Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa 19-vuotiasta jatko-opintojen suhteen! :(

Vierailija
28.04.2015 |

Nyt tarvitsen järjen ja kokemuksen ääntä. Eli, valmistuin viime keväänä merkonomiksi. En vieläkään oikein tiedä, mikä musta tulee isona. :( Periaatteessa mikään tietty ei kiinnosta, periaatteessa monikin asia. Mua on alkanut ahdistamaan ihan hirveästi, etten käynyt lukiota, en tiedä mikä idea mulla oli käydä joku turha merkonomi josta siitäkin puolet mennyt ihan ohi (sairauskierre ja kiinnostuksen puute), vaikka sukulaisetkin koitti saada lukioon... Noh, mitenhän mun nyt kannattaisi toimia jatkon suhteen? Tämän vuoden yhteishaku meni jo ohi, en hakenut kun en tiennyt että minne. Kannattaisiko mun nyt vaan ilmoittautua aikuislukioon, jonka kävisin kahdessa vuodessa? Vai jatkanko vain töiden tekoa ja haen sitten ensi vuoden haussa? Entä jos en silloinkaan tiedä mitä haluan. :( Ahdistaa, kun en tiedä! Ja ahdistaa, kun "pitäisi" jo olla opiskelemassa, niin monet kaveritkin on jo tai pääsee ensi vuonna. Olisin jo jotain 23 kun pääsisin yliopistoon, huoh MIKS EN VAAN MENNYT LUKIOON

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kävin kaksoistutkinnon, ei kovin hyödyllinen kyllä tuo lukio yksistäänkään koska sulla ei oo mitään ammattitutkintoa sitte ei ketään juuri kiinnosta ootko sen käyny. Mulle joskus tyrkytettiin jotain työkkärin (?) neuvontaa jossa tehtäs jotain ammattitestejä ja mietittäs eri vaihtoehtoja, varmasti vähän netistä hakemalla löytäis jotain apua mihin soitella ja missä käydä keskustelemassa ja mikä auttas selkiyttämään omia kiinnostuksen kohteita.

Vierailija
2/19 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon ja avoimeen yliopistoon samaan aikaan? Poimit sieltä itseäsi kiinnostavia kursseja. Jos varaa siis on..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, mutta suoritan(valmistun nyt) kaksoistutkinnon. Eli lukio ja merkonomi.

En ole hakenut jatkoon, sillä menen armeijaan ja siivoojaksi.

Vierailija
4/19 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle oli ihan sama tuo merkonomilinja niin luultavasti siellä lukiossa ei olisi mennyt yhtään paremmin.

Sulla on aikaa, olet nuori. Miten olisi vaikka osapäivätyö ja Iltalukio? Välivuosi au pairina?

Vierailija
5/19 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai lähde EVS-vaihtoon jos et tiedä mitä haluat, katselemaan vähän maailmaa. 

Aikuislukio ja avoin kuullostaa hyvältä sekin, tai sit osapvtyö. Ei töitä tosin kauheasti ole tarjolla. Ota huomioon että aikuislukioon ei saa opintorahaa/lainaa. Eli jotain tuloja pitäis olla. 

Vierailija
6/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta olet kasvanut aikuiseksi.

Ei kannata vatvoa mennyttä koska se ei palaa ja sitä ei voi muuttaa.

Mene iltalukioon ja siinä ohessa voit tehdä osa-aikatyötä. Merkonomina saat töitä kaupan alalta kassana tai myyjänä. Mikä oli suuntautumisesi?

Olet nuori ja ehdit opiskella ja valmistua uusiin ammatteihin.

Vierailija
8/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvin yleistä nykyään. Sinuna tekisin töitä muutaman vuoden ja kasvattaisin ajatusta, mihin hakisin. Jos sen ylioppilaslakin haluat, käy iltalukiossa ja päivisin töissä. Lakki on kyllä turha. Minäkin kävin kaksoistutkinnon. Ylioppilaspapereilla en ole tehnyt mitään, ammattipuolen paperit paremmat. Ammattikorkeakoulun kävin ja olen suunnitellut vielä yliopistoa, mutta sepäs ei enää onnistu, kun tukea ei saa kuin yhteen korkeakoulututkintoon. 

Siis mieti tarkkaan, älä tee mitään hätiköityjä ratkaisuja. Nyt kun olet merkonomi, saat kuitenkin työttömyyskorvausta, jos töitä et saa. Ylioppilaat ei saa heti mitään! Eli nythän sinulla on vain parempi tilanne miettiä rauhassa, mikä on tulevaisuuden ammattisi!

Lyhyesti siis, lähde au pairiksi, tee töitä, käy iltalukiota, opiskele avoimessa yliopistossa, kunhan jotain teet! Se oma ala löytyy ajan kanssa..

Vierailija
9/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna Ilmoittaisin itseni aikuislukioon. Saat sieltä hyviä eväitä elämään ja samalla voit miettiä tulevaisuuttasi. Mä olen 40 vuotias ja vasta nyt opiskelen amk:ssa. Eli ei se ikä mitään meinaa.

