Kaksi työpaikkaa yhtä aikaa - lupa työnantajalta?
Mitä mieltä olette? Haluaisin tehdä päivätyöni ohella joitain tunteja kuussa töitä myös toiselle firmalle, viikonloppuisin lähinnä. Työtehtävät on samanlaisia, mutta firmat ovat eri alalla,eli eivät ole kilpailijoita. Pitääkö minun teidän mielestänne ilmoittaa tai pyytää sivutyöhön lupa päätyön työnantajalta? Työsopimuksessa ei sanota tästä mitään.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:21"]
Kyllä minua työnantajana kiinnostaisi tietää, koska oletan työntekijäni virkistäytyvän ja lataavan akkujaan vapaa-ajalla.
[/quote]
Työnantajaa usein kiinnostaa monikin sellainen asia, joka ei heille työsuhteen perusteella kuulu. Tällaisia ovat esim. työntekijän vapaa-aika, siviilisääty, lastenhankintasuunnitelmat, pitemmän aikavälin elämänsuunnitelmat... ihan luonnollista uteliaisuutta, mutta työntekijällä ei ole velvollisuutta kertoa näistä.
Kilpaileva toiminta on tietysti poikkeus.
Jos työnantajille ok, niin voi työskennellä myös kilpailijalla. Tiedän tapauksia. Riippuu paljon tottakai alasta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:10"]
Jos työnantajille ok, niin voi työskennellä myös kilpailijalla. Tiedän tapauksia. Riippuu paljon tottakai alasta.
[/quote]
Tietysti, jos saa luvan. Moni työnantaja suhtautuu kilpailijalal työskentelyyn kyllä tosi nihkeästi, etenkin jos on yhtään vastuullisempi työnkuva.
Kyllä minä sanoisin ainakin asiasta työnantajalleni, kummallekin. Ettei tule sitten epämukavia tilanteita kun asia selviää. Jotkut alat vaativat, ei välttämättä työsopimuksessa, mutta muuten, että työntekijä ns hyväksyttää työnantajilla molemmat työpaikat. Ja onhan se samalla molemmin puolista rehellisyyttä edistävää.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:22"]
Tällaanen löyty nopealla googlettamisella:
"Työsopimuslaissa sen sijaan ei ole säännöksiä sivutoimen luvanvaraisuudesta tai ilmoittamisvelvollisuudesta. Työsopimussuhteisella työntekijällä ei siis ole velvollisuutta ilmoittaa sivutoimesta tai pyytää sivutoimeen lupaa työnantajalta.
Molempiin lakeihin sisältyvät kuitenkin samankaltaiset työnantajan toiminnan kanssa kilpailevan toiminnan kiellot ja nk. lojaliteettivelvollisuus, jonka perusteella osaa sivutoimista voidaan etenkin laajuutensa vuoksi pitää työsuhteen kannalta juridisesti ongelmallisina."
http://www.acatiimi.fi/3_2014/03_14_13.php
[/quote]
kiitti!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:39"]
No voi vee :/ siis pitääkö minunki kertoo työnantajalleni et haen toistakin osa-aikasta siivoustyötä? En ole AP. Hemmetti. Minä ku aattelin, et olis varmempi toimeentulo jos kaks eri paikkaa, kun tunteja vähän. Ei mulle o tullut tämmönen mieleenkään, et on tosiaan kilpaileva firma.
[/quote]
Huoletta menet toiseenkin firmaan siivoamaan. Kunhan et tietenkään kerro kummassakaan paikassa mitään haitallista toiselle.