et jättänyt jotain kertomatta. Jos tosiaan joudut lähtemään, niin joku tuettu asuminen voisi olla sopiva sinulle. Hanki lääkärintodistus. 

Talossa, missä asun asuu ilmeisesti kehitysvammainen mies, joka nauraa kovaan ääneen yöllä ja päivällä. 

Ei tulisi mieleenikään valittaa. 

Vierailija
25/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:36"]

Aina voit ottaa yhteyttä vuokranantajaan, ja jos vaikuttaa siltä että tulevaisuudessa saat maksettua vuokrasi + velkasti niin todennäköisesti hekin voivat joustaa. Mutta ei se asuntojenvuokraaminen hyväntekeväisyyttä ole, joten sairaudellakaan tuskin voit selittää maksamattomia vuokria, jollei Kela korvaa.

[/quote]

Mitä maksamattomia vuokria?

Vierailija
26/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:56"]Olen saanut varoituksen taloyhtiöltä, vuokranantajana asuu ulkomailla eikä hänestä kuulu koskaan mitään.

Onko minulla jotain tehtävissä että voisin selitellä tätä asianosaisille ja välttää mahdollisia seuraamuksia..

Laiputkin jaoin naapureille ja selitin ja pyysin anteeksi.
[/quote]
Oletko ollut yhteydessä isännöitsijään? Valitukset menevät hänelle, voisi olla hyvä, että hänkin olisi kartalla, mistä on kyse, jos tilanteet jatkuvat.

Vierailija
27/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 01:04"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:36"]

Käyn psykoterapiassa opettelemassa keinoja selviytyä arjen pikku haasteista jotka minulle tuntuvat valitettavasti vuorilta, tämän takia olen masentunut ja itken paljon. Usein en uskalla itkeä kotonakaan häädön pelossa ja se aiheuttaa sen että satunnaisesti olen saanut muutamia valtavia kovaäänisiä itku- ja paniikkikohtauksia :( Muuten en bileitä tai mölyä, olen asunut sanassa asunnossa melkein 10v ja käyn töissä sekä opiskelemassa :(

[/quote]

Minusta tuo ei ole häädön peruste, jos nyt et jättänyt jotain kertomatta. Jos tosiaan joudut lähtemään, niin joku tuettu asuminen voisi olla sopiva sinulle. Hanki lääkärintodistus. 

Talossa, missä asun asuu ilmeisesti kehitysvammainen mies, joka nauraa kovaan ääneen yöllä ja päivällä. 

Ei tulisi mieleenikään valittaa. 
[/quote]
On sinullakin vähän iloa elämässäsi

Vierailija
28/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitan aamulla isännöitsijälle ja avaan tilannetta hänelle.
Aamupäivästä on myös psykiatrin tapaaminen ja pyydän häneltä jotain lausuntoa tilastani.

Toivottavasti en saisi häätöä.
Yksi varoitus on siis tästä syystä tullut ja tänään oli pahapäivä ja itkin lujaa illalla(noin seitsemän aikaan) ja olen varma että naapurit laittavat asiaa eteenpäin :(

Vierailija
29/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämmöiset satunnaiset parisuhderiidat/itkukohtaukset on ihan ns. normaalia elämistä. Eihän sitä kukaa zombie ole, eikä aina pysty vaikuttamaan esimerkiks toisen osapuolen desibelimäärään. Eriasia, jos joka viikko metelöidään hiljaisuuden aikaan.. Aika outoa. Eikä tosta voi mitään varoitusta tulla, jos illalla 19 aikaan oot itkenyt. Silloin saa poratakin.

Vierailija
30/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan silloin itkit, kun sen eka varoituksen sait?

Vierailija
31/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 01:19"]Mun mielestä tämmöiset satunnaiset parisuhderiidat/itkukohtaukset on ihan ns. normaalia elämistä. Eihän sitä kukaa zombie ole, eikä aina pysty vaikuttamaan esimerkiks toisen osapuolen desibelimäärään. Eriasia, jos joka viikko metelöidään hiljaisuuden aikaan.. Aika outoa. Eikä tosta voi mitään varoitusta tulla, jos illalla 19 aikaan oot itkenyt. Silloin saa poratakin.
[/quote]
Samaa mieltä periaatteessa, ja sympatiani ovat ap:n puolella. Mutta kyllä minäkin valittaisin, jos hiljaisuuden aikaan naapurista kuuluisi tuntikausia (?) huutoa ja valitusta. Saattaisin soittaa poliisillekin.