Vierailija
10/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että voit hakea yliopistoon myös merkonomin tutkinnolla? Toki pääsykokeet voivat olla hankalia, jos pohjatiedot ovat heikot, mutta sinun ei ole mikään pakko suorittaa YO-tutkintoa. Voisit lukea aikuislukiosta vain ne kurssit, joita tarvitset pääsykokeisiin valmistumisen pohjatiedoiksi.

Vierailija
11/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olit hyvä koulussa?

Vierailija
12/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hakeudu amk:iin?

Vierailija
13/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvin nuori vielä. Ehdit ihan mitä vaan. Mitkä ovat vahvuuksiasi? Kannattaa alkaa miettimään sitä missä olet hyvä. Ja mennä sitä kohti ammatillisesti? Tykkäisitkö myyntityöstä vai taloustöistä vai oletko kielellisesti lahjakas. Kyllä sulla lahjoja on

Vierailija
14/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Itse olin 15v kun maksoin kotiin vuokraa ja 17v kun muutin pois kotoa ja hain erääseen kouluun kun oli "pakko hakea johonkin". Pääsin sisään ja valmistuin muutaman vuoden päästä ammattiin josta sain liki 10v pätkätyöuran ja nyt lähes 4kymppisenä ekan vakituisen työpaikan. Täytyy sanoa että tämä uraelämä jota on ollut on jättänyt jälkensä, taloudellisesti ja muutenkin. Enkä edes näe itseäni tekemässä tätä vielä seur25v, rasittaa pelkkä ajatuskin.

Että kiitos vain äidille kun en saanut olla lapsi/nuori tarpeeksi pitkään enkä saanut rauhassa miettiä mitä elämälleni teen ja mitä haluan. Nyt on myöhäistä vinkua, on murkkulapset ja asuntolaina ja se työ ja ura jota olisin halunnut ehkä tehdä, se on kuollutta ja mennyttä.

Vierailija
15/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:03"]Tiesitkö, että voit hakea yliopistoon myös merkonomin tutkinnolla? Toki pääsykokeet voivat olla hankalia, jos pohjatiedot ovat heikot, mutta sinun ei ole mikään pakko suorittaa YO-tutkintoa. Voisit lukea aikuislukiosta vain ne kurssit, joita tarvitset pääsykokeisiin valmistumisen pohjatiedoiksi.
[/quote]

Aika vaikeaa on huonolla pohjalla päästä sisään, mutta riippuu alasta.

Vierailija
16/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko koulussa hyvä luonnontieteissä? Mikäli olit niin sitten fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, matematiikkaa lukiossa

Vierailija
17/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:09"]Niinpä.

Itse olin 15v kun maksoin kotiin vuokraa ja 17v kun muutin pois kotoa ja hain erääseen kouluun kun oli "pakko hakea johonkin". Pääsin sisään ja valmistuin muutaman vuoden päästä ammattiin josta sain liki 10v pätkätyöuran ja nyt lähes 4kymppisenä ekan vakituisen työpaikan. Täytyy sanoa että tämä uraelämä jota on ollut on jättänyt jälkensä, taloudellisesti ja muutenkin. Enkä edes näe itseäni tekemässä tätä vielä seur25v, rasittaa pelkkä ajatuskin.

Että kiitos vain äidille kun en saanut olla lapsi/nuori tarpeeksi pitkään enkä saanut rauhassa miettiä mitä elämälleni teen ja mitä haluan. Nyt on myöhäistä vinkua, on murkkulapset ja asuntolaina ja se työ ja ura jota olisin halunnut ehkä tehdä, se on kuollutta ja mennyttä.
[/quote]

Sinäkin voit kyllä vielä opiskella. Onnistuu AMK:ssa työn ohessakin. T:opiskeleva kohtalotoveri

Vierailija
18/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:34"]Ite kävin kaksoistutkinnon, ei kovin hyödyllinen kyllä tuo lukio yksistäänkään koska sulla ei oo mitään ammattitutkintoa sitte ei ketään juuri kiinnosta ootko sen käyny. Mulle joskus tyrkytettiin jotain työkkärin (?) neuvontaa jossa tehtäs jotain ammattitestejä ja mietittäs eri vaihtoehtoja, varmasti vähän netistä hakemalla löytäis jotain apua mihin soitella ja missä käydä keskustelemassa ja mikä auttas selkiyttämään omia kiinnostuksen kohteita.
[/quote]
Lukion jälkeen pääsee hakemaan mihin haluaa ja ainakin yliopistoon haluavien on syytä käydä lukio, jotta opinnot olis yliopistossa hieman simppelimpiä. Etten kyllä turhaksi tuota koulua sanois, yleissivistyksen kehto.

Vierailija
19/19 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei ole tarpeeksi vahvaa kielitaitoa, opiskelu tietyillä aloilla yliopistossa ei onnistu. Tentit ja kirjallisuus on in English

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi