Miksei Kuopiossa ole ruotsinkielisiä tienviittoja?
Ei sillä, että niitä näin suomenkielisenä tarvitsisin, mutta tosi outoa mun mielestä :D Miksei niitä ole? Eikös Kuopio ole kumminkin suht iso kaupunki Suomen mittakaavassa, niin luulisi olevan kyltit myös ruotsiksi. Ekaa kertaa olen Kuopiossa käymässä ja kiinnitin huomiota tähän, osaako joku selittää :D
Kommentit (43)
Kenelle ne kyltit olisi? Siellä on todella vähän ruotsinkielisiä, varmaan enemmän venäläisiä.
Kuopio on yksikielinen ja suomenkielinen. Suomessa kunta voi olla joko yksikielinen tai kaksikielinen. Yksikielisessäkin kunnassa pitää palvelua saada viranomaisilta molemmilla kotimaisilla (paitsi Ahvenanmaalla), mutta katukyltit yms. eivät ole peruspalvelua. Sen sijaan paikallisessa kelassa ja poliisiasemalla luultavasti on kyltit myös ruotsiksi.
Mikähän on edes Kuopion ruotsinkielinen nimi?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:19"]
Aloittaja vajakki?
[/quote]
En ole, ihmettelin vain miksi näin on, mutta sain siihenkin nyt sitten vastauksen :D Kiitos! Hassun näköistä kun tienviitat ovat vain yhdellä kielellä :D -ap
Minusta on hassun näköistä kun tienviitat on kahdella kielellä.
Ap ei ole suorittanut peruskoulun yhteikuntaopin oppimäärää?
Eipä taida olla Tampereella, Lahdessa, Oulussa, Jyväskylässä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Seinäjoella eikä Lappeenrannassakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:23"]
Eipä taida olla Tampereella, Lahdessa, Oulussa, Jyväskylässä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Seinäjoella eikä Lappeenrannassakaan.
[/quote]
Eikö muka? Jännää :D Ikinä en ole käynyt yhdessäkään noista kaupungeista, joten en ole ollut tietoinen asiasta. -ap
Olen Kuopiosta kotoisin. Kuulin ensimmäisen kerran ruotsia puhuttavan Suomessa muualla, kuin koulussa, kun olin 15-vuotiaana käymässä Helsingissä. :D
Onko ap oikeasti tosissaan? Elänyt koko elämänsä Kehä III:n sisäpuolella? Tiedoksi vaan, että suurin osa Suomea on yksikielisesti suomenkielistä aluetta. Ruotsinkielisilä viittoja on vain pienellä alueella rannikkoa. Lapissa on myös kaksikielisiä tienviittoja, mutta kieltä ovat suomi-saame.
BUSTED: Ekaa kertaa kehä kolmosen ulkopuolella!?
Oheisen kartan vaalealla alueella on kyltit ja tienviitat vain suomeksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_ruotsin-_ja_kaksikielisist%C3%A4_kunnista
Voin hyvin kuvitella, miten suomenruotsalainen ajautuu täyteen paniikkiin Kuopiossa huomatessaan, että missään ei lue ruotsia.
Toi näyttää kyllä todella oudolta kun käy vaikka Tampereella ja kaikki on vain suomeksi.
Siksi koska siellä on 0.1% ruotsinkielisiä
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:31"]
Voin hyvin kuvitella, miten suomenruotsalainen ajautuu täyteen paniikkiin Kuopiossa huomatessaan, että missään ei lue ruotsia.
[/quote]
Mutta heillähän on oikeus ilmaiseen asiointitulkkiin.
Mua taasen hämää jos kaupungissa on myös ruotsiksi kyltit.
Terkkuja täältä länsirannikolta.
Se ei ole ruotsinkielisellä alueella.