Vierailija
32/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä Itä-Helsingistä ei häätöä saa sitten mitenkään. Milloin lalaoven lasit säpäleinä ja välillä huutoa yötä päivää. Kyllä tuohon tottuu, kuuluu kaupunkiin kestää muutkin ihmiset.

Vierailija
33/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 01:04"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:36"] Käyn psykoterapiassa opettelemassa keinoja selviytyä arjen pikku haasteista jotka minulle tuntuvat valitettavasti vuorilta, tämän takia olen masentunut ja itken paljon. Usein en uskalla itkeä kotonakaan häädön pelossa ja se aiheuttaa sen että satunnaisesti olen saanut muutamia valtavia kovaäänisiä itku- ja paniikkikohtauksia :( Muuten en bileitä tai mölyä, olen asunut sanassa asunnossa melkein 10v ja käyn töissä sekä opiskelemassa :( [/quote] Minusta tuo ei ole häädön peruste, jos nyt et jättänyt jotain kertomatta. Jos tosiaan joudut lähtemään, niin joku tuettu asuminen voisi olla sopiva sinulle. Hanki lääkärintodistus.  Talossa, missä asun asuu ilmeisesti kehitysvammainen mies, joka nauraa kovaan ääneen yöllä ja päivällä.  Ei tulisi mieleenikään valittaa.  [/quote] On sinullakin vähän iloa elämässäsi

[/quote]

Mitä tarkoitat? Minulla vai. Kun kerroin että kerrostalossa on mölyä. Jos tarkoitat tuota että sanoin naurajan olevan kehitysvammainen, niin tiedoksi, että olen koulutettu kehitysvammaisten hoitaja ja aloin miettimään diagnoosia. Se ei kuitenkaan tänne kuulu.

Vierailija
34/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä isännöitsijään ja hallituksen puheenjohtajaan. Vuokranantaja ei tässä asiassa oikein mitään voi tehdä, jos asunnosta kuuluu meteliä, jonka vuoksi varoituksia on annettu. Taloyhtiö voi ottaa asunnon haltuunsa eikä vuokranantaja sille mitään mahda. Siksi vuokranantajalla on intressi reagoida noihin varoituksiin. 

Nyt oikea tapa toimia on olla yhteydessä isännöitsijään ja mahdollisesti myös taloyhtiön hallitukseen (puheenjohtajan kautta) ja selvittää heille, mistä on kyse. Tarvittaessa lääkärintodistusten kera. Eivät ihmiset ole sydämettömiä. Heillä on varmaan oletus, että olet joku alkoholin ongelmakäyttäjä. Kyllä sairaallakin ihmisellä on oikeus asuntoon, eikä lapsiperheitäkään häädetä vaikka vauvalla olisi koliikki ja parkua kuuluisi joka ilta kuukausitolkulla. Sinun on nyt vain selvitettävä, että kyseessä ei ole häiriökäyttäytymisestä, vaan sairaudesta, johon saat hoitoa, mutta joka välillä purkautuu näin.

Vierailija
35/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt asiaa naapureiden kannalta. He ovat isolla rahalla ostaneet asuntonsa ja raatavat töissä päivittäin jotta pääsevät kotiin kuuntelemaan naapurin ulinaa joka kuulostaa siltä että oltaisiin hullujenhuoneella. Lisäksi olet jatkanut sitä 10 vuotta, ei ihme jos lopulta menee hermot sitä kuunnellessa.
Ääntelysi saattaa pelottaa ihmisiä, varsinkin lapsia.
Jos et käytöstäsi kykene lopettamaan niin voisit muuttaa johonkin kaupungin vuokraslummiin jossa muutkin pitävät kamalaa älämölöä, siellä ei sun ääni haittaisi.

Vierailija
36/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:53"]Itket ja huudat (?) niin kovaa, että olet saamassa häädön?
Erikoinen tilanne. Toisaalta tuntuu epäoikeudenmukaiselta, koska kyse on sairaudesta. Ymmärrän kyllä naapureitakin
Oletko toimittanut lääkärintodistuksen vuokranantajalle, jos hän ymmärtäisi?
[/quote]

Minä piereskelen niin kovaa ette pelkään valitusta --> häätöä. Paukkuja tulee pitkän matkaa (laaki: 5-10 sek -->) ja niitä tulee koko ajan (1min /1-5 paukkua)

Huoh, mitä tehdä :(

Vierailija
37/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:58"]Pystyisitkö selittämään vuokranantajallesi, että et ole mikään bilettäjä tai muu häiriköijä, vaan vaikeassa elämäntilanteessa ja sairastanut paljon? Älä sen enempää silti selittele, mutta pahoittele tilannetta. Ja jos tuon selityksen jälkeen voisit kysyä, että voisiko hän allekirjoittaa  jonkin suosituksen, että olet aina hoitanut vuokranmaksun ajallaan?

Ja asunnon etsiminen kannattaa aloittaa vaikka heti, jos pelkäät häädön mahdollisuutta. Helpompi selittää vuokranantajalle, että etsit parempaa sijaintia asunnolle tmv. syystä haluat muuttaa.

Periaatteessa Suomessa pitäisi kaikille asunnottomille tarjota asuntoa. Isoimmissa kaupungeissa tämä ei toteudu, sillä asuntoja ei riitä kaikille muutenkaan. Pienemmissä kaupungeissa pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia löytää se uusi asunto, kun tunkua on vähemmän ja vuokrat halvempia. Se, että vuokrat on aina maksettu, on plussaa myös kun haet julkiselta puolelta asuntoa.
[/quote]

Niin ilmoitat että olet vaan pillittäjä. Ei pilettäjä tms.

Vierailija
38/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadista ei noin helpolla häätöä saa ainakaan. On sitä asukkaallakin jotain oikeuksia, eikä ketään perusteetta pihalle potkita. Saa lähestulkoon 24h vuorokaudesta olla melua ja yhtiön omaisuuden rikkomista, joka paikasta tämäkään ei tiedä häätöä.

Vierailija
39/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vähän epäselväksi että onko nyt vuokravelkaa vai ei. Jos on, niin ei lappu riitä. Vuokranantaja on myös voinu jos kirjoittaa uuden vuokrasopimuksen mikä sitoo häntä. Suosittelen siirtymään sellaiseen asuntoon, jossa saa elämän äänet kuulua. Vaikka tuo häätö peruttaisiin, eikä uutta vuokralaista ole tulossa, niin joutuisit asumaan kodissa jota selvästi kuunnellaan vähän liiankin tarkalla korvalla. Häädön kautta voit painostaa kunnan asuntoja tai opiskelija-asuntoloita ottamaan sinut asumaan. Psykiatri voi auttaa siinä, mutta en usko että saat häätöä peruttua tai purettua niin että tuosta selviää jotenkin kunnialla. Vaikka häätö olisi laiton niin vuokranantaja voi keksiä vaikka mitä ettet saa esim. vuokravakuutta takaisin. 

Vierailija
40/44 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 00:45"]

Uhka liittyy siis naapurien valitukseen melusta jota on siis tuo muutaman kerran tapahtuneet paniikki ja itkukohtaukset. Vuokria ei ole maksamatta, luottotiedot oli kun rämän vuokrasin pelkään vain että kukaan ei halua tarvittaessa vuokrata minulle uutta asuntoa koska Luottotietoja ei enää ole, kukaan vuokranantaja tuskin uskoo että vuokran maksuvaikeuksia ei ole ollut.

[/quote]ei se ole uskon asia, eikö sieltä Luottotiedoista selviä onko maksuhäiriöitä vuokran takia vai ei. Kaupungilta kai saa uuden asunnon jos ei ole vuokrarästejä mutta yksityiseltä ei välttämättä, oli maksuhäiriö mikä tahansa. Varoitus on varoitus, ei se ole vielä häätö.